Tips voor de omgang met mijn parkiet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Tips voor de omgang met mijn parkiet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:23

Hoewel ik wel ervaring heb met parkieten loop ik nu toch een beetje vast.

Van Melanie5, hier van bokt, heb ik twee weken geleden een leuk grasparkietje gekregen. Het parkietje komt van een collega van haar. Ze mocht van van ons rond vliegen op dag 2. Omdat we geen hoge meubels hebben om het hok op te zetten, is het hok geen leuke plek meer voor de parkiet. We krijgen haar niet meer terug, en om haar nou op te jagen door achter haar aan te lopen vind ik ook geen goed idee.

Ze zit nu dus op takken die we aan de woonkamer muur hebben vast gemaakt. We hangen daar ook wel eens wat te eten. Ze vind het niet erg als we langs lopen maar als je te dichtbij komt, dan vliegt ze weg om vervolgens rond te vliegen tot ze haar takken weer veilig vind. Om te drinken en te eten gaat ze twee keer per dag haar hok in. Ze kijkt naar ons en eet heel snel tegelijk. Als we ook maar een beweging maken waarbij het lijkt dat we gaan opstaan gaat ze super snel het hok uit.

Ze zit verder heel lief op haar takken, maakt vrolijke geluidjes, maar is wel super paranoia. Ik zou graag haar nageltjes willen trimmen, die zijn veel te lang. Ook zal ze soms in haar hok moeten, als we koken (open keuken) zit ze in de kooklucht. Daarnaast komen er nog wel eens honden op bezoek.

Dat ze niet super tam is, vind ik geen probleem. Het enige is het terug in haar hok krijgen niet te doen :S
Iemand tips?

Bluebontje

Re: Tips voor de omgang met mijn parkiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:10

Touwtje aan het deurtje knopen en als ze erin zit, deurtje dicht trekken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:10

Misschien trosgierst in het hokje hangen? Of het hokje dichterbij zetten, of zelf dichterbij gaan zitten op het moment dat ze wilt gaan eten? Ik zou inderdaad iets lekkers erin hangen, dichterbij gaan zitten, dan ben je wat sneller in de buurt als ze erin gaat zitten..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:28

Je kan het donker maken in de kamer en dan een lichtje schijnen op de ingang van de kooi. Meestal gaan ze dan gauw naar het licht toe.

Verder zal ze erg moeten wennen. Misschien dat het sneller gaat met een vriendje erbij? Parkieten zijn niet graag alleen.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:05

Touwtje is een idee waar ik zelf ook aan zat te denken. Moet wel een technische constructie worden dan :P

We zitten ook te denken om er eentje bij te halen. Ik dadcht alleen dat parkieten makkelijker tammer worden als ze alleen zijn. Dus eerst deze tam maken, daarna er nog een erbij.

Mijn vriend gaat morgen naar een tuincentrum een vogelhuisje halen. We gaan dan kijken of ze zich daarin gaat verstoppen als we in de buurt komen. Dat lijkt me ook een mogelijke oplossing.

In ieder geval bedankt voor de tips, ik kan er zeker wat mee.