Ouder konijn alleen, jonge vriendjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Ouder konijn alleen, jonge vriendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:05

Ik heb een gecastreerd mannetjes konijn, Pepper, van inmiddels een jaar of 9 oud. Hij heeft altijd bij zijn dominantere vriendinnetje gezeten, maar Lisa is een tijdje geleden overleden. Nu zit Pepper dus alleen in zijn grote buitenhok. Ik heb niet het idee dat hij ongelukkig is, maar ik vind het wat sneu dat hij alleen zit nu.
Toen Lisa overleed, raadde een vriendin (die ook dierenarts is) af om er konijntjes bij te nemen, omdat Pepper al wat oud is. Maar toch kijk ik steeds naar een Pepper alleen, en ik blijf erbij dat ik het sneu vind als een dier alleen zit. Pepper is dus een gecastreerd, niet dominant voskonijn. Hij is redelijk aan de maat, absoluut geen dwergje.
Is het verstandig om te zoeken naar twee jonge (vos)konijntjes als gezelschap? Is het dan handiger om vrouwtjes te nemen, of mannetjes die gecastreerd worden? Is het beter om de eventuele nieuwe konijntjes vrij jong te nemen, of ook konijnen die wat ouder zijn (2 a 3 jaar?).
Uiteraard zullen ze eerst apart zitten met een schotje ertussen zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken om te wennen, voordat ik ze bij elkaar zou loslaten. Maar dat lijkt me meer dan logisch.

Wat te doen, Pepper alleen laten (hij is niet ongelukkig, springt en rent vrolijk, eet en drinkt goed), of toch zoeken naar wat vriendjes?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:13

Tja, hij is al op leeftijd. Maar als hij nog in goede conditie is, waarom niet? Ik zou alleen wel een ouder konijn doen, anders zijn ze een beetje te druk voor hem denk ik. Zoiezo moet je een vrouwtje nemen, want 2 mannetjes gaan niet goed, ook al zijn ze gecastreerd. Het beste kun je ze gelijk bij elkaar neerzetten, en dan voor het vrouwtje een vreemde omgeving, voor het mannetje maakt het niet uit. Dan moet je ze een tijdje laten gaan, als het nou echt te heftig wordt dan moet je ze uit elkaar halen. En het kan er heftig aan toe gaan hoor!

Anders moet je dit topic ook even op dit forum neerzetten: http://www.bunnybunch.nl
Dat zijn de echte konijnenkenners.

Unseen

Re: Ouder konijn alleen, jonge vriendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 21:51

Dankjewel!
Dat is zeker een goede site, heb er gelijk op rond gekeken. Ik heb besloten er een vriendinnetje (het liefst twee) bij te zoeken.
Op naar de opvang dus maar! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 00:57

Misschien kun je naar een konijnenopvang gaan met Pepper. Daar kunnen ze een vriendje voor hem zoeken, je kunt dan gelijk kijken of het klikt. De meeste opvangcentra koppelen. Dan heb je gelijk een goede match.

Voordat iemand het verkeerd leest, ik bedoel samen met Pepper een vriendje zoeken bij de opvang. Ik bedoel niet Pepper wegbrengen naar de opvang!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 01:05

Hahaha, nee ik begreep hem. :) Ik heb een mailtje gestuurd naar de opvang, en een mailtje terug gekregen. Zij zei inderdaad ook dat het handig is Pepper mee te nemen.
Zodra ik volgende week wat ruimte heb in mijn agenda, ga ik met hem op pad. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:29

er zijn veel opvangen erg blij met een baas als jij; de oudere konijnen blijven vaak zitten namelijk...

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:05

Dat is ook de reden dat ik naar een opvang ga. Ik wil niet meewerken aan de broodfokkers die konijntjes bij dierenzaken dumpen, en ook niet aan fokkers die meer en meer konijnen op de wereld zetten terwijl er zo veel zonder baasje zitten.
:)
Dus ik blij, konijntjes blij en Pepper blij!

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 00:56

Succes :D

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 11:49

Dankjewel! Ik ga vanmiddag op pad. :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 18:07

Ze is er!
Hier al in haar nieuwe hok, bij Pepper:

Afbeelding

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:13

wat een leukerd, hoe oud is ze?
zie geen foto van pepper in je profiel en ben nu natuurlijk ook nieuwschierig naar hem :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:21

het koppelen is dus goed gegaan?
top!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 19:09

Hier mijn verslagje:
Ik had Pepper dus meegenomen, zodat hij zelf een vriendinnetje kon uitzoeken. Hij vond het heel erg spannend allemaal! Eerst auto-rit, toen nog vreemde omgeving met geurtjes van 150 andere konijnen... En toen kwam er ook nog eens zo'n drukke jongedame in zijn rennetje! Pepper werd alvast in het rennetje gezet, om even bij te komen van de reis. Mijn mama en ik zijn toen even een kijkje gaan nemen bij de konijntjes. Gut, zoveel schattige kopjes die smeken om een nieuw huisje... :\ Hoe kun je nou je huisdier dumpen of kwijt willen? Er zaten ook caafjes, ratjes, chinchilla's en hamstertjes etc.
Ik had er al een paar op het oog van de site, maar die bleken allemaal, op 1 na, (had er 6 uitgezocht) net al gekoppeld te zijn met een mannetje, dus dat ging niet door. Naast het rennetje waar Peppers' koppeling zou plaatsvinden werd net een ander stel gekoppeld, en dat ging er heel druk en heftig aan toe (Pepper nog meer over de zeik van stress... :\ ). Andere stelletje is ook te zien op de eerste foto.
Eerst een jong meisje getest (rond 2 jaar). Heel leuk ding, nieuwsgierig en erg mooi ook. Beetje zelfde ras als Pepper, maar dan zwart met wit en wat kleiner. Helaas was zij echt te dominant voor hem, liet hem geen seconde met rust. Pepper wist niet wat hem overkwam. Hij is dan ook al een 9 jarige opa.... :7
Tweede konijntje leek heel veel op hem, was ook even groot, maar dan gitzwart. Echt een heel leuk ding ook, prachtig kopje. Ze zat er net een week, weg gedaan door vorige eigenaar omdat ze teveel dieren had.... :7 Dit meisje was rustiger, maar vertoonde ook enorm dominant gedrag en dat is gewoon te stressvol voor oude Pepper. Zat er niet zo vaak bovenop als de eerste, maar toch werd er flink uitgetest wie de dominantste was (zij) en Pepper raakte al meer en meer uitgeput van al die drukke meiden.
Uiteindelijk toch besloten een heel jonkie erbij te zetten (toevallig een van de konijntjes die ik uitgezocht had!). Zij is nog niet zo aan het puberen is als die andere twee. En dit ging vrij goed. Ze liet Pepper eigenlijk veel met rust, ze vond de ren interessanter en je zag haar denken hoe ze het beste kon ontsnappen... := Pepper vond het wel prima, lag uit te puffen en af en toe kwam het meisje kijken en snuffelde ze aan zijn neus of buik, en dan ging ze weer verder met ontsnappingspogingen bedenken. :') Ze vond de andere koppeling naast haar ook erg interessant, want daar zat beweging in! Ze is tien weken jong, gevonden met haar mama en broertjes en zusjes op straat ergens. Ze wordt wel enorm groot, aan haar oren en achterpoten te zien, haha. Het is niet zeker of de kleintjes al geboren waren toen ze gedumpt werden. Misschien is mama alleen gedumpt en heeft een lekkere hazen-kerel aan de haak geslagen? :Y) Zal me niets verbazen als ik haar oren en voeten zie! :D Ze stond ook constant op haar achterste pootjes alles te ontdekken. :')

Dus ja. We wilden wel graag een ouder konijntje, maar dit was voor Pepper gewoon niet te doen. En zijn voorkeur staat voorop natuurlijk, het wordt zijn nieuwe huisgenoot...
Later bleek dat dit toch niet het konijntje was wat ik had uitgezocht, maar een zusje daarvan. :') Ach, ze is enorm leuk, ik zag geen verschil, dus wat maakt het uit. Alleen de naam verschilde, die heb ik toch veranderd. Mijn meisje heette eerst Benjamin, maar ik ken een menselijke (en mannelijke) Benjamin, dus dat werd het niet. :+

Dus uiteindelijk is het het jongste, derde poging, konijntje geworden. Ik heb haar Aapje genoemd. :) Tot nu toe gaat alles prima. Veilige reis terug gehad, samen in het hokje.. lekker knus op elkaar. Hokje was niet zo groot (zo'n katten reisbakje is het), haha. Pepper rook zijn huis gelijk en probeerde zowat door de tralies heen te kruipen om zijn hok weer in te springen. Dus deurtje open en Pepper sprint het hok in, naar het buitenhok, naar beneden en hop in het zonnetje. :') Aapje werd naar buiten gelokt met een klein blaadje andijvie, en toen begon de ontdekkingstocht. Aapje rende als een gek het hele hok door, haha. Pepper was buiten gaan liggen chillen, eerst even bijkomen. :') Aapje vond het eerst wat spannend het trapje af te gaan naar buiten, dus steeds halverwege draaide ze om en sprintte terug het grote hok in. :') Uiteindelijk was de stap genomen en ontdekte ze dat haar nieuwe omgeving nog groter was, en dat Pepper er ook nog was. :Y) Werd even gesnuffeld, Pep liet even merken dat dit zijn huis was (hij keek haar aan en snoof... :') ) en toen rende Aap weg, om daarna weer even te komen ruiken. Haha. Lekker stel. Ben ervan overtuigd dat het goed gaat komen!

Pepper en zijn eerste koppelpoging, de 2 jarige;
Afbeelding

Pepper en zijn tweede koppelpoging, de 1.5 jarige;
Afbeelding

Pepper en Aapje tijdens de koppeling. Pepper was echt al uitgeput van de indrukken, stress en drukke dames waaraan hij eerst was voorgesteld... :(:)
Afbeelding

Haren en keutels zijn van vorige koppelingen. ;) Pepper is een paar plukjes haar verloren door met name de eerste dame, maar het viel allemaal wel mee. De eerste twee zaten er echter constant bovenop om de rangorde te bepalen, ze zaten gewoon te wachten op een reactie van Pepper. Maar Pep is echt een dreuzel, laat alles toe, en hij was gestresst, dus hij deed nauwelijks wat terug. Dan is het gewoon niet eerlijk zo'n dominant vrouwtje erbij te zetten die hem constant belaagd.

Aapje en Pepper zijn veilig thuis. Ze zijn beide uitgeput van de indrukken en liggen lekker te chillen en uit te rusten.

Heel verhaal, maar het was zeker een succes dus! :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:22

dit klinkt erg goed! oe is de nacht gegaan?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:05

Ook erg goed. :) Ze zijn inmiddels al dikke maatjes, eten samen uit een bakje. :D
We zijn echt heel blij met Aap, en volgens mij is Pepper dat ook wel!

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:01

Aapje is een leuk konijn!
Wat een lange oren heeft ze :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:17

fijne berichten hoor florien! genieten dus maar

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:46

Dankjewel! :) Gaat helemaal goed komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:03

Gefeliciteerd met je nieuwe meid, heel veel plezier met haar!