Poes blaasontsteking. Kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Poes blaasontsteking. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:39

Hallo allemaal.

Sinds een paar dagen zit mijn 9 jaar oude poesje zeer regelmatig (te vaak?) op de kattenbak.
Normaal heb je bijna niet in de gaten dat ze op de bak gaat, nu zie ik haar constant heen en weer lopen.
Als ze op de bak zit komt er ook bijna geen plasje, het is echt maar een druppeltje. :\
Nu is mijn vraag kunnen katten een blaasontsteking hebben? :o?

Mijn andere je-weet-wel kater heeft een nieraandoening en bij hem zag je heel duidelijk dat hij pijn had bij het plassen. (Hij heeft nu trouwens een blaasgruis dieet).

Bij mijn poesje merk ik echter niets, behalve dat ze steeds op de bak zit en er niks komt.
Herkent iemand dit, moet ik me zorgen maken? Ze is verder gewoon vrolijk.
Het is trouwens een binnenkat.

Afbeelding

Anoniem

Re: Poes blaasontsteking. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:48

Katten kunnen zeker blaasontsteking krijgen, dus als je het niet vertrouwt gewoon naar de DA! Als ze steeds naar de bak gaat en dan steeds niets tot zeer weinig plast zou ik zeker even langsgaan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:51

Een poes kan zeker ook blaasontsteking krijgen! Niet te lang wachten en toch zo gauw mogelijk naar de DA gaan.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:35

Ik heb haar net een bakje poezenmelk gegeven, zodat ze in ieder geval genoeg drinkt.
Ze ligt nu lekker te snoezen. :z Ik ben een beetje aan het googelen op internet over blaasontsteking bij poezen.
Als ze morgen nog zo weinig plast bellen we even de dierenarts. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:38

Dit kaan blaasgruis zijn vaak beginnen de symptomen met persen op de bak en bloed in de urine.
Deze ziekte is levensbedreigend en verdient onmiddelijk medisch ingrijpen.
Kans is groot dat je kat een blaasgruisdieet zal krijgen als ze er boven op is en dan mag ze ook geen melk meer........
Hod dr maar goed in de gaten en morgen ochtend meteen even op het spreekuur langsgaan.

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:40

Sorry ik wil je niet bang maken maar ik zou gelijk naar de DA gaan. Dit lijkt heeeeeel erg veel op blaasgruis idd.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:45

Ik dacht dat blaasgruis alleen voorkwam bij katers? Weer wat geleerd. :) Mijn je-weet-wel kater heeft ook blaasgruis maar die had echt vreselijke pijn. Daar zijn we s avonds laat nog mee naar de dierenarts geweest. :(:)
Aan het poesje merk ik eigenlijk niets qua gedrag.
Er zit geen bloed bij gelukkig. Ik houd haar natuurlijk wel in de gaten. En morgen even bellen als het nog hetzelfde is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:51

Poezen kunnen het ook krijgen. Mijn zus dr poes is dr aan overleden omdat ze dacht dat het nog wel even kon.

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:42

het komt idd wel het meeste voor bij gecastreerde katers. Maar poezen kunnen het idd ook krijgen. Zou snel langs gaan eigenlijk niet meer wachten zou ik zeggen.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:13

Mijn kat is er ook aan overleden, probeer er snel bij te zijn!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:18

Blaasontsteking kan heel goed bij een poes, blaasgruis natuurlijk ook maar meestal heeft een poes daar geen problemen mee omdat de plasbuis ruimer en korter is en het gruis makkelijker uitgeplast kan worden.

Wel even naar de dierenarts gaan. De dierenarts wil dan wel graag het plasje nakijken.
Dit kun je opvangen door een soeplepel onder je kat te hangen als ze plast. Dus misschien kun je de urine gelijk meenemen als je gaat, dat scheelt weer tijd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:34

niet wachten en een paar dagen aankijken, naar de DA ermee! (die paar dagen heb je al gewacht aan je 1e regel te zien) Poes heeft dan misschien geen pijn maar een volle blaas is ook niet lekker en ze vergiftigd zichzelf daarmee en je loopt de kans dat dr nieren ermee ophouden. Neem het zekere voor het onzekere en ga naar de DA.

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:36

Ik ben erg benieuwd TS. Ben je al naar de DA geweest? Hoe is het nou met r?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:57

cissy schreef:
niet wachten en een paar dagen aankijken, naar de DA ermee! (die paar dagen heb je al gewacht aan je 1e regel te zien) Poes heeft dan misschien geen pijn maar een volle blaas is ook niet lekker en ze vergiftigd zichzelf daarmee en je loopt de kans dat dr nieren ermee ophouden. Neem het zekere voor het onzekere en ga naar de DA.

En dat kan heel snel gaan binnen 24 uur vergiftigen ze zichzelf, helaas hebben we onze kat hieraan verloren. Hij was bij de dierenarts en deze zou hem na het spreekuur opereren, maar toen ging het zo snel bergafwaarts dat hij hem direct heeft laten inslapen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:07

TS interesseert het blijkbaar niet meer?
hoe is het met de poezel?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:53

Z.s.m. naar de DA! Mijn kat is hier eind januari aan overleden en echt; zo'n lijdensweg wil je geen enkel dier aandoen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 16:16

Het was stress. :)
Er liep namelijk een on-gecastreerde kater in de tuin, langs het raam/horren en ons 4-potig mormel had hem eerder in de gaten had dan wij. :)
Het was niets ernstigs gelukkig maar toch bedankt voor de adviezen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:18

Gelukkig! Onze kater had ook blaasgruis, die is eraan geopereerd maar een paar dagen later alsnog aan een hartstilstand overleden ;(

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:21

Gelukkig!

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:22

OK gelukkig maar dan.