Cavia last van zaagsel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Globetje

Cavia last van zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:32

Voordat het probleem erger wordt probeer ik nu al een oplossing te vinden.

Mijn tuttebelletje krijgt nadat ik nieuw zaagsel in haar hok heb gedaan last van haar ademhaling. Het klinkt alsof ze verkouden is. Na een dag is het weg. Niet zo'n probleem dus maar ik denk dat het erger zal worden naarmate ze ouder wordt. Haar oudere vriendin van 5 jaar heeft er geen last van ze is zelf 1 jaar. Ik gebruik zaagsel die ik koop bij de Bas en bij de Appie. Ik heb geen dierenwinkel in de buurt. Ik bestel wel soms online dat zou evt. kunnen.

Wie heeft er een alternatief? Of is zaagsel nat maken en dan laten drogen een oplossing?

Na het verschonen zet ik ze meestal niet meteen in het hok terug overigens.
Laatst bijgewerkt door Globetje op 08-04-09 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Re: Cavia last van zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:36

Zit ze alleen op zaagsel?

Het zou stof kunnen zijn, maar zaagsel natmaken heeft geen zin. Dat zuigt zich vol.

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:38

Ze hebben ook hooi. Maar ik heb niet het idee dat het daaraan ligt. Aangezien ze ook soms ook weer hooi krijgen en er helemaal in gaan zitten en dan nergens last van hebben.

Ik heb geen kranten eronder.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:40

Bij mij is de stof minder geworden met kranten eronder (vraag me niet waarom).

Ik doe een dikke laag kranten, dan zaagsel, dan hooi. Ze hebben mij bij altijd hooi in het hok.
Sowieso laat ik het hok wel even buiten staan voor ik de cavia's er weer terug inzet. Je ziet anders nog zo'n hele stofwolk hangen :Y). Misschien even een half uurtje laten staan voor de caafjes eirn gaan?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:41

ik zou eens kijken hoe ze reageert op een andere ondergrond, zoals vlaslemen of van dat gebroken houdt dat ze soms gebruiken voor reptielen enzo... Vers zaagsel kan nogal eens stof geven.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:41

Zaagsel is rotzooi, het stoft ontzettend (ook onzichtbaar) waardoor het heel slecht is voor de luchtwegen, zeker voor de beestjes die er het dichtste op zitten.
Ik vind persoonlijk Russel Bedding altijd lekker spul of gewoon beukensnippers.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:43

@ Marieke84: dat gebroken hout is voor cavia's niet echt een goede ondergrond :) De DA heeft me dat ooit afgeraden, cavia's hebben hele tere voetzooltjes.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:46

ik zou zeker overgaan op andere bodembedekking. Een dagje "verkouden" klinkt niet erg maar elke keer weer is echt funest voor de luchtwegen. Sowieso zijn de meeste knaagdieren erg gevoelig voor stof en dus ook voor zaagsel.
Beukensnippers zijn idd te hard, de voetzooltjes kunnen hier niet tegen. Er zijn zeer veel soorten bodembedekking te krijgen, ook online. Russel bedding is erg fijn maar een goede vlas kan ook erg goed zijn. 2 belangrijke richtlijnen bij het uitzoeken van goede bodembedekking: stofvrij en niet te hard/scherp. Succes!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:47

Anders kan je contact opnemen met een dierenkliniek of dierenspeciaalzaak in de omgeving?

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:51

Lijkt me ook niet echt lekker liggen die beukensnippers. Maar misschien ben ik nu een tuttebel :P Zelfde geldt voor kattenbakspul.

@Zwerte: Je hebt gelijk daarom wil ik ook overstappen :j Het lastige alleen is dat heel veel dingen aangreschreven staan als stofvrij. En dat ze prima zijn voor cavia's zijn terwijl dat niet het geval is, daarom ben ik benieuwd naar eigen ervaringen. :)

Een dierenspeciaalzaak heb ik niet echt in de buurt. (Ik zit echt in het centrum en ben afhankelijk van fiets/ov daarom wil ik proberen online te bestellen)
Laatst bijgewerkt door Globetje op 08-04-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:00

goed van je dat je over wil stappen voordat het problematisch wordt. Gelukkig zijn er echt veel dingen te vinden als alternatief. Wat voor een ander werkt hoeft voor jouw caafjes niet goed te werken dus als ik jou was zou ik sowieso wat gaan proberen wat hier genoemd word. Misschien is het even zoeken naar de juiste bodembedekking.
Zelf heb ik vooral ervaring met vlas. Ik heb dan geen caaf maar een konijn met gevoelige luchtwegen. Van alles geprobeerd om haar van het niezen af te krijgen en de oplossing hier was een goede hennepvezel (vlas eigenlijk) maar misschien dat dit nog te hard is voor caafpootjes.
Een vriendin van me heeft al jaren caafjes op russel bedding, daar hoor ik veel goede ervaringen over. Lekker zacht en stofvrij is mijn ervaring er ook mee. Online is dit overal te krijgen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:13

Direct overstappen op wat anders!
Ik heb mijn knagers op beukensnippers zitten maar ook hennep, Russelbedding of katoenbedding kan een oplossing zijn. Opzich prettig aan beukensnippers is dat het leverbaar is in zakken tot 20L ofzo daar doe je echt lang mee.

Succes ermee!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:19

ik heb zelf ratten en de hebben het nog erger als Cavia's je kunt overstappen op ecobed (karton snippers) eventueel zou aubiose nog kunnen werken, (dat wat er soms ook in paarden stallen ligt)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:33

Komt vaker voor schijnt. Ik gebruik zelf Russel Bedding- dat is een soort fijngehakseld stro dat stofvrij is gemaakt. Is ook nog eens lekker zacht, knaafs vonden het altijd heerlijk om in te liggen :j

Je koopt 't bij de meeste dierenzaken, maar ook online, als je googles vind je meerdere online verkooppunten :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:35

Mijn cavia's werden helemaal gek van de eerste keer russel bedding. Had een propje gedaan om te kijken of ze het niet gingen opeten. Heel voorzichtig (achterste poten laten staan) er heen schuiven en snuffelen en dan als een gek popcornen. Nu heb ik ze op hennep zitten neemt het vocht iets beter op naar mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:37

Ik heb mijn konijnen op zaagsel gehad. Ze kregen er een rode anus van. Niet alle soorten zaagsel zijn geschikt om knaagdieren op te houden. Mijn zaagsel werd ook gebruikt voor de paardenstallen bijvoorbeeld. Ik heb mijn konijnen nu op gehakseld stro in het binnenhok en nu is alles prima.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:51

Alle knaagdieren in onze opvang zitten op vlas als basis en daar bij hooi en/of stro. Wij hebben niks op zaagsel zitten vanwege de stof enzo.
Er zijn heel veel verschillende bodembedekkers die niet of nauwelijk stuiven, maar zelf vind ik vlas een prima en betaalbaar alternatief.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:21

Ik gebruik zelf Aubiose (wat je ook in een paardenstal kan gebruiken).
Dit vind ik beter dan zaagsel, omdat je minder snel hoeft te verschonen en het ruikt minder.

Als ander alternatief kan je fleecedekens in je hok doen.
Maar je wasmachine draait dan wel overuren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:17

Ik heb mijn cavia's buiten en heb een hele tij zo'n grote baal Aubiose gehaald(of dat andere merk met bijna hetzelfde materiaal). Vind het zelfs erg fijn spul want het is makkelijk uit de zak te halen en stuift niet.

Op dit moment heb ik een baal zaagsel staan(gekregen van een stalgenoot) en deze stoft heel weinig en in combinatie met buiten gaat het perfect.

Russel bedding is ook heel fijn.

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:04

Ik ga beginnen met het uitproberen van Russel Bedding. Bedankt voor de tips iedereen :j

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:04

t is jammer dat je zo ver weg woont, k heb nog eenheel pak liggen wat ik niet gebruik.