Boxer kreupel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Boxer kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:58

We hebben een boxerreu van bijna 6 jaar oud. We wandelen altijd veel met hem, want het is een energieke hond.
Een paar weken geleden gingen we dan ook weer een wandeling maken in het bos van ongeveer 3 km. Niets aan de hand, eenmaal thuis gekomen sprong hij wat stijf uit de auto. Hij liep naar zijn mand en ging knorren. Een paar uur later stond hij op en liep behoorlijk kreupel aan zijn achterpoot. Dit was nog nooit eerder gebeurd. We dachten dat hij iets verrekt had en hebben een poosje rustig aan gedaan en alles verliep weer prima. Na een volgende langere wandeling was het weer hetzelfde liedje. Nu heb ik 2 weken rustig aan gedaan en weer liep hij rad. Vandaag een stukje gelopen van ongeveer 2 kilometer en weer loopt hij mank aan zijn achterpoot. Morgen of overmorgen is het waarschijnlijk weer over. de kreupelheid komt nadat hij gelegen heeft en is van de een op de andere dag op komen steken.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Voor dat iedereen over de DA begint, ik ga van de week langs om te kijken wat het is en een eventuele foto.

joyce83

Re: Boxer kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:00

ja dat is zo niet te zeggen. Misschien toch artrose? misschien ergens iets van een tumor, helaas staan boxers daar bekend om. Hopenlijk komt er meer duidelijkheid als je bij dierenarts bent geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:28

Ik heb alle scenarios al bedacht. Vreemd is dat het was van het een op andere moment en alleen voorkomt bij langere wandelingen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:29

heeft ie ook geen ontsteking tussen de tenen? maar dan zou hij juist ook op korte wandelingen er last van krijgen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:37

Misschien toch last van zijn kruisband. Vaak voorkomend bij boxers dat die afscheuren, de zg. 'boxerknie', maar als hij niet helemaal door is kun je scenario's krijgen zoals die door jou omschreven.

Het kan ook zijn dat hij last heeft van spondylose (even googlen als je niet weet wat het is), daarbij kunnen ze ook bepaalde periodes snel kreupel lopen, vooral bij het opstaan.

Ben benieuwd wat je DA er van zegt, maar die zal neem ik aan in ieder geval als een van de eerste dingen zijn kruisband nakijken. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:30

Ik ga deze week er naar toe, zijn symptomen voldoen ook aan de artrose. Hij loopt nu al weer vrij rad. Het is echt na de langere stukken dat hij last heeft, loop ik alleen de korte stukken, dan is er niets aan de hand. Ook het opstaan gebeurt dan niet stijf.
Ik heb een hele fijne en bekwame dierenarts gelukkig. Ik hoop komende donderdag te gaan. Tot dan maar even rustig aan doen weer, dan gaat alles goed.

Ik heb over spondylose gelezen, maar hebben ze daar dan niet constant last van? Eergister sprong onze hond nog hoppla in de auto. Vandaag na de wandeling en een twee uur slapen, kon hij er niet in komen. Hij is dan kreupel aan 1 poot, de andere doet het prima.
Hij heeft van de week nog in de tuin geravot en ook dan zijn er geen problemen, ook niet achteraf. Zonet ben ik weer aan de wandel geweest(klein stukje) en is hij weer aan het springen en doen. Raar hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:35

ik denk direct aan de kruisband! Onze hond had dit ook, na rust even manken, het was maar 1 enkele pas, daarna was het goed. Toch is haar kruisband gescheurt en gaan we nu de 7e week in met voledige rust. Wij hebben het niet zo lang aangekeken als jullie, na een week waren wij bij de DA.. de gewrichten van honden gaan tenslotte steeds vaker kapot. Als je doorloopt met een deels gescheurde kruisband dan veroorzaakt dat atrose in het kniegewricht.

Jouw hond zou idd ook atrose kunnen hebben, hij is ookal wat ouder natuurlijk. (Ja de leeftijden gaan echt met sprongen naar beneden)

Succes bij de DA, hopen dat het meevalt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:04

We zijn bij de dierenarts geweest. Zijn kruisbanden zijn in ieder geval niet gescheurd. Ook zit de bol van zijn heup nog goed in de kom.
De dierenarts dacht dus toch aan beginnende slijtage.
We hebben fortiflex 525 mee gekregen en daar moet hij 30 dagen op. Als het goed is, moet het de klachten verminderen. Wanneer het slijtage is, kun je er verder niet veel aan genezen. Spondylose is gevallen, maar dat leek minder voor de hand. Wanneer dit de klachten niet verlicht, zal daar alsnog naar worden gekeken.

@ MarlinH
Het was niet na de rust even een enkele pas manken. Het duurde wel iets langer. We zijn niet eerder bij de DA geweest, omdat het op een gegeven moment over was. We liepen toen alleen korte stukjes, dan is er inderdaad ook niets aan de hand. Alleen bij de langere stukken, vanaf 2.5 km, liep hi na de rust mank.

Citaat:
(Ja de leeftijden gaan echt met sprongen naar beneden)

Ik weet niet precies wat je hier mee bedoeld, maar boxers worden nooit erg oud. 6 is natuurlijk nog niet zo oud, maar 10 is erg oud voor een boxer. Ik heb er wel eens eentje van 14 gezien, maar dat was uitzonderlijk.

Woensdag gaat hij onder het mes voor het verwijderen van groeisels op zijn tandvlees (botwoekeringen), de tweede keer al, helaas komt dit ook vaak voor bij boxers.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:11

Gelukkig weet je nu een oorzaak en weet je nu hoe te handelen. Natuurlijk geen leuke diagnose.

Mindim schreef:
Ik weet niet precies wat je hier mee bedoeld, maar boxers worden nooit erg oud. 6 is natuurlijk nog niet zo oud, maar 10 is erg oud voor een boxer. Ik heb er wel eens eentje van 14 gezien, maar dat was uitzonderlijk.

We hebben nu eentje die 17 juli hopenlijk 14 jaar wordt en de andere wordt in augustus 10 jaar. Twee oudjes die het nog hartstikke goed doen. Tja dat is echt geluk hebben als ze oud worden.