Welke kleur heeft mijn kat??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Welke kleur heeft mijn kat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:53

Vrij simpele vraag dus :D Alleen IK heb geen idee, ze is niet volledig cypers, maar ook geen schildpad. Aan de ene kant streepjes aan de andere kant lijken het stipjes. Nou ja, zie de foto's en vertel het me:

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BNV6WITM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BKMCFEUY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ART8KCD7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WWPPBFTJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-84MYKIVD.jpg

En deze? Gewoon een "ordinaire" (verschoten) rooie? Of mag het ook nog een naam hebben?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8PEPNWT7.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 30-03-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie. Overigen in link gezet.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 22:40

33 keer bekeken, is echt moeilijk denk ik :D

meeikk

Re: Welke kleur heeft mijn kat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:43

die onderste lijkt wel een beetje creme achtig of cinnamon ofzo....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:46

dat rooie wordt volgens mij ook wel zalm genoemd (bij cavia's heet het buff, maarja, daar heb je niet zoveel aan ;) )
Is die ander geen gecyperde schildpad?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 23:02

Schildpad is toch echt een lapjeskat?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:04

die laatste,wat jij verschoten rood noemt,heet volgens mijn da abrikoos [apricot] Ik heb er ook zo een,prachtige kat met bruinachtige ogen

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:05

eerste een seal tabby, tweede waarschijnlijk creme, maar dat is beter te zien aan de voetzolen en neusleertje

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 23:13

*rukt slapende kat van de bank en houdt 'm op de kop...* Rose, rose en rose (en 1 wit teentje;)).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:32

1e poes is een overduidelijke tortie en de 2e is een crème

*gaat uitleg tortie/schildpad/lapjeskat zoeken* is nl genetisch hetzelfde

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:38

vind het anders niet echt lijken op schildpad.... dus ik ga ook voor seal tabby! het is volgens mij ook geen normale europees korthaar he? als ik naar de staart kijk en de oortjes.. schildpad is echt anders hoor ik heb twee schilpadden en die lijken er echt niet op!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 23:45

Waarschijnlijk is het een kruising Main Coone of Boskat. Zo'n kater liep in ieder geval bij de "fokker" in de buurt. De rode/creme/apricot(?) heeft een heel zachte volle vacht. Maar bovenal zijn ze lief, leuk, grappig en mijn :o .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:49

schildpad is rood en zwart door elkaar, al dan niet met streepjes, ik heb drie schildpadden en 2 ervan lijken erg op deze, zie mijn site onder Mylah en Isami. Selene is ook een tortie maar dan een smoke tortie. En Gwynny is een crème poes.

tortie en schildpad en lapjeskat is dezelfde benaming voor poezen die rood en zwart tegelijk hebben al dan niet met wit. Hoe meer wit hoe duidelijker de vlekken rood en zwart zijn (die noemen we vaak lapjeskat). Als ze effen zijn dan is vaak het zwart in de meerderheid en zie je hier en daar rode haren ertussen.
Deze poes is overduidelijk een tabby met weinig wit dus geen duidelijke kleurverdeling. Lees hier maar eens, misschien wordt het dan duidelijker : http://www.kattenplaza.nl/page/infogenetica.php

een seal tabby is het zeker niet want het hele lijf is gekleurd en dat is bij seals toch niet?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 23:53

Oeh, Cissy wat heb jij schitterende katten! Het klopt dat heel haar lijfje gekleurd is, maar maakt het niks uit dat ze onder dr kinnetje en hals creme wittig is?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:56

Ordinaire verschoten rooie _O-

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:59

Ja, hey, we kunnen niet allemaal het knapst zijn hoor! :o

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:02

Ach, het is toch best een knapperd voor een ordinaire poes? :D En als je het vanaf nu gewoon "apricot" gaat noemen, dan lijkt het heel wat 8-) En als je je niks voorstelt, dan ben je niks ;)

Ik heb overigens ook een ordinaire rooie, maar die is alles behalve verschoten *D

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 16:14

Een lelijke kat is het ook niet, alleen die kleur....alsof hij per ongeluk met Witte Reus is gewassen in plaats van de Color Dreft.....

Hij stelt zichzelf overigens voor dat hij de Keizer van de straat is. En gedraagd zich daar ook naar. (Af en toe dwaalt hij even af naar het straatschoffie, maar herstelt zich altijd wonderlijk snel). De kleine met vlekken doet erg dr best het sletje van de wijk te worden, ik kan het tot nog toe goed voorkomen en hoop dat de krolsheid nu een keer doorzet, kan ik haar de droom voor altijd ontnemen }:) O:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:16

De tweede is creme, dat is een verdunning van rood. Ik vind het juist erg mooi, net zoals ik wildkleur vos mooi vind bij paarden :D De eerste poes lijkt mij ook een cyper met rood, oftewel een gestreepte lapjeskat. Zoals cissy zegt zijn er in de volksmond nogal wat benamingen voor lapjes/torties/schildpadden, het is genetisch gezien allemaal het zelfde. Jouw kat heeft dan geen zwart met rood maar cypers met rood. Ze heeft dan van de ene ouder de cyper-genen gekregen en van de andere de genen voor rood, vandaar dat allebei die kleuren nu in haar vacht zitten. Katers krijgen alleen van de moeder een gen met kleuren (omdat dat gen op het X-chromosoom zit, en daar hebben mannelijke dieren er maar 1 van), vandaar dat katers altijd dezelfde kleur als de moeder hebben. Poezen niet, die kunnen ook de kleur van de vader hebben. Zo heeft mijn katertje, dat zwart met wit is, een zwart met witte moeder en een wit-met-cypervlekjes zusje. Ik heb ook een kat die cypers met rood is, alleen zijn bij haar de rode vlekken wat duidelijker, ze heeft ook meer wit. Kijk maar eens in mijn profiel :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:24

Citaat:
Jouw kat heeft dan geen zwart met rood maar cypers met rood
kleine correctie, kat is zwart met rood én cyper, het streepjesjurkje is een extraatje bovenop het zwart en rood. Het rood is ook gecypert (is dat nl?)

de ´verschoten rooie´ is inderdaad een creme, dus een rode mét verdunning net zoals palomino bij de paarden. mijn jongste is ook creme en ook niet te heet gewassen ;)

Citaat:
Oeh, Cissy wat heb jij schitterende katten! Het klopt dat heel haar lijfje gekleurd is, maar maakt het niks uit dat ze onder dr kinnetje en hals creme wittig is?
thanks, ik vind ze ook heel knap.... :o
dat creme en wittige is niet erg, ze heeft gewoon naast dr rood en zwart ook nog wat witte aftekeningen die net als bij paarden aan de pootjes of rond het koppie voorkomen. als er dan net toevallig een stukje rood onder zit dan lijkt het wat creme-ig.
Seleentje heeft ook een witte bef maar toevallig is het daar ook rood naast en daardoor lijkt het net of het wit wat viezig is maar dat komt door dat hele lichte rood.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:25

brown torbie (tortie tabby bruin) Dus bruin getijgerd met rood. Zo als ik van de foto af kan zien.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:14

Nou, Bommel is creme/apricot/verwassen/verschoten en Plof tabbie/brown/cypers/schattig/schildpad. Poeh, dure katten;)

Nog een vraag, heb al heel wat katten gehad, maar plof is geval apart. Haar krolsheid zet niet door. De ene dag loopt ze wat te mekkeren de andere niets aan de hand, dan kroelt ze weer voor me op de grond om het volgende moment stoicijns naar buiten te kijken. Kan ik haar dan wel laten steriliseren? Ben als de dood dat ze me ontsnapt. Dan haal ik liever een stuk of 6 uit het asiel :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:49

ach wat maakt het ook uit welke kleur ze zijn, als ze maar lief zijn en je er een hoop plezier van hebt... ;)
Is het dan wel krols en niet gewoon haar ´normale´gedrag, wat mekkeren is niet persé krols hoor. Niet alle katten uiten hun krolsheid even goed maar stereliseren kan altijd wel, ze raden het alleen af tijdens en krolsheid omdat dan het hele baarmoedergebied extra doorbloed is en dat kan risico´s met zich meebrengen tijdens de operatie. Overleg anders even met je DA.

Nadita, brown en black tabby zijn genetisch hetzelfde, is ook weer eenzelfde naam voor een kleurschakering van black tabby, alleen als het zwart wat verkleurd is naar het bruine toe noemen ze het brown tabby.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 23:31

Dat is het juist, de DA wil haar graag éérst krols hebben gehad, en het is duidelijk afwijkend gedrag alleen zet het niet door. Het houd nu al een week of drie aan. Inmiddels hebben zich ook twee huwelijkskandidaten bij mijn hek aangemeld en daar ben ik minder blij mee. Het zijn prachtige katers maar ik ga de eigenaren toch vriendelijk verzoeken ze binnen te houden, ze sproeien mn hele tuin, auto en hek onder. En Plof maar paraderen voor het raam, zou dr haast een rood lampje kopen....Maar de katers zijn weg, en mevrouw vertoont geen enkel teken van krolsheid.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:34

waarom moet ze eerst krols zijn geweest om geholpen te worden? er zijn ook zat vroegcastraties bij kittens die nog niet eens geslachtsrijp zijn.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:39

PussInBoots schreef:
En Plof maar paraderen voor het raam, zou dr haast een rood lampje kopen...

hahahaha geniaal _O-

wij hebben ook zo'n 'creme' kat. weet na 9 jaar nog steeds de kleur niet :') maarja een creme dus..

en die andere kat van jou, geen flauw idee!