vraagje over knaagdieren, voornamelijk konijnen en cavia's.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

vraagje over knaagdieren, voornamelijk konijnen en cavia's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:54

Hallo,

Ik heb een vraag en hoop dat het hier goed staat.
Ik heb momenteel een mannetjes konijn van 2 jaar. Nou wou ik er ook graag een cavia bij nemen. Het is niet zo dat ik nog nooit een cavia heb gehad hoor, voorheen hadden we wel 8 jaar cavia's gehad. Alleen ik heb nog nooit in combinatie met een konijn een cavia gehad ( hoop dat jullie snappen hoe ik dit bedoel).

Het is niet mijn bedoeling om ze bij elkaar in een hok te zetten hoor, dat vind ik een beetje te veel risico. Omdat een konijn toch aardig wat sterker is als een cavia.
Mijn vragen waar ik tegen aanloop; Ik doe ze allebei in een eigen kooitje, maar als ik ze los wil laten lopen kan dat dan tegelijk ? Ik blijf er natuurlijk altijd wel bij om toezicht te houden.
En dan is zeker ook beter om een mannetje te nemen of zou een vrouwtje niks uitmaken? Ik blijf er natuurlijk wel bij, en heb ook nog nooit gezien dat mijn konijn als die los op me kamer is ergens tegen aan ging rijden ofzo. Heb veel knuffels op de grond staan.

Hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.
Want de dierenwinkel waar ik was geweest zei dat het nooit en dan ook nooit kon. Maar ja als je in de winkels kijkt zitten ze vaak bij elkaar. Zij gaf als reden dat ze dan nog jong zijn. Mijn konijn is ook erg jong nog maar 2 jaar. En ik wil ene jonge cavia kopen. En bij een andere winkel welkoop zeiden ze dat het wel kon dat het maar heel zelden voorkomt dat het misgaat. En als ik bij meerdere mensen kijk zitten ze vaak nacht en dag bij elkaar. En mijn bedoeling is om ze alleen bij elkaar te zetten als ze los zijn in mijn kamer en ik er bij ben.

wie kan me vertellen of het veilig is of niet? En wat ik beste kan nemen vrouwtje of mannetje?

groetjes,

Air

Re: vraagje over knaagdieren, voornamelijk konijnen en cavia's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:57

Waarom neem je er niet nog een konijn bij?
Konijnen zijn groepsdieren, cavia's ook. Ze horen samen te zitten, dan zijn ze veeeel gelukkiger.
Een konijn met cavia gaat soms goed, maar ze spreken elkaars taal niet!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:57

omdat dat niet mag van me ouders. En ik graag een cavia.

En mijn konijn is een mannetje dus kan er neit zomaar een konijn er bij zetten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:59

Een cavia mag wel maar een konijn niet :?
Sorry maar wat jij wil.....

Is het niet een beetje heel erg belangrijk om aan het welzijn van het dier te denken ipv. wat jij wil?

Uhm castreren is een optie ;) Kost wat geld ja, maar als je je konijn een plezier wil doen doe je dat.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:02

mijn konijn heeft het harstikke goed en is helemaal niet eenzaam.
Dus ja wat ik wil, maar ik wil graag weten of ik ze samen los kan hebben of niet.

Mannentjes konijnen kan je niet samen zetten en die van mij is allang geslachtsrijp als het goed is dus castareren heef tniet zo heel veel zin meer. Als je rot wil doen doe dat dan even ergens anders. Ik wil gewoon antwoorden op me vraag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:04

't is wel zo dat de kans dat er een mannetjes konijn bij kan klein is. En een vrouwtje gaat alleen als het mannetje gecastreerd wordt.
Ik heb een cavia (beertje) uit het asiel gehaald en die zat bij een mannetjes dwergkonijn en dat ging toch goed. Ik zou wel geen vrouwtje nemen want als je konijn groter is dan gaat dat caafje afzien als je konijn toch eens z'n lusten botviert.
Nu mijn andere caaf overleden is ga ik denk ik ook een dwergkonijntje halen uit het asiel.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:05

petitparis schreef:
't is wel zo dat de kans dat er een mannetjes konijn bij kan klein is. En een vrouwtje gaat alleen als het mannetje gecastreerd wordt.
Ik heb een cavia (beertje) uit het asiel gehaald en die zat bij een mannetjes dwergkonijn en dat ging toch goed. Ik zou wel geen vrouwtje nemen want als je konijn groter is dan gaat dat caafje afzien als je konijn toch eens z'n lusten botviert.
Nu mijn andere caaf overleden is ga ik denk ik ook een dwergkonijntje halen uit het asiel.

Ok, bedankt.
Ik heb een dwergkonijn. Ik heb hem nog niet zien rijden zeg maar dus mischien valt het mee. Hij nog erg speels dat wel.
Maar dan denk ik dat ik indd nog een mannetje neem.
bedankt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:07

Meis ik doe helemaal niet rot, ik vertel je de waarheid, tuurlijk, je konijn kan er heel gelukkig uitzien, maar als je hem met nog een konijn ziet, echt dat noem je geluk, wanneer ze tegen elkaar aan liggen, elkaar wassen of met elkaar spelen.
Ze hebben fulltime aandacht wanneer ze dat nodig hebben en dat kan een mens nooit aan ze geven.

Ik heb ook nergens gezegd dat je er een mannetje bij moet zetten? Een gecastreerd mannetje + vrouwtje gaat meestal het beste samen.
EN hoezo zou je een dier niet meer kunnen castreren als ze geslachtsrijp zijn? Bij paarden kan dat toch ook? :+

Maargoed jij zet zeker ook een paard bij een geit in de wei? }:0

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:11

Overigens is het echt niet slim om ze samen los te laten, door wat ik al zei: ze spreken elkaars taal niet en het konijn kan de cavia dan flink verwonden. ;)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:23

x_Marr schreef:
Overigens is het echt niet slim om ze samen los te laten, door wat ik al zei: ze spreken elkaars taal niet en het konijn kan de cavia dan flink verwonden. ;)

ja kijk daar zat ik dus ff mee. Maar ik heb dus ook wel weer heel vaak gezien dat het wel goed gaat. En ze gaan zo en zo niet bij elkaar in de kooi. Je hebt wel gelijk dat ze elkaars taal niet spreken, maar op me kamer kunnen ze wel beide wegkomen. mmm Nou weet ik het even helemaal niet meer. Mischien ook een kwestie ff kijken hoe het gaat en er goed bij blijven. Rustig wat aan elkaar laten wennen ofzo.
Omdat ik ook veel mensen ken die ook een konijn en cavia bij elkaar hadden en dat ging altijd goed.

Ik zeg ook niet dat je niet gelijk hebt hoor. Je hebt wel gelijk maar mijn ouders willen niet nog een konijn omdat de dwergjes toch wat groter worden dan ze dachten. En wij hebben altijd wel cavia's gehad voorheen.
Mijn konijn heeft echt nergens last van hoor, hij is heel vrolijk altijd. Ziet er heel goed is gezond. Hij is heel erg maf.
Ik ben al lang blij dat een cavia wel mocht. Dan moeten ze er maar omste beurten uit of ik moet even kijken hoe het gaat.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:33

Je hebt je dwergkonijn zeker weg bij een dierenwinkel?
Die worden meestal verkocht als dwergjes maar worden toch een beetje heel veel groter... 1 van de kenmerken van dierenwinkelkonijnen.. die vaak wegkomen bij broodfokkers.
Met ongeveer 1 jaar zijn konijnen uitgegroeid, als je nu dus zou kijken bij een opvang voor een konijn van ongeveer 2 jaar: die groeit niet meer en heb je dus zekerheid over de grootte :)

Ik heb ook een jaar 1 konijn gehad, toen kwam ik op www.bunnybunch.nl en las dat konijnen toch eigenlijk echt met zn 2en horen... wou er dus een 2e konijn bij nemen, helaas issie toen overleden... maar ik heb nu 2 konijnen en ik zal ook nooit meer maar 1 konijn nemen, als je ziet hoe blij ze zijn met elkaar :) Je hoeft je niet schuldig te voelen als je een keer weinig aandacht hebt gegeven :)

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:36

Ik hoor vaak dat konijnen en cavia's niet samen kunnen. (2 mannetjeskonijnen kunnen trouwens nooit samen die castreren mekaar letterlijk) Maar ik had zelf 2 cavia's (mannetjes) bij 4 (vrouwtjes) konijnen zitten. Ze zaten met z'n zessen in een hok en dat ging heel erg goed. De cavia's waren zelfs de baas over de konijnen, hoe klein ze ook waren!

Dus ik zou gewoon kijken hoe ze op mekaar reageren als je ze buiten hun hok bij mekaar los laat lopen. Misschien gaat dit ook wel heel erg goed en kunnen ze zelfs bij mekaar in een hok.
Gewoon proberen. Cavia's zijn trouwens wel echte groepsdieren, die kun je (beter) niet alleen houden. Dus mochten het konijn en de cavia niet samen kunnen zorg dan dat je er een 2e cavia bij zet.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:37

ja een tweede cavia mag ook al niet, maar ik zet de hokken naast elkaar op me kamer. Dus ze kunne elkaar zien en ruiken enzo.
Ik ben allang blij dat ik er een mag. Mijn ouders zijn niet zo makkelijk hoor wat dieren betrefd.
Ik ga gewoon proberen en er goed bij blijven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:43

Luv: hetzelfde geld voor konijnen :+ Het zijn groepsdieren. In jou geval hadden de konijnen nog wat aan elkaar en de cavia's wat aan elkaar.

Nu snap ik het trouwens even niet meer? Een 2e cavia mag ook niet maar die neem je wel?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:45

ik mag een cavia er bij nemen. Dan heb ik twee huisdieren; een konijn (die ik al heb) en een cavia.
En je kan geen twee mannen konijnen bij elkaar zetten, is mij ook altijd verteld als ik op internet zoek vind ik dat ook.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:48

Ik vind dat een belachelijk iets, zouden je ouders gelukkig worden als ze bij een aap in zitten en verder geen soortgenoten zien? :+

Meis als je nou eens de info in je opneemt ;) Lees wat ik al heb gezegd: 2 mannenkonijnen gaat ook niet goed: een gecastreerd mannetje en vrouwtje wel!

Dus dan doe je nog een dier leed aan door hem in zn uppie te laten zitten terwijl het groepsdieren zijn...? Klinkt dat dan ook maar niet een beetje egoistisch in je oren?
Dan kan je beter geen cavia erbij nemen....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:51

Konijnen zijn geen knaagdieren dat terzijde.
Verder vind ik het een kwestie van ik wil dit en denkt niet aan het dier. Cavia's en konijnen zijn groepsdieren en naar mijn mening zie ik cavia's nog sneller weg kwijnen omdat ze alleen zitten dan konijnen. Naast elkaar zetten werkt alleen maar frustratie in de hand. Een ram bij een cavia nee niet verstandig. Ik heb al eerder in de opvang gezien dat een rammetje te vaak achter op een cavia heeft gezeten en die van achteren er niet al te best meer uit ziet. Ik zeg heb gewoon het beste met dieren voor en neem dan geen dieren er bij, want dit is puur eigen belang. Of kijk als je het konijn wel mag castreren, daar heeft geslachtsrijpheid niks mee te maken of het wel of niet meer kan en neem een voedstertje er bij.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:55

Heeey!
Als ik jou zou zijn zou ik tog proberen je ouders over te halen voor nog een konijn. Natuurlijk is dit niet wat je wilt horen, maar het is gewoon ronduit zielig voor konijntjes om alleen ergens te moeten zijn. Konijnen lijken gelukkig te zijn in hun eentje, maar ze hebben eigenlijk ook geen keus, ze moeten wel het beste van de situatie maken waar ze in zitten.
Dus, als je wel nog een cavia erbij mag, waarom dan niet voor een konijntje kiezen? Ze hebben jou toentertijd toegezegd om een konijn te kopen, zou een beetje jammer zijn als ze jou dan verbieden om je konijntje zo optimaal mogelijk te willen verzorgen en daar hoort een 2e konijntje nou eenmaal bij, net als een grote ren ipv een hok.

Castreren kan nu nog prima hoor trouwens en het heeft zeker ook nut. Ookal wil je er geen ander konijntje bijzetten, het is zielig voor een mannetje om die ongecastreerd te laten, vooral als ie niet voor de fok gebruikt wordt. Deze kan door zijn driften op een gegeven moment helemaal gestoord worden, omdat zijn instinct zeg dat ie moet dekken, maar dat kan dus niet.

Om een lang verhaal kort te maken: laat je konijn zowiezo castreren, want mocht je een cavia erbij zetten, kan hem dat fataal worden (konijnen zijn ontzettend sterk en het is al vaker gebeurd dat ze een caviarug gebroken hebben ...). En zowiezo is dat beter voor het konijnen :).
Dan zou ik toch overwegen om nog een konijn erbij te nemen. Want ookal wil je dit horen, het is gewoon zielig voor de konijnen en allesbehalve optimaal voor zo'n beestje. Konijnen zijn sociale dieren, evenals cavias trouwens. En dan is het misschien bij anderen goed gegaan en leken ze zooo gelukkig, als je niks anders hebt moet je wel he :). Dus maak alsjeblieft niet dezelfde fout, probeer je ouders over te halen nog een konijn erbij te mogen zetten.
Succes ermee!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:59

weet je laat ook maar,
ik vind het wel goed zo. Jullie denken maar lekker wat je willen denken. Het heus niet mijn eerste huisdier die ik neem. Vind het wel best zo. En als ik niet een konijn er bij mag dan mag het neit. Ik ga er ook niet verder over zeuren, want dan mag ik straks helemaal niks meer. Verder vind ik dat julie mij erg jong behandelen nou ik ben 21 jaar dus oud en wijs genoeg hoor. Ik reageer neit heb er spijt van dat ik uberhoud een topic heb geoppend. Het gaat jullie goed.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:05

En dit zijn nou reacties die ik zo jammer vind. Iedereen probeerd je toch vriendelijk uit te leggen waarom je het beter niet kan doen, maar omdat het niet met wat jij in gedachten overeenkomt, reageer je gelijk zo. En dan mag je 21 zijn, ik persoonlijk vind dat nogal een kinderachtige reactie.
Wij proberen alleen toe te lichten wat het beste is voor jou konijn en voor je toekomstige diertjes. Ookal heb je al zo lang dieren, er vinden zo veel ontwikkelingen plaats wat betreft konijnenhouderij en het kan dus echt geen kwaad om je op goeie sites meer informatie te verschaffen (http://www.konijnen.nl is een goed voorbeeld). Dus kom op, zet je hier ff over heen en kijk gewoon wat je het beste kan doen wat je konijntje betreft :).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:42

Oud en wijs genoeg waarschijnlijk dus toch niet zo...
Anders zou je er wel een 2e konijn bij nemen, en nieteens aan een cavia erbij denken.

Heb je je ouders uberhaupt uitgelegd dat een konijn een groepsdier is?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:21

Nathachou _/-\o_ Komop TS, ff gedragen als een 21 jarige ;)

Ik ben ook een voorstander van soortgenoten bij soortgenoten en om een dier niet alleen te houden. Tuurlijk hoor je genoeg verhalen van situaties waarbij het goed gaat, maar het hoeft maar 1 keer fout te gaan. Er zijn ook genoeg cavia's met gebroken ribben en inwendige bloedingen omdat ze een schop hebben gegeven van een konijn (die heeele sterke achterpoten heeft, hoe klein hij/zij ook is).

Dus koop er gewoon een konijn bij, geen cavia en zet ze lekker bij elkaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:07

Meid als je alles zo goed weet, stel hier dan geen vraag. Men probeert je hier met goed advies te voorzien. Aangezien dat niet hetgene is wat jij wilt horen, zie je het als aanval.

Wat als je beestjes wat krijgen, mogen ze van paps en mams wel naar de DA, omdat ze niet zo van de dieren zijn?
Meid als jij alleen maar wilt wat leuk voor jou is en je daarbij niet aan het welzijn van je dieren denkt, kan ik je maar 1 tip geven. Breng je konijn naar de opvang, neem helemaal geen beest en geef het geld wat je uitspaart uit aan snoep voor je verzorgpaard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:27

Vermoeiend topic, zo 's avonds laat.
Heb zitten twijfelen of ik hier nou weer eens op moet reageren of moet doen of ik gek ben.

Heb mezelf weer laten verleiden toch te reageren.

Zoals velen hier al zeggen caaf en konijn "praten" niet hetzelfde.
Bovendien hebben caaf en konijn verschillende voer behoeftes.
Ook al gezegd, konijn is dus geen knaagdier. (is een haasachtige)

Je dwerg is ietwat uit de kluiten gegroeid begrijp ik.
En een man van 2 jaar, prima leeftijd om alsnog te castreren dus en een leuke dame
voor hem aan te schaffen.

Mocht je toch de stoute schoenen aan trekken en met je 21 jaar je ouders proberen te overtuigen
van het belang van dierenwelzijn (wat momenteel ook in de politiek hoog op de agenda staat) streef dan naar
het in huis halen van een konijn voor je konijn.
En niet naar het in huis halen van een caaf voor jezelf.

Indien je een konijn koopt in de dierenwinkel, kan je die doorgaans niet ruilen en is eigenlijk niet de beste plek om een dier aan te schaffen.
Je konijn zou je moeten matchen met een ander konijn.
Neem voor het geval dat je je toch bedenkt, contact op met een konijnen opvang, die kunnen je uitleggen hoe je
veilig en netjes het ene konijn bij het andere introduceert. En indien de twee toch niet gediend zijn van elkaars gezelschap
kan je de nieuwe doorgaans terug brengen.

Mocht je cavia's gaan houden (ja, er staat caafjes in meervoud), doe er dan ook meer dan 1.
Echter als je echt gek bent op je konijn, tja, dan komt er voor jou geen caaf, maar voor het konijn een konijn.

(p.s. afh. van het gewicht, ga uit van kilo of 3 zal een castratie je rond de 60 euro kosten gok ik zo. Uiteraard verschilt de prijs van
praktijk tot praktijk, zou je even voor rond moeten bellen. Weeg voor het bellen wel even je konijn, aangezien de narcose per gewicht gaat, anders is het lastig kostenraming te maken. Aangezien je van echte dwerg tot Frans Langoor kunt hebben)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:39

TS: Om de volgende redenen is het niet zo'n goed idee om een cavia aan te schaffen:
- ze spreken een andere taal, elkaar zien of ruiken is voor hun geen sociale verrijking die voor hun sociale behoefte wel nodig is
- als je ze niet samen huist maar wel eens loslaat is dit een stress factor elke keer weer
- castratie is inderdaad nog mogelijk en voor je konijn het beste (als je er een maatje bij neemt)
- een cavia erbij betekend ook een hok van 1 m erbij in huis (argument voor je ouders)
- ga eens langs een knaagdieren opvang daar heb je vaak de mogelijkheid om eventueel terug te komen als het niet klikt ook sommige dierenwinkels doen dit. Zo kun je toch proberen zonder castratie een man erbij te zetten.
- als je een cavia koopt en je konijn gaat dood heb je straks weer een probleem dat introductie van een nieuw dier moeilijk kan gaan.

Wil je helemaal de stoute schoenen aantrekken kun je wellicht proberen via het cavia of konijnenforum een mooie binnen/buiten flat te laten maken (of een dubelle kooi kopen) en hier boven elkaar 2 konijnen en 2 caviatjes te houden. Dan heb je de caviatjes die je leuk vind en het beste voor je konijn.

Allemaal goed bedoelde adviezen ;) als je meer wilt weten is er een cavia HK op bokt en kun je naar het cavia en konijnen forum gaan. Of natuurlijk iemand een PB sturen.
Mocht je het willen weten ik studier diermanagement en op basis daarvan en 14 jaar ervaring heb ik bovenstaande geschreven.