Wij hebben sinds augustus twee jonge katten. Ze zijn nu 9 maanden oud en ze zitten binnen. Komen niet buiten. Nou blijft 1 kat (welke van de twee heb ik nog niet kunnen ondervinden) steeds in huis poepen. Er staan twee kattenbakken, voor ieder een en op dezelfde plaats. Ik heb ze meerdere malen op hun kop gegeven wanneer er weer wat in huis lag. Dit deed ik door hun neus erdoor heen te halen en "nee" te roepen. Het probleem blijft zich echter voordoen. Het gebeurd bijna iedere dag een keer. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Als dit probleem zich voor blijft doen, vrees ik dat ik ze niet kan houden. En dat zou ik ontzettend erg vinden.
Katten zullen jouw afstraffing niet begrijpen. Ze leggen de associatie niet tussen de behoefte en het 'neus er doorheen halen'. Voor katten die erg op hygiëne gesteld zijn is het wel een ernstige afstraffing die tot meer stress kan leiden. Probeer inderdaad eens ander grid, verschoon de bakken dagelijks en probeer de bakken eens op een andere plaats in de woning te zetten (eventueel op een plaats waar ze graag poepen). Als je dichte kattenbakken gebruikt, zou je de kap van de bak er eens af kunnen halen. Zo heeft de kat meer overzicht op de ruimte. Mocht het bovenstaande allemaal niet helpen, dan kun je proberen om de katten opnieuw zindelijk te maken in een kleinere ruimte, bijvoorbeeld een slaapkamer of badkamer.
Oretha
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-09 21:06
@ Hobby: bedankt voor je tip! Over dat laatste zat ik ook na te denken. Met de neus erdoor heen halen ben ik ook gestopt. Heb niet het idee dat het werkt. Maar het werd tegen mij gezegd. Ik ga er eens mee aan de slag!
Hobby
Geplaatst: 29-03-09 21:18
Graag gedaan, veel succes met uitproberen!
Anoniem
Geplaatst: 30-03-09 23:57
Gelukkig dat je gestopt bent met het erdoorheen halen van de neus. Het zal doorgaans niet werken, het is daarom ook een vrij achterhaalde methode die zoals Hobby al uitlegt meer negatieve dan positieve effecten kan hebben.. stress, of het idee dat baasje niet leuk is, of het idee dat poepen uberhaupt niet goed is, of het idee dat baasje geen uitwerpselen mag vinden, etc, etc. Vaak snappen ze het ook niet (meestal/altijd eigenlijk, want het is een onlogische straf). Het enige wat ze ervan opsteken is uitwerpselen=vies. Bovendien is het gewoon cru.. ooit een baby door een poepluier gewreven? Nee, en dat is omdat ze er niets van snappen; ze leren er niets van en het is onnodig cru daarom doen we het niet. Zo is het met dieren ook (zowel kittens als puppies), als een baby het al niet snapt.. dan snapt een kitten of pup het al helemaal niet!
Als ik het goed begrijp heb je dus ook nog van alle twee de neus erdoorheen gehaald terwijl je niet weet welke het deed, dus straf je ook nog eens eentje onterecht. Daarbij heeft straffen slechts nut als je het binnen zeeer korte tijd (enkele seconden, maar liefst direct) na het ongewenste gedrag doet. En dan nog, probeer je altijd af te vragen: koppelt het dier de straf aan zijn gedrag, of koppelt hij de straf aan mijzelf waardoor hij mij misschien minder leuk vindt? Snapt hij wat hij fout doet? Is de straf goed getimed? Straf ik consequent? Straf ik niet te zwaar of te licht? Is het uberhaupt nodig om te straffen? Is het eerlijk om te straffen? Waarvoor doet een dier dit eigenlijk? Etc, etc. Echt, probeer eers zelf na te denken voor je klakkeloos doet wat een ander zegt. Win bij meerdere mensen advies in, denk goed na over wat zij zeggen, denk na over het dier zelf, etc..
Hoe staan de kattenbakken opgesteld? Liever niet in de buurt van het voer of water. Wat voor bakken zijn het? Sommige katten hebben liever geen gesloten bak, maar gewoon de bovenste klep eraf. Anderen (of de meeste) hebben graag privacy, dus niet op een te drukke plek in het zicht of op de looproute. Hoe vaak maak je de bakken schoon? Als er al één iets inligt, zijn er bij die er niet meer in gaan hoor Veel te vies! Wat voor grid heb je? Misschien bevalt het grit gewoon niet zo. Is het altijd dezelfde plek waar gepoept wordt, of niet? Dan zou je gewoon een bak daarheen kunnen verplaatsen of een extra bak daar neer kunnen zetten, en dan evt. steeds wat meer naar de gewenste plek verschuiven. Gaan de katten goed met elkaar overweg? Als in: is de een niet extreem dominant tov van de ander? Dat zou bijv. stress kunnen veroorzaken waardoor de ene kitten niet op de bak durft oid.
Ook heel belangrijk: al langs de DA geweest? Voor hetzelfde geld heeft 1 van de beestjes problemen waardoor poepen pijn doet, en hij een slechte associatie met de bak heeft gelegd omdat hij daar wilde poepen en het toen pijn deed, of red hij het niet tot de bak vanwege problemen, etc. Altijd eerst langs de DA, medische oorzaken uitsluiten, want een kat die z'n behoefte naast de bak doet doet dat nooit om baasje te pesten. DA kan ook nog helpen met advies of evt. dingen tegen de stress (bv Feliway, google).