Eén van mijn ooitjes heeft afgelopen zaterdag drie lammetjes ter wereld gebracht. Ze heeft ze allemaal drooggelikt, maar toch was er één lam dat ze wegstootte met haar kop wanneer het melk zocht. Het mekkerde ook bijna continu. Vreemd genoeg was het het grootste en sterkste lam. We hebben de ooi dan regelmatig klem gezet, zodat het lam zijn buikje kon vullen met biest. De andere lammetjes waren geen probleem.
Het gekke is dat dat ene lam soms wel, en soms niet mag drinken. Als de ooi het niet door heeft, doordat ze geconcentreerd ergens naar zit te kijken bijvoorbeeld, laat ze het toe. Of als er nog een ander lam drinkt, tegelijkertijd dus met dat ene lam, dan lijkt ze het ook te aanvaarden. Maar soms gebeurt het dat ze omkijkt en ziet dat het alleen dat ene lam is en dan draait ze zich om en duwt het weg. En dat is de situatie wanneer ik er bij ben...
Misschien maak ik me wel zorgen om niets? Immers de lammetjes zijn nu vijf dagen oud en ze zien er wel gezond uit. Ze lopen allemaal vrolijk rond, en ze mekkeren niet. Ze hebben nog geen rond tonnetje, maar staan zeker ook niet mager.
Dus weet ik nu niet of ik gewoon te veel panikeer of dat ik toch moet ingrijpen en dat ene lam moet bijvoeren met melkpoeder (heb er liggen). En als dat nodig zou zijn, zal ik het dan niet helemaal om zeep helpen? Dat het lam dan helemaal niet meer bij haar mag drinken of zo als ik het heb laten drinken aan de papfles? Want als het even kan, wil ik natuurlijk liefst dat de ooi de drie lammeren zelf opvoedt...
ik zou het nog even aan zien,je zegt zelf dat ze alle 3 tevreden zijn,houd het in de gaten,en als je ziet dat het lammetje niet tevreden is dan zou ik pas overgaan op flessen. maar waarschijnlijk red hij het zo wel.
Wij hebben 30 schapen en ook weleens dat probleem. Wij hebben nu een 4 ling waarvan ze 1 lammetje gewoon niet kan voeden. Ze heeft te weinig melk. Ze loopt gewoon bij der moeder en drinkt daar af en toe voor de rest geven we haar melk bij. Ik zou me zorgen gaan maken als het lammetje met een gebogen ruggetje gaat staan(is van de honger) en heel sloom wordt. Ja en als ze het beestje blijft afstoten wordt het een paplam. Succes.
Juut
Geplaatst: 20-03-09 15:57
Ik denk dat je hem van te voren ook wel zult horen; van dat klagelijke gemekker.
als ze er gewoon goed uitziet(of hij) hoef je er niet so veel aan te doen, maar vaak word het alleen maar erger dat het schaap ze wil hebben. Hopelijk is dat nou niet zo. Vaak wanneer je ze gaat bijvoeren wilt het schaap het naar een poosje helemaal niet meer hebben ... Ik zou het nog even aankijken! succes
Nikki__
Geplaatst: 20-03-09 16:08
Ik ben momenteel op schapenstage, met zo'n 200 lammers waarvan er zo'n 10 aan de fles zitten of met de fles bijgevoerd worden. Wij merken dat een schaap het lam vaak niet afstoot als je hem melk bijvoerd, zolang je hem maar bij de moeder laat op dat moment. Je kan zien of het lam goed gedronken heeft, door hem wakker te maken als hij goed slaapt. Rekt het lam zich goed uit, dan heeft het genoeg gedronken. Doet hij dit niet, dan drinkt het te weinig! Hier worden bijna alle 3-lingen naar 2-lingen toe gebracht door ze of een pot-lam te laten worden of ze over te zetten naar een andere schaap (die net bevallen is en bijv. een dood lam heeft) door hem in te smeren met de 'drap' die uit het moederschaap komt. Pb-gerust!