Schaap tussen de Paarden??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Schaap tussen de Paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:58

Wij willen misschien 't schaap van de stalling kopen, want anders gaat hij naar de slacht.
het is nu nog een lammetje en hij staat op de stalling van mijn pony.
Nu is mijn vraag, zou een schaap tussen de paarden kunnen lopen ? :Y)

Graag reacties van mensen die er werkelijk verstand van hebben ;) !

arabella2000

Re: Schaap tussen de Paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:01

mijn schoonouders hadden een schaap en 1 pony gekocht, na een tijdje bleef het schaapje de hele tijd blaten. blijkbaar was hij eenzaam. Nu hebben ze nog 1 pony en 1 schaap erbij gekocht en gaat alles goed.
Zorg dus dat er nog een schaapje komt.
Voor de rest gaat het eigenlijk wel goed. Wel kunnen bij mijn schoonouders de schaapjes zich terugtrekken als ze dat willen, en ze hebben een eigen klein hokje.
Dit omdat ze door de pony's uit het schuilhok worden gejaagd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:02

Er zijn schapen die gaan vreten aan de staarten van paarden. Bij mijn paarden hebben 2 schapen gelopen (van de buurman) en die hebben van 1 paard haar staart gekortwiekt.

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:05

Paard en schaap gaat normaal goed samen hoor :)
Er zijn steeds de eeuwige uitzonderingen, maar in de meerderheid gaan ze goed samen.
Veel succes met je nieuwe wollige vriendje!
ojaa, geef ze wel genoeg ruwvoer, want anders gaan ze inderdaad in de staarten bijten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:06

Hier staan 4 paarden, 2 schapen en 3 geiten en alles loopt bij elkaar en geen problemen. Zelfs de inloopstal wordt gedeeld.
Mijn merrie stond vroeger tussen een kudde schapen en had daar ook een vriendinnetje schaap. Kan gerust hoor. De schapen staan niet eens zo vaak tussen de paarden, ze gaan hun eigen gang.
Als je hebt schaap van huis veranderd, kan het zo zijn dat ze eerst staan te blaten. Bij ons op stal heeft dat geloof ik een week geduurd, terwijl ze wel een collega schaap had.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:10

In veel gevallen gaat het goed.
Gewoon proberen dus!

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:43

Haha bij ons op stal staat er ook een schaap tussen de shetlanders.
Steeds als er nieuwe shetlanders bij komen.. en ze komen in de buurt van die oude.. dan valt dat schaap ze aan haha. :=

Zou idd wel opassen dat ze niet aan de staart gaan bijten enzo.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:46

Inderdaad een schaap erbij kopen. Als ik eigen grond had, zou ik dat zeker doen, het is namelijk een echte aanrader. Sommige wormen die in paarden overleven, overleven namelijk niet in schapen en omgekeerd. Doordat ze van hetzelfde gras eten, eten de schapen de wormen op die je paard heeft uitgepoept en zo gaan die wormen dood. Erg handig in de wormenbestrijding dus.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:48

Afgelopen jaar heeft mijn pony een lammetje gedood door erboven op te springen wat in "zijn" kudde terecht is gekomen. Hij heeft nogal een kudde instinct en alles wat anders is en in zijn kudde loopt accepteert hij niet. natuurlijk zal het grootste gedeelte van paarden het schaap niks aandoen, maar bij de mijne zijn ze hun leven niet zeker....

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:51

arno8 schreef:
Inderdaad een schaap erbij kopen. Als ik eigen grond had, zou ik dat zeker doen, het is namelijk een echte aanrader. Sommige wormen die in paarden overleven, overleven namelijk niet in schapen en omgekeerd. Doordat ze van hetzelfde gras eten, eten de schapen de wormen op die je paard heeft uitgepoept en zo gaan die wormen dood. Erg handig in de wormenbestrijding dus.

Is het ook niet zo dat schapen het gras eten wat de paarden niet meer lusten? Dat is dan ook weer goed voor je grond

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:18

Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik had ooit buren die daarom schapen hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:22

Wat ik begreep kan er maar een soort worm overleven in een weiland? Of schapen worm of paardenworm? (maar een paard kan ook meerdere soorten wormen hebben dus dat van Arno klinkt mij wat aannemelijker)

Mijn ervaring is wel dat schapen en geiten het gras eten wat paarden laten staan, daardoor wordt het veel straker af gegraasd en het land optimaal benut. Mijn voorkeur gaat dan wel uit naar minstens twee van elk soort. (twee schapen en twee paarden ect.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:36

Klopt idd van die wormbesmetting.
Een 2e schaap lijkt me wel zo vriendelijk voor het dier.
Als je het gaat proberen, spuit dan gelijk zo'n antibijtmiddel in de staart van je paard, zodat het schaap het niet eens gaat proberen om eraan te knabbelen.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:39

Mijn ponytje stond ook altijd met schaapjes, ging altijd goed..
Ze hebben ook niet aan de staart van mijn pony gezeten..

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:40

ThaGirl schreef:
arno8 schreef:

Is het ook niet zo dat schapen het gras eten wat de paarden niet meer lusten? Dat is dan ook weer goed voor je grond

Klopt ;) Zo blijft het land mooi en het gras goed

Edit:

Een paard eet namelijk niet meer waar hij/zij gemest heeft, dit gras wordt dus lang, een schaap of koe eet dat gras wel en andersom ;)

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:21

Vraagje, is het een ooi of een ram? Een volwassen ram in je weiland hoeft echt niet leuk te zijn. Hier loopt er ook 1 die nogal territoriaal (schrijf je dat zo?) ingesteld is, en geloof mij, ik ga er echt voor opzij. :j dat beest is gewoon doodeng.

Daarbij idd staart eten en een schaap alleen, tja, dat zal volgens mij niet echt leuk voor ze zijn, het is immers een kudde dier...

Mijn paard kan prima met schapen in de wei, zolang ze maar een stukje hebben waar zij niet bij kan. Maar om de 1 of andere reden duld ze ze absoluut niet in de paddock en gaat ze jagen. In de wei doet ze dit soms ook, maar dan gaan die beesten snel onder het stroomdraad naar het andere stuk wei.
1 lammetje heeft ze bijna om zeep geholpen. Kwestie van voorzichtig proberen dus denk ik. :)