Verharen kat; iets tegen al die haren te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Verharen kat; iets tegen al die haren te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 20:48

Mijn kat verhaart echt verschrikkelijk. Het is een gewone huiskat, maar hij verhaart meer dan bijvoorbeeld onze maine coon kruising. Daarbij is het een witte kat en hebben wij een hele donkere laminaat vloer, alle rondslingerende plukken haar zijn dus ontzettend opvallend.
Ik word er echt gek van, ik blijf aan het stofzuigen. Is er iets te doen tegen deze haren, of misschien iets om te voeren waardoor het verharen sneller gaat, of nog een heel andere tip?
Wie heeft er voor mij dé tip??

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:55

Ik borstel mijn katten nu elke dag.
Na elke borstelbeurt aai ik ze nog een paar keer stevig met vochtige handen, zodat ik alle losse haren eraf aai :D

nina88

Re: Verharen kat; iets tegen al die haren te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:33

Is er nog een speciale borstel die je hier voor gebruikt?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:02

je kat stofzuigen ;)
vaak borstelen, en na een tijdje stopt die verhaar periode een beetje. Vervelend dat het ook zo opvalt met de vloer.
Je hebt van die fijne kammetjes, daar haal je zo de haren mee uit. Alleen niet alle katten vinden deze borstel lekker, dus voorzichtig en zachtjes mee beginnen.

Afbeelding

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:51

Mijn kat verhaart helemaal niet :?
We voeren hem vers vlees en kuikens :j Toen hij zijn whiskas brokjes nog kreeg (ja, sorry, ik wist niet beter :D) verhaarde hij heel erg!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:59

die van mij verliest het hele jaar door veel haar(main coon kruising) wordt er helemaal gek van. Stofzuig elke dag, kam, maar het lijkt onbegonnen werk. Hebben jullie ook dat het steeds op je kleren zit. Wat ik helemaal vervelend vind zijn mijn handoeken, hoe ze daar op terecht komen vraag ik me ook wel eens af. Hebben jullie hier ook last van en hoe lossen jullie dat op?
Ik woon in een vrij klein appartement dus hij komt overal en verliest dus ook overal haar. (anders heeft hij weinig ruimte)Daardoor is het moeilijk/onmogelijk om dingen haar vrij te houden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:25

Kuikens en vers verschilt hier qua verharen niets met brok en natvoer hoor XoNo :D

Knuffeldier; handdoeken in de droger :j

Verder zou ik het niet weten... wij hebben ook feest in huis met al die haren. Gewoon accepteren denk ik :+

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 23:28

Ja het zit bij mij ook continu op mijn kleding. Zo'n plakroller van de xenos werkt erg goed. Daar rol je zo mee over je kleding en je haalt alle haren er vanaf.
Handdoeken heb ik geen last van. Had ik eerder wel, toen ik ze nog ophing om te drogen.

We voeren de katten op dit moment een speciaal dieetvoer van de dierenarts wegens blaasontsteking en normaal gesproken Prins harde brokjes.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:31

Plakrollers heb ik ook en zo'n soort van fluwelen borstel, maar helemaal weg krijg je het toch nooit denk ik... Gooi wel het merendeel van mijn kleding in de droger na het wassen en probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat de katten erop gaan liggen of dat m'n kleren op de grond liggen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 01:19

Furminator, heb het zelf nog niet geprobeert, maar moet wel werken...http://www.furminator.plaza33.nl/furmblue.html
je kan ook op youtube een filmpje bekijken, typ daar maar eens furminator in... hij is alleen wel prijzig € 37.95

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:07

Ziet er gaaf uit, alleen de naam vind ik minder geschikt. Ik gebruik ook altijd zo'n plakroller aangezien zowel hond als kat veel verharen hier. Verder heb ik nog geen baan, dus op school maakt het me echt niet zoveel uit hoe ik eruit zie. Die plakrollers zijn ook te koop bij de blokker, en een stuk goedkoper dan van die grote roze rollers.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:21

Quellian schreef:
Kuikens en vers verschilt hier qua verharen niets met brok en natvoer hoor XoNo :D

Verder zou ik het niet weten... wij hebben ook feest in huis met al die haren. Gewoon accepteren denk ik :+

Nja, misschien mijn verbeelding, maar het lijkt wel zo hier :D De kat heeft sowieso een veel zachtere vacht. :j

Nja, hier gaat ook nagenoeg alles in de droger en de kat gaat eigenlijk nooit op kleding liggen, als hij al boven komt. Wij kopen van die plakrollers bij de Ikea, kosten helemaal niets daar :D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:50

Quellian schreef:

Ligt eraan wat voor brokken je gebruikte, er zit wel degelijk verschil in. En iedere kat reageert anders op voeding, dus dat kun je niet zeggen. ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:28

Ik heb momenteel 4 katten, heb er in het verleden véél meer gehad en heb gevoerd van eigen merk tot Royal Canin tot vers, dus denk dat ik ergens wel een heel klein inimini beetje vergelijkingsmateriaal heb gehad zo door de jaren heen ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:18

Dan kun je het alsnog niet zeggen. De ene kat is de ander niet, en het kan heel goed dat ze verschillend reageren op voer.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:24

Ik zou nog blij zijn met plukken haar die loslaten, wij hebben hier 2 kortharige en het is momenteel 1 regelrechte ramp... zodra ze over de bank wandelen laten ze een compleet spoor na -O-

Een echte oplossing heb ik niet... helaas is het momenteel de tijd van het jaar ervoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:52

Bij mij maakt het ook uit (meneer BARFt btw zelf hoor, ik voer hem wat bij) maar hij verhaart helemaal niet erg :)

Mss omdat hij veel buiten is :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:27

Onze kat is overdag ook wel veel buiten, denk dat dat ook wel scheelt. In principe zorgt de hoeveelheid daglicht ervoor dat ze gaan verharen en wellicht dat de kou buiten ze er wat van weerhoudt :? :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:31

Wij hebben ook een witte kat en worden ook compleet gek van de haren.
In 't verleden wel eens wat met ander voer geprobeert en 't scheelt soms wel. Bij Prins had hij minder last van verharen dan bij ander voer. Tegenwoordig moet hij helaas op dieetvoer i.v.m. de nieren, dus het verhaarprobleem is weer volop aanwezig.

We hebben heel veel pluizenrollers en opzetborstels voor de stofzuiger in huis :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:53

Ik gebruik voor mn kleren een rubberen borstel van de blokker, werkt geweldig! Met rubberen pinnetjes. Ik vind het veel beter werken dan de plakborstels.

Verder vrees ik dat het accepteren is. Bij mij is het zo dramatisch dat ik thuis altijd een pyama aantrek, anders zijn al mn kleren wit van het haar! Nou heb ik ook een uitzondering...een kortharige kat met giga dikke vacht (echt bizar hoe dik die vacht is...) en een angsstoornis. Kortom vaak momenten in de stress en tadaaaa 365 dagen per jaar verharen... (jammergenoeg niet overdreven...) Nu wel erger dan in "niet verhaar periodes" (die zij dus niet heeft). Ik heb ook allerlei soorten voer geprobeerd, ook vers. Maakt allemaal niet uit bij dr. Maar ik heb wel erg veel verhalen gehoord over vers voer, bij veel mensen schijnt het te werken. Dus misschien is dat nog een mogelijkheid?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:55

Quellian schreef:

heb helaas geen droger |(

me er maar bij neerleggen denk ik.

die ikea plakrollers van de ikea heb ik ook, erg handig. Als ik daar ben (is gelukkig in de buurt) neem ik altijd gelijk weer een grote vooraad mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:21

a