Kat blijft maar in huis poepen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Kat blijft maar in huis poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:35

-O-

Mazzèltje is een 9 jarige poes, die we als kitten in Frankrijk hebben gevonden. Het is altijd al een aparte geweest. Zo doet ze het liefst haar behoefte op het platte dak als daar water in staat, ze is ontzettend territoriaal en ontzettend aanhankelijk.
Ze slaapt in de badkamer beneden, daar staat een oude poppenwagen met dekens erin. Toen ze jonger was sloopte ze namelijk 's nachts de andere katten en de hond :+ Ze vind het niet erg om daar te slapen, als je haar tegen een uur of elf roept sprint ze voor je uit naar de badkamer. Ze ligt daar heerlijk te slapen in haar mandje.

Ze heeft altijd wel gehad dat als ze het écht niet meer hield, ze poepte in haar drinkbakje (jep, weer dat water :+ ). Dat is niet erg, en dat kan gebeuren. Maar de laatste tijd is het constant raak. Of in het drinkbakje, op de vloer, op het kleed wat er ligt (iehl). Ze komt genoeg buiten, en mijn mams doet niet anders dan de hele tuin schoffelen zodat de kattengang maar zo fijn mogelijk hun ding kunnen doen in onze tuin. De andere twee doen dat dus ook, maar Mazzèl.. :n Ze blijft maar in de badkamer poepen.
Er staat nou een kattenbak, maar daar wordt geen gebruik van gemaakt. Of ze plast erin, om vervolgens op het kleed te poepen :roll:
Mijn ouders worden er lichtelijk zat van, en zeggen al dat ze dit niet heel veel langer moet doen. Zellie is echt míjn poezel, ben stapelgek met haar dus ik word niet blijer van dat soort uitspraken.

Medisch lijkt ze gewoon in orde, ze is op gewicht, fit, glanst en vrolijk. Wel krijgen ze sinds een paar maanden ander voer. Eerder kregen ze heel duur voer van de dierenarts, nou zitten ze aan de Whiskas. Dat kregen we van de buren toen hun kat was overleden, en nou willen ze niks anders meer :') Ze eet daar veel meer van dan van het andere voer, misschien dat het daar aan ligt?
Heeft iemand een idee waar dit vandaan komt, en nog belangrijker, hoe het weer over gaat? Een keertje is echt niet erg, maar om nou dagelijks een dikke drol op het badkamerkleed te vinden...

Nibbit

Re: Kat blijft maar in huis poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:37

Gooi dat beest naar buiten :D
Dagelijks een drol in de badkamer, dat accepteer je toch niet??

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:39

Oh ja, dat was ik vergeten. Ze zit dus 's nachts in de badkamer, omdat ze 's nachts niet buiten wil :+ En dan bedoel ik ook écht niet willen. Ze schreeuwt alles bij elkaar, mauwt mij wakker, en als ik niet wakker ga hopt ze wel het dak op om daar net zolang te keer te gaan tot er iemand anders wakker wordt.
De andere twee kunnen gewoon buiten blijven, maar zij (had ik al gezegd dat het een aparte was?) wil dat niet :+

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:42

Katten hebben geen baas, maar personeel :+ Die van jou lijkt daar erg goed gebruik van te maken.
Kun je niet oordopjes in doen? Ze houdt echt wel een keer op met schreeuwen. (Als je ze steeds na dat gemekker naar binnen laat blijkt het voor haar te werken en zal ze dat de volgende x weer doen)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:52

Wild idee: is het niet iets om een keer te proberen of ze een kattenbak met in plaats van kattengrit, een laagje water erin lekker vindt? := Blijkbaar is dat water voor haar toch wel een terugkerende factor. Baa(d)t het niet dan schaadt het niet (en ja, deze zin kan als dubbelzinnig worden opgevat :D ).

Met Whiskas heb je wel dat omdat er zoveel bijproducten inzitten dat de ontlasting anders van samenstelling wordt. Ze zeggen van bepaalde soorten voer dat het zorgt voor minder (en minder stinkende) ontlasting, maar of dat waar is durf ik je niet te zeggen. Toch lijkt me dit meer een gedragsprobleem dan een voedingsprobleem..

Nu ik er zo bij nadenk, misschien is Feliway iets voor haar? Ken je dat? :)

Mazzèl :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:57

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:58

Mazzèl is zeker Queen of the House :j zonder meer :=

Een kattenbak met water.. ach, waarom niet :D

Haar ontlasting is volgens mij niet echt veranderd. Het is wel veel voor zo'n klein mormel :+
Ze eet dus wel flink meer dan voor de Whiskas. Dan waren het een paar brokjes, hoogstens vijf. Nou eet ze misschien drie keer zoveel := Ze vind het echt lekker, ze heeft geen last meer van haar tanden, etc.

Feliway ken ik niet nee, wat is dat?

Twee bakken had ik ook al aan gedacht :j Natuurlijk moet ze het wel gewoon weer buiten gaan doen, maar in een bak in plaats van op de grond zou al een verbetering zijn.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:05

Judith_M schreef:
Een kat heeft het liefst 2 plekjes om de behoefte te doen. 1 plek om te plassen en 1 plek om te poepen. Van nature doen ze dit op verschillende plekken. Dus ik zou eens proberen om 2 bakken neer te zetten.

Een kat doet dit inderdaad graag op 2 verschillende plekken.
Zorg dus altijd voor min. 2 kattebakken.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:10

ik zou zowiez\o proberen om je kat terug te zetten op d'r oude brokjes.
whiskas bevat veel zout en is niet heel goed van de nieren, daarnaast poepen ze van wishkas o.i.d veel meer dan van de duurdere brokken.,,wil dat niet zou je misschien eens rauw voer kunnen proberen ( rauwe kipfilet bv)

verder vind ik die tip van kattebak met water wel een goede

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:15

Klopt, mijn poezels gebruiken de bak boven ook alleen om te plassen en die beneden om te poepen :j Nooit zo bij stilgestaan eigenlijk, maar het is eigenlijk heel logisch.

Als ze drie keer zoveel eet dan ligt het probleem misschien ook gedeeltelijk daarin...drie keer zoveel eten = drie keer zoveel ontlasting ;)

Feliway heb je in een verdamper en spray-vorm. Die verdamper steek je in het stopcontact en het geeft een (voor ons geurloze) stof uit die dezelfde feromonen bevat als die de moederpoes uitscheidt bij haar nest kittens. Het werkt kalmerend en wordt wel gebruikt bij katers die in huis sproeien of katten die helemaal van de leg zijn door bijvoorbeeld een verhuizing of andere veranderingen in hun omgeving. Ik denk dat het in dit geval dan toch een combi is van dat voer en een gedragsstoornis. Dat moet je zien te doorbreken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 12:21

Die van ons hebben een tuin :+ Ze hebben wel hun favoriete plekjes. Niks is lekkerder dan in de zon, in de warmte van het huis en uit de wind te plassen :') Toen de grond zo kei- en keihard bevroren was 'kon' Mazzèl ook niet buiten haar ding doen. Toen hebben we ook een kattenbak in de kamer gezet, en 'kon' ze weer :+ De andere twee scharrelden rustig door de dode bladeren in de tuin, maar Zel móet en zal of water, of grond, of een kleed :+ hebben.

Oh is dat Feliway! Ja dat ken ik wel :j dat hadden we met oud&nieuw ook. Katten waren misschien iets kalmer, maar de cavia's lagen constant in coma. Daar werkt het dus ook op _O- _O-

Ik zal eens overleggen of terugzetten op dat andere voer een optie is. Dat lusten ze niet zo meer, maar goed :)* niet lusten = geen eten = geen poep! HA! :Y)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:50

meng anders eerst de brokjes met elkaar, dan steeds meer afbouwen en gaan ze het vanzelf weer eten. Of het poepen aan het voer ligt, geen idee, maar het is het waard om het te proberen. Extra bak doet misschien ook wonderen of ander grit erin misschien?

maar je hebt wel een bijzondere kat, je behoefte doen in water.... :+ was ze in een vorig leven soms goudvis of zo?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:58

Ik denk het. We hebben haar als kitten in Zuid-Frankrijk gevonden en meegenomen. Ze heeft altijd haar behoefte al op het platte dak in het water gedaan :+ en als het weer raak is in de badkamer ligt er ook overal water en is haar waterbakje leeg. Het is echt een rare :+

Mijn ouders zijn nou met de hond naar de DA, die ging ineens niet goed. Als dat allemaal gesetteld is dan zal ik eens jullie oplossingen bespreken :j