fleecedeken als bodembedekking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

fleecedeken als bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:30

Hallo,

Binnenkort ga ik 2 caafjes aanschaffen alleen ik zit nog erg te twijfelen over de bodembedekking.
Nu las ik ergens op een site dat iemand een fleece als bomenbedekking heeft met daaronder 1 handoek en kranten voor de vochtopname.
Lijkt me ideaal alleen ze komen buiten te staan, word de fleece niet heel erg vochtig?
En kunnen de nagels van de cavia's er niet in blijven haken?

Wat zijn jullie ervaringen?

En helemaal een andere vraag waar kan ik mijn hok het beste mee ontsmetten, 2e hands gekocht.

Gr Florien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:31

Gaat dat niet vreselijk vies worden? Cavia's zijn niet zindelijk toch, net als konijnen?
Voor het ontsmetten van alles wat van de beesten is gebruik ik altijd Halamid. Te koop bij de veearts maar ook bij bv de Welkoop.

owens-mama

Re: fleecedeken als bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:33

is zaagsel niet veel makkelijker, je haalt het natte eruit en klaar.
geen probleem met nageltjes die blijven haken.
en ze kunnen daar niet in graven etc. en lekker stro erin voor het knabbeln met hooi

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:34

dat wordt vreselijk smerig....
waarom niet gewoon zaagsel erin? stro vind ik (als je het als enige bodem bedekker gebruikt) te grof voor cavia's. Dan zitten ze 9 van de 10 keer alsnog op de bodem ipv op het stro (tenzij je er giga veel indoet).
Wat je ook kan proberen is stro korrels.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:36

VLAS: neemt goed vocht op en is stofarm. Geen zaagsel/houtkrullen > is naaldhout en dit geeft schadelijke dampen af voor de luchtwegen ( en lever en nieren). Rest houtsnippers is te hard aan de pootjes.

Verder: GEEN lik- e/o knaagstenen > geeft steenvorming in nierbekkens en blaas en dit kan leiden tot de dood of je moet er met een operatie op tijd bij zijn.

GEEN gemengd voer, geef enkel brokjes waar alles inzit, dus ook Vit C, want dit kunnen cavia's net als apen en mensen niet zelf aanmaken. Belangrijk is dat het grootste deel van het voer uit hooi bestaat !.

Dan nog iets: een dag een vastende cavia is een dode cavia. Dus bij elke verdenking van minder gaan eten naar de dierenarts !.

Veel plezier verder !.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:39

Voor de vitamine-c: mijn vriendin heeft bij de cavia's 1 drinkbuis met gewoon water hangen, en eentje met een vitaminetablet (voor mensen) er in opgelost.
De cavia's vinden die met de tablet (wel ff laten uitbruisen voordat je het flesje dicht doet) het lekkerst.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:41

Omdat zaagsel erg stoffig is, maar ik weet niet als ze buiten staan daar last van hebben.
Nee het word niet smerig, je haalt gewoon iedere dag even de keutels eruit.
En fleece neemt geen vocht op, dat gaat zeg maar er door heen en de handoek neemt dat op.
Je gooit het hele goedje einde van de week in de was.

Lodo: Kan je het vlas gebruiken waar paarden ook op staan?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:42

Handdoek als vochtopnemer kan best, maar daar overheen wel zaagsel en hooi.
Ik had als vochtopnemer altijd kranten. Om mijn cavia's aan genoeg vitamine C te helpen kregen ze altijd speciaal caviavoer en voldoende groenvoer. Van dat laatste weer niet teveel, want dan gaan ze aan de dunne.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:45

zaagsel en hooi krijg je bijna niet uit de fleece, en wat ik al eerder zei ik wil de fleece gebruiken waar ze op lopen/liggen niet als opvanger.
Daar gebruik ik gewoon kranten voor.
Zaagsel wil ik liever niet, is veel te stoffig.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:47

Sonja schreef:
Voor de vitamine-c: mijn vriendin heeft bij de cavia's 1 drinkbuis met gewoon water hangen, en eentje met een vitaminetablet (voor mensen) er in opgelost.
De cavia's vinden die met de tablet (wel ff laten uitbruisen voordat je het flesje dicht doet) het lekkerst.

Vit C wordt snel afgebroken door UV-licht (druppels zitten ook altijd in een donker flesje), dus daarom werken die VitC druppels ook niet afdoende. Per voeder (let op houdbaarheidsdatum) of meteen het tabletje op laten eten (vinden caafs vaak lekker) is het beste. Daarnaast paprika, sinaasappel geven. Vinden ze lekker. Het teveel aan Vit C plassen ze gewoon weer uit dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

En ja, ik gebruik ook gewoon het vlas van de paarden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:48

Stro is altijd nog stoffiger dan zaagsel hoor ( naar mijn ervaring). Vlas heb ik zelf geen ervaring mee, dat werd in mijn caviatijd niet gebruikt voor cavia's ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:49

Ik zou gewoon zaagsel er in doen met wat stro en krant onderop, mijn cavia kreeg hooi, gewoon voer.
Een zout steentje, en vit C druppeltjes door het water.
De cavia's zijn beide 12 geworden. :D
Zo ver ik weet kunnen cavia's niet buiten zitten.
In elk geval niet met dit weer.
Ze kunnen erg slecht tegen tocht.

Maar fleece zuigt al de plas op, dus dat wordt heel nat. En koud.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:51

Cavia's kunnen prima buiten, maar idd niet met vochtig weer.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:52

koetjeboe schreef:
Ik zou gewoon zaagsel er in doen met wat stro en krant onderop, mijn cavia kreeg hooi, gewoon voer.

Zaagsel: schadelijk voor de luchtwegen.
Zoutsteentje: dat die dingen nog steeds verkocht mogen worden is mij een raadsel, ze zijn regelrecht dodelijk !.
Vit C druppels door het water: niet doen dus !.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:58

lodo schreef:
koetjeboe schreef:

Zaagsel: schadelijk voor de luchtwegen.
Zoutsteentje: dat die dingen nog steeds verkocht mogen worden is mij een raadsel, ze zijn regelrecht dodelijk !.
Vit C druppels door het water: niet doen dus !.

Als die zout steentje zo dodelijk zijn, hoe verklaar je het dan dat mijn beide cavia's toch wel heel oud zijn geworden ( 12 jaar). Ik kan je vertellen zo hebben heel veel van die dingen op gevreten.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:15

Als die zout steentje zo dodelijk zijn, hoe verklaar je het dan dat mijn beide cavia's toch wel heel oud zijn geworden ( 12 jaar). Ik kan je vertellen zo hebben heel veel van die dingen op gevreten.[/quote]

Dat is hetzelfde verhaal als dat er rokers zijn die wel 100 jaar oud worden. Alles is statistiek. Alleen al in de laatste week heb ik 2 cavia's geopereerd aan een steen in de plasbuis. Om maar niet te spreken over de echo's die ik vaak moet maken. De geopereerde caafs zaten enorm te persen omdat ze geheel verstopt zaten. Meestal geeft te veel blaasgruis/steentjes blaasirritatie. Vaak merken eigenaren hier niets van, de diertjes hebben dan continu blaasontsteking en pijn maar laten maar heel weinig klachten zien. Heel logisch want caafs zijn prooidieren en als die wat laten zien dan worden ze gepakt door een roofdier.
Verder zie ook konijnen metdezelfde klachten helaas.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:20

mijn knaagdieren hebben op advies van de dierenarst zoutsteentjes gehad. En die hebben ze dan ook helemaal weggegeten. en zijn oud geworden.
en zaten ook gewoon op stro, wel binnen.
In dedierenwinkels hebben ze toch ook zaagsel als bodembedekking. :?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:28

12 jaar _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:55

Kan ;)
(maar bij mij versleten ze ook sneller vroegah := )

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:56

owens-mama schreef:
mijn knaagdieren hebben op advies van de dierenarst zoutsteentjes gehad. En die hebben ze dan ook helemaal weggegeten. en zijn oud geworden.
en zaten ook gewoon op stro, wel binnen.

Ja precies en dat is dan ook het probleem. Mensen krijgen meestal fout advies.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:13

XoNo schreef:
12 jaar _O-

Ja echt waar, 2 had ik er Knabbel en Babbel ( lekker origineel)
Knabbel was heel dik, die woog meer dan onze chihuahua die we toen hadden.
Ik geloof dat die bijna 2 kg woog :+ Die at altijd het voer van babbel op.
Later is babbel overleden en 2 maanden later knabbel ook denk van eenzaamheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:13

owens-mama schreef:

Deskundigheid is in de meeste dierenwinkels helaas ver te zoeken.

@ TS: Fleece zou ik zeker niet doen. Ik zie dat het bij ratten tegenwoordig veel gebruikt wordt. Daar zou ik het al niet bij doen i.v.m. absorptie en geur terwijl ratten wel zindelijk zijn (hoektoiletjes).
Russel Bedding vind ik wel fijne bodembedekking.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:21

Ik heb ook Russel Bedding, heerlijk spul, lekker zacht :j
Hoor alleen van verschillende mensen dat de absorptie wat te wensen over laat. Vlas schijnt beter te absorberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:26

Absorptie is inderdaad niet heel erg geweldig. Ik heb er alleen ervaring mee met een konijn, ik moest het hok toch 2 keer per week (gedeeltelijk) verschonen om het droog en fris te houden. Met vlas heb ik geen ervaring, wel bij paarden maar dat is anders. ;)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:35

ik gebruik hier voor mijn 4 mannekes gewoon zaagsel, wel opletten want sommige merken zijn inderdaad stoffig vaak mengen we er nog houtsnippers(beuken) doorheen zodat het wat zwaarder is, alleen beukensnippers vvind ik te hard. dat fleece lijkt m inderdaad geen goed idee

ik hoor van veel grootschalige cavia houders dat aubiose een geweldig iets is, hier in amsterdam alleen nergens te verkrijgen :( meer in tuincentra;s etc. Aubiose is zachter dan vlas en neemt het vocht goed op