kat durft niet naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Malima

kat durft niet naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:33

hallo,

ik heb een vraagje.
ik heb een zwerfkatje van de straat geplukt bij Centerparcs toen hij 6 weken was.
Toen naar de da geweest ontwormd alles en nu een half jaar later hebben we hem gecastreerd zodat hij ook lekker naar buiten kan.
wat is nu het probleem...
hij durft niet naar buiten.
als we de deur open hebben staan gaat hij wel bij de ingang staan maar zet geen voetje buiten de deur.
als we hem optillen en met hem richting de deur lopen word hij echt heel bang dus dat doen we ook niet, hij moet zelf naar buiten gaan.
Wat wel vreemd is, is mijn vriend rookt buiten en als het donker is in de avond gaat hij wel naar buiten.
heeft iemand hier een reden voor??
Hij kan gewoon binnen zitten hoor, is geen probleem maar ik vind het zo appart.

Flower

Re: kat durft niet naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:52

Je weet niet wat de kat heeft meegemaakt de tijd dat hij op straat leefde, hij kan een traumatische ervaring hebben gehad waardoor naar buiten gaan wel heel eng is.

Als je vriend buiten is, is er al een stap gemaakt wat de drempel lager maakt voor de kat om naar buiten toe te gaan. Dwing een kat nooit, dat werkt averechts!

Vaak de deur open laten staan, meestal wint de ontdekkingsreiziger het van de bange sul. Gewoon geduld hebben :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:54

Ik wilde net zeggen komt van zelf.
Gewoon lekker in zijn eigen tempo laten ontdekken.

FreggelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:59

Ik heb hier zelf sinds een jaar een 4 jarige je-weet-wel-kater in huis. Uit het asiel en ook als zwerver gevonden. Hij gaat graag naar buiten maar liever niet overdag, tenzij de deur openstaat. En dan nog blijft hij eigenlijk in de tuin.

's Avonds durft hij veel meer, dan is het buiten rustiger en in het donker kunnen ze zich beter verstoppen. Tenminste dat denkt die van mij wel ook al is hij bijna helemaal wit :D . 's Avonds loopt hij ook rustig mee als ik de hond uit ga laten. Maar hij is nooit ver weg.

Misschien komt het nog dat hij naar buiten wil, maar misschien ook niet. Lekker laten gaan. Best kans dat straks met het mooie weer en je hebt de deur openstaan dat hij dan rustig vanuit zijn eigen veilige huis buiten gaat ontdekken.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:01

nee ik weet niet wat hij mee heeft gemaakt.
Een gast kwam hem brengen toen ik daar nog op de receptie werktte. hij liep rond op het park en was zijn moeder kwijt denk ik.
ik dwing hem ook nooit, maar als wij overdag buiten zijn gaat hij ook niet mee naar buiten, alleen als het donker is :P
Mijn kat is zelf bijna helemaal zwart met alleen een wit befje dus die zie je buiten inderdaad niet. hahaha.
nou we wachten maar af dan :)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:03

Je kat bemoedigend aanspreken helpt ook wel (tenminste, bij onze kat helpt dat maar dat is een halve hond :+ ).

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:04

haha nou dat helpt ook niet. soms zet hij wel een stap naar buiten omdat we een hele oude kat hebben van 20 en die is dan buiten en dan kijkt ie wel van "wat doe jij daar nou?" maar het moedigt hem nog niet aan om dan ook naar buiten te gaan :P

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:06

Onze kat, hebben we als kitten gevonden bij onze kippetjes in een nest. Zat onder de wormen, en ik bespaar je andere details. Wij weten niet hoe ze er terecht kwam, maar eenmaal binnen gewend wilden ze niet meer naar buiten. Opdat het szomers lekker weer was en ik op het grasveld zat, kwam ze wel eens kijken, het heeft veel tijd en geduld gevraagd!
overigens nam ik haar op een gegeven moment mee met een ''katten riempje'' (ben er niet een bepaald voorstander voor maar toch)
Tegenwoordig laat ze het heel goed merken dat ze naar buiten of binnen wil. Maar ik denk dat het ook aan het karakter van de kat ligt.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:09

nou een katten riempje hoef ik bij hem dus niet te proberen he. dan wordt hij echt boos en als ik dan met hem buiten sta wordt hij zo bang dat het echt gewoon geen zin heeft. hij moet uit zichzelf gaan. toen hij 3 a 4 weken bij ons was wou hij nog wel graag naar buiten maar toen vond ik hem nog te klein en liep hij de tuin uit en vond ik eng maar nu durft hij niet meer. haha :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:15

Wees blij dat ie het binnen naar de zin heeft, scheelt een hoop ellende, buiten ligt zoveel gevaar voor een kat!

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:36

ja dat is wel zo maar ik had graag gezien dat hij lekker naar buiten kon en met andere katten kon spelen ofzo. :)
aan die oude 20 jarige heeft ie ook niks namelijk :P

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:41

Onze kat komt uit het asiel en is ook als zwerfkatje gevonden. We zijn sinds kort van een flat naar een huis verhuisd dus hij kan nu ook naar buiten maar hij vindt het ook erg spannend. Hij durft alleen maar als wij ook buiten zijn. Blijkbaar zijn zwerfkatten blij dat ze een gezellig huisje hebben en hoeft het voor hen niet meer zo nodig :D. Maar gewoon de deur openlaten met mooi weer dan gaat ie op een dag vanzelf wel.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:36

Katten zijn vrij solitaire dieren dus ik denk niet echt dat hij iets mist als hij niet naar buiten gaat.
Ik neem aan dat jullie hem genoeg aandacht geven, vast wel.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 15:48

hij krijgt inderdaad gewoon genoeg aandacht. hij mag door het hele huis heen, als we thuis zijn spelen we altijd met hem en hij slaapt heerlijk bij ons op bed. hij heeft een relaxed leventje hoor :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:50

Nou ik denk dat het niet zo heel erg is dat hij niet naar buiten gaat dan :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:52

wat wel helpt is de poes optillen en op je arm even me naar buiten nemen.
niet te ver bij de deur vandaan,de wereld buiten is wel erg groot en hoog zo zonder het plafond in je huis he :P

vaak even voor het raam optillen en naar buiten laten kijken.
en zelf dus mee naar buiten nemen.
na een aantal keer zet je hem even op de grond en zo bouw je dat steeds verder uit.
wel altijd de deur open laten staan zodat als hij schrikt snel weer naar binnen kan rennen.

beetje geduld dan word hij vanzelf zekerder buiten :D

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 15:54

nee is opzich ook niet heel erg maar ben het gewoon niet gewend van katten en vond het wel appart zeg maar dat hij dat niet durft. maargoed in de zomer gaan we lekker de deur openzetten en als hij dan naar buiten wil kan dat en wil hij binnen blijven mag dat ook :)

nou hij gaat altijd op de vensterbank zitten en naar buiten koekeloeren en voor de deur in de tuin kijkt ie ook lekker naar buiten, vind ie leuk maar als ik hem op mijn arm neem en mee neem naar de deur krapt hij me al helemaal open omdat hij dan zo in paniek is dus dat is echt geen optie bij hem....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:38

kan best zijn dat hij een of ander trauma nog heeft van op het vakantiepark hoor.
als het straks lekker weer word en lekker warm dan komt het vast wel.

en anders heb je er een binnenkat bij. is ook gezellig :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:51

Die van mij durven ook niet en dan lees je -met name op bokt- dat het zielig is dat je je kat binnen houdt :+

Wellicht dat ie van de zomer wel z'n pootjes gaat strekken buiten als de deur open staat? En anders zou ik er alleen maar blij mee zijn dat hij niet naar buiten wil :j

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:54

Dit hebben wij ook gehad, we zijn haar blijven buiten doen, op schoot terwijl ik lekker wat dronk in de zon, tijdens het in de tuin werken, gewoon volhouden, en er bij blijven en aaien, bij ons vluchtte ze steeds naar binnen maar het is toch gelukt.
Nu gaat ze zelf uren alleen op pad, of lekker in het zonnetje op het terras liggen. :D succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:22

Misschien gaat het beter, wanneer de tuinstoelen straks weer buiten zijn en jullie ook vaker buiten zijn. Het komt vanzelf.
Vroeger woonde ik op een flat en 1 van mijn katten durfde ook nooit. Ik kon haar buiten zetten, maar ze was eerder weer binnen dan ik.
Toen wij verhuisden naar een vrijstaande woning in een dorp, was ik een beetje bang dat ze niet naar buiten durfde. Maar dat was onterecht, ze struint nu hele dagen door het weiland en komt rond een uur of vijf weer naar huis.
Ik heb haar nooit gepusht, ze heeft het allemaal zelf uitgevonden. Misschien is ie nog een beetje geimponeerd door de grote boze buitenwereld, komt vanzelf goed.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 11:49

gisteren was het super mooi weer en hadden we de tuin deuren opengezet. ik heb hem stuk of 2 keer opgepakt en midden in de tuin gezet en zelf ook op de grond gaan zitten en op den duur ging ie lekker buiten lopen snuffelen. als hij iets hoorde stond hij wel gelijk van ahhhh maar op den duur bleef hij gewoon buiten terwijl ik binnen zat. ben trots op mijn ventje :D