Gestresste kat -> enten, risico?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Gestresste kat -> enten, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 18:50

We hebben een kitten (ze schatten haar 5 maandjes oud) gevonden in het asiel die we graag bij ons in huis willen nemen.
Ze is enorm angstig en schuw nog. Zodra ze een beetje schrikt zit ze gelijk bovenin het hok met grote ogen te kijken en blaast af en toe echt van angst. Nu is ze dus nog in het asiel en ze is van de week ge-ent.
Nu zeiden ze in het asiel dat ze daar nog moet blijven omdat het kan zijn dat ze wat ziek wordt van de enting, zeker in combinatie met haar hoge stressfactor.

Nu was ik vandaag weer bij het asiel (ga zovaak mogelijk langs zodat ze in ieder geval een beetje vast aan me went) en toevallig kwamen we erop dat ze vandaag niet zo goed gegeten had, vandaar dat ze haar nat voer gegeven hebben.
nu ben ik iemand die dan vervolgens gelijk in de stress schiet. De verzorgster zei dat katten wel eens overlijden nav enten in combinatie met veel stress en misschien kattenziekte al bij zich hebben gedragen voordat ze binnen kwam.

wie kan mij even moed inspreken? Ik ben al gelijk bang dat ze het niet gaat redden namelijk.

twinducklin

Re: Gestresste kat -> enten, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:54

stress en enten hoeft echt niet fout te gaan, heel veel katten hebben stress wanneer ze naar de dierenarts moeten :)

Maar neem aan dat ze toch al even in het dierenasiel is ofniet? Mijn moeder vangt zwerfkatjes op en niesziekte uit zich maximaal binnen 2 weken, bijna alle ziektes trouwens. Het lijkt me dus sterk dat ze al de niesziekte gehad zou hebben en niemand het gemerkt heeft eerder.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 18:55

Nou niesziekte sowieso niet, ik dacht dan meer aan kattenziekte. Ze zit er nog niet zolang, weet niet precies hoelang trouwens. Maar zeker nog geen 2 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:15

Vind het eerlijkgezegd wat overdreven. Werk zelf in een asiel en je hébt er toch stresskippen bij. Maar alle katten worden gewoon geent, nooit problemen.

Ander verhaal is het als een kat ziekjes is. Dán is enten niet verstandig.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:26

Waarschijnlijk is het katje helemaal onderzocht door de DA in het asiel, voor de enting werd gegeven. Als de DA ook maar iets van ziekte vermoedt, zal er niet geent worden.

Ik denk dus dat je kitten een beetje ziekjes is van de enting, wat natuurlijk logisch is, er moeten namelijk antistoffen aangemaakt worden tegen datgene waartegen geent is :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:33

jij bent zowat nog meer gestresst dan het kitten in kwestie, er bestaat nu eenmaal altijd een kans dat ze een reactie op de enting krijgen, dat weet je nooit van te voren. En ja, er overlijdt wel eens een kitten aan de enting maar dat wil niet zeggen dat het bij dit kitten ook zo is.

Is het wel zo verstandig om een stresskip bij een stresskip te gaan zetten, denk je wel dat je daar mee om kunt gaan als het kitten eenmaal bij jou is? Anders is het nl niet zo´n beste combinatie voor het kitten. Heb je al wel ervaring met katten of wordt dit je eerste poezel?

Ik snap wel dat je helemaal verliefd bent maar je zult in het belang van het kitten toch iets meer relaxed moeten gaan worden. In het asiel hebben ze ervaring genoeg en zeker met begeleiding van een DA om voor het kitten te zorgen, daar hoef jij je echt geen zorgen over te maken.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:09

eh hallo, sorry een beetje minder mag ook wel. Het is niet mijn eerste kat en ik ben niet gestresst. Ik maak me gewoon zorgen, maar dat is tegenwoordig dus ook al niet meer mogelijk? Bovendien lijken mijn zorgen niet zo raar als je bedenkt dat we vorig jaar een kitten zijn verloren aan kattenziekte.

@de rest: thanks voor de berichtjes, vandaag ging het alweer wat beter met haar, had alweer iets beter gegeten etc. Dus waarschijnlijk toch inderdaad een reactie op de enting geweest. Vond het gewoon zo ontzettend sneu voor der, ze is al zo zielig, en dan eet ze ook nog minder ;( Maar het gaat inmiddels alweer beter dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:27

Je zegt zelf dat je vervolgens gelijk in de stress schiet en je opent het topic omdat we je moed in moeten spreken, omdat je bang bent dat je kat het niet redt. Dan is het toch niet zo vreemd dat Cissy met haar bericht komt. Stress en stress gaan meestal niet samen.
Wij kunnen hier namelijk ook niet weten dat je een kat hebt verloren aan kattenziekte, daar mag je mensen dus niet op afrekenen.
Dus iets minder hoog van de toren blazen graag.

De kat heeft waarschijnlijk gewoon een reactie op de enting.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:37

precies, thanks Mindim!
het is niet zo dat ik je het kitten niet gun, maar meer info had geen kwaad gekund...

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 23:25

@ Cissy, sorry, mijn eerste post was inderdaad niet volledig. Ik maakte me gewoon zorgen (misschien was gestresst in het eerste bericht niet het goede woord) en toen schoot jouw reactie bij mij gewoon in het verkeerde keelgat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:36

als je mijn reactie nu nog eens overleest zul je zien dat het best meevalt ;)
Mijn eigen kitten had nog een reactie op de enting 2 maanden na het enten, dat kan dus ook nog.

Gelukkig gaat het nu beter met de kleine en kan je dr straks in huis nemen en laten zien dat de wereld best meevalt. Ga alleen niet geforceerd achter dr aanzitten en laat haar zelf haar wereldje ontdekken zeker omdat ze zo angstig is. Ook huisgenoten zullen even rekening met de bange dame moeten houden en dan zul je zien dat ze best kan ontdooien.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 09:53

Ik had je reactie idd nog een keer doorgelezen :) en hij viel inderdaad ook best mee :) haha sorry.

We gaan haar zeker op haar eigen gemakje ons huisje laten verkennen. We laten haar naar ons komen ipv andersom. Mijn vriend is verder de enige die hier nog bij in huis woont en hij heeft thuis ook een erg bange kat gehad, dus dat gaat helemaal goed komen :) thanks voor je reactie