10jarig konijn laten operenen of inslapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

10jarig konijn laten operenen of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:55

mijn konijn van 10jaar en 4 maanden heeft een tumor aan zijn oog. Het is een soort waarvan de kans erg klein is dat het is uitgezaaid.
Hij is nog in topconditie, de dierenarts stond verstelt.

Zijn ooglid begint te hangen door de tumor (+/-rozijngrootte). Hij heeft er (nog) geen pijn aan, maar het zit natuurlijk niet lekker.

Het groeit vrij snel dus als ik niets zou doen gaat hij er zeker snel last van krijgen.

-Dan is de optie opereren (licht roesje en plaatselijkverdoven) met de kans dat ze het niet kunnen wegsnijden en zijn oog eruit halen en dichtnaaien. Maar liever een konijn zonder oog dan met pijn dus dat vind ik eigenlijk niet zo erg. Het is altijd een risico met narcose, hij zou dus niet meer wakker kunnen worden.

-Dan is er de optie inslapen, dat ging de dierenarts aan het hart, omdat hij nog in topconditie is.

Morgen hoor ik hoeveel de operatie ongeveer zal gaan kosten, ik heb geen idee!

Wat zouden jullie doen? Wel of niet opereren? En tot hoeveel euro zou je dan gaan voor een 10jarig konijn?

Hannanas

Re: 10jarig konijn laten operenen of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:58

opereren.
Lukt het niet, heb je het iig geprobeerd.
En als hij in zown topconditie is.... redelijke kans voor je konijn.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:00

Ik heb geen verstand van konijnen dus heb ook geen idee hoe oud ze worden. Als je dier -naar verhouding- al hartstikke oud is zou ik twijfelen of ik het diertje nog de stress etc. van een operatie aan zou doen.
Maar als de dierenarts de kans groter acht dat je beestje er wel weer bovenop komt zou ik voor de operatie gaan. Konijnen kunnen ook wel met 1 oog door het leven :D

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:01

ik zou hem laten opereren,

je zegt zelf dat hj in goed conditie is en anders is de kans erg groot dat hij pijn gaat krijgen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:01

Ik zou zelf denk ik ook opereren. Hopelijk komt hij dan wel goed uit de narcose en kan hij op die leeftijd ook nog wennen aan het feit dat hij maar 1 oog heeft.
Hij kan daardoor schrikkeriger worden omdat hij veel minder ziet.
Hoeveel euro zou ik niet weten.
Het is een konijn met een mooie leeftijd, maar hij heeft ook nog een topconditie. Ik vind het zelf erg moeilijk om zo'n keuze te maken.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:10

Ik zou zo'n oud konijn die stress en pijn besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:12

Blondie_ schreef:

ik ook... opereren doet het diertje heel veel pijn nl...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:14

Ik zou zelf nav je verhaal hier wel opereren, mochten er tijdens de operatie nog meer dingen aan de hand zijn dan kan de DA hem ter plekke alsnog in laten slapen. Je geeft aan dat hij in erg goede conditie verkeerd, dan zou ik het er wel op durven wagen :j

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:15

Mas schreef:
Ik zou zelf nav je verhaal hier wel opereren, mochten er tijdens de operatie nog meer dingen aan de hand zijn dan kan de DA hem ter plekke alsnog in laten slapen. Je geeft aan dat hij in erg goede conditie verkeerd, dan zou ik het er wel op durven wagen :j

Hier ben ik het mee eens.
Maar het ligt er ook aan wat nijntje voor je betekend denk ik.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:16

Mijn konijn was ook 10 toen hij voor het laatst volledig onder narcose ging.. Het wakker worden ging niet van harte.. Hij had daar wat moeite mee, maar zodra je in de buitenlucht kwam sprong hij op.. Hierna heeft hij nog anderhalf jaar geleefd, toen was ie echt op..

Ik zou zeggen: opereren, maar alleen als je denkt dat hij het aankan.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:18

bedankt voor al julie reacties!

het is vooral ook de financieele kant, ik weet dat je niet aan dieren moet beginnen als je er geen geld voor hebt, maar hoever ga je?
Ik heb ook nog twee pony's en dit konijn kreeg ik op mijn 10e van mijn ouders, ben inmiddels 20 dus nu inmiddels is het natuurlijk wel mijn verantwoordelijkheid!

Ik vind het zo moeilijk, het zal zowieso wel best veel geld zijn voor een konijn en tot nu toe heeft hij een mooi en pijnloos leven gehad. Dat het dan nu tot een einde moet komen is jammer, maar opzich 'goed' omdat hij tot nu toe dus mooi heeft geleefd.

Aan de andere kant juist omdat hij 10jaar lang happy is geweest wil ik niet dat hij aan zijn einde komt door iets waar je nog iets aan kan doen..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:18

Blondie_ schreef:

Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk...
10 jaar is al een hele leeftijd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:21

Pikeur schreef:
Blondie_ schreef:

ik ook.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:24

Pikeur schreef:
Blondie_ schreef:

ja vind ik ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:39

Ik zou dan wel weer voor opereren gaan, gebaseerd op het nog in goede conditie zijn van het konijn. Een operatie brengt natuurlijk altijd risico's mee maar zoals ik het lees zijn de kansen goed. Het beestje kan nog prima een paar maanden of jaren mee.

Qua kosten zal je het zelf moeten beslissen, ik ga geloof ik vrij ver voor mijn ratten maar wel altijd gebaseerd op slagingskans en verwachte kwaliteit van leven na de operatie.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:48

Ik zou het niet doen, kans dat het veel geld is en hij zit nu toch op een leeftijd dat hij misschien nog maar kort mee gaat. Zeker als hij verzwakt wordt door complicatie's

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:50

wat een vervelende keuze...eerlijk is eerlijk, ik ben ook grote voorstander van je dier tot het einde een goed leven geven en het liefst aan een hartaanval vanwege ouderdom laten sterven of iets dergelijks, maar....los van de kosten die eraan vast zitten, betekent een operatie ook heel wat voor zo'n diertje, om niet te praten over het herstel. je geeft zelf al aan, dat je konijn een fijn leven heeft gehad en eigenlijk wens je dat ook als einde. wat zijn de perspectieven met deze ziekte?? Ik vind ook zo moeilijk te bepalen voor een dier wat wijsheid is. Hij leeft in hier en nu en denkt niet na over toekomst of whatever, ik denk dat het uiteindelijk voor het konijn niet heel veel uitmaakt, totdat er pijn om de hoek komt kijken. Dus de dood is vanuit dat perspectief zelfs minder erg of klinkt dat heel gek??wordt het een naar aftakelproces, zou ik denk ik toch kiezen voor euthanasie, maar owowowow wat moeilijk, want dat kun je nou net niet vantevoren voorspellen en gevoel werkt toch net even wat anders dan het verstand.... Ik wens je veel wijsheid toe!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:52

Ik zou er ook niet voor kiezen om te opereren. Hoe banketstaaf het ook klinkt, ik zou het risico dat het fout gaat niet willen nemen. Het kost waarschijnlijk veel geld, en het is altijd maar afwachten hoe ze uit de narcose komen. Het beestje heeft een mooie leeftijd gehaald, ik zou hem een spuitje geven (of kijken hoelang hij het zo volhoudt) en een jong konijntje terugkopen bijv. uit de opvang.
Ik weet dat ik heel bokt over mij heenkrijg, dat ik geen gevoel heb voor dieren, maar zo is mijn mening.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:04

LZP -> BB

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:06

ik zou het niet doen, 10 jaar is erg oud voor een konijn, en hij moet dan wel onder narcose en dat is een flinke aanslag op zijn gestel, de kans dat hij er goed uitkomt is dan best klein.
Het feit dat hij al ruim 10 jaar bij je is geworden is al super! Meestal worden ze niet ouder dan een jaar of 6-7

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:08

weet je wat het vooral is, konijnen zijn zo vreselijk gevoelig voor de narcose, maar nog meer erna. Het wakker worden en vooral ze zo snel mogelijk weer aan het eten zien te krijgen dat is de echte uitdaging. En dat is het punt. Ik weet niet wat ik zou doen, ik heb laatst mijn konijn laten castreren maja das een jonkie en die zat zodra die thuis was al te eten, maar dat schijnt uitzonderlijk te zijn. Meestal hebben ze de eerste uren zeker geen trek en als het te lang duurt moet je gaan dwangvoederen. Opzich als ze gewoon het oogje eruit halen hoeft het niet heel duur te worden. Ik schat tussen de 100 en 150 euro mits die dezelfde mee naar huis mag. Ik zou gewoon eens goed overleggen met je DA ook het kostenplaatje en dan samen de beslissing nemen. Jij kent je beestje het beste. Succes met deze moeilijke beslissing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:22

ik had het niet gedaan, maar heb ervaring met een oude kat die na een operatie binnen 5 weken overleed.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:24

Operaties bij knaagdieren zijn in vergelijking met honden en katten erg duur.
Dus reken er maar rond de 100 euro.

En dan is er altijd nog een kans dat de wond zou kunnen ontsteken, met alle gevolgen van dien.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:29

Hoe duur is de operatie?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:31

Ik zou aan de dierenarts vragen of het een groot risico is om te opereren. Omdat je zegt dat het de DA aan het hart gaat om hem een spuitje te geven ga ik ervan uit dat hij nog een redelijke kans maakt.
Vraag dat morgen eens na (wat de DA ervan vindt) als je te horen krijgt hoeveel een operatie kost. Misschien helpt het in je beslissing.

Ik denk dat het er ook een beetje mee te maken heeft hoe je band met je konijn is... :) Ben je er heel erg aan gehecht en geef je hem nog een kans of vind je het mooi geweest na 10 jaar en ga je niet meer betalen voor een operatie.

Als de DA hem een goede kans geeft en de operatie is niet mega ingrijpend zou ik het nog wel willen proberen, maar ik ben een echte sentimentele muts. :o

Mijn konijn is 14 geworden....die van jou zou dus nog een paar jaar mee kunnen gaan maar met oude dieren weet je dat nooit (nouja met jonkies ook niet).