Wat te doen met de poes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Wat te doen met de poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 23:17

Vijf jaar geleden heb ik een poesje uit het asiel gehaald, ze is inmiddels 15 jaar oud.
Sinds korte tijd loopt ze soms wat onregelmatig en een paar dagen geleden een dag kreupel. Na contact met de dierenarts heb ik besloten haar a.s. woensdag even te brengen. De dierenarts bracht de klachten in verbinding met haar leeftijd en stelde Hills voer voor (speciaal voor katten met gewrichtsproblemen). Dit is niet te doen want mijn andere kat, ook al een ouwetje leeft al 10 jaar op blaasgruis dieetvoer en ze eten daar beiden van. De poes van 15 lust het erg graag en volgens de dierenarts is het geen probleem dat zij er ook van eet. De poes van 15 slaapt veel en heeft een heerlijk leventje, iedere dag een plakje broodbeleg, haar brokjes en lekker bij de kachel liggen. We zijn erg gek op haar en ik zie er tegenop haar te brengen woensdag. Ik wil dat ze een röntgen fototje maken, om vast te stellen wat het precies is. Maar ja... en dan...

Ik zie een evt. operatie niet zitten, de laatste keer narcose (wat tanden trekken) kneep ik 'm ook al en op haar leeftijd zie ik er tegenop. Daarnaast vind ik ook dat een kat van 15 dat niet hoeft mee te maken, ze heeft staar en is tegen doof aan. Ik dacht aan pijnstillers, om haar weer meer aan het bewegen te krijgen. Maar de dierenarts noemt het troep (is misschien ook zo maar wat dan?).

Wat zouden jullie doen?

AngelofLove

Re: Wat te doen met de poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:20

Ik denk niet dat het hills voer veel zou gaan helpen. Je hebt wel een aardige dierenarts die zegt dat pijnstillers troep zijn, sommige smeren het je graag aan om ook maar wat geld te verdienen. Maar ja, dat Hill's voer kost ook genoeg en in mijn ogen vind ik het beter dat je rekening houdt met de kat met blaasgruis. Het kan ook zijn dat er ergens een ontsteking zit dus misschien ontstekingsremmers proberen?

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:25

Ik kan je bezwaren goed begrijpen, maar ik zou toch graag de ideeen van de da willen weten voor ik verdere stappen zou ondernemen. Ik zou andere problemen als artritis of artrose niet over het hoofd willen zien.
Blijkt het toch echt een ouderdomskwaal te zijn en je wilt niet aan het speciale voer waarom kijk je dan niet bij accupunctuur, magnetiseren of inspuiten van goudkorrels, misschien is je poezel er bij gebaat. Succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:27

Zijn vast ook wel homeopatische middelen te krijgen tegen gewrichtpijn enz mocht het zoiets zijn?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 23:34

Ik moet er nog bij zeggen dat ik aan haar rechter voetje een verdikking bij het bot voel. Ze liep op dat pootje kreupel en na wat voelen, viel dit me op. Dat zou natuurlijk een vorm van artrose kunnen zijn, daarom wil ik ook graag die foto.

Ik heb persoonlijk goede ervaring met homeop. en dacht hier ook aan. Mijn dierenarts noemde dit ook aan de telefoon. Zij staat daar niet negatief tegenover.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:47

AngelofLove schreef:
Ik denk niet dat het hills voer veel zou gaan helpen. Je hebt wel een aardige dierenarts die zegt dat pijnstillers troep zijn, sommige smeren het je graag aan om ook maar wat geld te verdienen. Maar ja, dat Hill's voer kost ook genoeg en in mijn ogen vind ik het beter dat je rekening houdt met de kat met blaasgruis. Het kan ook zijn dat er ergens een ontsteking zit dus misschien ontstekingsremmers proberen?

ehh, niet om het een of ander maar vele pijnstillers zijn ontstekings remmers.
Daarom heten ze NSAID's (non steroide antiinflamaitoire drugs = niet steroide anti ontstekings medicatie, oke ietwat vrij vertaald)

Dat gene wat in het Hill's voor zit voor katten met gewrichtsproblemen kan je ook gewoon los kopen.
Doorgaans bevat dat iets van glucosaminen en nog wat van dat soort stoffen.
(kun je ook los kopen en over het voer doen of in zijn bek geven)

Overigens zie ik het probleem niet zo van het op de metacam (of ander merk met zelfde werkzame stof meloxicam wat dus een pijnstilller en ontstekingsremmer is) (andere merken dan metacam zijn doorgaans goedkoper, zelfde werkzame stof)
te zetten, mits je kat er geen maagdarmklachten van krijgt. (wat bij de meloxicam doorgaans meevalt)
Overigens zijn er meerdere mogelijkheden dan alleen meloxicam, maar dat zou je dierenarts moeten weten.
Mijn kat zou dit gaan krijgen als ze iets zou hebben, blessure of arthrose.

Als je kat niet op medicatie reageert, tja, dan heb je een probleem. Maar ik zou het gewoon proberen als de rofo's van de week
geen breuken of bottumoren iets dergelijks laten zien. Arthrose is natuurlijk ook een reele mogelijkheid.

Overigens goed nieuws als het wel 1 gebroken teen zou zijn. Daaraan hoef je als kat echt niet geopereerd, aangezien die
vanzelf gespalkt wordt door de buurtenen. Uiteraard is het wel een tijdje pijnlijk, maar ja, je kunt hem moeilijk zeggen dat ie niets mag doen. Om pootje iets te ontlasten zou het in het verband gezet kunnen worden (wat bij een kattepootje al gauw zo stevig is, dat het
een gipspootje immiteerd, zeker als het om 1 gebroken teentje zou gaan. ) Foto dus even afwachten.

In ieder geval beterschap met je kat.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 00:02

Sjolvir: Gebroken is het niet want ze loopt er wel op en het gekke is dat ze nog volop van bank naar stoel springt maar gewoon lopend zie je dat het niet goed zit.

De verdikking zit exact op de overgang van haar poot naar haar voetje.

Ik ga me ook eens wat meer verdiepen in de ontstekingsremmers waar je over schreef, wil toch wel graag weten waar de dierenarts het evt. over kan hebben.

Bedank voor jullie reacties!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:11

Ook met 1 gebroken "teen" kan kat lopen en springen, aangezien er spalkjes langs zitten van de andere tenen.
overgang van voet naar pootje, zullen gok ik de middenhands beentjes (voorpoot was het toch) zijn.
Daar heeft je kat er 4 van, dus 1 stuk zitten er nog 3 helen omheen en kan weer genezen.

Als het dik is echt op de overgang kan het dus ook een gewrichtje zijn tussen de verschillende botjes, dat is vervelender.
Arthrose achtige dingen kunnen goed bij een kat van 15.

Pijnstillers/ontstekingsremmers moet je gewoon even overleggen als ze de foto's gemaakt hebben en ze weten wat het is.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:11

Ik zou de kat ook gewoon lekker op meloxicam zetten. Mijn York van 14 doet het er fantastisch op. Novacam heb ik nu, is tevens een stuk goedkoper. Ik heb 10 euro voor het flesje betaald en verwacht daar wel een maand of 2 mee te doen. Nja, al was het 1 week, dan nog is het zijn geld waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:04

Als je voor natuurlijke genezing wil gaan kan je mss je verhaal voorleggen bij huisdierendokter.nl
Zij geven uitgebreid en gratis advies, en heb er zeer goede ervaring mee. Succes.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:03

Echt veel opgeschoten ben ik niet. I.o. hadden de dierenarts en ik vandaag deze afspraak gepland om een o.a. een fototje te maken van het pootje maar tot mijn verbazing hoefde dit niet omdat we eerst pijnstillers gaan geven om te kijken of "het" hiermee over gaat. Na een paar min. hadden we het over ontworming en ontvlooien, terwijl ik daar toch echt in totaal geen 50 min. voor onderweg had willen zijn met een stress volle kat. Maar goed, binnenkort naar een andere kliniek en alsnog foto's maken. Eerst maar even kijken hoe de Ketofen gaat inwerken.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:22

Laika schreef:
Ik zou de kat ook gewoon lekker op meloxicam zetten. Mijn York van 14 doet het er fantastisch op. Novacam heb ik nu, is tevens een stuk goedkoper. Ik heb 10 euro voor het flesje betaald en verwacht daar wel een maand of 2 mee te doen. Nja, al was het 1 week, dan nog is het zijn geld waard!

Mijn ouwe katje kreeg een jaar lang Meloxicam en dat was na een paar maanden vrijwel elke nacht overgeven. Ik (dom, dom) en de dierenarts brachten het nooit daarmee in verband en de dierenarts deed alleen aan symptoombestrijding (pillen voorschrijven tegen het overgeven). Er zijn heel veel websites over hoe Meloxicam/Metacam katten helemaal kunnen ruïneren. Goed dat je da zegt dat het troep is! Toen ik eindelijk eens bedacht dat 't wel eens daardoor zou kunnen komen heb ik m'n kat er gelijk afgehaald en nu krijgt ze glucosamine, gewoon te koop bij de Tuinen. Merk wel dat ze iets voorzichtiger van dingen afspringt, maar ze is veel gelukkiger en geeft nooit meer over! :) Je kunt glucosamine dus proberen, en anders heb ik met de site die Chiqa noemt ook zeer goede ervaringen. Succes ermee! :)