Kan een oudere hond nog aan een kennel wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

Kan een oudere hond nog aan een kennel wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 12:13

Hoi,
De beste maat van mijn vriend is zijn hond. Mijn vriend woont nog thuis, dus de hond ook. Door de week is mijn vriend op de kazerne, dus dan komt de zorg voor de hond op de schouders van zijn moeder. Astor (zo heet de hond) is heel lief en aanhankelijk, maar niet zo dol op kinderen. Het zoontje (bijna een jaar) van de zus van mijn vriend komt vaak over de vloer, en volgens mijn schoonmoeder heeft Astor een keer naar dit kindje gehapt. De moeder van mijn vriend wil de hond nu in laten slapen, omdat ze bang is dat er een keer echt ongelukken gebeuren.
Ik begrijp natuurlijk dat er íets moet gebeuren, maar ik vraag me nu af of inslapen echt de enige oplossing is. Het is echt een hele makkelijke lieve hond, eerder onderdanig dan dominant. Alleen is hij blijkbaar niet lief voor kinderen. Mijn vriend kwam met het idee om een kennel te maken, en de hond dan daar in te laten als er kinderen zijn. Volgens mijn schoonmoeder is dit geen optie, omdat astor altijd piept als ze hem soms afzonderen in de hal. Een kennel wil ze hem dus niet aandoen.
Ik denk dat piepen aangeleerd gedrag is, en dat een hond dit ook weer af kan leren. Maar... de hond is al een jaar of 6, en niet anders gewend.
Mijn vraag: is dit piepen aangeleerd gedrag? of is het echt zielig een hond (die er niet tegen kan) in een kennel te zetten. Zo ja, kan een oudere hond dit nog leren?

Ikzelf heb overigens helemaal geen ervaring/verstand van honden...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:27

met kennel bedoel je een afgesloten plaats buiten?
mijn oudste hond (12) piept in de kennel als ze weet dat ik thuis ben, anders niet :=
ik denk dat het wel lukt, als je de hond rustig laat wennen aan de kennel.

is een bench geen optie (zo'n 'kooi' die je in de kamer zet)?
de bench moet dan hun eigen veilige leuke plekje worden.
zacht kussen of dekentje erin, speelgoed etc.
iets als zijn mand, maar dan afsluitbaar.
met kinderen is dit echt een ideale oplossing.
de hond kan niet bij het kind, en het kind kan de hond niet lastigvallen ;)

onze honden zijn perfect gelukkig als ze binnen in de bench liggen.
we hebben de bench ook pas op latere leeftijd geïntroduceerd, en het is bij alledrie prima gegaan :j

Charlie_P

Re: Kan een oudere hond nog aan een kennel wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:34

Wij hebben 1 van onze honden op 9 jarige leeftijd gekregen. Hij was het helemaal niet gewend om in huis te wonen, maar het is erg goed gelukt om hem aan alles te laten wennen, inclusief slapen in de bench. Zijn bench is alles voor hem, echt zijn veilige plek en hij ligt er altijd in (gewoon met de deur open), er ligt hier ook een kussen, maar daar gaat hij nooit op, ligt altijd in de bench. Maar.....als er hier mensen (of kinderen)rondlopen en ik sluit hem dan op, ja dan gaat hij piepen en janken, ik vind dat ook wel logisch, je zondert hem dan echt af. als ik hem laat begroeten en daarna wegstuur is het wel goed.
Ik zou er met kinderen eerder voor kiezen om de hond dan helemaal uit het zicht en gehoor te halen, als in een kennel buiten. Een afgesloten bench terwijl die kids er omheen drentelen lijkt mij geen goede optie.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 12:37

@ fojoe: Ja dat was het idee ja. Maar misschien dat een bench ook wel een optie is. Lijkt me wel fijner voor de hond, alleen moet mijn schoonmoeder daar wel ruimte voor vrij willen maken natuurlijk. Ze hebben wel een grote tuin, maar niet zo'n groot huis.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 12:51

sifra01 schreef:
Wij hebben 1 van onze honden op 9 jarige leeftijd gekregen. Hij was het helemaal niet gewend om in huis te wonen, maar het is erg goed gelukt om hem aan alles te laten wennen, inclusief slapen in de bench. Zijn bench is alles voor hem, echt zijn veilige plek en hij ligt er altijd in (gewoon met de deur open), er ligt hier ook een kussen, maar daar gaat hij nooit op, ligt altijd in de bench. Maar.....als er hier mensen (of kinderen)rondlopen en ik sluit hem dan op, ja dan gaat hij piepen en janken, ik vind dat ook wel logisch, je zondert hem dan echt af. als ik hem laat begroeten en daarna wegstuur is het wel goed.
Ik zou er met kinderen eerder voor kiezen om de hond dan helemaal uit het zicht en gehoor te halen, als in een kennel buiten. Een afgesloten bench terwijl die kids er omheen drentelen lijkt mij geen goede optie.

Denk je dat het verschil maakt dat deze hond al in zijn vertrouwde omgeving is? Aangezien er niets voor hem veranderd (zoals wel bij jouw hond) alleen de bench die er ineens is.
De hond is op zich graag buiten, dus met speeltjes zou hij zich misschien in een kennel wel kunnen redden? Als hij weet dat piepen niet helpt.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:58

Onze hond is inmiddels bijna 13, de omgeving is nu wel vertrouwd. Als er mensen op bezoek komen kan ik hem niet opsluiten in de bench, juist omdat die dan in dezelfde ruimte zijn en dan wil hij er naartoe en gaat dan piepen ed. Ik zou idd dan eerder voor een kennel buiten gaan. Zorg dan wel dat hij daar goed aan gewend is en dat je hem er niet alleen in doet als er kinderen komen, maar ook gewoon als je thuis bent af en toe een poosje, zodat het normaal wordt voor hem. Gewoon negeren als hij jankt en pas naar hem toe als hij even stil is. En dan uitbouwen. Kan even duren , maar hij went er wel aan!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:58

als je de bench zet op de plaats waar normaal zijn kussen ligt of mand staat, neem je niet echt extra plaats in.
ik heb de honden aan de bench laten wennen door ze alleen daar snoepjes etc. te geven, eerst met deurtje open, daarna met deurtje dicht.
ik heb met geen van de 3 problemen gehad met piepen of janken.
buiten had ik dit probleem wel met 1 van de honden, die raakt net gefrustreerd als ze buiten zicht en gehoor is.
net het omgekeerde van de ervaring van sifra01 dus ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:59

Vind het trouwens top dat je zo naar een oplossing zoekt voor hem, de hond in laten slapen zou voor mij nu ook geen optie zijn!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:01

ben ik helemaal met je eens, sifra01 :j

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:01

fojoe schreef:
als je de bench zet op de plaats waar normaal zijn kussen ligt of mand staat, neem je niet echt extra plaats in.
ik heb de honden aan de bench laten wennen door ze alleen daar snoepjes etc. te geven, eerst met deurtje open, daarna met deurtje dicht.
ik heb met geen van de 3 problemen gehad met piepen of janken.
buiten had ik dit probleem wel met 1 van de honden, die raakt net gefrustreerd als ze buiten zicht en gehoor is.
net het omgekeerde van de ervaring van sifra01 dus ;)

Haha das wel grappig, ligt ook aan de hond natuurlijk, allemaal verschillend. Maar vind hij het ook niet erg als er 'vreemden 'komen dan? Als ik nu (ben alleen thuis) de hond opsluit in de bench is het ook geen probleem, maar juist wel als er mensen langskomen. En met die kids is het ook geen optie om even te laten begroeten en dan op te sluiten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:07

sifra01 schreef:
Vind het trouwens top dat je zo naar een oplossing zoekt voor hem, de hond in laten slapen zou voor mij nu ook geen optie zijn!

Ik ben het hier helemaal mee eens, top dat jullie op deze manier een oplossing zoeken :j
Er is al iets geschreven over een bench, het is zeker mogelijk een hond hier aan te laten wennen als hij wat ouder is, zeker als je hem op de plaats zet waar zijn kussen/mand voorheen al stond. Beloon hem met iets lekker als hij erin gaat, hij moet leren dat de bench iets leuks is :)
Op die manier hebbenw e het met onze (toendertijd) pup gedaan en die was dol op zijn bench. Met een oudere hond moet dit ook zeker lukken, al vraagt dat wellicht iets meer geduld en tijd dan met een jonkie. Met kennels heb ik zelf geen ervaring, dus daar kan ik je niet mee helpen, helaas.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:08

nee hoor, valt best mee, als er reactie komt moet je die gewoon negeren.
in het begin blafte ze wel eens, dat ging dan over naar een piepje, daarna enkel nog gaan rechtzitten om te kijken, en nu tilt ze zelfs haar kop niet meer op :D

als je de hond pas opsluit als de bel gaat, dan werk je het piepen natuurlijk net in de hand ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:27

Is gewoonn aan te leren!
Ik vind het trouwens wel heel krom van zijn moeder dat ze het de hond niet aan wil doen om hem op te sluiten, omdat hij zou piepen. Maar een spuit erin, das wel eerlijk zeker?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:33

Wat iemand anders hier ook al zei: als het een kennel wordt, laat de hond er dan al ruimschoots van tevoren aan wennen; bv. gewoon oefenen en de tijd wellicht steeds iets meer uitbouwen. Het zou mooi zijn als hij de kennel ging associeren met iets leuks; een lekker kluifbot wat ie echt alleen maar daar krijgt, en natuurlijk heel veel belonen als ie braaf is in de kennel en niet blaft.
Op die manier krijg je een positieve insteek, en zeker niet pas in de kennel doen als het bezoek komt, de link naar iets negatiefs (bel gaat, ik moet weg als er bezoek komt) is dan heel snel gelegd.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:39

Inslapen vind ik niet eerlijk tegenover de hond, aangezien hij echt alles behalve agressief is.
Daarbij gaat het me niet alléén om de hond, ik zou het ook echt verschrikkelijk vinden voor mijn vriend. En dan wat het zou doen voor de verhoudingen tussen mijn vriend en zijn familie. Dit wil ik niet meemaken, dus een beetje eigenbelang (en vriendsbelang) speelt ook wel.

Ik ben alleen jammergenoeg niet degene die erover gaat of de oplossingen ook uitgevoerd gaan worden. Maar ik kan ze natuurlijk wel voorleggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:40

Een snuitje of een muilkorf is dat geen optie?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:46

marleen_usar schreef:
Een snuitje of een muilkorf is dat geen optie?

Dat zou ik eigenlijk wel zielig vinden denk ik. De hond doet eigenlijk geen vlieg kwaad. Ik stond er ook heel erg van te kijken toen ik het hoorde. Naar volwassenen toe is hij heel erg braaf en aanhankelijk.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:50

Wil iedereen wel even bedanken voor de reacties. Klinkt erg hoopvol. Waar een wil is is een weg ;) nu maar duimen voor astor.