hond heeft vreemde plekken in zijn vacht...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

hond heeft vreemde plekken in zijn vacht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 16:21

Mijn bijna 6 jaar oude Rhodesian Ridgeback heeft sinds een maand ongeveer vreemde plekken in zijn vacht. Ik ben ermee bij de DA geweest en die dacht aan een allergische reactie. Hij heeft een stootkuur prednison gekregen en die is reeds een week afgelopen.

De plekken worden niet minder, eerder erger naar mijn idee.

Ik ga morgen de DA weer bellen, maar dacht dat er wellicht iemand op het forum is die dit eerder heeft gezien ??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de foto's zijn misschien niet zo heel duidelijk, maar het zijn grote ronde plekken waarbij de vacht aan de rand van de cirkel erg dun is en in de cirkel iets voller. Het is geen parasiet, ringworm ofzo, want dat is allemaal nagekeken. Hij heeft er ook geen jeuk aan en de huid is niet rood, schilfering of kapot.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:02

Is de schildklierfunctie gecontroleerd?

Nikki__

Re: hond heeft vreemde plekken in zijn vacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:10

zijn het kale plekken?

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:50

de schildklierfunctie is nog niet gechecked, zal wel gaan gebeuren als ik nu terugga.

De kringen zijn niet helemaal kaal, maar veel haar zit er niet meer op nee

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:16

Lijkt inderdaad een allergische reactie. Heeft hij vlooien? Ben je sinds kort op ander voer overgestapt?

Vervelend zeg, prednisolon neemt alleen tijdelijk de symptomen weg, maar de oorzaak van de reactie blijft.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:00

hij heeft geen vlooien, en ook geen ander voer. Hij heeft er geen jeuk aan gelukkig voor hem.

Ik ken de werking van prednison helaas al te goed, heb zelf " levenslang" wat dat medicijn betreft door een niertransplantatie.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:30

Wat vreemd joh! Misschien een heeeele domme gedachte, maar aangezien mensen nu ook ineens weer last krijgen van hooikoorts...zou het hier wat mee te maken kunnen hebben?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:54

Is het nog een volle reu?
ik ken een Cane Corso, die dit ook had. Zij heeft toen allerlei onderzoeken naar haar hond laten doen en hieruit bleek dat het een hormone kwestie was.
Ze heeft toen medicatie gekregen en nog een aantal dingen. Dit is niet lekker aangeslagen, maar inmiddels zit ze weer vol met haar!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:57

Mocht er op de schildklier geprikt gaan worden laat ze dan wel het hele panel onderzoeken. De da's laten vaak maar een aantal controleren maar om een goede uitsluiting te krijgen moet je het hele panel laten controlen.
Ik ga even opzoeken wat je allemaal kan laten controlen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:05

T4, FT4, T3, FT3, TSH, thyroglobuline autoantilichamen en de T3 autoantilichamen en T4 autoantilichamen.
Met dit panel heb je een compleet overzicht van de schildklier.
Je zal vast van je Da te horen krijgen dat ze hier niet op kunnen testen maar als je echt de uitslag wil weten moet je het naar duitsland op laten sturen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:08

Ik denk ook inderdaad aan een schildklier probleem :j
Het ziet eruit als symmetrische kaalheid...(idd zonder jeuk of andere verschijnselen)....dit past perfect bij een schildklierprobleem.
Cushing zou ook nog kunnen..

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:30

Ik durf het niet te zeggen of het een schildklier probleem is. Ik hoop wel dat als je gaat onderzoeken even mijn lijstje mee neemt. Wij hebben zelf een hond gehad met schildklier problemen. Wij zijn er te laat achter gekomen. Lang verhaal...
Je kan een heleboel leed voorkomen.

Nu moet is zeggen onze hond had ook kale plekken maar de huid onder die plekken werd zwart.
Hij kreeg een zwart neusje en de punt van zijn staart werd zwart. Dit was wel al in een vergevorderd stadium en het heeft ongeveer 3 jaar geduurd voordat we serieus genomen werden door de Da

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:35

wordt het geleidelijk kaal? want vervelend om te zeggen ik vind het heel erg lijken op brandwonden (zo goed als ik dat kan zien dan...) voor de rest heb ik dit eigenlijk niet echt mee gemaakt heb dit nog niet eerder gezien komen er idd meer schildklier problemen voor in zijn familie dat je weet (neem aan dat je dat weet aangezien het een RRback is)

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:48

allereerst bedankt voor al jullie reacties. In de familie van Zab komen geen schildklierproblemen voor. Het is een gecastreerde reu, dus een hormoonprobleem zal het ook niet zijn. Ik ga zeker je lijstje ivm. schildklierprobleem meenemen naar de DA Wendel !

Brandwonden lijkt me sterk, zou niet weten wanneer hij die zou hebben opgelopen.