Laika schreef:Aanvulling: Gerbils hou je het leukst in een aquariumbak die half gevuld is met een turf/zand mengsel. Dan plak je een week of 2 de onderkant af met zwart papier. Ze zullen dan een gangenstelsel graven, langs het glas, met kamers etc. Heel gaaf om te zien!
Ben ik het niet helemaal mee eens... is te vochtig/koud voor ze in een onnatuurlijke omgeving.
Gewoon iets van houtvezel/vlas/hennep nemen..kunnen ze ook perfect in graven.
Naar mijn idee hangt het heel erg van de gerbil zelf af en hoe vaak ze aandacht krijgen. Mijn beestjes peren er ook nog vaak genoeg vandoor als ik onverwacht langskom, en oppakken vinden ze bepaald geen gezellig uitje. Maar ze komen wel direct kijken als er leven in mn kamer is, en als de bak opengaat.
Komen ook rustig van je hand eten etc. Die van mn vriend crosst daarentegen meteen je schouder op als de bak open gaat. 
Maar zeker in het begin peerden ze hem bij elke kleine beweging. Geduld hebben daarmee dus, en dagelijks met je hand in de bak gaan hangen. Heeft even tijd nodig, dan wordt het wegrennen vanzelf minder. Het is ook nog even wennen aan een nieuwe omgeving waarschijnlijk.
Let er trouwens ook op dat handen die de bak in gaan, niet naar eten ruiken. Als je net lekker in een zak chips hebt zitten graaien (bij wijze van
) zullen vingers als lekkere snack gezien worden.