Ontvlooien en ontwormen drachtige poes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Ontvlooien en ontwormen drachtige poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 00:15

Aangezien we een drachtige poes in huis hebben waarbij ik er voor het gemak maar vanuit ga dat ze nooit is ontwormd en ontvlooid (zwerfpoes), vraag ik me af wat nu wijsheid is.

Ik heb zitten googlen en kom tegenstrijdige verhalen tegen. Op de ene site is te lezen dat de poes een paar dagen voor en een paar dagen na de bevalling ontwormd moet worden, op een andere site lees ik dat ontwormen tijdens de dracht helemaal geen zin heeft en elders lees ik dat de poes ontwormd moet worden als de kittens 4 weken oud zijn.

Wat betreft het ontvlooien sta ik helemaal voor een raadsel, lijkt me niet wijs om poeslief in te smeren met Frontline, druppeltjes in haar nek of een bandje om, lijkt me niet lekker als de kittens erin gaan zitten wroeten (weet trouwens niet hoe ver ze in de dracht is, heeft een flinke pens en uitstekende tepeltjes met kale tepelhoven).

Wie kan mij deze wijsheid bijbrengen?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:35

Zelf ontworm/onvlooi ik nooit tijdens de dracht :n Ontwormen na de bevalling kan wel, maar zorg voor een middel wat veilig is voor lacterende poezen.

Ontvlooien lijkt me tijdens de dracht het makkelijkste op de ouderwetse methode, kammen met een vlooienkam en het ongedierte verzuipen.
Ook je huis en de omgeving van de kat goed behandelen. Anders blijf je natuurlijk bezig!

Heb je de kittens al voelen bewegen (is mogelijk vanaf een week of 7,5, dan kan je een beetje inschatten hoever ze is). Glimmen de tepels?

Succes ermee in ieder geval!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 09:14

Sjips, verkeerde knopje, tekst kwijt.

Ze heeft geen glimmende tepels -voor zover ik heb gezien-, maar ze zijn wel langer dan bv die van mijn gesteriliseerde poesje (dat zijn speldenknopjes, bij deze poes zijn ze langer en de tepelhoven zijn erg dun behaard). Voelde gister wel wat langs mijn hand 'glijden' toen ze ondersteboven op bed lag met haar poten in de lucht en ik m'n hand op haar buik had liggen, maar durf niet te zeggen of het een kitten was, heb hier totaal geen ervaring mee.

Het ontwormen moet ik dus nog eventjes mee wachten, okido. Lees allerlei gruwelverhalen van kittens die ziek worden van de wormen die ze van mams mee krijgen, zit ook niet echt te wachten op een wormexplosie in huis (en vlooien hoef ik ook niet).

Zit erover te denken om vanavond even met haar langs de DA te rijden, maar ik vind het zo sneu... Gister zat ze voor de eerste keer in het reismandje en heeft zich al hyperventilerend onder gescheten (diarree, echt heerlijk in de auto, het aroma kwam me tegemoet). Nadat ik haar achterste heb schoongemaakt heeft ze nog een paar uur apatisch voor zich uit liggen staren, dus twijfel ff of ik haar die paniek wel aan moet doen.

In elk geval bedankt voor je reactie!

Anoniem

Re: Ontvlooien en ontwormen drachtige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:02

Ik zou anders gewoon zelf even naar de DA gaan, de situatie uitleggen, en vragen om een middel waarmee je in elk geval kunt ontvlooien, wat niet schadelijk is voor de kids. Mss is Advantage wel wat, dat is iig niet heel agressief. Frontline zou ik niet doen idd :)
Toch even kijken of je wel kunt ontwormen/ontvlooien, hoor, 't risico is anders heel groot :(:)

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:12

ontwormen raad ik je zeker af ook al staat er op de bijsluiter dat het geen kwaad kan tijdens de zwangerschap. ik heb persoonlijk meegemaakt dat ze de dag erna een misval heeft gehad en daardoor een baarmoederontsteking heeft opgelopen met het resultaat dat de poes zelfs met dierenarts tussenkomst overleden is.
ontvlooien heb ik geen ervaring mee maar zou zoals al gezegt gewoon met een vlooienkam tewerk gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:54

Maar zou dat met het ontwormen te maken hebben?
Weet wel dat bij honden abortussen ook spontaan kunnen optreden, zou me verbazen als het bij katten anders was eigenlijk :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:01

Ik heb gister haar poep van heel dichtbij mogen bekijken, maar zag er geen wormen in. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de wormen niet mee komen met de ontlasting, maar dat dat wel gebeurt als ze ontwormingsspul binnen krijgt. Ik heb haar nog niet goed genoeg bekeken om te zien of ze vlooien heeft, ze zat wel steeds met haar teennagels in haar oor te krabben, maar de oren op zich zijn schoon (zie geen op mijt lijkende bagger), zal me dus niets verbazen als de familie vlo regelmatig een mars houdt in, op en rond de oren.

Zal vanavond even contact opnemen met mijn DA of er ff langs rijden, zonder poes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:03

Ik heb Elvis toentertijd ontwormd en ontvlooid met iets dat veilig was voor kittens...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:03

Weet je ook welke middelen dat waren?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:08

Nee zat al te zoeken maar mijn vriend heeft de verpakkingen van de koelkast weggegooid.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:20

Niet ontwormen nu hoor!

Als de kittens vier weken oud zijn mag je ze voor het eerst gaan ontwormen en dan gelijk mams mee ontwormen ;)

Succes met je poes en hopen dat er mooi kitties uitkomen ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:37

Is ze echt nog dik of heeft ze gewoon een hangbuik? Ik heb eens gehoord dat iemand een 'zwangere' poes meenam, helaas had die net de jongen gehad... hebben ze te laat ontdekt...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:45

Nee ze heeft geen hangbuik, het is net alsof ze een voetbal heeft ingeslikt, echt een harde ronde buik. Zal eens kijken of ik vanavond foto's van haar kan maken, als ze meewerkt. Denk ook wel dat ze onrustig geweest zou zijn als ze ergens kittens had liggen, ze heeft zich juist helemaal overgegeven :)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:49

Ach arme, ben benieuwd wat de DA aanraadt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:51

Als een kattin heel erg 'op' is, gaat ze het zich niet aantrekken hoor. Wel zielig, harde buik kan ook wel wijzen op wormen..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:00

Ik weet hoe een wormenbuik eruit ziet, maar dit zijn geen wormen. Ze zal vást wel wormen hebben (daarom ook dit topic), maar ik heb nog nooit meegemaakt dat daar tepels van gaan zwellen. En 'op' is ze ook niet, ze doet heerlijk knuffelen, is alleen aan het genieten van haar zachte bed en lekkere eten :D

Ga zo ff de DA bellen onderweg naar huis :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:35

Er zijn wormmiddelen en vlomiddelen die veilig zijn. Gewoon even naar je dierenarts gaan en daar even navragen. Kittens worden vanaf 2 weken elke 2 weken ontwormt even als de moeder.

Aborteren door ontwormen zal niet gebeuren met de veilige middelen of het dier moet zo verwormt zijn dat door masaal afsterven van de wormen teveel gifstoffen vrijkomen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:16

Heb na mijn werk mijn DA gebeld, ze zei dat ik beter geen risico's kan nemen nu ik niet weet hoe ver ze in de dracht is en omdat ze al zoveel stress heeft gehad. Ze raadde me aan om het af te wachten tot de kittens er zijn, die krijgen dan ook de ontworming binnen via de melk. Ontvlooien kon wel met druppels, moest alleen op een bepaalde stof letten (ja handig, iets met 3 letters). Moest er iig goed op letten dat het ook voor dragende en zogende poezen veilig is.

Ze denkt a.d.h. van mijn verhaal dat de kittens er met een week wel zijn, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:23

Hey Quell, mss kan je eens kijken op http://www.dierendokter.nl je kan ze ook om advies vragen, ze nemen altidj uitgebreid contact op met je.
Ze hebben hele goede middelen (Lap mijn dieren daar ook mee op) en zijn geheel natuurlijk.
Als het niet verstandig is zeggen ze dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:03

Wilawander schreef:
Er zijn wormmiddelen en vlomiddelen die veilig zijn. Gewoon even naar je dierenarts gaan en daar even navragen. Kittens worden vanaf 2 weken elke 2 weken ontwormt even als de moeder.

Aborteren door ontwormen zal niet gebeuren met de veilige middelen of het dier moet zo verwormt zijn dat door masaal afsterven van de wormen teveel gifstoffen vrijkomen.

Dat dacht ik ook idd :j
Kan me ook voorstellen dat je DA het risico niet wil nemen, Quellian :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:16

Wel lief van je dat je deze poezelina zo opvangt, ik hoop dat alles goedgaat!

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:53

Ontvlooien kan gewoon nu hoor :)
Ontwormen zou ik niet vlak voor de bevalling doen maar als je het idee heeft dat het nog even duurt dan zeker wel nu.
Als de kittens geboren zijn moet de moederpoes altijd tegelijk ontwormt worden met de 1e ontworming van de kittens, wat op 3 weken is. De kittens moeten daarna op 5 en 7 weken nogmaals maar de moederpoes dan niet meer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:56

Kittens gaan inderdaad bewegen vanaf 7,5 week, houd de uiers goed in de gaten als ze gaan zwellen en harsen dan duurt het geen daaaagen meer.

Ontwormen zou ik idd pas doen als de kittens een paar weken oud zijn , en dan kittens en mams tegelijk ontwormen.
Je hebt middelen voor het ontvlooien van zwangere poezen.
Dit kun je aan de dierenarts even vragen.
Of idd als de moeder het toelaat, kammen en de vlooien verzuipen.