Wat te doen met bok?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Wat te doen met bok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 17:11

tsjah is eens wat anders dan vragen over een kat of hond hier ;)

Maar wij hebben nu al meer dan een jaar een nubische bok lopen.
Hij is flink aan de maat geworden en gecastreerd.
Hij komt bij een fokker vandaan en heeft hiervoor al 2 eigenaren gehad die ik beide gekend heb.

Nu komt het probleem meneer vind het erg leuk om mensen aan te vallen.(dit deed hij al voor hij van mij was)
En niet in de zin van ff stoeien maar echt gemeen.. hij probeert je met ze horens om te beuken Of 'steigert' en valt dan aan.
Of hij probeert je te bijten :?
Zelfs volwasse mannen durfen het niet aan met hem.
Ook beukt hij soms uit het niks alles wat op z'n pad komt ; container , muur , schutting , hekwerk.
Eenige waar die dan wel goed voor is is dat het de perfecte waakhond , uhh bok is :j

Nou is het zo dat ik eigenlijk de enige ben die hem een beetje kan handelen.
Maar soms word er beetje moedeloos van , kan nooit iemand anders laten voeren want meneer loopt daar ook. (hij loopt tussen m'n pony's , heb hem geprobeert met andere geiten te laten lopen maar daar blijft hij ook bij knokken)

Veder heeft hij ook ooit een trauma opgelopen doordat z'n halve oor er is afgebeten door een hond.

Tuurlijk heeft hij soms ook z'n lieve dagen maar dat zijn er jammer genoeg maar erg weinig.
Veder is heel leuk beest om te zien.
Alleen m'n ouders willen liever dat hem weg doe wegens z'n gedrag.

iemand ideeen wat je met zo'n bok aan moet ??

sunny_l0ve

Re: Wat te doen met bok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:03

iemand met veel lef bij hem laten en hem flink de waarheid laten vertellen? Ik denk dat een vreem iemand hem bij zijn hoorns moet pakken en weg moet duwen. Na een tijdje geeft hij het wel op. Bij onze geiten helpt het in ieder geval. Wat een praatjesmaker heb jij zeg! Doet hij het ook bij andere geiten?
Het kan trouwens ook zijn dat hij jeuk heeft tussen zijn hoorns.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:10

bij z'n horens pakken en hem wegduwen helpt niet , dan word hij nog veel bozer !
plus dat je dan ook nog vaak snel moet zijn , want je ziet het niet altijd aankomen.
hij blijft bij andere geiten ook in gevecht ja.

voor als hij jeuk heeft hebbe we zo'n borstelding waar hij aan kan schuren.
plus dat alstie een goede bui heb ik hem tussen z'n horens mag kriebelen :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:12

Lastig... hoe oud was hij dat hij gecastreerd is?

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:20

Ik denk dat als je het probleem wilt verhelpen de bok weg moet ...

Ik heb er ook zo een gehad. Een ouessant schaap (de naam net opgezocht :P). Wat een verschrikkelijk $#^%*&^#$^beest was dat ... Hij stond samen met een shetje, hij viel het shetje aan en sloopte alles. Soms kon je hem aaien, en anders wilde hij je aanvallen. Als je aan zijn hoorns kwam werd hij nog agressiever, maar hij liet je ook gewoon echt niet met rust ...

Ook dan ging ik met die shet weg en dan kwam hij elke keer bijna door het hek heen, planken van het hek zijn vaak vervangen :+

Ik denk dat de enige optie is wegdoen ...

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:20

sunny_l0ve schreef:
Lastig... hoe oud was hij dat hij gecastreerd is?

oef dat zou niet precies weten , dat zou moeten vragen toen was hij namelijk nog niet van mij.
Maar wel toen die jong was , geloof tussen de 6 tot 8 maanden.
Hij word nu dit jaar 4.
Laatst bijgewerkt door dravergekkie op 25-03-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:22

maar riekSter wie zo zo'n dier willen hebben..

vaak zeggen mensen aah wat is die leuk (als ze hem van afstandje zien) zodra zeg hebben? zegt toch altijd iedereen nee :')
de pony's valt die overigens niet lastig , soms probeert die het wel is maar de pony's weten hem wel op z'n plek te krijgen.
veder is die helemaal gek met 1 van de pony's daar wijkt die het liefst niet vanaf.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:27

werkt het ook niet als je met lekkers aankomt. Met bix bijvoorbeeld? Het is natuurlijk ook een grote geit, dat is ook lastig. Ik heb op mijn stage geleerd, op de kinderboerderij, om een beetje boers er mee om te gaan. Als een geit bij mij ook echt niet aan de kant wil, dan krijgen ze een schoen tegen hun kont. Het is ook echt niet zielig bij hun, ze kunnen aardig wat hebben.
Ik vind het erg lastig om te zeggen met jouw bok. Heb je ook al in boekjes over geiten gekeken ofzo of die problemen vaker voorkomen? Als hij echt weg moet, laat het dan weten. Misschien kan ik nog een huisje regelen via de kinderboerderij ;).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:32

HIHI...ik heb zo'n schaap gehad! Die viel echt iedereen aan die zich maar in het weiland durfde te wagen. Ik vond het niet zo erg, want hij hield ook de ongewenste kinderen van het terrein en de paarden deed hij niets.
Staat de bok alleen trouwens. of heb je meer geiten???

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:34

Aan de ene kant is dat ook wel zo, maar misschien vind hij het wel helemaal niet leuk ??

Ik weet wel nog dat op het grote weiland vaak rustiger was (en minder aanviel) dan op het kleine landje (met paddock en stal erbij).

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:38

ja met voer kan je hem wel ff te vriend houden , maar daar wil ik geen gewoonte van maken. hij is ook nogal opdringerig als je wat te eten in je hande heb.
plus dat hij moddervet was toen hem kreeg , en hij dus beetje strak gehouden moet worden qua voer.
hij krijgt 2x per dag z'n beetje voer en veder heeft hij hooi.

aerdenhout1: hij staat nu alleen tussen de pony's heb er meerdere geiten bij geprobeerd te zetten oa van buren etc.
maar hij is zo fel erop hij blijft maar doorgaan en laat ze niet met rust :?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:00

Oh, kan me voorstellen dat je hem niet te dik wil hebben. Ik denk dat het dan echt in zijn karakter zit, en dat je er verder niet veel mee kan doen. Misschien een geitenfluisteraar? ;)