Kippen-experts? Kip gebruikt 1 pootje niet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kippen-experts? Kip gebruikt 1 pootje niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:25

Ik hoop dat er hier mensen met verstand van kippen zijn...

Eén van de kippen (Antwerpse Baardkriel) van mijn ouders gebruikt één van haar pootjes niet meer, sinds ongeveer een week. Mijn moeder is er mee naar de DA geweest. Die wekte de indruk er niet veel van te weten maar heeft medicijnen mee gegeven (Carprofen?). Het gaat nog steeds niet goed met de kip. Dat pootje voelt warm aan (maar niks te zien aan de buitenkant) en als je het aanraakt 'grijpt' ze je vinger niet zoals ze met haar andere pootje wel doet. Het lijkt wel verlamd. Ze kan ook niet goed lopen. Eten en drinken doet ze wel goed, ze 'hobbelt' dan naar de bakjes maar verder doet en kan ze niks.

Het gaat om een vrij jonge kip, exacte leeftijd kan ik navragen.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:36

hoe ziet het pootje er zelf uit?
zie je ook witte schubjes zitten?
kan zijn dat er een mijt in het pootje zit,dan kun je wassen met een speciaal middeltje.( pootje even in dettol zetten kan ook)

wormen komen wel voor bij kippen en is de kip verder ook mager?
misschien vitamine gebrek?

carprofen is een pijnstiller/ontstekingsremmer.

moest even zoeken hoor,maar kan het ook de ziekte van marek zijn?

kijk hier even voor info:
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 10&t=35179

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:54

Het pootje ziet er normaal uit. Kan mijt ook zulke 'verlamming' veroorzaken? En is het sowieso handig om haar daar tegen te behandelen of kan het kwaad als ze geen mijt heeft?

Ze is wel vrij dun vind ik, wormen zouden dus ook een optie kunnen zijn maar heeft dat uitwerking op zo'n pootje?

De ziekte van Marek hebben de kippen van mijn ouders vorig jaar gehad, daar is er 1 aan overleden. Hok en alle spullen zijn daarna goed ontsmet. De kip die toen ziek was was er veel slechter aan toe dan deze dus we dachten dat het wat anders was maar het duurt nu wel erg lang...

Bedankt voor je reactie!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:59

pootje voelde ook warm he?

ja ik weet dat dunne kippen soms moeilijker op hun poten kunnen staan,dan hebben ze evenwicht problemen.
vitaminestoot is wel goed ,en wormenkuur en ik denk dan even afwachten?

marek ben je dus wel bekend mee,ik weet niet in hoeverre dit weer de kop kan opsteken.

ik ben een beetje aan het twijfelen over de behandeling tegen mijt, ( pootje kan dan zeer gaan doen waardoor ze het ontlasten)
omdat de kip al wat zwakker is weet ik niet hoe ze gaat reageren of een behandeling tegen mijt.
staat me wat bij dat je de pootjes ook in kunt smeren met sla-olie,
dan gaan de schubben dichtzitten en sterven de mijten die er onder zitten.

mijn ouders geven zieke kippen altijd een kwart paracetamolletje,daar knappen ze enorm van oop.
maar je hebt al medicatie geahd he?

verder zou ik het echt niet weten wat je kunt doen.

beterschap met de kip :(:)

SecretLIN

Re: Kippen-experts? Kip gebruikt 1 pootje niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:20

misschien kan een vogelopvangcentrum je in de buurt wel even helpen?
Wij doen dat soort dingen ook weleens in ons opvangcentrum voor andere mensen

Tijdje geleden hadden wij een brahma kop die heeel moeilijk kon lopen die hebben we 3 keer per dag de gewrichten van losgemasseerd en na een week liep die weer normaal

Bij een vogelopvang hebben ze er vaak net iets meer verstand van dan de gewone dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:42

@ Ellepel: Ja, het pootje voelt ook warm aan. Medicijnen heeft ze al dus ik weet niet of het goed is om wat anders te geven, hoewel wat ze nu heeft helemaal niet aan lijkt te slaan.

@ SecretLin: Dat is wel een goed idee!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:15

Je kan tegen die mijt vaseline dik op het pootje smeren, dan gaan idd de schubjes dicht zitten, dit doe je 2 sagen lang twee keer per dag, maar dan echt dik smeren. Mochten het kalkpoten zijn, zijn die in ieder geval weg.

Zou kunnen dat ze haar poot verstuikt heeft, of gekneusd, of iets anders, Wij hebben hier ook kippen gehad die dat hebben gehad. Een groninger meeuw en een kruising. De groninger meeuw heeft achteraf waarschijjnlijk haar poot gebroken gehad, maar loopt nu weer goed. De kruising had een teen er deels af liggen, toen die er eenmaal af was zat dat ook weer goed. Maar zou kunnen dat ze gewoon pijn heeft. Als je het echt niet vertrouwd, idd of vogelopvancentrum, of een andere dierenarts, of zoiets :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:34

Wij hebben het op de kinderboerderij ook gehad met een kip, die heeft waarschijnlijk tussen de deur gezeten met haar pootje toen er iemand de deur te hard dicht heeft gedaan. Die hebben we helaas laten inslapen omdat ze niet beter werd. Ik hoop dat het beter word bij jouw kip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:39

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:43

In Zelhem zit een goede dierenarts met verstand van kippen. is niet zo heel erg ver uit de buurt.

hebben jullie haar apart zitten voor de zekerheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:07

@ Karuna, heb je een naam van die DA/ praktijk?

Ze zit wel apart maar alleen omdat 1 van de andere kippen haar aan bleef vallen. Ze zit niet in quarantaine, enkel in een ander hokje in dezelfde ruimte. Dus iets dat besmettelijk is kan alsnog worden doorgegeven. Het zal wel verstandig zijn om haar in een aparte ruimte te houden denk ik?

@ Judith_M: Die kip die vorig jaar is overleden aan Marek had ook wel verlammingsverschijnselen, maar veel ernstiger. Die viel ook steeds om en was verder ook totaal verzwakt. Dat heeft deze niet, maar als ik er zo over lees heeft het er toch wel weer veel van weg. :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:32

Bedankt, ik zal het doorgeven! :)