Blinde hond in nieuw huis ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Blinde hond in nieuw huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 23:19

Het is de eerste keer dat ik hier post, maar ben toch wel benieuwd of iemand hier wat nuttige tips heeft.

Ik denk dat ik ze wel ga kunnen gebruiken. Ik heb een 8 jarig Vlinderhondje, die om onverklaarbare reden op enkele weken blind is geworden. We zijn in augustus 2008 verhuist naar een nieuw huisje, al een geluk heeft hij eerst het huis goed kunnen leren kennen voordat hij blind geworden is. Nu is hij ongeveer sinds januari blind maar kan er zeer goed mee om, hij weet alles perfect staan, loopt slechts af en toe ergens tegen, als iemand een stoel vergeten te verzetten is ofzo. Het is een zeer actieve en gelukkige hond, die altijd klaar staat om te wandelen of te spelen. Dus hij ondervind waarschijnlijk heel weinig last van zijn handicapje.
Maar Maar nu verhuizen we binnen dit en een maand waarschijnlijk terug naar een nieuw huisje en dit zal voor hem wel enkele problemen meebrengen veronderstel ik. Nu vraag ik me af, hoe we het onze hond zo makkelijk mogelijk maken om alles te leren kennen... Iemand tips, iemand die dit nog mee gemaakt heeft en wat heb je dan gedaan ?

Gr

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:31

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat je hem in 't begin best niet teveel ruimte geeft. Lijkt me beter om hem ruimte voor ruimte te laten verkennen, dus niet meteen het hele huis in 1 keer. Hem met je stem lokken langs waar hij kan gaan zonder ergens tegen te lopen.
Denk dat hij sowieso wel al eens ergens tegenaan zal botsen, maar normaal zal hij zich wel snel aanpassen.

Pluttersput

Re: Blinde hond in nieuw huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:29

Ik denk in principe dat je hem gewoon door het huis moet laten lopen. Zo leert hij snel genoeg waar alles staat. Jouw hondje heeft zich waarschijnlijk goed ontwikkeld in het blind zijn, dus die went daar snel genoeg aan. Hij zal eerdt wel tegen wat dingen oplopen, maar gewoon laten gaan. Went snel genoeg, en erg hard zal het niet zijn.
Wel dingen trouwens laten staan als ze eenmaal staan, zodat hij daaraan went. Niet de hele tijd schuiven met alles :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:36

wel ervoor zorgen dat alle scherpe randje of waar hij zich echt pijn aan kan doen afgeschermd zijn.
Ben wel benieuwd hoe het gegaan is tegen die tijd.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:21

Misschien kan je hem nu een commando aan gaan leren als hij bijna ergens tegenop loopt? Dan leert hij dat hij uit moet kijken :). Kan je dat in het nieuwe huis ook doen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:58

Hoe gaan jullie verhuizen?
Eerst nog een paar weken tussen dozen leven? of alles al helemaal klaar en ingericht als je er in komt?
Als er inderdaad veel blijft veranderen in het begin, zal dat wel lastig voor hem zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:19

Dinsdag weten we zeker of de verhuis doorgaat. We blijven in dezelfde straat wonen, dus alles zal vrij snel geinstalleerd worden, dus de hond moet er pas in als alles op zen plaats staat enzo. Verschuiven doen we niet hoor, anders is hij helemaal in de war. Als je nu zegt: ' PAS OP' dan gaat hij al heel traag en voorzichtig lopen. Maar het is vooral als hij heel enthousiast is dan loopt hij tegen dingen tegen.
Ik denk dat het vooral een probleem wordt voor hem om te weten waarlangs hij buiten kan. Als hij nu moet plassen zoekt hij zelf de weg naar buiten, moet maar door 1 deur vanuit de living, maar daar zou hij vanuit de living, door de keuken, hoek om naar de berging, door de garage naar buiten moeten...
Ik hoop dat het voor hem niet te moeilijk wordt. Toen we vorige keer verhuisden (een halfjaar geleden ongeveer) leek hij een tijdje down en depri, maar we zijn niet zeker of dit gewoon kwam door het vreemde voorval van blind worden of gewoon door de verhuis.

Nog een fototje van de hond in kwestie als illustratie (http://i663.photobucket.com/albums/uu36 ... 8Would.jpg)