Hond blijft kat maar opjagen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

me_myself_i

Hond blijft kat maar opjagen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 19:45

Zoals de titel al zegt, jaagt onze hond de hele tijd onze kat op. Het gevolg: kat is doodsbang voor de hond en moet de hele tijd als de hond ook in de woonkamer is boven op de kast gezet worden met haar kussen. Ze kan ook niet gezellig bij ons op de bank omdat de hond haar steeds grijpt. Ik denk dat de hond gewoon met haar wil spelen, want ze wordt helemaal hyper en springt zelf op de tafel om bij haar te komen. Ze luistert dan ook totaal niet naar ons. Ze is een vuilnisbakje van nou 1 jaar oud, er zit zeker iets van terrier in en ze jaagt ook wel eens op konijnen als ze die tegenkomt in het bos ( 2x gebeurt). Ik weet wel dat terriers honden zijn die vroeger gebruikt werden voor de jacht op kleine dieren (konijnen etc) maar dit gedrag is heel irritant en zeker voor onze kat.
Iemand een idee hoe we haar dit kunnen afleren?? Of andere tips misschien?

me_myself_i

Re: Hond blijft kat maar opjagen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:08

Niemand?? Ook geen mensen hier op bokt die hier zelf ervaring meehebben? :D

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:12

Direct op zijn plek sturen en de hond negeren, wanneer hij van zijn plek af komt terwijl jij hem nog geen "toestemming"hebt gegeven terug sturen en negeren. Werkte bij onze hond perfect en ze liggen nu regelmatig samen op hetzelfde kussen. Moet zeggen dat onze kat hem ook wel uitdaagde, wanneer hij op zijn plek zat liep ze er langs met de staart in de lucht

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:18

onzo hond liet het niet toe dat de kat op de bank kwam.
maar de kat liet de hond niet toe dus heeft flink uitgehaald en hond rende piepend weg .
tis nu over.... moet wel zeggen dat hij op buiten katten wel jaagt.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:23

bedankt voor de tip fantast. Ik zal het eens proberen. Onze kat is echt een doetje, ze rent al weg als ze de hond ziet en als ze naar hem uithaalt is de hond niet onder de indruk van haar en gaat gewoon door (de hond had zelfs een kras op haar neusje dat bloedde maar dat deed haar blijkbaar niks...) De kat daagt de hond dan ook niet uit. Met onze vorige hond ging het wel goed (ook terrier kruising), maar hij was al ouder en lag liever in zijn mand dan de katten achterna te zitten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:42

Moet je mijn kat lenen? Die haalt zeker een paar keer uit. Tja, het kan heel lang duren voordat jouw kat de hond accepteert. Ik denk dat het plan van fantast het beste werkt. Je hond er voor straffen en lekker in de mand laten zitten. Mijn honden hebben wel eens een tik van mij gehad, omdat ze achter de kat aangingen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:48

hond aan de lange lijn doen met een correctie ketting, zodra ze achter de kat aangaat een goede corrigerende ruk, en daarbij een commando ( foei, of nee) roepen..

stem zwaar maken, en op zn plek sturen... elke keer als de hond eraf komt.. "nee, plaats!!"

succes

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:07

bedankt voor de tips allemaal :D ja wij zeggen ook wel eens voor de grap om de zwarte kat uit de straat te lenen, als we die op straat tegen komen dan zet ze een hoge rug op begint te blazen, en dan kijkt Lana (onze hond) toch wel even uit en die kat laat ze dan ook met rust... Dus eigenlijk kunnen we beter ons katje een cursus geven : hoe komt een lief dom katje voor zichzelf op? :D Maar even serieus, ik denk dat ik haar idd de lange lijn + corretie ketting omdoe, omdat als ze los loopt TOTAAL niet meer reageert op ons, gister moest ik me echt boven op haar laten vallen om haar bij haar halsband/nekvel te kunnen grijpen en haar zo naar haar plaats te sturen. Ze stopt ook niet ze blijft doorgaan ook al sta ik voor haar kussen om de ingang te blokkeren zeg maar, ze stopt pas als Noortje (de kat) boven op de kast wordt gezet door ons.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:10

Luistert ze buiten de kat om wel goed naar jullie? Of negeert ze jullie ook vaak als ze naar de mand moet of tot rust moet komen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:15

Mijn hond zou, met permissie gesproken een rotschop krijgen en ik zou hem es vertellen dat hij potverhierengunter van die kat af heeft te blijven ja?
Werkt perfect.......
Heb het trouwens nooit met een rotschop hoeven doen, potverhierengunteren is al genoeg....

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:15

Ik snap niet zo goed waarom jullie zo'n (katonvriendelijke, matig opgevoede) hond uberhaupt combineren met een kat.. ik zou dan júist een hond uitzoeken die goed met katten overweg kan, en anders niet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:24

Don_Zhivago schreef:
hond aan de lange lijn doen met een correctie ketting, zodra ze achter de kat aangaat een goede corrigerende ruk, en daarbij een commando ( foei, of nee) roepen..

stem zwaar maken, en op zn plek sturen... elke keer als de hond eraf komt.. "nee, plaats!!"

succes

Een correctie ketting is niet bedoelt om aan te trekken, maar is een zelf corricerende halsband. Als de hond bv trekt dan zal deze krapper worden en onconvertabel om de nek zitten. Gebruik dus geen ketting om je hond dit te leren, er zijn genoeg honden die blijvende schade hebben aan hun strottenhoofd door precies deze manier van het gebruiken van een slipketting. Kun je wel zeggen dat je niet zo hard trekt dat je de boel verpest, maar trekken is trekken en fout gebruik van hulpmiddellen is op alle manieren not done.

@TS, wat ik niet snap is waarom je een kat onvriendelijke hond in de huis hebt gestopt van je kat (tja, je woont bij een kat in niet andersom) en lees dat je absoluut niks te zeggen hebt over de hond. Als je wilt dat je een stress vrije hond hebt waar je plezier aan kunt beleven zou ik je echt een opvoed curcus aanraden. Ik heb een beetje het idee dat je niet helemaal weet wat je met de hond aanmoet, waardoor de hond juist niet weet wat hij met jullie moet. Duidelijkheid is voor elke hond een must have en die hoor jij als eigenaar te schenken. Met een hond van 1 jaar kun je nog prima een cursus volgen om te leren om te gaan met jou hond, en die kunnen je ook haarfijn leren hoe je de hond leert niet achter jullie kat aan te lopen. Maar lees wel! wat niet mag en wat niet doet wil niet zeggen dat het geen onnodig stress oplevert voor de hond. Ik zie het bij wel meer dieren gebeuren die gedwongen worden in een huis te leven, wat is de meerwaarde straks voor de kat? en wat is de meerwaarde straks voor de hond? WILLEN ze wel samen wonen, of worden ze door jullie gedwongen elkaar te moeten accepteren.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 27-03-09 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:28

Ik vind het niet normaal om een correctieketting te gebruiken bij een 1 jarige hond. Deze hond moet waarschijnlijk concequenter opgevoed worden zodat hij luistert naar de opdrachten van de baas.
Die hond is nog maar een jaar oud. Als je het goed gaat opvoeden kan het ontzettend goed gaan met katten en andere dieren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:29

Het is veel slechter voor de hond om de band steeds aangetrokken om de nek te hebben als hij er zelf inhangt, dan een korte ruk waarna de ketting gelijk weer losvalt.
Daarbij vind ik het corrigeren aan de lijn in dit geval zinloos, omdat hij er niks van leert voor als hij los in de kamer loopt....

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:31

Ik vind het zelf onnodig om een correctieriem te gebruiken. Als je de hond goed opvoed heb je deze probleem ook niet meer.
Concequentie en leiderschap komen daarbij kijken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:35

Een correctie halsband moet ook direct loslaten, bedoel.. hoevaak zie je ze verkeerd zitten? als de hond zichzelf wurgt aan de band dan ben je als baas al veels te laat. Daarom is het ook zo fiets belangrijk je hond op te voeden voordat je dus met precies dat probleem zit. Als een hond blijft trekken ga je niet terug trekken je bent geen wedstrijd aan het spelen met je hond of wel? Als je een super trekkende hond hebt dan heeft de hond geen aandacht op jou en dus wil je die terug hebben. Versnellen of vertragen van jou eigen snelheid in eens links of rechtes of terug lopen en dat allemaal vlot achter elkaar en lekker spannend maken voor de hond zorgt er dan voor dat hij zijn aandacht weer op jou heeft.

maar goed, het gaat hier niet om trekkende honden, maar een die de kat achterna zit.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 14:55

OKEE MENSEN RUSTIG!
even voor de duidelijkheid:
- hond heeft 2 cursussen gevolgd en luistert super goed naar mij, trekt met wandelen niet aan de riem en is gewoon een ontzettende lieverd. Het enige probleem wat ik met haar heb is dat ze zo (ontzettend speels) met de kat wil zijn, achter haar aanrennen bedoel ik dan.
- we hebben de hond als pup aangeschaft en de kat was hier eerder. Wij kunnen niet aan een pup zien of deze met katten kan of niet. De kat is honden gewend en had met de vorige hond geen probleem, maar deze hond was al ouder en rende niet achter haar aan.

De hond wil haar ook geen kwaad doen, maar Lana (de hond) vindt het gewoon een heel leuk spelletje om de kat op te jagen, omdat ze 1 jaar is is ze ook nog super speels. Ze is dan zo gefocust op de kat dat ze ons dan gewoon niet meer ziet zeg maar.
Ik zal dan ook geen correctie halsband gebruiken nadat ik dit allemaal lees.
Het enige wat ik vroeg was of mensen misschien tips hadden voor mij wat ik aan dit probleem kan doen? Ik hoef dan ook geen reacties van: je kan je hond niet aan, ga op cursus, verkoop de hond of de kat enz. Ik weet wel dat jullie het goed bedoelen hoor, maar ik vroeg alleen maar om een tip :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:23

me_myself_i schreef:
als ze los loopt TOTAAL niet meer reageert op ons, gister moest ik me echt boven op haar laten vallen om haar bij haar halsband/nekvel te kunnen grijpen en haar zo naar haar plaats te sturen. Ze stopt ook niet ze blijft doorgaan ook al sta ik voor haar kussen om de ingang te blokkeren zeg maar, ze stopt pas als Noortje (de kat) boven op de kast wordt gezet door ons.

In je post hierboven heb je het erover dat je hond super goed luisterd, maar als ik dit lees dan zie ik niet in dat je echt overwicht hebt over de hond. Hoe speels de hond ook is, hoe druk of gek in de kop als jij een commando roept dan hoort ie daar gewoon naar te luisteren en dat te accepteren. Als de hond niet 100% conciquent word benadert dan zal hij maar verder gaan waar hij maar mee bezig was omdat het toch geen echt consuquenties heeft . 2 curcussen zegt alleen maar dat je er zeker mee bezig bent geweest en dat is echt super! en begrijp me zeker niet verkeerd als ik zeg dat je toch eventjes weer de boekjes moet induiken. Heb zelf 2 jack russel terriers die als idioten overal achterna rennen maar zelfs dan kan ik ze terug roepen. Zelfs Anna met haar aandachts span van 0.5 seconden kon ik laatst terug roepen toen ze achter een haas aan zat (maar 1 m tussen ze.. knappe hond.. of domme haas?). Ik wil daarmee zeggen dat ook terriers voorbeeldige honden kunnen zijn, maar je moet de grenzen heel duidelijk stellen omdat ze anders erg snel hun dappere schoenen aantrekken en het "je doet maar wat je wil, maar ik ga lekker dat doen wat niet mag' mentaliteit krijgen.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:15

okj ik ben daar niet helemaal duidelijk in geweest, ze luistert goed, als ze los loopt tijdens een wandeling komt ze ook lief terug als ik haar roep, maar niet als ze een kat of konijn ziet dan lijkt het net alsof ze oost-indisch doof is zeg maar. Maar Benfan, hoe krijg ik dan (nog) meer overwicht over haar zeg maar? Ik bedoel, ze mag bijvoorbeeld niet bij ons op de bank (ze is lager dan ons in de rang!) en dat maken we haar dan ook goed duidelijk, dus heb jij misschien nog tips aangezien je ervaring met terriers??
Misschien nog bij te vermelden, de kat Noortje had eerst nog haar broertje Jesse die haar beschermde (hij was een dikke theemuts, maar hij dacht dat hij een stoere tijger was dus hij haalde wel uit naar de hond als zij weer te erg bezig was) alleen hij is op een avond niet meer thuisgekomen (onze katten mogen bij ons in de tuin, of in de tuinen van de buren, straat enz, (vinden wij zielig katten die aan touwtjes zitten vastgebonden in tuinen)) dus we denken dat hij onder een auto is terechtgekomen. Sindsdien is Noortje (een heel klein fijn tenger katje) haar bescherm engel kwijt zegmaar, en ze durft niet voor zichzelf op te komen. (Misschien is deze extra informatie handig erbij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:24

De kat op de kast zetten is echt niet slim.....
Zo went de hond eraan dat de kat uit zijn territorium gaat zodra de hond zich laat gaan! Verder zou ik wat met de tips van billy doen. Streng zijn!!

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:30

hond afstraffen?

Hier is de hond de allemans vriend.. We hebben 2 katten, die spelen met hem, en net de 6 weken oude papegaai erbij gezet, en ja, die likt die volledig schoon als die de kans krijgt..

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:48

Mijn hond is ook lief voor kinderen en andere honden (al is ze wel wat dominant ) daar speelt ze gewoon gezellig mee. Alleen met onze kat is het altijd heisa.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:55

Hond gigantisch hard op z'n flikker geven, dat hij er in elk geval geen 2e keer meer over nadenkt!

En gewoon elke keer weer apart zetten (bij ons is dat de gang, vinden ze NIET tof als wij gezellig in de woonkamer zitten).

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:02

ik ben zelf ook geen fan van een slipketting, maar als je hem tijdelijk gebruik om alleen te corrigeren dan vind ik het wel kunnen...

je kan ook een halve slip ketting kopen... nylon halsband met kettinkje ertussen... die brengen minder schade toe..

als de hond gefocust is op de kat geef je al je eerste correctie.. rukje..gelijk los en heel duidelijk "NEE LANA" reageert ze hier goed op dan beloon je haar...
elke keer als ze zich focust op de kat, haal je haar aandacht weer bij jou.. denk aan de cursus.. je moest waarschijnlijk vast wel eens een koekje onder je kin brengen om de aandacht van je hond te vragen... doe dit in dit geval ook..

als ze los niet luisterd, dan zou ik echt een lange lijn omdoen hoor... gewoon op het juiste moment corrigeren, en dan komt het wel goed ;)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 17:11

Ja Don_Zhivago (die halve slipketting klinkt wel wat prettiger idd) , ik zal het toch misschien eens gaan uitproberen alleen ben ik bang dat als dit lukt, ze dan alleen maar van de kat afblijft als ze aan de lijn vastzit en het is toch ook de bedoeling dat als ze los loopt Noortje met rust laat.