Gerbil probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fiej

Gerbil probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:43

Sinds 2 weken heb ik 2 gerbildames.
Ze zitten in een gesloten hok in een soort houtkorrel.
Ik heb ze gekocht omdat ik geen honden of katten mag houden en toch nood had aan wat leven in huis.
Nu heb ik er over gelezen dat het heel nieuwsgierige leuke beestjes zijn, die niet snel zullen bijten.
Maar dat ervaar ik niet zo, Ze zijn bang en hebben mijn vriend en vader al gebeten toen zij gewoon hun hand in het hok hadden.
Ook telkens als je nog maar voorbij het hok loopt, dan is het moord en brand en vluchten ze hun huisje in.. Erg vervelend dus. Want hier heb ik natuurlijk niets aan. Ik durf zelf nu bijna niet meer in het hok komen, want ze hadden mijn vader echt wel goed te pakken.

Dus, liefst tips gevraagd!

Ps: Ik heb echt wel geen onbezonne koop gedaan, ik heb eerst goed geinformeerd en gelezen.

Laika

Re: Gerbil probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:11

Ik ben bang dat je een koppeltje hebt gekocht wat nog te weinig in handen is geweest..... laat me raden..... dierenwinkel?
Het best koop je dit soort diertjes bij een fokker. En dan één die het uit liefhebberij doet, dan komen ze van jongs aan in handen en dan heb je lieve tamme gerbils.

Wat kan je nu nog doen? Probeer ze eerst eens uit je handen te leren eten. Gewoon iets wat ze lekker vinden en waar ze geen bakje van vol in het hokje hebben staan. Denk hierbij aan meelwormen, rozijntjes etc. Eerst geven tussen je vingers, en later op je hand leggen zodat ze op je hand komen zitten om te eten. Met veel geduld moet het best goed komen!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:13

Aanvulling: Gerbils hou je het leukst in een aquariumbak die half gevuld is met een turf/zand mengsel. Dan plak je een week of 2 de onderkant af met zwart papier. Ze zullen dan een gangenstelsel graven, langs het glas, met kamers etc. Heel gaaf om te zien!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:14

Zal wel weer dierenwinkel koppel zijn idd. Hopelijk heb je wel écht 2 vrouwtjes :=
Maargoed geduld is een schone zaak. Ze bijten idd niet snel maar ik ben ook al meerdere malen gebeten, tja het blijven beesten, toch bijten mijn ratten veel meer (als je je vingers in de kooi steekt).
Als je bang bent gebeten te worden kan je evt een dunne handschoen aandoen en daar het voer opleggen. Ga vooral niet achter ze aan jagen, dat helpt totaal niet en ze winnen het toch van je ;)

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 23:02

ja idd, dierenwinkel.. wist niet dat je ze echt bij fokkers kon kopen eigelijk. Ik had enkel de informatie gelezen over de dieren. Stom van me :=
Mij hebben ze nog niet gebeten, maar ik val ze ook niet lastig. steek af en toe mijn hand er wel eens in, maar zoek zelf niet echt contact met ze. Ik laat ze contact met mij zoeken.
Mijn vriend heeft nog nooit knaagdieren gehad (ik heb altijd hamsters en een cavia gehad) dus hij verwacht meer interactie van ze. Ik zeg er wel wat van, maarja de mannelijke mensensoort is een ander verhaal :P Hij zal het wel leren bij de volgende beet zeker?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:06

Hoe oud zijn die gerbils? Het beste is ze gewend te maken dat ze je hand leren kennen als iets goeds en niet iets wat hen kan aanvallen. Kans is groot dat ze heel pijnlijk vastgenomen zijn in de dierenwinkel en dat ze er een schrik van hebben opgedaan. Kun je best doen door hen elke dag eten te geven vanuit je hand, dus hoopje eten erop en laat ze maar komen! Zo heb ik het de die van mij geleerd :D

@TS: als je er ooit nog wil, pb me even! Ik weet een GEWELDIGE fokker zitten in Koewacht! Misschien moet je haar even mailen, zij zal jou zeker kunnen helpen met jouw probleem!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:10

Tja, veel lekkere dingetjes geven, dan weten ze volgende keer ook dat jouw hand lekkers betekent.
Ik zou zeggen, ik heb er nog genoeg voor je, maar het is een beetje ver weg noord-holland ;).

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:48

Laika schreef:
Aanvulling: Gerbils hou je het leukst in een aquariumbak die half gevuld is met een turf/zand mengsel. Dan plak je een week of 2 de onderkant af met zwart papier. Ze zullen dan een gangenstelsel graven, langs het glas, met kamers etc. Heel gaaf om te zien!

Ben ik het niet helemaal mee eens... is te vochtig/koud voor ze in een onnatuurlijke omgeving. ;) Gewoon iets van houtvezel/vlas/hennep nemen..kunnen ze ook perfect in graven.

Naar mijn idee hangt het heel erg van de gerbil zelf af en hoe vaak ze aandacht krijgen. Mijn beestjes peren er ook nog vaak genoeg vandoor als ik onverwacht langskom, en oppakken vinden ze bepaald geen gezellig uitje. Maar ze komen wel direct kijken als er leven in mn kamer is, en als de bak opengaat. :) Komen ook rustig van je hand eten etc. Die van mn vriend crosst daarentegen meteen je schouder op als de bak open gaat. :P
Maar zeker in het begin peerden ze hem bij elke kleine beweging. Geduld hebben daarmee dus, en dagelijks met je hand in de bak gaan hangen. Heeft even tijd nodig, dan wordt het wegrennen vanzelf minder. Het is ook nog even wennen aan een nieuwe omgeving waarschijnlijk.

Let er trouwens ook op dat handen die de bak in gaan, niet naar eten ruiken. Als je net lekker in een zak chips hebt zitten graaien (bij wijze van :+ ) zullen vingers als lekkere snack gezien worden. :D

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:46

Misschien kan je ze in een kleinere bak doen, en ze daar in tam maken. Elke dag even erin, liefst als ze nog niet hebben gegeten (liefde gaat door de maag). Dan iets lekkers geven, brood bv. Het zijn nou eenmaal geen knuffeldieren maar helemaal schuw en bijterig hoeven ze ook niet te zijn.
Veel succes.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:01

belangrijkste vraag... wat voor gerbils zijn het??

egyptische gerbils (volgens mij waren die het ) blijven bijten.,.. die zijn heel erg op hun territorium gericht...

gewone huis tuin en keuken gerbils kan je tam maken... voordat je ook maar met je handen in de buurt komt.. moet je je handen inwrijven met het zaagsel... dan heb je hun geur, en dat is wat meer vertrouwd...

doe dit in combinatie met het voeren uit de hand.. en over een paar maanden zit jij met je gerbils te kroelen hoor ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:59

hmm, ik heb egyptische gerbils die heel lief zijn en nooit bijten.

Mm, bijtende gerbils zou ik terug brengen en op zoek gaan naar een goede plek om ze te kopen....

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 12:19

ik heb jullie raad heel goed opgevolgt en het gaat al stukke beter. :D ze schrikken nog wel als iemand hun hok passeert maar ik merk dat het wel minder vaak is. Ik lok ze nu altijd met rozijntjes, heb gelezen dat het geen kwaad kan en hier zijn ze duidelijk echt gek op. Op de korte tijd zitte ze al op mijn hand, gistere kroop eentje zelfs helemaal naarboven op mijn arm :D Soms bijten ze wel in mn vinger, maar niet hard en zodra ze merken dat ik niet om op te eten laten ze los. ;)
Ik ben echt al super tevreden!
Dank je!! :+:

@ chipieke, dit zal ik onthouden. Want vind het echt geweldige dieren :D

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:41

Wauw, wat goed zeg! Er zit al verbetering in.
Inderdaad alles rustig en met geduld doen. Ook wanneer je er 1 wil oppakken. Wanneer je snel van bovenaf komt kan zij denken dat het een roofdier is en zichzelf gaan verdedigen.
Maar zo te lezen gaat het al hartstikke goed.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:45

Ik heb ooit ook 2 gerbils gehaald in een dierenwinkel. Broer&zus zouden geen kinderen krijgen, om de 6 weken weer 5/6 gerbils erbij :P.
Maar wij hebben ze altijd veel vast gehouden, en veel aaien enzo.
Goed dat het al beter gaat.

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 12:19

Weissjee schreef:
Ik heb ooit ook 2 gerbils gehaald in een dierenwinkel. Broer&zus zouden geen kinderen krijgen, om de 6 weken weer 5/6 gerbils erbij :P.
Maar wij hebben ze altijd veel vast gehouden, en veel aaien enzo.
Goed dat het al beter gaat.

Haha, voorlopig nog geen kleintjes hier.
En ook nog geen dikke buiken. :D