Fokbeleid voor konijnen?! raar? Of juist nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Fokbeleid voor konijnen?! raar? Of juist nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 15:20

Hallo,

Sorry misschien een beetje raar hoor dit topic maar het zit mij nu toch al een hele lang tijd dwars dat het overlijdingspercentage van jonge konijnen onnodig hoog is, en dat er zelfs mensen denken dat de verwachte leeftijd van een konijn 5 tot 7 jaar is. Omdat de meeste konijnen rond die leeftijd sterven.

Nou is het zo dat een konijn makkelijk 13 tot 15 jaar oud kan worden met de goede verzorging en omgeving. Maar ik ben er ook achter gekomen dat sommig konijnensoorten waar ik mee ervaring heb, de duitse hangoor en het dwergkonijntje, erg harde en zeer tamme konijnen zijn. Ik heb nu een duitse hangoor voedster van 2 jaar oud, die zit samen met mijn gecastreerde halve leeuwtje. Mijn rammetje kreeg de snotziekte, en dat is zeer besmettelijk. dus ik meteen naar de DA voor antibiotica. Maar nou kwam het, hij wou niet eten zonder zijn vriendinnetje erbij. Dus ik de DA gebeld, en die zei omdat ze buiten zitten ze wel langs elkaar mogen, maar zodra zij ook een snotneus zou krijgen ik meteen terug moest komen. Ik had verwacht dat zij dat ook zou krijgen. Maar niet dus. Ze is zo kerngezond dat ze niet vatbaar is voor zijn ziekte. Dat is echt zeldzaam!

Nou maak ik dit topic om toch na te vragen aan mensen met konijnen waarom ze een nestje fokken, wat voor konijnen ze daarvoor gebruiken, de leeftijden van de konijnen en dat de konijnen een gezondheidsverklaring hebben?

Ik vind het zo verschrikkelijk dat mensen fokken met konijnen die er geen verstand van hebben, fokken met zwakke konijnen, kruisingen, jonge konijnen en te oude konijnen.
Niet geente konijnen tegen mixomatose en coccodiose enz..

Daardoor komen alle zwakke jonge konijntjes waar later weer mee gefokt, waar een heel nest zwakke konijnen uitkomt. En dan krijg je al gauw konijnen die niet ouder als 6 worden.

Ik fok nu al jaren konijntjes, dwergjes alleen maar 1x per jaar. Nu even niet omdat mijn ram is overleden. (die overigens 15 was) Mijn jonge konijntjes zijn hard, zeer speels, gezond en krijgen van mijn DA een gezondheids verklaring mee. Ik ben mijn nijnen dan ook altijd bij de 9 weken zo kwijt!

Ik wil ook graag dieren die gezond zijn en waarvan ik weet dat de ouders ook mooie leeftijden bereikt hebben. Ik heb dus altijd gefokt met mijn oude ram. Nu ben ik gestopt omdat ik geen geschikte konijnen heb. Ja een dochter vna mijn oude ram, maar die is nog te jong.

Wat vinden jullie van in wilde weg fokken met konijnen? En fokken jullie zelf ook? Waarmee fok je en wat doe jij eraan om gezonde jonge konijnen te verkopen?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:32

Ik ben er geen voorstander van om in het wilde weg wat nestjes te fokken omdat het zo schattig is ofzo.

Ik heb nu 2 huis-tuin-keuken konijntjes in een groot buitenhok zitten.Puur omdat ik het leuke beestjes vind en omdat ze erg leuk gezelschap zijn.
Mijn vorige konijn is 11 jaar geworden.Als je dat tegen mensen vertelt kijken ze je verbaast aan en krijg meteen de vraag..'kunnen die beesten zo oud worden joh' :roll:

Ik zal zelf ook geen konijntjes fokken, gewoon omdat ik er de juiste kennis etc niet voor heb.
als m'n konijntje ziek is ofzo raadpleeg ook altijd de DA.Helaas zijn er ook genoeg mensen die dan denken ; 'ach het is maar een konijn'.

Maar er zijn helaas veel mensen die gewoon wat nestjes fokken omdat die jonkies zo schattig zijn, terwijl ze niet eens weten waar ze mee bezig zijn.

Om op de vraag in je titel terug te komen.Ik ben zeker voorstander van een fokbeleid voor konijnen.

Diaz

Re: Fokbeleid voor konijnen?! raar? Of juist nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 00:26

Fokbeleid? misschien een simpel informatie foldertje of site uitbrengen?
Ik wist als kind niet anders dan dat konijnen maar een jaar of 5 zouden worden.
Mijn konijn kwam volwassen bij mij, en is 7 jaar bij me geweest.. Ik vond dat heel wat! Ik had ook geeen idee dat ze nog veel ouder konden worden! (hij was wel al vanaf het begin ziek, allerlei afwijkingen, en dat terwijl hij voor de fok bedoeld was!! hij komt dus zegmaar ook niet uit een dierenwinkel! (van een veiling...) )

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 00:31

ik heb al van jongs af aan konijnen gehad de eerste is van een nestje van kennisen alle andere zijn aanlopertjes en konijnen die mensen niet meer wilde hebben. ik heb nooit gefokt, er zijn al genoeg konijnen idd maar als fokkers fokken voor de sport dan snap ik dat een vriend van me fokt vlaamse reuzen waar ik er nu eentje van heb geweldig dier maar met een scheve staart dus niet meer bruikbaar voor de fok. als de konijnen geen goed huis krijgen of vinden dan gaan ze naar de slacht misschien hard maar ik snap het wel
ik weet dus zeker dat hobby fokkers en fokkers echt wel weten wat ze doen en welke konijnen ze gebruiken voor de fok maar bijna alles wat je in dierenwinkels koopt heeft weinig met serieus fokken te maken......

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:08

Ik denk dus dat het ook veel met soort huisvesting e.d. te maken heeft.
Want de konijnen die ik heb gekend of gehad stierven van 'ouderdom'. alleen te jong.
ik denk dat ze een langer leven zouden hebben gehad in een grote ruimte met meer konijnen buiten.
En of dat nou een dierenwinkel, veiling of van de fok konijn was, dat maakt dan niet uit ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:50

Ik fok konijnen. Net 2 nesten vlaamse reuzen gefokt.
Binnenkort heb ik een nest hollanders, rexen en nederlandse hangoor dwergen liggen.

Ik fok met konijnen die goede moeders zijn, altijd met de zelfde combinaties m/v. Als blijkt dat een combinatie weinig levensvatbare jongen geeft dan stop ik er mee. Ik leen me rammen niet uit aan mensen die zomaar een nest willen fokken.
Mijn konijnen zijn ingeënt en gezond.

Oh en voor mensen die zich afvragen waarom ik zoveel nesten fok. Ik fok op verzoek en/of wanneer ik ze zelf nodig heb.
Zo had ik 5 of 6 vlaamse reus voedsters nodig. Heb nu 11 jonkies en de mannen krijgen ook een goede bestemming.
De hollanders heb ik veel vraag naar net als de NHD. De rexen zijn voor tentoonstelling en me eigen plezier.

Vind het vooral leuk om te laten zien hoe je een goed nest fokt. Krijg vaak vragen over hoe ik het aandurf om de voedsters gewoon in een groep hun nest te laten bouwen en hun jongen te laten opgroeien.
Ben er van overtuigt dat dat namelijk de beste manier is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:08

Ik ben er ook een voorstander van. Jammer genoeg kopen de mensen die er geen verstand van hebben bij dierenwinkels, en die geven konijnen mee waarvan ze zeggen dat het bijv. 2 vrouwtjes zijn. Dan blijken het toch een mannetje en vrouwtje te zijn en dan komen er ook weer babykonijntjes.
Er is ook een leraar op school die een groep konijnen bij elkaar zet en ze fokt. Daar zitten ook veel zieke konijnen tussen, maar die konijnen zijn ook echt uitsluitend voor de slacht. Meestal worden ze dan opgevoerd aan de reptielen en alles (die leraar heeft een kleinschalige dierentuin). Er zijn dan ook wel eens leerlingen die medelijden hebben en het 'zielig' vinden en dan kopen ze ook zo'n konijn. Resultaat: binnen een paar jaar gaan ze dood.

Dus ik ben absoluut voor het doelbewust fokken, mits het wel voor de verkoop is en niet voor de slacht.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 09:21

Fijn dat er meer mensen zijn die fokken met een bewuste kijk op het konijn.
Zoals klijntjuh net zij, huisvesting is indd heel belangrijk. Maar vergeet niet dat een zwak konijn dat buiten zit met een ren, maar een slecht immuun systeem minder oud word dan een goed sterk konijn dat altijd maar binnen in een hok zit. Huisvesting is belangrijk, maar wil niks zeggen over de hardheid van een konijn. Vaak word er ook fout gesekst bij de konijnen indd, dat zie je op marktplaats vaak, dat het konijn OPEENS dragend was. Tje die konijntjes moeten ook een huis natuurlijk.

Ik vind dat mensen er meer attent op moeten worden gemaakt, dat konijnen alleen sterke beesten zijn uit goede ouders, met een goede start de juiste entingen en een goede huisvesting. Konijnen zijn geen lieve knuffelbeesten die je alleen in een hokje kunt houden. Dan krijg je die lage leeftijden.
Jammer genoeg worden ze alleen nog steeds als gebruiksvoorwerpen voor kinderen gezien.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:54

_Zsazsa_ schreef:
Fijn dat er meer mensen zijn die fokken met een bewuste kijk op het konijn.
Zoals klijntjuh net zij, huisvesting is indd heel belangrijk. Maar vergeet niet dat een zwak konijn dat buiten zit met een ren, maar een slecht immuun systeem minder oud word dan een goed sterk konijn dat altijd maar binnen in een hok zit. Huisvesting is belangrijk, maar wil niks zeggen over de hardheid van een konijn. Vaak word er ook fout gesekst bij de konijnen indd, dat zie je op marktplaats vaak, dat het konijn OPEENS dragend was. Tje die konijntjes moeten ook een huis natuurlijk.

Ik vind dat mensen er meer attent op moeten worden gemaakt, dat konijnen alleen sterke beesten zijn uit goede ouders, met een goede start de juiste entingen en een goede huisvesting. Konijnen zijn geen lieve knuffelbeesten die je alleen in een hokje kunt houden. Dan krijg je die lage leeftijden.
Jammer genoeg worden ze alleen nog steeds als gebruiksvoorwerpen voor kinderen gezien.

En dat vind ik nog het ergste, omdat er bij dierenwinkels en kinderboerderijen etc. ook zo over word gedacht. Bij mijn stage, ook een kinderboerderij, willen we ze er juist attent op maken dat het allesbehalve knuffeldieren zijn. Willen kinderen dan ook een konijn van ons hebben, dan moeten ze eerst een diploma maken. Meestal vinden de ouders het dan gelijk een slecht idee ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:23

Voor mijn mag er een fokbeleid komen.
We hebben hier een life and garden, elke keer zitten er hopen jonkies. Wanneer de schattigheid er af is, gaan ze naar de slangen. Ik vind dit eigenlijk regelrechte broodfok. Ik heb er 1 konijn vandaan, dat was de enige gezonde voedster van de 3 die er zaten, de rest was ziek. Vandaar dat ik de gezonde heb meegenomen. Geheel tegen mijn principes, ik haal normaal konijnen bij de opvang of ik krijg afdankers. 1 is dood gegaan aan pasteurella en 2 aan ouderdom, 1 van 11 en een ander van 13.
Dus fokbeleid en wering uit dierenwinkels. Zodat impulsieve aankoop van konijnen wordt verminderd. Zodat mensen ook goed nadenken alvorens een konijn aanschaffen, want zo gemakkelijk is konijnenhouden niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:39

ehh, geldt dit niet ook voor honden en katten en welk ander huisdier waarmee gefokt/vermeerderd wordt???

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:52

een fokbeleid zou zo gek nog niet zijn. Maar er zou een heel konijnen beleid moeten komen denk ik. Er is zoveel 'konijnenleed'. Beesten die alleen en in kleine hokken worden gehouden. Die hun hele leven niks anders kunnen doen dan 3 huppeltjes vooruit en 2 huppeltjes opzij. Kinderen vinden ze leuk voor 3 weken en daarna moet zo'n konijn vaak maar hopen dat hij elke dag eten krijgt. Walgelijk gewoon. Maar dat geldt voor heel veel knaagdieren helaas. (wordt ook altijd een beetje depri als ik denk aan de vele kleine knaagdierjes die als kinderspeelgoed worden gebruikt, te hard geknepen, o leuk we stoppen hem in een plastik bal enz)
Ik heb hier op bokt al meerdere keren schitterende foto's gezien van hoe sommige mensen hun konijnen houden en ermee omgaan, helemaal geweldig.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:15

Hey ik meng me even in de discussie.

Zo'n 12 jaar gelden kregen wij onze eerste Vlaamse Reus.
Groot en ongeloofelijk lief knuffelbeest en goede moeder genaamd wiebelneusje.
Hij had onze hele fietsenschuur als binnenhok en een ren buiten op het gras.
Zij kreeg 6 jonkies en wij mochten er alledrie een uitkiezen.

4 vrouwtjes en 1 ram leidden tot 44 konijnen in totaal.
Nou wonen wij in een normaal huis maar mijn pa had dit als hobby en timmerde dus ook voor die beesten hele flats met donkere 'slaaphokjes', trappetjes en ligplankjes voor de moeders die de kids aan de buik even zat waren.
Elke dag verse bloemen plukken, appels, wortels, maiskolven, nee die beesten hebben het volgens mij nooit slecht gehad.
Nestjes van minder dan 6 heb ik nooit meegemaakt en de enige keer dat wij dode konijntjes hadden was bij een vrouwtje dat we net hadden en dat nog nooit drachtig was geweest..... -> in de vrieskou kreeg ze toch kindjes, de vorige eigenaar wist van niks.

Nu fokt mijn pa nog steeds vlaamse reuzen, bruin/grijs/bont en mijn opa witte.
Deze zijn voor kinderboerderijen (vraag) of voor de slacht.
Mijn pa zorgt goed voor die beesten en zegt zelf ook: Het is een hobby.
Voor het geld hoeft ie het niet te doen. Ze kosten meer aan voer dan ze opbrengen (bij de slacht, liever gaan ze daar dus niet naartoe). Nog steeds heeft hij zo'n 4 vrouwtjes en een Ram waar hij regelmatig een nestje van heeft. Pas na een paar manden worden ze verkocht. Hij houd van die konijnen en is er elke dag mee bezig. :(:)

Regelgeving op het fokken van allerlei dieren: vogels, honden, katten, konijnen, maar ook paarden vind ik een goed idee. Minder volle dierenasiels en minder gedwongen slachtdieren en mishandeling vind ik een goed idee.

Zeker mensen die alleen maar voor de leuk fokken en niet weten waar ze met het nest naartoe moeten als die beesten een paar maanden oud zijn.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:49

Nodig vooral dierenwinkels moeten meer advies kunnen geven. Want daardoor ben ik hier de fout ingegaan. Ze zeiden unaniem dat het 2 vrouwtjes waren.

Tot er opeens kleine bunnies lagen. (kruising lotharinger ofzo en opgevangen kruising tam wild). Ik heb ze allemaal zelf kunnen houden.
En inderdaad was er ook een zwakkere. Deze heb ik een hele tijd ong. 4-5 jaar binnen gehouden. Maar toen was het beestje op. Hij is rustig bij de DA ingeslapen.

Maar ik verwijt nogsteeds een beetje de dierenwinkel die mij zoo verzekerde dat het 2 vrouwtjes waren. En tja ik mocht de jonkies bij hun brengen maar dat kon ik toch niet over me hard verkrijgen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:52

cissy schreef:
ehh, geldt dit niet ook voor honden en katten en welk ander huisdier waarmee gefokt/vermeerderd wordt???

Ja maar daar lopen al veel meer topics over, en voor katten en honden word vaak vele malen beter verzorgt dan konijnen. Die moeten worden verzorgt door een kind van drie die het beest zo nodig wou hebben, en kreeg als ze er zelf voor zorgen. Wat ze 3 weken doen dan is t beest niet meer leuk en sterft ie een eenzame dood. Voor honden en katten zeggen mensen eerder ooh die is zielig, word naar het asiel gebracht of zelfgehouden.

Ik weet dat er ook veel leed is bij andere dieren. Maar bij konijnen trekt niemand zijn mond open, het is toch maar een konijn!! En zo mag het niet werken.. Vandaar dit topic voor konijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:55

Goede voorlichting wat betreft de aanschaf van een dier is altijd goed. Fokbeleid is altijd goed, het zou een hoop ellende voorkomen. Het liefst alleen dieren verkopen via erkende fokkers zou het mooiste zijn. Zuivere dieren en een drempel waar je over moet.

Ik heb een ren van 3 bij 9 meter, een kinderhuis als binnenhok met een kattenluik erin en ze kunnen naar believen naar binnen en buiten, zomer en winter. Ze krijgen groenvoer, weinig brok en veel hooi, takken en noem het maar. Medische zorg wanneer nodig. De konijnen hebben het hier goed. Anderen hebben het ook door. Vandaag werd me gevraagd of ik een konijn van de achterburen wilde hebben. De kinderen keken er niet meer naar om en dat wordt dan toch best zielig. Dus dan moet ie maar weg. Ik heb het beestje nog niet gezien. Eerst maar eens weten of het een ram of voedster is. Een voedster gaat nog, maar geen ram. Ik weet nog niet wat ik ga doen, vind het wel sneu, maar kan toch niet alle zielige konijnen in de buurt gaan opvangen? Ik heb er al 4. Dit soort mensen had beter dus geen konijn kunnen nemen en dat was ook niet gebeurt met een betere voorlichting.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 22:08

Ja en daarom dat fokbeleid. Konijnen worden maar weggegeven en als niemand ze wil maar in het bos losgelaten. waar ze gegarandeerd doodgaan.
Zuivere goed konijnen fokken en misschien zelfs verkopen voor een hoger bedrag dat mensen niet meer impulsaankopen gaan doen. Eej maar 5 euro voor een konijntje! Die koop ik. Want dat gebeurd ook vaak. Helaas zijn de nijntjes te klein en te moeilijk om te tellen of bij te houden hoe ze bij mensen zitten. Dat is gewoon te moeilijk. Je kunt niet bij mensen in de tuin kijken hoe ze zitten. Helaas...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:19

Ik heb mijn eigen konijn ook zelf gefokt een aantal jaren geleden, een enorm leuk konijn en het volledige nest heeft een prima huisje gekregen.
Het moeder konijn is helaas wel op 4 jarige leeftijd dood gegaan, 1 jaar na het krijgen van haar nestje bleek ze namelijk een ziekte te hebben. (wel altijd geënt)
Nu heb ik dus nogsteeds haar dochter, zij heeft vorig jaar een nestje gehad, de leukste konijnen (oprecht) die ik ooit mee heb gemaakt. Dit was echter per ongeluk. Ze was gedekt door een wilde, jonge ram (die door haar ren heen is gekropen) terwijl wij op vakantie waren, en mijn zus voor haar zorgde.
Helaas zijn alle jongen uit dit nest uiteindelijk, allemaal onverwachts, overleden (zelfs mijn liefste Mocca, die het nog 3 maanden gered had) 2 van de konijnen zijn in mijn armen overleden. 1 op weg naar de dierenarts, 1 op de dierenartsen tafel. Ze krijgen bij mij de zorg die ze behoren te krijgen, maar ik zal nooit meer van mijn konijn bewust een nestje gaan fokken. Dit heb ik bij het laatste nest geleerd...

Fokbeleid? Nee. Maar wel meer voorlichting!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:23

Vind het een beetje raar dta je zegt: Nou is het zo dat een konijn makkelijk 13 tot 15 jaar oud kan worden met de goede verzorging en omgeving.

Heb zelf een konijn gehad, is 9 jaar geworden! Heeft altijd buietn gezeten met ander konijn en in de zomer waren er altijd een stel cavia;s erbij. Heeft elke dag groenvoer gekregen, voldoende eten en hooi. Naar de DA als het nodig was. Nu krijg ik het gevoel dat ik hem dus slecht heb verzorgd

Maar weer even ontopic. Het plan om folders uit te delen vind ik leuk en goed, denk alleen niet dat het veel zal helpen. Mensen hebben vaak de neiging om het op hun eigen manier te doen of om de folder weg te gooien. Ik zie liever dat er cursussen worden gegeven (gratis?!) om mensen voor te lichten, mondeling geeft veel meer procent van slaging dan schrifteling.

Heb het ook niet zo van zomaar nestjes fokken, zie ook liever de echte proffokkers dan zomaar fokkers. In deze 2 zit een enorm verschil. De meeste proffokkers fokken een nestje en als er jongen bijzitten die ze goed vinden, houden ze die. Als er bijv 1 bijzit met een afwijking gaat hij in de pan. DIt gebeurt ook vaak met de konijnen die over zijn. Klinkt wreed, maar dit is 1 van de oplossingen om overbevolking van konijnen te voorkomen.

De zomaarfokkers denken dat ze een doel hebben, maar eigenlijk doen ze het gewoon omdat het leuk is. ALs er een dier een afwijking heeft word het gehouden, en de overige dieren krijgen allemaal een zogenaamd 'goed tehuis'. Ze komen vaak bij kinderen terecht.....

Als de prijs voor een konijn laag is, word het meer gekocht (vraag, aanbodlijn bij economie :D ). Krik de prijs omhoog, zorg dat fokkers geregistreerd worden voordat ze beginnen met fokken. Laat ook zien wat het oa inhoud om te fokken, (beslissingen nemen over leven en dood)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 23:09

DA's zeggen dat een konijn zo oud kan worden. Niet ik! Een konijn is wat dat betreft als een mens hoor.
De een word 80 de ander 100. het scheelt ook per ras, ik denk dat grote rassen minder oud worden dan de kleintjes. Dus dat zijn niet mijn woorden.