Konijn plast bloed.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xvanity22

Konijn plast bloed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 17:56

Ik heb een konijn Leo en hij is al 6 jaar.
Ik ging hem net eten geven en toen zag ik dat er bloed lag bij het plekje waar hij altijd plast.
De laatste tijd at hij ook niet goed, maar we dachten dat het kwam door het voer (Voer gewisseld).
Iemand een idee wat het kan zijn? Mijn ouders willen er niet mee naar de dierenarts en als ik niks doe en hij is dalijk dood dan voel ik me heel schuldig.
Ik ben natuurlijk ook heel gehecht aan mijn beestje :(
Iemand een idee?

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:59

Heb het ook een keer gehad met de mijne. Hij had toen een stuk zaagsel in zijn koker! Dus als t een mannetje is.. Dierenarts heeft t toen weggehaald iig en toen ging het weer goed. Sterkte ermee!

Nathachou

Re: Konijn plast bloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:01

Zowiezo naar de dierenarts ermee, want dit is niet iets wat uit zichzelf overgaat. Kan van alles zijn, blaasontsteking, blaasstenen, gruis en ga zo maar door. Wij kunnen vanaf de pc dus geen onderzoek plegen en jou vertellen wat jou beestje heeft. Vooral dat ie minder eet laat duidelijk merke dat hij ergens last van heeft ...! Dus hup, naar de dierenrts ermee!
Sterkte

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:01

Als je echt 100% zeker weet dat het bloed is. Dan is de dierenarts wel de beste optie.

Kan het niet zijn dat hij iets van kleurstof gegeten heeft? Bijvoorbeeld iets waar bietjes in zitten?

Dit is ook wel een interessant stuk om te lezen: http://www.konijnen.nl/ziekten/rode_urine.htm

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:03

Nee, eigenlijk geven we hem alleen maar konijnenvoer en van die snacksticks weet je wel.
Ja ik wil heel graag naar de dierenarts maar mijn ouders nemen het niet serieus genoeg. :(

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:08

een konijn dat slecht eet is al niet goed (1 dag helemaal niet eten kan al dodelijk zijn!). Rode urine is vaak door planten veroorzaakt (dus gewoon kleurstof) maar kan ook wijzen op ziekte zoals blaasontsteking/baarmoederontsteking e.d. Is het een vrouwtje of een mannetje?
Drinkt je konijn nog wel goed? en hoe is ie verder, wel alert en zoals hij zich normaal gedraagt? Krijgt ie verder wel hooi te eten (onbeperkt?) behalve het voer? Dat is wel noodzakelijk namelijk. Ook groenvoer zou ik toch echt gaan geven.
Als ie ziek is moet je toch echt naar de DA, toch proberen je ouders om te halen! Zelf kan je weinig doen vrees ik.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:56

Ja het is een mannetje! Hij krijgt ook genoeg Hooi, maar niet onbeperkt. Hij drinkt ook gewoon normaal en is ook wel allert. Alleen dat bloed en het niet zo goed eten maakt me zorgen!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:58

Anders bel je de dierenarts gewoon? Niet voor een afspraak, maar vragen wat je het beste kan doen, die kan je ouders dan misschien overtuigen als dat nodig is.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:09

Ja dat is misschien ook wel een optie!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:13

Controleer even of er geen stro in zn koker, rond de penis zit. Hij heeft geen groenten gegeten, of andere dingen tussendoor, anders dan hooi en brok?

Als je niets kan vinden, en hij heeft niets anders gegeten, dan naar je DA. Zeg maar tegen je ouders dat een konijn ook een dier is, en dat je die niet kan laten lijden.

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:14

verschoon het hok eens, en zorg voor zeer licht zaagsel, als hij dan plast met bloed, valt dat goed op
Laat het dan aan je ouders zien
Wie weet helpt het! Sterkte

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:17

Ja ze hebben het al allemaal gezien en ze willen niet veel geld uitgeven voor een konijn :( daar word ik ook behoorlijk pissig van maar nee is nee bij mijn ouders.

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:36

tja heb je zakgeld?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:41

Kijk even goed of je zeker weet dat het bloed is en of het door de urine zit of er gewoon uitloopt..
Verwijder het zaagsel en leg kranten neer.. zo kan je het goed zien.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:45

xvanity22 schreef:
Ja ze hebben het al allemaal gezien en ze willen niet veel geld uitgeven voor een konijn :( daar word ik ook behoorlijk pissig van maar nee is nee bij mijn ouders.

Maar is het echt bloed?
Als je ze op zaagsel hebt, wil het ook nog wel eens lichtroze uitslaan.
Hok even verschonen en dan kijken, als het dan nog zo is, naar de arts.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:46

lekker ouders heb je, als je een konijn of ander huisdier aanschaft, weet je dat het ziek kan worden, en dat er kosten gemaakt moeten worden
anders hadden ze er geen moeten aanschaffen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:48

Bloed kan een DA eigenlijk alleen maar aantonen :) Want urine kan ook zo donker kleuren dat het net lijkt op bloed maar er eigenlijk niets aan de hand is.

Alleen in combinatie met het slecht eten is een bezoekje aan de DA zeker niet overbodig.

Moet wel zeggen dat ik je ouders ook wel een beetje kan begrijpen. Als hun iets hebben van hij eet goed, heeft geen pijn en doet nog gewoon goed dan moet het wel goed zitten. Wel fijn dat jij liever heen zou gaan probeer toch een beetje daar op aan te sturen maar lukt het niet neem jezelf niets kwalijk :)

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:53

Ja ik weet het, ik wil zelf echt heel graag naar DA.
Heb net aan ons pap gevraagd maar hij zegt dat het tog geen zin heeft en dat het waarscheinlijk door ouderdom komt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:56

xvanity22 schreef:
Heb net aan ons pap gevraagd maar hij zegt dat het tog geen zin heeft en dat het waarscheinlijk door ouderdom komt.

Kan me daar wel een beetje in vinden, omdat ouderdom nou eenmaal met gebreken komt. Ik weet niet hoe oud jullie konijn is?. Alleen vind ik het wel jammer dat je ouders jou niet naar de dierenarts laten gaan. Want soms is een dierenarts nou eenmaal toch nodig. Het is jullie gezamelijk konijn en als jij het niet vertrouwd en graag zou willen gaan dan lijkt mij dat niet meer dan logisch.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:02

Ja lijkt mij ook wel logisch, Konijn is 6 bijna 7 dus best wel oud.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:14

Oei meis, wat een dilemma. Het lijkt erop dat jouw ouders nog wat opvoeding nodig hebben. Maar ouders opvoeden is nog veel moeilijker dan kinderen opvoeden.
Misschien dan toch maar de dierenarts bellen. Misschien weet hij telefonisch wel een oplossing, is het met een of ander pilletje op te lossen die je misschien van je zakgeld zou kunnen betalen. Een telefoontje is snel gedaan immers. Sterkte met je konijntje! Misschien valt het allemaal nog mee.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:30

He wat vervelend voor je dat je ouders niet naar de DA willen met jouw konijn. Krijg je zakgeld? Misschien kan je het zelf dan betalen. Ik vind het toch jammer dat er nog steeds mensen zijn die niet de verantwoordelijkheden nemen bij het houden van dieren. Een huisdier is nl. wel afhankelijk van z'n baasje en geeft toch ook veel plezier aan het gezin waar hij woont? Sorry TS ik wil niet je ouders de grond instampen hoor maar er zijn bepaalde dingen waar ik niet goed tegen kan.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:35

xvanity22 schreef:

whahaha dus dan weet je wat je later tegen je pa kunt zeggen:

Ja sorry pap, komt gewoon door ouderdom......

Werkelijk, als je een beest aanschaft weet je toch dat er kosten bij komen kijken!?!?

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:50

Ja ik weet het, Vind het ook raar. Snap het ook wel ergens hoor! Want als er hier bij de dierenarts alleen maar gekeken word kost het al rond de 30 euro of meer zelfs. En dan snap ik ook best dat hij dan zegt dat hij dat liever niet wil. Het konijntje leid ook nergens onder en heeft geen pijn, Hij heeft net een beetje eten gegeten. Dus misschien knapt hij vanzelf wel op. En als het terug komt dan ga ik zelf wel naar de DA.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:03

Heb je z'n gebit al nagekeken? Heel vaak komt het voor dat konijnen lange tanden hebben of haken op de kiezen en dan hebben ze pijn bij het eten en eten ze erg slecht. Meestal kost een consult (dus alleen kijken) rond de 20 euro maar het kan wel verschillen natuurlijk.