Hoe groot moet de KOM van een goudvis zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emma

Hoe groot moet de KOM van een goudvis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 16:25

hallo bokkers,

aangezien mijn andere topic ( [BB] Hoe groot moet een kooi voor een goudvis zijn? ) gesloten is, omdat ik een typ fout had gemaakt, en het toevallig ook nog die ene dag was dat alle bokkers dachten dat het een 1 april grap was, open ik hierbij een nieuw topic met de vraag: Hoe groot moet de kom voor een goudvis zijn?

Groetjes Emma

laura1986

Re: Hoe groot moet de KOM van een goudvis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:35

Een goudvis mag je in ieder geval niet alleen houden (net als een paard hebben ze ook behoefte aan gezelschap). Een ronde kom schijnt ook niet fijn te zijn. In de dierenwinkel heb je aquariums van 50 of 60 cm lang, iets van 30 diep en 30 hoog, die zijn wel geschikt voor een paar goudvissen.
In de bibliotheek hebben ze veel boekjes over vissen, waar nog meer informatie instaat.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:38

als je een ronde kom doet is dat heel vervelend voor ze omdat ze jou als grote bedreiging zien..
kijk maar een door een glas met water, het vergroot alles..
dat is dus voor een vis ook zo ;)
dus zou ik nooit een ronde kom kopen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:42

Voor vissen telt de te behalen lengte van de vis (maximaal) x 10

Een goudvis word 20 cm, dus kortom, een aquarium van 2 meter

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:44

Een goudvis 20 cm??? In hoeveel jaar dan, die van mij waren na 5 jaar nog steeds amper 10 cm terwijl ze in een mega grote bak zaten :D

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:46

AngelofLove schreef:
Een goudvis 20 cm??? In hoeveel jaar dan, die van mij waren na 5 jaar nog steeds amper 10 cm terwijl ze in een mega grote bak zaten :D

Mijn goudvissen waren na 2 jaar al ruim 15 cm groot, in de vijver. Ik heb ze in de vijver gezet toen ze een cm of 4 groot waren.

De groei van vissen is afhankelijk van veel factoren, de kwaliteit van het water (met name de gifstoffen en hoeveelheid zuurstof), aanbod van voer (en dus ook wat voor voer), de ruimte, stress etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:46

Joyckuh schreef:

_O- het is al 1 april geweest hoor ;)

Trouwens nog nooit een goudvis van 20 cm gezien. Ik denk dat de meeste vissen niet oud genoeg worden om deze lengte te behalen. Mocht hij dat wel worden kan je alijd nog een grotere bak kopen.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 16:48

ik weet dat je ze beter niet in een ronde kom kan houden, en dat ze ook niet in hun eentje kunnen, maar dat vroeg ik ook niet ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:50

Juliette86 schreef:
Joyckuh schreef:

Trouwens nog nooit een goudvis van 20 cm gezien. Ik denk dat de meeste vissen niet oud genoeg worden om deze lengte te behalen. Mocht hij dat wel worden kan je alijd nog een grotere bak kopen.

Het is wel duidelijk dat jij totaal geen verstand van goudvissen hebt

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:55

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:57

Maar het is toch ook zo hoe groter de omgeving hoe grote de vis word!? Dus denk niet dat als een goudvis in een standaart aqurium van 30 bij 60 zit hij 20 centimeter word!?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:00

Dat noemen ze nou dierenmishandeling, een vis die te klein gehouden word, vergroeid. Dat is niet goed te zien bij vissen, dat zie je voornamelijk aan de ogen en als leek zal het je ook helemaal niet opvallen, maar dat ze zich aanpassen aan de lengte van de bak is echt de grootste onzin!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:02

Juliette86 schreef:
Joyckuh schreef:

Omdat de meeste mensen er idd de ballen verstand van hebben en de meeste goudvissen dus dood gaan omdat deze verkeerd gehouden worden! ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:04

Ik denk dat je daarmee in de war bent met schildpadden, die passen zich inderdaad aan aan hun leefomgeving :).

Maar ik heb nog nooit een goudvis in een aquarium van 2 meter gezien. :') Denk ook niet dat het dan voor mensen die gewoon een visje willen houden nog leuk is....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:06

Bedoel je mij??? In de war met schildpadden?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:07

Een vierkante bak is beter voor een goudvis.
Een ronde kom vertekend enorm veel wat niet prettig is voor de vis.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:08

TS: ik heb even in je profiel gekeken, je bent 13?
Ik neem aan dat je geen geld hebt voor een bak van 2 meter voor goudvissen....

Wat ook leuk is, is een klein aquarium met wat guppy's, platy's of black molly's. Ze zijn gemakkelijker dan goudvissen en guppy's zijn naar mijn mening ook mooier dan goudvissen.

Op marktplaats staan veel leuke aquariums voor weinig geld, een rekord 60 met filter + verwarming heb je zo al voor 30 euro. Guppen zelf kosten ook niet veel en met een beetje geluk hoef je er maar 3 te kopen (2 vrouw 1 man) en heb je daarna teveel vissen.

Maar besef wel dat als je aan een aquarium begint, het geen goedkope hobby is, wil je het goed doen. Je kunt het uiteraard zo duur maken als je zelf wilt, maar de mensen in het aquariumtopic (zie link in onderschrift, je bent van harte welkom!) kunnen allemaal beamen dat er stiekem nogal wat geld in gaat zitten :=

X_Rebecca: Nogal zo'n onzinverhaal! Ook schildpadden vergroeien! Dat is bij hun weer te zien aan het schild

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:09

Cyntje schreef:
Bedoel je mij??? In de war met schildpadden?

Nee, sorry...
Iemand zei dat :') alleen ik had je berichtje nog niet gelezen toen ik op versturen klikte,
ik bedoelde *zoekt* lynne8 :)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 17:10

ik wil niet echt een vis 'voor mezelf' maar mijn moeder, mijn broertje en ik willen graag vissen! :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:11

Joyckuh schreef:
Dat noemen ze nou dierenmishandeling, een vis die te klein gehouden word, vergroeid. Dat is niet goed te zien bij vissen, dat zie je voornamelijk aan de ogen en als leek zal het je ook helemaal niet opvallen, maar dat ze zich aanpassen aan de lengte van de bak is echt de grootste onzin!

Kijk en daarvoor is bokt nu nog eens goed!

Ik wist het helemaal niet (heb gelukkig ook allang geen vissen meer).

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:11

Oh ok :)

Verder ga ik mee in het commentaar van Joyce.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:12

laura1986 schreef:
Joyckuh schreef:

Kijk en daarvoor is bokt nu nog eens goed!

Ik wist het helemaal niet (heb gelukkig ook allang geen vissen meer).

En dat is ook het nadeel,... meeste mensen weten het niet en dierenzaken melden dit niet.
Alleen bij de échte speciaalzaken wordt er geregeld naar gevraagt. Zo heb ik ook weleens een vis afgewezen gekregen omdat mijn bak te klein was en dan is het voor mij prima :)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 17:13

vandaar ook mijn vraag, want ik vind het zielig als ik mijn dieren in een te kleine kooi of aquarium houd!! :)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:15

Idd Cyn!

Emjam: Ik heb het al hierboven in een mooi verhaaltje gezet, guppy's! Leuke kleine visjes, gemakkelijk te houden mits je een goed aquarium met filter en verwarming hebt!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:16

Joyckuh schreef:
X_Rebecca: Nogal zo'n onzinverhaal! Ook schildpadden vergroeien! Dat is bij hun weer te zien aan het schild

Schilpadden passen zich wel aan :)
Ze stoppen met groeien wanneer hun omgeving te klein is en groeien verder als ze in een grotere bak gezet worden...

Citaat:
Het formaat van het beschikbare terrarium bepaalt de grootte van de soort, of andersom.

Heeft een professionele schildpaddenmeneer mij ooit uitgelegd.
Maargoed, ik vond mijn schildpadden zielig in een aquarium van zo'n 4 meter breed ;) Dus ik heb ze weg gedaan.