Schapenstage!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Schapenstage!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:57

Het is weer lente, en rond deze tijd zijn de meeste schapen al bevallen van hun lammeren!
Ik heb de eer gehad dit 17 dagen lang te mogen doen.

Ik vond het een super ervaring en heb erg veel geleerd!

Het schaap opvoelen. Hierbij hebben we altijd eerst een poot, kop of ander deel van het lam gezien! Daarna werdt er pas gevoeld of het lam goed lag enzovoort.
Afbeelding

hier vraag ik aan de boer wat te doen (was mijn 1e bevalling!). Voelde twee poten met daarop de kop. Perfecte ligging. Om het voor het schaap makkelijk te maken, halen we het lam er ook direct uit.
Afbeelding

Vervolgens worden de poten stuk voor stuk de bekken door getrokken. Als ze hier eenmaal in liggen, kunnen de poten los gelaten worden en blijven deze zo liggen.

Afbeelding
En het gele wonder...

Afbeelding

Vervolgens word het neusje leeg genipt. Hierin zit slijm wat snel weggehaald moet worden.

Afbeelding

Soms komen er ook rare combinaties uit... Dit was een levende 3-ling (zijn uiteindelijk alle drie gestorven, weten niet waardoor!)
Afbeelding

Er is nog een filmpje onderweg!

RelarDevi

Re: Schapenstage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:00

Jammer dat ze alle 3 zijn gestorven. Ik heb het ook een weekje gedaan en vond het ook super!!

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:04

Ik help zeer regelmatig een vriend op zijn schapenboerderij en wij halen pas een lammetje als het heel lang duurt, het verbaast mij dus dat jullie het wel halen. Waarom niet wachten tot het zelf komt? Is daar een rede voor?

Het blijft wel mooi spul hé? Ik vind het prachtig om te zien elke keer weer. (Ook trouwens die stoere boeren die uren op hun knieën zitten om een lammetje maar te laten drinken!)

Groetjes Martina

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 22:22

@My_angel; ik geloof dat bijna alle boeren hun eigen methode hebben. Wij wachten totdat we poten zien en halen dan de schaap uit de groep.
Waarom onze boer dat zo deed was vooral om te voorkomen dat het schaap het vlies niet van de lam zijn neus af zou likken waardoor het lam zou stikken, ofdat andere schapen de lammeren zouden 'stelen' waardoor het lam ook sterven kan.
We laten de schaap ook altijd eerst zijn gang gaan, totdat er poten/staart enz zichtbaar is. Soms liggen de lammeren verkeerd en is de schaap lang bezig zonder resultaat. Dan grijpen wij ook in.
Altijd halen we ook de ovrige lammeren eruit. Dit om ervoor te zorgen dat, als er een lam verkeerd ligt, het niet weer eeuwen duurt voordat het volgende lam komt en ook weer om er voor te zorgen dat het lam niet overlijd.

Ik vind het heerlijk om te doen en ook hier hebben we geregeld het lam onder de moeders gezet en zo gerust een half uur gezeten.
Potters hadden we aan het eind zo'n 12 stuks van.. erg veel!

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:23

he wat grappig ik ga 19 april op schapenstage in zuid gelderland. maar zie er erg tegen op. Vond jij het wel leuk?

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:26

ik zie trouwens dat we op dezelfde school zitten :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:27

Oooh geweldig!! Ik heb vorig schooljaar ook de schapenstage gehad, ik dacht dat het zou tegenvallen maar het was de leukste stage die ik ooit gehad heb!!!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 22:28

Dat moet je ook in het tweede jaar zitten?
Ook 17 dagen verplicht intern?

Ik vond het geweldig! Heb nog nooit zo'n leuke en leerzame stage gehad!

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:31

ja ik zit in het 2e jaar en 17 dagen intern inderdaad
ik zie er echt heel erg tegenop, maar ik mag me paard meenemen en die daar in de buurt stallen dus dat is wel fijn. Vond je het zwaar?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:33

Ja het was bij mij erg zwaar, iedere nacht om de 2 uur eruit en overdags ben je ook de hele dag bezig.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:40

jeetje... nou dan hoop ik dat ik dat ga trekken want ik ben dara niet zo sterk in

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:40

Dat heb ik ook een paar jaar geleden gaan. Moest eigenlijk ook verplicht intern maar alle methodes die de boer erop nahield konden absoluut niet door de beugel dus ik heb mijn beklag gedaan. Toen had ik volgens school een probleem omdat ik nergens anders mijn schapenstage kon doen, maar ja, met een beetje bellen naar oude contacten kwam het helemaal goed. De stage was toen opeens 15 minuten van mijn huis, hahaha. En de school, die was zeer te spreken over het bedrijf en heeft uiteindelijk met het bedrijf besproken deze op te nemen als erkend schapenstage bedrijf :D

Toen was het zo dat we het schaap apart zette als ze tekenen vertoonde (volgens de boer was ik daar zeer goed in om te zien wanneer het ging gebeuren) en zodra we de pootjes zagen hielpen we het schaap tijdens de gehele bevalling. Ik vroeg de boer waarom het schaap het niet zelf kon doen maar zijn ervaring daarin was erg negatief, hij heeft dat ooit een keer gedaan en 9 van de 10 schapen lukte het niet alleen omdat de lammeren te groot waren, verkeerd lagen, etc.

*edit* als je het 's nachts niet trekt moet je dat gewoon eerlijk tegen de boer zeggen! Misschien dat er iets te overleggen is!

Nog een 'leuk' verhaaltje
Tijdens schapenstage kwam er een schoolreisje (groep 3-4) naar de lammetjes kijken en net op het moment dat ze door de grote kudde schapen liepen die nog moesten aflammeren moest er een schaap lammeren. Sommige stonden letterlijk met hun neus erbovenop terwijl er nog een aantal flink misselijk werden en moesten overgeven. Het was toen nog een best lastige bevalling, was een vierling en er lagen er 3 verkeerd :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:46

Wat leuk om weer eens te zien!

Is alweer lang geleden dat ik mijn schapenstage liep bij Adriaansen. Vond het geweldig, zelfs de nachtcontroles. Zo'n stal vol schapen en lammeren in rust :z .
"helpen" hangt ook wel af van het ras, "brede" rassen hebben meer kans op complicaties dan bijvoorbeeld heideschapen. Tenminste, zo heb ik het onthouden.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:47

@ grit; zo heb ik het ook meegekregen, van de brede rassen en heideschapen ;)

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:53

Jullie zitten zeker op het Holland College in Maasland?
Daar heb ik ook gezeten en mijn schapenstage gedaan, ik had een boerderij in Hardenberg, tegen de duitse grens aan. Het was echt een leuke stage! Zijn/gaan jullie met meerdere studenten op 1 bedrijf of heeft iedereen een eigen bedrijf?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:20

oh ik vond mijn schapenstage echt zoo leuk, heb het 3 weken gedaan. Jammer genoeg had degene voor mij mazzel, die had echt tig bevallingen per dag. Ik had mazzel als er 1 schaap moest lammeren. Maar goed uiteindelijk was het een geweldige ervaring en heb ik dankzij die stage mijn paard en mijn gekke Vlaamse Reus overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:11

mooi he?

heb ook lang bij schapen stage gelopen echt zo super :D