Baby eendjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Baby eendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:01

Ik zag vanochtend dat ik met de bus reed dus al een mama eend met haar pulletjes zwemmen. Het was een witte eend, en ze had maar 3 jonkies. Vanmiddag kwam ik ook nog voorbij en toen zag ik er nog maar 2. Het kan ook zijn dat de 3e nog in het riet zat, want we reden er snel voorbij.
Maar is dit niet erg vroeg in het jaar? Ik weet dat de meerkoeten, ganzen en futen nu al aan het broeden zijn, maar ik zie de andere eenden helemaal niet 'verdwijnen'. Ook ben ik trouwens best wel nieuwsgierig op wat voor plekken eenden nou broeden, want ik zie ze nooit?

Myra87

Re: Baby eendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:47

Ik heb nog geen een eend op het nest gezien zelfs. Wel eenden, vooral de meerkoeten, die elkaar bijna afslachten, zo fel zijn ze, maar nog geen nesten gezien!

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:49

dat is idd wel erg vroeg!!
Eenden broeden vaak in struiken of riet of hoog gras bv.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 09:06

Er zitten nu momenteel 2 meerkoeten en 1 fuut op het nest. En dan heb ik nog die jonge eendjes gezien. Verder heb ik ook nog geen andere eenden op het nest gezien, omdat het riet hier ook nog niet hoog genoeg is denk ik dan. Het ligt dus niet aan mij dat het zo vroeg is... zouden die kleine eendjes het wel overleven en zo niet, moet je ze dan gewoon laten zwemmen?
Ik weet dat gewoon de natuur is, maar toch....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:42

Hier nog geen jonge eendjes gezien, wel al een aantal moeders op nesten... Denk dus dat ze niet heel erg vroeg zijn. Bovendien is er niets aan te doen denk ik :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:44

Ik heb hier 2 weken geleden al jonge eendjes gezien.
Een moeder met 5 jonkies.

Maar ik moet zeggen dat ik ze 1 keer gezien heb, en daarna niet meer. Dus ik heb geen idee hoe het met ze gaat.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:46

Valt wel mee hoor... het is natuurlijk erg mooi weer geweest.

Wij hadden midden winter kuikentjes op stal, dat was pas gek.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:48

In de gracht (in utrecht) heb ik ook al jonge eendjes gezien. Het waren er wel een stuk of 5/6 en ze zagen er prima uit hoor.
En ook een maand of meer geleden heb ik ze gezien, dat was idd heel raar.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:50

Jhaaaaa ik zag ze vanmiddag met een mamaeend en ze piepten en gingen schuilen voor de regen. Echt cuteeeee :+:

:+

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:07

Meerkoeten op het water, eendjes in de bosjes en zwanen in het gras langs het water. Al dat spul is weer bezig met eitjes koken :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:08

wij hebben al nu zo'n 4 week 2 jonge eendjes in de opvang :P

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:08

Oh oke :D ik ben weer gerustgesteld. Er zwemmen hier ook zwanen rond, maar die heb ik nog niet zien zitten. Ik kom morgen weer langs die eendjes met de bus, dus dan kan ik even snel spieken of ze nog leven. Daar zitten trouwens ook al 4 ganzen op het nest, echt heerlijk om te zien!
Wat sneu secretlin, dat je er nu al 2 in de opvang hebt. Zijn die gebracht door mensen ofzo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:14

Toen ik nog in een studentenhuis woonden, hadden we daar een binnenplaats waar elk jaar toch een paar eenden kwamen om te broeden. Die verscholen zich dan in de plantenbak die vol met gras stond, of onder de struiken. Moedereenden kunnen zich trouwens bijzonder goed camoufleren op zo'n nest - je kon het vaak niet zien tot je er een meter vanaf was (en dan viel het vooral op, omdat moeder flink begon te blazen :) )

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:17

Vandaar dat ik ze nooit zie! ;) Ik vroeg me altijd al af waar ze dat nou deden. Zelfs mijn honden hebben er nog nooit één gevonden. Ik dacht als klein meisje altijd dat ze in bomen hun eieren uit zouden broeden :P.

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:20

Bij ons in Rotterdam is er een kleine wijk Wielewaal in Charlois en daar
lopen altijd ganzen en paar ganzen lopen nu ook al met baby'tjes :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:30

sunny_l0ve schreef:
Oh oke :D ik ben weer gerustgesteld. Er zwemmen hier ook zwanen rond, maar die heb ik nog niet zien zitten. Ik kom morgen weer langs die eendjes met de bus, dus dan kan ik even snel spieken of ze nog leven. Daar zitten trouwens ook al 4 ganzen op het nest, echt heerlijk om te zien!
Wat sneu secretlin, dat je er nu al 2 in de opvang hebt. Zijn die gebracht door mensen ofzo?

Ja, door de dierenambulance ze zouden zijn verstoten door de moeder? naja achtergelaten? tja het is voor ons altijd maar weer de vraag of het echt zo is geweest zo krijgen we zomers heel veel meerkoeten en waterhoentjes omdat er geen ouders meer zouden zijn (nee zeggen we dan die schieten weg als dr mensen komen en laten hun jongen alleen, die vervolgens heel zielig kunnen piepen zodat mensen ze meenemen) kan wel 1000x zeggen trugzetten ouders zijn dr wel maar komen pas weer als ze geen mensen meer zien...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:39

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 12-04-09 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's illustratie, overige in link geplaatst.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 09:13

Aaah wat een schatjes! Wat voor eendjes zijn het?
Ik weet dan van eenden dat de moeder af en toe wegvliegt, en na een tijdje dan weer terugkomt. Dan blijf ik meestal even van een afstandje kijken of ze terugkomt. 9 van de 10 keer dan zitten de jongen dan ook heel dicht bij elkaar ;). Wel jammer dat mensen ze zo snel weghalen.
Ik heb zelf 1x een klein eendje gevonden, maar die zwom de hele tijd tegen de kant op en was helemaal in paniek. Er waren ook geen andere jongen bij en mams ook nergens te bekennen. Toen heb ik hem uit de sloot gehaald en heeft de dierenambulance hem naar de vogelopvang gebracht. Maar dat is ook de enige keer dat ik zoiets heb gezien.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:57

Gewone plantsoen eenden :D
Ze groeien als kool :)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:34

http://i44.tinypic.com/sztr0p.jpg

Deze mams heeft 11 jonkies geproduceerd! Respect om dat onder controle te houden :+

Het lukt haar ook niet zo goed, want ik zie paps niet en af en toe zwerven er een paar kleintjes tientallen meters verderop. Arm grut :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:38

hahaha leuke huistuin en keukeneend!
Wij hadden er ook vroeger 1, die was achtergelaten door moeders... (dag 2 was ie nog alleen namelijk).
Dus geadopteerd, ging gezellig mee in bad natuurlij (badeend :P hihi wel zonder spul in bad natuurlijk!)
Maar toen gingen wij op vakantie en paste buurmeisje op... ze was het eendje kwijt, liep naar boven en vond eendje nog niet!
Liep naar beneden en halverwege de trap vond ze eendje... onder haar voet :=
Sja, eendje was haar braaf gevolgd naar boven alleen liep niet zo snel.

Wel tragisch, want het ging echt super met ducky!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:02

Muisbal schreef:
Deze mams heeft 11 jonkies geproduceerd! Respect om dat onder controle te houden :+

Hmmm, wij hadden dus steeds die eenden over de binnenplaats, en uiteindelijk kon je de signalen best herkennen. Je kon heel goed horen of er een eendje in paniek was, en ook als mama 'verzamelen' riep, bv als er gevaar was (een roofvogel, of een mens :) ) En dan komen alle eendjes in 1 rechte streep aangerend. Alleen als er iets in de weg lag werd dat erg lastig, want ze begrijpen dan niet dat ze er omheen moeten lopen. Om die reden hebben we ook regelmatig eendjes uit allerlei hoekjes gered waar ze niet meer uitkwamen.
Als een eendje uiteindelijk niet reageert op het signaal van de moeder is het (heel cru) gewoon pech voor het eendje. Hoewel de moedereend flink vecht zolang ze de kleintjes in het zicht heeft en zich bedreigd voelt, kijkt ze soms niet meer naar een achtergebleven eendje om...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:53

Ik heb vorig jaar nog een kuikentje midden in de sloot zomaar onder water zien verdwijnen (waarschijnlijk een snoek). En wat er aan reigers en ratten op de loer ligt is ook niet te verwaarlozen.

Van de 11 kuikentjes zullen er maar een aantal overleven...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:23

tja hoe banketstaaf ook maar de reigers moeten ook eten.. vind dat niet zo erg als wanneer een kat een kuiken vangt dat vind ik pas zielig