Help konijn eet niet!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romyjuh_Xx

Help konijn eet niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 10:39

Heey,
Ik heb een konijn gekregen donderdag.
Hij eet appel, snoepjes, gras, ...
Maar hij eet zijn voor niet op. Waaraan ligt dit? Ik heb voer van 'Natura hoofdvoer voor konijntjes' het is een rode zak.
Dit voer heeft de eigenaar meegegeven. Ik maak me zorgen. Moet ik ander voer kopen? Welke is dan een aanrader.

Info konijn
Naam: Bobke
Leeftijd: 1 jaar
Ras: hangoor angora
Geslacht: ram

m.v.g. Romy

benangelique

Re: Help konijn eet niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:06

hoeveel geef je aan appel en snoep?
een konijn is een selectieve eter; als hij lekkere dingen kan eten ipv zijn brokjes dan doet hij dat.
hoeveel hooi eet hij?

niet eten kan ook van de stress door de verhuizing komen of omdat hij alleen zit terwijl hij gewend is met anderen te zitten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:12

Kan idd aan stress liggen omdat je hem niet zolang hebt.
En het kan een selectieve eter zijn. Kinderen eten ook geen avondeten als je ze volstopt met snoep en lekkers.
Snoep voor konijnen is trouwens ook heel slecht voor ze ivm de suiker dat erin zit. Beter is een stukje fruit of groente (kijk op bunnybunch welke fruit en groente konijnen mogen hebben).
Zou even geen snoep meer geven maar alleen brokjes en hooi (onbeperkt net als bij paarden) en af en toe een klein beetje appel.
Niet meteen overgaan op ander voer, vooral niet als hij dit voer al kreeg bij de vorige eigenaar.
En misschien is de website; http://www.bunnybunch wat voor jou, staat veel info op over konijnen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:15

Klinkt als een selectieve eter. Mijn konijnen eten bijv. als we op vakantie zijn hun grasbrokken nooit op. Mijn moeder voert ze dan en die geeft ze altijd teveel... (waar we al 100x iets van gezegd hebben, maar ach.. :) ) ze eten dan echt alleen de lekkere stukjes ertussenuit.

Zo ook als ze heel veel groenvoer hebben. Dan laten ze hun brokjes ook staan.

Snoepjes zijn sowieso bedoeld als iets extra's, dus als ze dit standaard als voer gaan krijgen, lijkt dat me niet echt gezond.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:21

Zolang jij lekkere dingetjes blijft geven zal ie zijn iets minder lekkere voer gewoon laten staan. Zo bleef van mijn konijnenvoer altijd het biks over. Ik liet dat dan gewoon staan en uiteindelijk aten ze het echt wel op. Zorg wel voor genoeg hooi en water. Iets minder lekkers geven dus.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 12:07

Ik geef hem 3 rozijntjes, beetje gras (geplukt) en soms een appeltje (stukje of 1,2)

Ik ga hem morgen niks geven alleen voer kijken of het daar dus door kwam

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:10

Dit zul je wat lange moeten volhouden dan 1 dag.
Ik denk zelf dat het een combinatie is van stress (wennen) en lekkere dingen krijgen. Dat eerste heeft gewoon tijd nodig.
Ik zou hem een week lang alleen biks (voer dat je mee hebt gekregen van de vorige eigenaar) en hooi geven. Verder niks extra's dat kun je er later bij doen (met kleine beetjes).

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:13

vraag me nu ook ineens af hoeveel voer je hem geeft, dus hoeveel brokjes? Een konijn hoeft helemaal niet zoveel te hebben namelijk...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:18

Probeer eens hooi te geven van goede kwaliteit. Dat is het belangrijkste! Even geen groenvoer zoals gras en appels meer en ook geen snoepjes. Naast het hooi geef je hem een beetje van het voer wat hij gewend is. Dit moet hij opeten.

Als een konijn niets eet gaat het dood. Dus wees allert hierop! Nu ook geen ander voer kopen... Een konijn moet langzaam aan ander voer kunnen wennen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:23

Voor zover ik begrijp eet hij nog wel, alles behalve zijn voer? Of eet hij helemaal niets meer? Als dat laatste aan de orde is moet je direct naar de dierenarts.

Een goede kwaliteit hooi (niet te bruin, geurig, niet al te droog) is inderdaad heel belangrijk! Daarvan mag (moet) hij zoveel eten als hij wil. En daarnaast, zoals Jessix ook zegt, een klein beetje biks van wat hij gewend is. Gras, snoepjes en appel is dan niet zo belangrijk en kun je het beste inderdaad maar helemaal weglaten.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:00

PriscaZ schreef:
vraag me nu ook ineens af hoeveel voer je hem geeft, dus hoeveel brokjes? Een konijn hoeft helemaal niet zoveel te hebben namelijk...

50 gr.
Hte voer wat ik nu heb kan ik hier niet krijgen en heb nog maar een halve zak. hoe moet ik hem laten wennen aan nieuw voer?
Gewoon met kleine beetjes (mengen)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:14

Kleine beetjes mengen idd, net als hondenvoer en kattenvoer bv.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:13

150 gram per dag?
dan vind ik het niet gek dat hij niet eet! een konijn heeft maar 20 tot 40 gram per dag nodig namelijk en jij geeft dus ruim 7x zo veel!
beestje zit gewoon barstensvol!

http://www.konijnen.nl/voer/hoeveel_voer.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:23

Probeer weinig brok, weeg je konijn en stem de brok daarop af. Verder veel hooi. Liever geen appel of rozijntjes en dergelijke. Af en toe mag dat best eens, maar er zit veel suiker in.
laat hem langzaam wennen aan een wortel, andijvie, witlof, bleekselderij, af en toe sla en af en toe oud brood. Geen vaste koolsoorten,daar krijgen ze gas van. Geen aardappelschillen of aardappels, geen bonen of erwten of prei en van rabarber gaan ze dood.

Wen hem heel geleidelijk aan dit soort dingen. Bij mij wordt er nog wel wat brok gegeten (kale biksjes), maar niet veel. Ze eten het meest groenvoer en hooi.
Kijk altijd naar de keutels, zijn ze mooi rond en stevig, dan is het goed. Hebben ze diarree, kun je even iets minderen in je groenvoer. Blindedarmkeutels moet ie wel op eten, doet ie dat niet, krijgt hij te veel biks.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:52

benangelique, waar lees jij 150? :)
Neemt niet weg dat ook 50 gram per dag te veel is, zeker als hij nog allerlei lekkers er naast krijgt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:57

TS, het is nu al enkele keren gevraagd/gemeld, maar je konijntje moet ook wel onbeperkt hooi krijgen he!

Verer, wat betreft de brokjes, als knijn genoeg hooi eet, zijn brokjes niet per direct broodnodig. Paar dagen zonder redden ze wel hoor, mits er maar hooi is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:36

snorrie, las echt 150 :+

het is idd te veel...

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:12

benangelique schreef:
150 gram per dag?
dan vind ik het niet gek dat hij niet eet! een konijn heeft maar 20 tot 40 gram per dag nodig namelijk en jij geeft dus ruim 7x zo veel!
beestje zit gewoon barstensvol!

http://www.konijnen.nl/voer/hoeveel_voer.htm

op de zak van mijn voer staat 45-55 gr
snoepjes wat minder en nu eet hij ook meer natuurlijk niet heel zijn kommetje maar het gaat toch al vlotter hij eet de ganse dag door
dus dan wat hooi dan weer niets dan brokjes, ...
hooi heeft hij onbeperkt

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:16

Ons konijntje heeft dat ook gehad toen ze ging 'logeren' bij de oppas tijdens de vakantie. Let er wel op dat hij drinkt. Die van ons at en dronk ook niet. Na 1 dag toch DA ingeschakeld; bleek dat ze was uitgedroogd. Wat je ook kunt proberen om hem weer aan het eten te krijgen: puree een appel of wortel en breng dat met een spuitje in ;)

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:35

Javelin schreef:
Ons konijntje heeft dat ook gehad toen ze ging 'logeren' bij de oppas tijdens de vakantie. Let er wel op dat hij drinkt. Die van ons at en dronk ook niet. Na 1 dag toch DA ingeschakeld; bleek dat ze was uitgedroogd. Wat je ook kunt proberen om hem weer aan het eten te krijgen: puree een appel of wortel en breng dat met een spuitje in ;)

eten doet hij wel en drinken ook
maar het is echt een snoepkous ik ben blij dat hij eet maar ik heb hem vndg maar 1 snoepje gegeven omda hij ook gewoon voer moet eten

TOPIC MAG GESLOTEN WORDEN
KOM MAAR ALLEMAAL NAAR --> AANSCHAF KONIJN

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:53

Je geeft zelf ook al aan dat hij een snoepkous is. Dan zou ik ervoor zorgen dat hij eerst alle brokjes opheeft en hooi eet en dan af en toe eens in de zoveel dagen wat lekkers krijgt zoals een stukje fruit of groente.
Anders verwend je hem zelf en dan is het ook logisch dat hij verder niks gezonds eet.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:38

C_arola schreef:
Je geeft zelf ook al aan dat hij een snoepkous is. Dan zou ik ervoor zorgen dat hij eerst alle brokjes opheeft en hooi eet en dan af en toe eens in de zoveel dagen wat lekkers krijgt zoals een stukje fruit of groente.
Anders verwend je hem zelf en dan is het ook logisch dat hij verder niks gezonds eet.

Das waar maar ja als je hem net hebt ben je altijd een verwenner

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:42

Klopt, maar nu weet je dat je er niks goeds aan doet, juist het tegenovergestelde ;)
Je kan hem ook veel aaien en op zijn gemak stellen zodat hij gewend raakt aan jou, das nog beter.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:45

C_arola schreef:
Klopt, maar nu weet je dat je er niks goeds aan doet, juist het tegenovergestelde ;)
Je kan hem ook veel aaien en op zijn gemak stellen zodat hij gewend raakt aan jou, das nog beter.

Wil je naar het ander topic komen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:46

Ik ga er verder geen moeite meer in steken, ook niet in de andere topic.
Ik heb mijn mening gegeven en daar laat ik het bij.