Esprit, een baby voskonijntje heb ik sinds november 2008 en ze is nog steeds niet aan mij gewend of tam. Wanneer ik het deurtje van haar kooi opendoe, doet ze haar oren op haar rug, heeft ze grote ogen en heeft ze een teruggetrokken houding. Dit is ook het geval wanneer ik haar gewoon ontspannen aai. En wanneer ik het deurtje dichtdoe en van de kooi wegloop gaan de oortjes er weer op, de grote ogen verdwijnen en gaat ze weer verder waar ze mee bezig was. En als ik haar wil oppakken gaat ze lopen rennen door haar kooi en verstopt ze zich onder haar plastic verdiepinkje. Ze eet wel snoepjes uit mijn hand maar voor de rest wilt ze niks met me te maken hebben. Vaak houd ik haar op mijn schoot naast haar kooi en dan springt ze zo haar kooi weer in. Ook wanneer ik haar vasthoud kruipt ze het liefst naar mijn schouder en heeft ze ook grote ogen en oren op haar rug.
Mijn vraag is dus hoe je een jong bang konijntje tam kan krijgen dat ze het leuk vind om geaait te worden en om op schoot te zitten? Ik ben er echt even helemaal klaar mee, heb haar al zo lang en er is geen vooruitgang.....
sommige konijnen zijn nu eenmaal geen aanhalers. vergeet niet dat het prooidieren zijn en ze er dus van nature helemaal niet van houden opgepakt of aangeraakt te worden. ik heb 4 konijnen, waarvan er maar 1 echt kan knuffelen en hier van kan genieten. de andere 3 pak ik alleen als het nodig is. niet voor mijn plezier. zou er sowieso een 2e konijn bij zetten, dan heeft ze daar aanspraak van en dat maakt vaak ook een stuk tammer.
Manon_S
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-09 18:18
Ja dat dacht ik dus ook wel dat ze niet zo dol is op aandacht . Maar kan je dit ook niet veranderen door bepaalde dingen te doen ?
goeroe
Geplaatst: 29-03-09 18:19
Koop een vriendinnetje en trek het je niet zo aan. Wij hebben twee konijnen in een grote ren en die kunnen we met moeite te pakken krijgen. Dat doen we dan ook alleen als het nodig is. Een konijn is geen knuffeldier en heeft meer aan een ander konijn dan aan jou.
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 29-03-09 18:23
Ik zou er een gecastreerd mannetje bij doen zodat ze aanspraak heeft. Geen voedster (vrouwtje) want dat gaat vaak niet goed! Je kan een mannetje halen bij een konijnenopvang waar ze al geholpen zijn. Verder kan het helpen om haar in de kooi te laten zitten ernaast te gaan zitten en tegen haar te gaan praten. Zodat ze went aan je aanwezigheid en je stem. Als ze dan rustiger word kun je haar op gaan pakken en rustig aaien en praten, wat handtam te maken. Haar laten merken dat ze niet bang voor je hoeft te zijn.
goeroe
Geplaatst: 29-03-09 18:31
Inderdaad, een gecastreerd mannetje is nog beter. Als je niet zoveel ruimte hebt helemaal.