Hoe is jullie ervaring met een poes laten steriliseren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Hoe is jullie ervaring met een poes laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:57

Hallo bokkers,

Ik heb al eens eerder een topic geopend, maar dan over een poes die de hele dag achter mij aanloopt.
Zelf heb ik dus ook een eigen kat, ze is pas 1 keer echt krols geweest ( ze is nu 1 jaar oud ).

Mijn dierenarts heeft het al eens over sterilisatie gehad, maar heb toen gezegd dat ik daar over moest nadenken.
In April moet ik weer naar de dierenarts voor jaarlijks controle + enting, dus wilde sowieso nog meer informatie vragen.

Maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Bailey ( mijn poes dus ) is een onwijs lief beestje, heel erg aanhankelijk, krabt of bijt nooit en is lekker speels.
Ik ben heel bang dat ze na de sterilisatie veranderd, kan dit ook ?
Zij en de andere poes zijn geen vriendinnen, maar spelen wel heel af en toe ( achter elkaar aanrennen enz), ik ben benieuwd of dit dan ook veranderd? Aangezien Bailey dan dus de geur van de dierenarts met zich meedraagt na zo'n operatie.

Is zo'n operatie zwaar voor een kat ?

Oja, onze katten komen nooit buiten, maar ik heb gelezen dat krols worden helemaal niet zo goed is voor een poes als ze toch geen kittens gaat krijgen.

Alvast bedankt !

Groetjes Angie

superwoman

Re: Hoe is jullie ervaring met een poes laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:59

Wij hebben 2 poezen laten steriliseren en geen verandering gehad.
zwaar,..tja tis niet niks, maar niet zo zwaar om het niet te doen, vind ik.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:01

Mijn poes is met 5 maanden geholpen, toen werd ze voor het eerst krols. Ze is knuffeliger en liever geworden, rustiger ook. Ze heeft er ook weinig last van gehad.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:03

Ik heb zelf een Maine Coon gekocht, die moest ook binnen een jaar gesteriliseerd worden. Ze is ongeveer 1 of 2 keer krols geweest, toen was ze natuurlijk ontzettend lief en aanhankelijk, haha. En DOL op mannen... -_-' Volgens mij zag ze me toen amper staan.
De operatie was goed gelukt, en die middag kon ze alweer naar huis. Van de verdoving was ze helemaal duizelig, en moe enzo. En ze mocht ook niet springen. Ze heeft daarna nog wel 1 keer overgegeven, maar dat was alleen water.
Qua houding is er voor mij niet zoveel veranderd, nog steeds is ze ontzettend lief en prachtig. :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:03

Onze poes is niet veranderd nadat we haar hebben laten steriliseren.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:04

Ik heb 1x een poes laten steriliseren. Ik kreeg haar om 5 uur mee naar huis. Ze was toen net wakker geprikt, dus werd daarna pas heel langzaam wakker. Ik moest ongeveer 45 min. naar huis rijden en ze heb thuis nog wel een tijdje in de kooi gelegen. 's avonds kwam ze moeilijk op gang. Ze was heel erg moe en sloom. Terwijl haar broertje alweer door de rondte aan het neuzen was. (ook net gecastreerd) Ze is 's avonds niet veel veranderd maar de volgende dag knapte ze aanzienlijk op. Verder geen problemen meer gehad. Bij navraag bij de DA was ze zo sloom, omdat er narcosemiddel was bijgespoten tijdens de operatie. Dat ze wat sloom was, was heel normaal.
Kortom het viel allemaal reuze mee. Zal het zo direct weer laten doen.

Anoniem

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

suuszoey

Ik heb mijn poes afgelopen vrijdag laten steriliseren. Eerst even rondgebeld. Er zit nogal wat prijsverschil bij de verschillende dierenartsen (tot 75 euro aan toe !!!)
Ik moest haar 's-morgens brengen om 9 uur, om 14.00 kon ik haar weer halen. Was nog echt "narcosedronken" maar voor de rest wel alert.
Ze moest de eerste dag nog in de bench blijven, had geen kapje om (was onderhuids gehecht), en kreeg geen medicijnen mee.
Zaterdagmorgen heb ik haar losgelaten, mocht weer eten (wat ze ook een beetje gedaan heeft).
Ik heb haar de hele dag niet gezien tot 's-avonds, toen kwam ze weer vrij vrolijk naar beneden.
Het is natuurlijk niet niks, maar ze is er nu goed aan.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:08

ik heb twee poezen laten helpen.

eentje is een stuk dikker geworden en de ander is overleden na het vormen van kystes in de buik naar de operatie.

heb het er mn dierenarts over gehad en het is voor een poes een behoorlijke zware ingreep waarbij 1 op de 20 keer complicatie's op treden.

ik doe het niet meer

maar het karakter van mn poes is niet veranderd ze is eerder liever geworden

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:12

Mijn poes is alleen maar liever en aanhankelijker geworden, ze was behoorlijk schuw toen ik haar kreeg en was bang voor alles na een half jaar ging het al steeds beter en kwam ze af en toe ook op schoot lekker spinnen, maar na haar sterilisatie is ze veel liever geworden en moet ze nu elke avond op schoot. Ze wordt niet dikker, maar dat is ook per kat verschillend.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:17

Ik heb 2 weken terug 2 poezen laten stereliseren. Moest ze om 8 uur brengen en kon ze om 2 uur weer halen. Eentje was al weer aardig wakker de ander was een drama.
Ik moest zelf om 4 uur even weg en had mijn moeder gevraagt om even op te passen.
Om half 6 was ik weer thuis en moeders was erg bezorgt. Ik zelf ook en ben na een telefoontje weer naar de Da gereden met een poes.
Daar aangekomen bleek dat ze een dubbele narcose had gekregen maar een enkele prik om er weer uit te komen. Assistent heeft even op haar flikker gehad en poes een extra injectie.
Daarna knapte ze weer snel op.
Was een persoonlijk klein drama hier in huis. Dit omdat ze niet warm kon worden en hier in huis meer dood als levend was.
Had voor 3 dagen pijnstillers mee en voor 10 dagen anibiotica.
Dit geven ze volgens mij prefentief, tenminste de Ab.
Dit omdat het met een onderhuidse hechting word gehecht en er dan vaak een ontsteking bij komt zonder Ab.
Inmiddels zijn we vandaag 2 weken verder en ik merk nog niets aan het karakter van de poezen.
Ze rennen elkaar gewoon weer achterna en spelen als de beste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:21

Die van mij zijn allebei na de eerste keer krols zijn gesteriliseerd. Eentje kwam heel makkelijk uit de narcose en had eigenlijk nergens last van, de laatste is er echt ziek van geweest en die heb ik bv echt lekker warm moeten houden. Ben ik ook nog een keer mee teruggeweest om extra vocht in te laten spuiten omdat ze niet wilde eten en drinken doordat ze zich zo naar voelde. Maar na een paar dagen was dat over. Was echt de reactie op de narcose.

Ik heb geen gedragsveranderingen oid gemerkt met ze. Ze zijn niet minder speels geworden, niet liever of minder lief, en eten ook niet meer ofzo.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:27

Ik zit ook nog steeds in twijfel of ik bij mijn katje zal laten doen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:28

Ik zeg, zlefs na zo'n klote ervaring wel doen.
de kans op kanker is erg groot, en daar komt bij krolsheid voor een poes lijkt me ook niet fijn

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:33

suuszoey schreef:
Er zit nogal wat prijsverschil bij de verschillende dierenartsen (tot 75 euro aan toe !!!)

Die van ons was ruim €80,- afgelopen jaar. Weet niet wat ze normaal vragen? Ik ga daarvoor iig niet naar een andere da, deze doet zn werk prima.

Onze twee poezen zijn ook gesterilliseerd, qua gedrag beiden niks veranderd maar eentje is heel veel dikker geworden. Beiden hebben wel zo'n lelijke hangbuik er aan over gehouden.
Laatst bijgewerkt door Britt op 23-03-09 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:39

suuszoey schreef:
Ik heb mijn poes afgelopen vrijdag laten steriliseren. Eerst even rondgebeld. Er zit nogal wat prijsverschil bij de verschillende dierenartsen (tot 75 euro aan toe !!!)

Klopt wat je zegt.
Bij mijn dierenarts kost het normaal 101 euro voor een poes. Maar omdat ik met 2 kwam werd het 91 euro per poes.
Maaar....... Omdat ik ook nog eens een actie had van de dierenbescherming heb ik 81 euro per poes betaald.
Daar zat strelisatie, chippen, medicijnen, consult, nabehandeling bij in.
Al met al een dure behandeling maar het is het waard, geen krolse poezen hier meer. Pffff dat was ook geen pretje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:39

chanouk schreef:
Ik zit ook nog steeds in twijfel of ik bij mijn katje zal laten doen.

Gaat ze naar buiten?
Dan zou ik het zeker doen. Andere mensen (met een kater) nemen ook niet altijd hun verantwoordelijkheid.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:41

Lotus is pas gesterliseerd, ik had gehoopt dat ze rustig zou worden :n is een wildebras en doet alles wat verboden is.

Echter is ze s'avonds wat aanhankelijker geworden en maakt ze me elke nacht een keer of 2 wakker door heftig kopjes te gaan geven en me onder te kwijlen :D

De sterlisatie zelf ging bij haar niet zo makkelijk, en de 1e dag dat ze thuis was, wilde ze echt alleen zijn dus ook mijn andere katten mochten niet bij haar komen, terwijl die haar wilde wassen omdat ze zo stonk :D
Ze had dubble narcose nodig (3 man) omdat ze zo boos was, na de ingreep heeft ze nog de DA ff toegetakeld voortaan mag ik haar zelf uit de kooi halen riep ie :D

Totale kosten waren 121 euro

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:53

Bedankt voor de vele antwoorden :j

Bij ons kost het €90,- dus dat valt opzich mee.
Ik zelf vind het ontzettend moeilijk om hier in een keuze te maken, ik was vooral bang voor gedragsverandering, maar heb hier nog geen enkele reactie gezien waarbij dat ook zo is.

onze katten krijgen 2 x per dag eten, de kat van mijn schoonvader is op een speciaal dieet, en die van mij krijgt Greenheart en 3 x per week rauw vlees.
Ze kan dus niet zomaar meer gaan eten, want ze krijgt dus gewoon niks extra's.

Begin april ga ik naar de dierenarts, dus wil dan nog een aantal dingen bespreken.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:59

Hier in de buurt zitten relatief veel dierenartsen. Nu heb ik 72 euro betaald, een andere zat op ruim 155 euro !!!
Het gaat me niet om het geld, maar ik vond dit wel een erg groot verschil. Daarbij komt ook nog eens dat ik ook met de paarden naar de nieuw dierenarts ben gegaan. Veel meer betrokken en ook prijstechnisch veel gunstiger.
Bij de oude had ik echt het gevoel : veel verdienen, snel handelen, groot nieuw gebouw.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:04

Ik zat ook eerst bij een andere dierenarts, maar daar ben ik maar 1 x geweest.
Dat was me wel zo ontzettend tegen gevallen.
Daar had ik ook het idee van " veel verdienen en snel handelen" .

Daarna ben ik naar een andere dierenarts gegaan ( was een tip van een kennis van ons ), hier ben ik heel tevreden over en ze zijn ook niet echt heel duur.
Moet alleen wel 10 minuten langer rijden, maar ach :D
Maar ik begrijp je dus wel.