Poes op dieet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Poes op dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:30

Onze poes is dik.. Lief klein poesje van 4,9 kg dus, onze andere poes weegt precies 4,0 kg en ziet er mooi uit.
De eerste daarentegen is gewoon echt dik om te zien :+

Om toch een beetje in de gaten te houden wat ze dan eten en of madame eten jat van de andere zijn we sinds gisteren gematigd gaan voeren. Ze krijgen RC Indoor, het zijn binnenpoezen en komen nooit buiten, alleen in de miniren waar de kattenbakken staan op het balkon. Volgens het schemaatje zouden ze allebei 60 gram per dag moeten krijgen, dus 2x 30. We hebben een maatbekertje van RC meegenomen van de dierenwinkel en dus netjes afgemeten op het randje van 30 gram bij het streepje van indoor.
Maar ze eten het helemaal niet op :+ Ze krijgen 's ochtends een snoepje van whiskas, 's avonds een kwart bakje natvoer van de aldi en dus 60 gram brokjes. Steeds als we 's ochtends en 's avonds nieuw voer geven ligt er nog zo'n 5/10 gram in. Eten mijn poezen nou zo weinig? Waarom wordt de ene poes dan zo dik? (ze eet niet echt uit het andere bakje extra oid, dat hebben we in de gaten gehouden)

Moeten we het eten weghalen als ze klaar zijn zodat ze echt leren dat dat het moment is om te eten? Hoe lang moeten we het aankijken voor we aan andere dingen moeten gaan denken bij de dikkere poes en waar moeten we dan aan denken?

Hoop dat jullie mij een goede reactie kunnen geven :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:35

Ik zou geen natvoer als extra geven als je al de hoeveelheid voer in brok geeft dat ze max mogen hebben per dag. Dan voer je ze toch teveel.
RC indoor geef ik ook aan mijn katten en ze blijven nu gewoon op gewicht. Je kan kijken naar lightvoer maar ik weet niet hoelang je al deze voer geeft om resultaten te kunnen zien.

Britt

Re: Poes op dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:38

Dit voer krijgen ze nu ruim een half jaar. Poes hebben we sinds juni afgelopen jaar, toen was ze een klein schriel bang ding en sindsdien is ze helemaal bijgekomen en flink gegroeid (ook in grootte). Maar ze eet dus niet veel, het is niet het maximale wat er op het schema staat, het is wat ze aanraden bij dat gewicht en dat postuur en dat komt bij allebei uit op 60 gram per dag (normaal en 4 kilo en dik en 5 kilo). Dus dan ga ik er vanuit dat het eigenlijk ook niet de bedoeling is dat je minder voert?
Het natvoer wat ze krijgen is echt miniscuul, net als de hoeveelheid snoepjes :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:41

Bij dat voer (RC) hoef je helemaal niet bij te voeren, je geeft al de maximale dosering. Waarom dan meer geven als ze toch al op de maat zitten? Ik vind 60 mg wel veel, geef je het wel vor de dikke poes zoals het op de verpakking staat?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:42

Het kan zo zijn dat ze 's avonds weinig brok eten omdat ze dan blikvoer krijgen, hoe weinig dat ook is.
Als je kat te dik is en je wilt dat ze afvalt dan zou ik toch minder geven dan dat je nu doet anders komen ze idd niet aan door het voer maar ze blijven wel op hetzelfde gewicht.
Dit is mij trouwens aangeraden door de dierenarts omdat ik hetzelfde probleem had met mijn ene kat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:43

RC? Waar is dat de afkorting van?

Onze kat is ook te dik, zo kwam ze uit het asiel. Ik volg dit topic even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:44

Royal Canin Arabesk :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:47

*superblond*

ik viste net even de verpakking van het voer dat ik gekocht heb uit de vuilnis bak en realiseerde me dat RC, Royal Canin is, ik heb het dus hier staan

'Pure feline' 'slimness'

Het maatbekertje dat ik erbij heb, heeft alleen dit type voer er niet op staan, dus ik weet niet precies welke ik moet aanhouden als maatstreep...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:47

Als dit gematigd voeren niet werkt ga ik het voer voor gesteriliseerde poezen met neiging tot dik worden proberen.
Het voerschema voor Royal Canin (RC ;) ) indoor is:

http://www.royalcanin.nl/iok/ - Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid schreef:
Afbeelding

's ochtends eten ze ook weinig brok, ook al krijgen ze dan niks extra's (ja 1 snoepje van whiskas).
Ik zou niet weten hoe ik die poezels van ons kan overtuigen dat ze geen natvoer meer krijgen 's avonds :+ Ik denk dat ik dan de komende tijd blijf struikelen over poezen die tijdens het koken overal in de weg lopen, je de oren van je kop miauwen en gewoon écht chagrijnig worden :D
Laatst bijgewerkt door Britt op 29-03-09 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:48

Ik snap niet dat een kat dat 5 kg is meer brok moet krijgen dan een kat van 4 kg met overwicht...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:50

Ja nou dat snap ik dan wel weer, een kat met een normaal postuur maar die 5 kilo weegt zal waarschijnlijk ook een stuk groter zijn dan een kat van 4 kilo die er dik uit ziet :=
Die moet dus meer hebben om gezond te blijven.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:51

Maar het staat wel bij overwicht en niet bij gewone postuur.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:52

Ik zou het eerst eens overleggen met de dierenarts. Die kunnen je vertellen of je kat te dik is of niet en op welke manier je dat aan kan pakken. Onze dierenarts (en assistente) hebben ons met een afslankprogramma heel goed geholpen om onze te zware kater een heel eind richting het juiste gewicht te krijgen, op een verantwoorde manier en met regelmatige controles.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:53

Mijn dierenarts vind ook dat ze te dik is en gaf aan dat gematigd voeren het eerste was om te proberen :)
Ze is ook niet moddervet tot dat het gevaarlijk wordt ofzo, ze is gewoon wat te dik, ik denk zelf dat een kruising met een bengaal is (iig met een raskat) en hoort dus eigenlijk slank te zijn (en dan is 5 kg dus al gauw 1 tot 1,5 kg te zwaar).

Ik heb geen goede foto van haar, misschien dat ik die morgen wel een kan maken..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:59

Er staat al in je schemaatje dat een kat van 4kg met overgewicht geen 60 maar 45 gram moet hebben.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:01

Maar haar ene kat is 4,9 kilo en daar ging het om ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 22:01

Als je goed had gelezen had je ook gezien dat mijn kat met overgewicht 5 kilo weegt en onze kat met normaal postuur 4 kilo weegt ;)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:08

Op bijna alle dierenvoeders verpakkingen staat teveel aangegeven. Meestal kun je dus minder voeren dan op de verpakking staat. Ik zou 40-50 gr per dag voeren om af te vallen, als je ook nog een beetje blikvoer geeft dan zeker niet meer als 40 gr. Evt. kun je een periode special dieetvoer van de dierenarts kopen tot ze weer op het goede gewicht is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:29

Dieetvoer is onzin en alleen maar een verkooppraatje.
Gewoon wat minder gaan voeren en als je natvoer geeft nog weer minder brokjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:36

Dat is niet waar Zonnebloem daar zijn gewoon de meningen over verdeelt. Ik zou als ik jou was gewoon een schaal lager gaan zitten, ga mee met Siggy er staat vaak teveel op de verpakking.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:55

Ik kijk ook helemaal niet meer naar wat er op de verpakkingen staat van hoeveelheden.
Had mijn hond de hoeveelheid vers vlees gegeven wat op de verpakking stond en ze viel erg af.
De katten kwamen juist veel aan ipv afvallen. Altijd kijken naar het dier en zijn gewicht ipv de verpakking, klopt vaak niet.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:04

Ik ken genoeg katten die met de hoeveelheid dieetvoer volgens de verpakking in een half jaar maar 300 gram afvielen (terwijl er zeker 1,5 kilo af moest).
Toen ze vervolgens op het oude voer werden gezet maar dan 15 gram minder waren ze een half jaar later op het goede gewicht.

Dierenartsen krijgen trouwens per verkocht product van de fabrikant een leuke bijdrage dus een dierenarts is erbij gebaat om duur voer te verkopen terwijl het helemaal niet nodig is.
Sterilised is net zo goed onzin, alleen voeren als nierdieeten en diabetes voer zijn werkelijk beter, maar zelfs in die gevallen is vaak vers nog weer beter en vooral goedkoper.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:06

Op verpakkingen staan gemiddelden en jullie raden het al, wij hebben gemiddeld genomen niet de gemiddelde huisdieren.
Dus de een zal iets meer de ander iets minder moeten.
Hoe controleer je dat? Nou wegen, gewoon op weegschaal, elke 2 wkn (elke weer is nogal frustie)
Hou trouwens in de gaten dat snel afvallen van je kat niet goed is, kan hij ernstige medische problemen van krijgen.
Dus beter langzaam maar zeker, dan snel en ziek.

Dieetvoer om af te vallen is soms meer uitgevonden voor de pshyge van de baas, dan het huisdier.
Je kan ook ca (MAX!) 1/3 minder gaan voeren van je oude voer.

Wat betreft jouw geval.
Natvoer en snoepje is vanaf vandaag NOT DONE!
Als je dat consequent invoert, dus zelf geen terugval hebt!
Dan zul je hoogstwaarschijnlijk over 7 dagen al niet meer over een poes struikelen.

Wil je wel wat extra geven? Prima, weeg 's morgens ook het eten voor 's avonds al af, zet dat apart.
Kan je daaruit een extratje geven, zonder dat het aan het eind van de dag echt extra is.

Voer je het gezelschap apart? aangezien je zegt dat er 's morgens nog brokjes zijn neem ik aan dat het er gewoon blijft staan.
Dat betekend dat de te dikke kat, gewoon de portie van zijn keurig op gewicht zijnde collega op kan eten, gedurende de nachtelijke uurtjes.

Dieet betekend voeren en bij meerdere huisdieren voer daarna weer verwijderen.

(bij mij thuis wordt de kat tijdens het voeren opgesloten in een bench, aangezien ze anders het eten van de hond jat!
Als hond klaar is met eten, mag kat weer los :D, men kan 2 x per dag aanschuiven voor het diner)

Er heeft nooit iemand gezegd dat dieeten makkelijk is en al helemaal het dieeten van je huisdieren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 08:25

Dankje Sjolvir, daar heb ik wat aan!

Ze krijgen vanaf vandaag 40/45 gram per dag, met 's avonds dat beetje natvoer (ook afgewogen, moet ik vanavond even kijken hoeveel dat is). Ze krijgen samen te eten, maar gisteren is mijn vriend de hele dag thuis geweest en die heeft pal naast de voerbakjes gezeten. Ook zodat hij dus goed in de gaten kon houden van hoe en wat, maar de dikke eet dus niet meer dan de andere poes (daar waren wij dus ook wel benieuwd naar). Haar interesse ligt niet bij brokjes, bij natvoer probeert ze wel alles van andere poes te jatten :+
In een bench is geen optie :n Poezels hier zijn niet gewend om opgesloten te worden en raken daar behoorlijk van van slag.
Te snel afvallen ben ik ook niet zo bang voor denk ik, we wegen ze nu al regelmatig (om te kijken of ze dikker werd of zo bleef) en ze blijven beiden op hetzelfde gewicht steeds, dus dat wegen houden we sowieso vol.
Ik vind het alleen zo sneu om ze 's ochtends neer te zetten en dan eten ze niks om het dan weer weg te halen, dat wil wel zeggen dat ze dan de hele dag honger hebben tot 's avonds en overdag zijn wij eigenlijk niet thuis dus kan ik niet meer neerzetten.. Hoeveel dagen duurt zoiets tot ze heel goed weten dat ze alles moeten eten? En is dat dan niet slecht, heel snel veel eten?

Als ze nou op gewicht is, kunnen we dan wel weer langzaamaan op gaan bouwen naar constant eten aanwezig hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:57

Bij RC hoef je niets bij te voeren, ook geen natvoer :)

Dat achterwege laten dus (het is ook nog eens niet echt goed voer :) ). Verder voer je op het oog. RC heeft een vrij hoge voedingswaarde, dat is de reden dat je katten er niet zo geïnteresseerd in zijn, ze zitten snel vol :)

Niet erg, zo kun je gewoon 's ochtends voeren, de katten verdelen het zelf wel over de dag :)