Kat krijgt kale plekken....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

minkie

Kat krijgt kale plekken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:44

Vorige week kwam mijn kat thuis met een kale plek op haar zij. Huid ziet er zelf rustig uit, ze mist gewoon en pluk haar.

Vandaag had ze ineens nog 2 van die plekken erbij. Nog steeds ziet de huis er goed uit. 1 plekje is wel iets rood maar eigenlijk niet zorgelijk...

Wel vraag ik me echt af wat dit zou kunnen zijn?
Zou het door vechten komen?? Maar dan moet er toch ook een wondje bij zitten??

Ik weet dat bokt geen DA is maar misschien heeft 1 van jullie dit ook wel eens meegemaakt........

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:22

Het kan van alles zijn. Maar ik denk als 1e aan schimmel. Daar krijgen ze kale plekken van en de huid blijft intact. Ook kan het wat rood worden.

Ik zou voor de zekerheid even langs de DA gaan. Misschien valt het mee maar als het schimmel is...is dat super besmettelijk. Ook voor de mens. Is verder niet gevaarlijk en bij de mens met een zalfje op te lossen. Bij de kat is het lastiger om er vanaf te komen, maar komt eigenlijk altijd goed.

Anya

Re: Kat krijgt kale plekken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:27

schimmel, naar de DA en dat kunnen ze zien met een ultraviolette lamp.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:28

mijn eerste gedachte was ook schimmel. Even langs de DA gaan lijkt me het beste.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:12

Bedankt voor jullie reactie's!!
Heb even gegoogled op schimmel en het lijkt er idd veel op!!
Ga morgen gelijk een afspraak maken met de DA!!! Zit er niet op te wachten dat ik het zelf ook krijg....

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:48

Katten kunnen ook kale plekken krijgen door stress of dat ze zichzelf kaal plukken door vlooien(allergie?).
Zijn er dingen in de situatie van de kat veranderd?? En heb je recent nog ontvlooit?
Iig denk ik dat het verstandig is om even een afspraak te maken bij de DA :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:49

Het kan schimmel zijn,maar ook inderdaad stress, of vergif, of voedingsstoffentekort.

Is het een (half)langhaar? Dan kunnen het ook klitjes zijn geweest. Bij een korthaar is dat minder voor de hand liggend.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:07

Een korthaar van moeder kreeg dit ook. We dachten aan voedselallergie. Maar uiteindelijk bleek het te snel verharen door het rare weer te zijn geweest :+ Het haar viel sneller uit, dan dat de zomervacht groeide. Even naar de DA, dan weet je het zeker. :)

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:30

Kat heeft sinds een paar weken wel ander voer...
Gister zag ik dat de buurman hem zat te treiteren, of nou ja de hond van de buurman. Buurman zelf stond erbij en keek ernaar.

Hij doet zichzelf wel telkens grondig schoonlikken en zonet had ie weer een plukje haar in zijn mond. Verder ziet vacht er goed uit. Mooi glanzend...

Bedankt allemaal voor jullie reactie's. Heb helaas vandaag nog geen tijd gehad om de DA te bellen en zit ook een beetje in twijfel.....
Ben eigenlijk bang dat het niets is en dan sta ik weer voor banketstaaf bij de DA. Zou namelijk niet de eerste keer zijn!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:31

Volgensmij is er geen enkele dierenarts die het je kwalijk neemt als je voor niets komt hoor.

Wat je beste kan doen is morgen even bellen voor telefonisch advies, en dan hoor je meteen of je langs moet komen of niet.

Ik denk dat het goed aan de voerwissel kan liggen. Welk voer voer je nu?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:57

hmm nou de vorige keer dat ik hem midden in de nacht wakker belde was ie niet zo bij met me!! hahaha

Hij kreeg altijd van felix de brokjes en 1 keer in de twee dagen een zakje vlees van whiskas.
Ik dacht misschien wil ie voor de verandering eens iets anders. heeft ongeveer 2 weken one gehad. (blauwe zak) en nu heb ik een zak van perfict fit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:15

De Purina one en de Perfect Fit zijn in elk geval ietsje beter van kwaliteit dan Felix, Felix is geen uitgebalanceerde kattenvoeding, Purina en Perfect ook niet, maar die bevatten wel net wat minder rommel.

Kan dus ook een ontgiftingsproces zijn.
Of gewoon een reactie op de plotselinge voerwisseling, normaal mix je 2 weken de voersoorten en ga je dan pas over op een ander merk.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:35

Bedankt voor je uitleg crossmonster.
Zal de Da nog wel even bellen, maar is het verstandig dat ik gewoon de Perfect fit nu door voer?? Of weer helemaal terug naar de felix.
Ik had namelijk perfect fit gehaald omdat hij zo veel buiten is. Maar heb het idee dat hij wel veel actiever nog is geworden door die brok.....

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:44

Het is niet zielig voor honden en katten als ze constant hetzelfde voer krijgen, zij hebben helemaal niet zoals wij behoefte aan verschillende dingen. Ze eten namelijk na 10 jaar nog net zo vrolijk en snel de brokjes op als dat ze dat eerst deden ;) Het zit vaak meer in het hoofd van de eigenaar dat er afwisseling moet zijn. Ik zou dus voor gewoon 1 voersoort kiezen..

Maarre als jij gewoon op 'kantooruren' de dierenarts belt hierover zal hij/zij het echt geen probleem vinden en je graag helpen hoor ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:28

Andere opties zijn vlooienallergie, voedselallergie, stress (waardoor ze te veel likken) of inderdaad schimmel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:53

Verandering van brok is juist wel goed.

Elk merk heeft een andere samenstelling, en als je dus zo nu en dan wat mixt / wisselt, voorkom je voedingstekorten.

Zelf wissel ik alleen tussen de premiummerken, maar voer vooral Royal canin, maar dan wel steeds een andere soort.

Maar stap je over naar een ander merk,dan moet je 2 weken even de twee voersoorten mixen, om het lichaam van het dier te laten wennen aan de andere voersoort.

Dus dat je een keer van voer wisselt is alleen maar goed.
En het is zowiezo al goed dat je nu een iets betere kwaliteit voert. Felix, Whiskas, Kitekat etc dat zijn allemaal B-merken en bevatten veel rommel.
Veel katten worden er oud mee, daar niet van. Maar ik zit met raskatten die een mooie gezonde vacht moeten hebben. Dus kies ik voor premium.

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:10

Crossmonster, dat is alleen nodig als je een voer geeft wat niet erg goed is. Voer van bijv. Royal Canin of Hills zit alles in en daarnaast hebben ze dus echt niks anders nodig.

Qua voer dat het goed is van Felix af te gaan ben ik zeker met je eens ;)

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:04

Nou morgen ga ik naar de DA met de kat. Het is de afgelopen week alleen maar erger geworden. Was op vakantie dus kon niet eerder naar de DA. Zijn gisteravond weer terug gekomen.
Heb de Da nog wel even gebeld voordat we weg gingen. Maar omdat het er vrij onschuldig uitzag zijn we niet heen geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:44

Denk ook aan schimmel, herken dit wel van een poes van mij die er helaas niet meer is (NIet door de schimmel hoor) Helaas heb ik het toen ook gekregen, zo besmettelijk is het en ik ben nog wel licht smetvreesachtig :D

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 08:13

He bah Chiqa, kwam jij er wel weer makkelijk vanaf??
Net de DA gebeld kan vanmiddag terecht.
Moet zeggen dat het nu wel een zielig katje aan het worden is. wordt ook magerder maar eet verder wel prima en hij wil alleen nog maar buiten zijn. Dus dat wordt nog wat om hem tot 13.45 binnen te houden!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:33

mijn kat heeft het ook gehad, haar moeder ook.
Zij hebben allebei een voedselallergie
we hebben ander voer gehaald(royal canin) en toen is het weggegaan!misschien is dat het?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:03

Nou Pino heeft een vlooienallergie. Hij heeft een spuit gehad tegen de huidirritatie en krijgt een pasta tegen haarballen...
Ook moet ie voortaan iedere 3 weken ontvlooid worden. Dit deed ik altijd om de 6 weken. Als het goed is moet hij met een maand weer beter zijn.

Dat ie magerder was geworden zou volgens de DA door stress komen. Als hij met een maand niet beter/dikker is gaan we verder kijken of dat ergens anders door komt.