Poes kotst wormen uit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

o0marije0o

Poes kotst wormen uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 12:38

Een lekkere titel om mee te beginnen, maar ik hoop hiermee de aandacht te trekken van de mensen die ik nodig heb ! }:0

Onze poes, die we een half jaar geleden bij het dierenasiel opgehaald hebben is afgelopen week ziek geworden.
Ze at minder, vrat alle planten op en begon afgelopen dagen regelmatig over te geven. Wij hielden het in de gate, maar dachten dat het kwam door het vele haarverlies dat ze nu natuurlijk hebben richting de zomer ! Dus gaven haar al van die anti haarbal snoepjes.
Gisteren is ze gestopt met eten. Ze kotst enorm veel. We hebben haar geen eten meer gegeven, alle planten weg gehaald en haar op water gezet.
Vannacht heeft ze het hele huis weer onder gekotst, nu zit er lichtjes bloed bij !! En tot mijn grote schik:
Er zaten wormen in een cm of 4-5 lang ! Grote spoelwormen met lichtrood vocht :wow: %)

We zijn ons helemaal rot geschrokken. Nog nooit heeft onze vorige kat wormen gehad. Het dierenasiel heeft gezegt haar ontwormt te hebben
Dus geen seconde is onze gedachte hiernaar uit gegaan dat ze daar last van zou kunnen hebben. Ze is ook nooit naar buiten geweest, dus daar kan ze het neit opgelopen hebben.

Hebben jullie dit ook wel eens mee gemaakt? Zo ja hoor ik graag jullie verhaal.
Wij ondernemen nu direct actie, bellen het asiel waar ze vandaan komt en gaan opzoek naar een DA

|(

Anoniem

Re: Poes kotst wormen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:43

oei! Uitkotsten heb ik nog nooit meegemaakt, wel uitpoepen! ga maar zo snel mogelijk naar de Da!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:43

Het komt wel vaer vaker voor, maar waarschijnlijk hebben ze bij het dierenasiel niet goed ontwormt om hem naderhand bij een andere kat gezet die ook spoelwormen heeft. Het is heel besmettelijk! Heb je meerdere huisdieren? Zoja dan zou ik ze allemaal opnieuw ontwormen. Misschien wel handig om idd de ontwormmiddelen even bij de dierenarts te halen, dan weet je dat het goed zit.

Succes

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:45

Lijkt me een ernstige situatie. Hopelijk zit je inmiddels al bij de dierenarts. Tegen de tijd dat de wormen het lichaam uitkomen zijn het er wel echt heel erg veel hoor!!! Bloed is ook nooit gezond.
Dat asiel zou ik later wel bellen. Of morgen ofzo. Maar die DA is het belangrijkste nu.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:47

Inderdaad eerst naar de dierenarts gaan! Vaak wordt er trouwens geadviseerd om minimaal 2 x per jaar te ontwormen. Ik neem aan dat je dit wel weet. Zelf doe ontworm ik 4 x per jaar de honden en de katten.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 12:49

Ja wij waren ook van plan om binnen nu en een maand weer te gaan ontwormen. Gewoon 1x in het half jaar.

We hebben geen andere dieren in huis, ze is nog niet buiten geweest en dus geen contact kunnen hebben met dieren die wormen hebben.

Het kan lijkt mij dus niet anders dan dat het in het asiel mis gegaan is. Arm ding, niet gek dat ze zo vaak kotst, het kriebelt en steekt natuurlijk als de malle !!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:50

even een goede wormkuur geven en het komt echt helemaal goed.
poes heeft een zo grote wormbesmetting dat ze via de maag uitgespuugd worden. niet schrikken als je straks na de wormkuur een hoopje levende spaghetti ergens vind !!!
en inderdaad, als je meer huisdieren hebt, ook even die ontwormen!
dat asiel kan er ook niets aan doen, deze wormbesmetting heeft ze niet een half jaar geleden opgelopen. een wormbesmetting kun je altijd oplopen, het hele jaar door. en een wormenkuur werkt alleen op het moment dat je huisdier inderdaad wormen heeft. als je bv vandaag een wormenkuur geeft, en ze is dus wormvrij, dan kan je huisdier na een maand weer een besmetting oplopen, die wormenkuur is dan al lang uitgewerkt!!
preventief ontwormen is onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:52

Ik zou dus wel naar de DA gaan, grote kans dat je kat ook uitdrogingsverschijnselen heeft. Mijn pup had het toen ik hem had gekocht. HIj heeft een spuitje gekregen omdat hij ook was uitgedroogd.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:54

Jep, goed ontwormen maar ik zou ook langs de DA gaan ivm uitdrogingsverschijnselen en eventueel bloed laten nemen voor onderzoek indien ze bloed blijft braken.

Asiel bellen heeft trouwens weinig tot geen zin.. Zij kunnen er ook niet aan doen dat een kat na een half jaar wormen krijgt. ;) Een kat ontworm je best minimaal (!) 2x per jaar, ikzelf doe het 4x per jaar op advies van de DA, mijn kat jaagt wel veel.
Laatst bijgewerkt door Bluem op 22-03-09 13:02, in het totaal 4 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:56

En waarom zou het asiel hier schuld aan hebben?
Ontwormen is een momentopname, ze kunnen gelijk hierna alweer wormen opdoen.
Dus gewoon ontwormen bijhouden en klaar......

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:57

Marije, doe je zelf en die kat een lol en ga naar de DA. En wel nu meteen. Sorry dat ik zo bemoeizuchtig ben, maar dit beestje heeft hulp nodig.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:00

Oke, ik wist niet dat ze het elk moment binneshuis kon oplopen. Kan me namelijk niet goed bedenken hoe.
Maar als dat wel kan leg ik me daar meteen bij neer!

Ze doet haar behoefte altijd op de kattenbak (ze komt niet buiten) En daar is nooit wat in gevonden. Dus het zit blijkbaar alleen hoog.
Ik hoop dat ze na de ontwormingsspuit er snel weer bovenop komt !

femke, zoals ik in de beginpost zei; er wordt nu al direct actie ondernomen. De vervoerbak is al uit de schuur getrokken en mn ouders zijn zich aan het klaarmaken om naar een DA te reizen :)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:09

Er zijn wormen (vaak spoelwormen) die juist alleen in de maag leven. Wormen kunnen ze zomaar van bijvoorbeeld zand krijgen ..en zand is overal meid. Onze kat heeft het ook een keer gehad. Goed ontwormen is vaak voldoende even naar de DA voor het juiste wormenmiddel kan geen kwaad. Onze kat heeft het prima overleefd. Na de kuur kunnen ze nog wel een wat wormen uitkotsen inderdaad.

Mega goor gezicht!! Het asiel zal best ontwormd hebben echter als er veel wormen zitten moet je die kuur na een paar weken nog een keer herhalen dat kan misschien niet gebeurd zijn. Maar ach hoe ze eraan komt is niet zo belangrijk, hoe ze eraf komt wel ;)

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:14

Onze vorige kat heeft dit ook gehad.
Kwam ook uit het asiel, waar ze ontwormd zou zijn.
Die heeft ook wormen uit gekotst, precies zoals jij ze beschreef.
Maar ze at nog wel gewoon enzo.
Na ontwormen was het weer over.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:30

We hebben de spoedartsenpost gebelt. Die gingen overleggen en ons terug bellen. We hebben om kw voor 2 een afspraak :)
Ze vonden de wormen niet schokkend, alleen het bloed dat erbij mee kwam vonden ze wel reden om vandaag nog een onderzoek te doen.

Zo te horen is het dus niet iets ernstigs, we moeten haar gewoon eten blijven aanbieden. En na een ontwormingsspuitje zal ze er weer helemaal bovenop komen !

Janski schreef:
Er zijn wormen (vaak spoelwormen) die juist alleen in de maag leven. Wormen kunnen ze zomaar van bijvoorbeeld zand krijgen ..en zand is overal meid. Onze kat heeft het ook een keer gehad. Goed ontwormen is vaak voldoende even naar de DA voor het juiste wormenmiddel kan geen kwaad. Onze kat heeft het prima overleefd. Na de kuur kunnen ze nog wel een wat wormen uitkotsen inderdaad.

Mega goor gezicht!! Het asiel zal best ontwormd hebben echter als er veel wormen zitten moet je die kuur na een paar weken nog een keer herhalen dat kan misschien niet gebeurd zijn. Maar ach hoe ze eraan komt is niet zo belangrijk, hoe ze eraf komt wel ;)

Ik weet niet hoe jouw huis eruit ziet, maar in ons huis is er niet overal zand. We hebben twee plantjes die in een potje met aarde staan, maar thats all. De rest van de bloemen staan in bloemenvazen gevult met water.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:43

Let ook op jezelf, je kan namelijk zelf ook een spoelwormenbesmetting oplopen.
Als er kinderen thuis rondlopen even goed in de gaten houden, maar jezelf natuurlijk ook.
Veel sterkte hopelijk is je poes weer snel opgeknapt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:51

o0marije0o schreef:
Oke, ik wist niet dat ze het elk moment binneshuis kon oplopen. Kan me namelijk niet goed bedenken hoe.
Maar als dat wel kan leg ik me daar meteen bij neer!

Net zoals een binnenkat vlooien kan krijgen...
Jijzelf komt wel buiten en je wil niet weten wat je allemaal onder je schoenzolen mee naar binnen neemt.
Het asiel hiervan de schuld geven is niet terecht.
Het advies wat nu bijna standaard gegeven wordt is 1x per 3 maanden ontwormen.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 16:21

Terug van de DA, ze heeft spuitjes gehad tegen het braken en hebben een paar pilletjes ertegen mee. Wanneer het weer ok met haar is mogen we haar gaan ontwormen :)

Ze is nu helemaal kapot van alles en ligt lekker te slapen :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:18

Nou, gelukkig. Hopelijk knapt ze snel op.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:35

Iedere hond of kat draagt altijd een spoelwormbesmetting bij zich. Al vanaf de geboorte. En dat valt niet uit te roeien met een wormenkuur. De levenscyclus van een spoelworm kent namelijk verschillende stadia. Volwassen wormen die leven in het maagdarmkanaal van hun gastheer scheiden eitjes uit die met de ontlasting mee naar buiten komen. Deze eitjes kunnen na verloop van tijd een ander dier besmetten (niet direct, eitjes in verse ontlasting zijn niet besmettelijk). Na de besmetting met wormeitjes ontwikkelen de eitjes zich tot larven die in het lichaam van hun gastheer een soort slaapstand kunnen aannemen. Is de weerstand van de gastheer om de één of andere reden (ziekte, zwangerschap, slechte voeding/verzorging, geringe leeftijd van pup of kitten) onvoldoende, dan ontwikkelen de larven zich tot volwassen wormen.
Een wormenkuur doodt alleen de volwassen wormen die zich in het maagdarmkanaal van de gastheer bevinden. Larven worden niet gedood, dus vandaar dat het dier altijd besmet blijft.
In dit geval kan het dus goed zijn dat de kat al iets onder de leden heeft (virusje o.i.d.) waardoor de weerstand minder is en de larven nu de kans hebben gekregen zich te ontwikkelen. Het asiel kan hier dan ook niets aan doen.
Spoelwormen die je regelmatig aantreft bij honden en katten zijn inderdaad een zoönose, dus ook de mens kan erdoor besmet raken. Deze spoelwormen bereiken in de mens echter nooit de volwassen fase. De wormen die je wel eens bij kinderen ziet zijn dus een ander type worm.

Beterschap voor het poezenbeest!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:23

Het blijkt om een kattenvirus te gaan. Veel katten in onze stad hebben het.
In haarlem is het ook opgedoken. De katten hebben allemaal dezelfde symptomen: niet meer eten, veel braken
Een rot virus want als je kat een tijd niet eet krijgt deze leververvetting dat de dood tot gevolg kan hebben !
Onze poes heeft ondertussen al heel wat prikken met anti braak en eetlust opwekkers ingespoten gekregen.
Het virus duurt een dag of 5-6 :(:)
http://haarlem.nieuws.nl/1294745

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:01

Ik dacht dat ie wormen uit had gebraakt, heeft dat ook met dat virus te maken? :?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:39

Zo'n virus maakt dat de weerstand verminderd en dat kan tot gevolg hebben dat de wormlarfjes gaan ontwikkelen.

Zie de post van Oprtalj..