Extreem bang konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

none

Extreem bang konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:54

Rond kerst heb ik een jong konijntje gekregen. Dit konijntje kwam uit de dierenwinkel dus ik vond het geen verstandig idee het diertje midden in de winter ineens buiten te zetten. Tot gisteren heeft het konijn dus in de schuur in een grote bak gezeten. Eigenlijk is het diertje geen moment echt bang geweest. Alleen als ik hem oppakte in het begin.

Aangezien het weer weer iets beter is geworden heb ik hem gisteren in zijn hokje buiten gezet. Dit leek mij een stuk prettiger, lekkerin de frisse lucht, meer licht en ook wat uitzicht ipv in een hok waar je alleen naar boven kan kijken in een niet heel lichtte schuur.

Natuurlijk een best grote verandering en logisch dat hij bang is. Maar ik vind het nu toch wel extreem. Hij zit in een hoekje gedrukt met een hele snelle ademhaling. Als ik iets zeg of hem wil aaien dan springt hij door het hok en gaat hij als een gek heen en weer rennen.

Waarschijnlijk gewoon een kwestie van wennen? Maar moet ik er niets iets mee doen? Want hij ziet er échtheel gestresst uit. Niet een klein beetje bangig maar best wel heel erg.

Hoeveel dagen zou hij moeten wennen? En kan ik iets doen om hem minder bang te maken? Iets voor het hok hangen dat hij minder ziet? Of weer terugin de schuur? (lijkt me geen goede optie he?)

Mars

Re: Extreem bang konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:58

Het is idd logisch dat hij bang is en moet wennen als hij niet gewend is buiten te zitten. Op wat voor plek heb je hem gezet? Het is het beste een rustig plekje te zoeken, waar hij de rust krijgt om zijn nieuwe plek te ontdekken en te wennen aan de andere omgeving.
Weer naar binnen halen is niet zo'n best idee, dan blijf je in de weer en went hij er alsnog niet aan, ook kan hij dan ziek worden. Zoek een rustige plek op waar zijn hok kan staan en laat hem verder met rust. Het zal een kwestie van wennen zijn, hoe lang dat duurt durf ik zo niet te zeggen.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 16:03

Ja naja, dat lijkt mij ook.
En ik weet ook niet zo goed wat ik nu van bokkers hierover wil horen. Want ik denk dat er weinig aan te doen is?

Maar ik vind dit best wel heel erg bang := Zo heb ik een dier/konijn nog nooit bang zien zijn eigenlijk. En in het begin was dat helemaal niet zo. Het eerste uurtje dat hij erin zat.

Mijn vader dacht al dat er vanacht misschien iets is geweest? Een hermelijn, matter o.i.d. dat langs het hok is gekomen? Maarja, zou een konijn daar de volgende dag nog zo bang van zijn?

Opzich staat hij wel op een rustig plekje.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:25

sowieso is het nu niet handig om je nijn naar buiten te doen. hiervoor moet de nachttemperatuur +15 zijn en daar zijn we nog lang niet.
je nijn heeft dus niet alleen stress, maar is vooral heel erg bang.

haal je er over een poosje nog een ander bij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:28

sinds gister buiten?

moet even wennen hoor, met een 2 weken is het wel over.
nieuwe geluiden, nieuwe geuren en ineens geen dak maar een hemel boven je hoofd is natuurlijk wel een heel andere gewaarwording voor zo'n diertje he.

kwa temperatuur kan het best hoor, overgang van schuur naar buiten scheelt niet zo veel.
voor de nacht kun je eventueel nu even een oude deken voor het hok hangen, dat haalt de tocht/kou wat weg .
in elk geval flink hooi erin dat is ook wel warm.

komt wel goed hoor :(:)

konijn er bij is inderdaad wel het liefste wat je voor je diertje kan doen, 1 is ook maar alleen he( tenzij je mannetje hebt)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:31

ik zou er, als ik jou was een ander konijntje bij regelen. Ik merk zelf dat ze veel relaxeder zijn met maatjes, het zijn immers groepsdieren.
Verder moet jij er aan wennen dat konijnen meestal helemaal niet van menselijke aandacht houden. Natuurlijk gezien ben jij namelijk een vijand ;)

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 16:33

Het is dus een mannetje ;)

Wat betreft de temperatuur kan het wel vind ik. De schuur was niet verwarmd en nu staat hij in een hok tegen een muur dus wel beschut.

Ik heb altijd 2 konijntjes samen gehad, maar als er dan 1 dood ging was er altijd nog 1 alleen over. En een 2e konijn erbij kopen durf ik toch niet echt aan eigenlijk. Dan zit je weer met steriliseren of met kans op gevecht.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 16:34

Alexx, klopt :j
Mee eens... :) Ik heb ze ook het liefst samen en dan lekker buiten. Zo hebben we het hier ook altijd gehad. Alleen liep dat met dit konijntje iets anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:35

mannetjes zijn niet zo lief tegen elkaar.
ik vraag me wel es af hoe het zit met mannetjes konijn en een mannetjes cavia bij elkaar..zouden die dan ook vechten?
is toch een heel ander ras,maar ze eten bijna hetzelfde.

wij hebben op stal ook mannetje sapart zitten,maar die geven we wel afleiding in de vorm van boomtakken,speeltjes e.d..

maar gewoon geduld hebben, het went vanzelf buiten :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:38

none schreef:
Het is dus een mannetje ;)

Wat betreft de temperatuur kan het wel vind ik. De schuur was niet verwarmd en nu staat hij in een hok tegen een muur dus wel beschut.

Ik heb altijd 2 konijntjes samen gehad, maar als er dan 1 dood ging was er altijd nog 1 alleen over. En een 2e konijn erbij kopen durf ik toch niet echt aan eigenlijk. Dan zit je weer met steriliseren of met kans op gevecht.

Ik heb een konijn (gecastreerd mannetje) erbij gehaald uit de opvang, hij had ook zijn voedster verloren maar het gaat erg goed met de voedster dat ik al had.
Zolang je het met de koppeling maar in de gaten houd.
Konijnen en cavia's zou ik niet samen houden omdat ze een andere lichaamsstaal hebben.
Kan goed gaan hoor, maar dat kan het ook met 2 voedsters en rammetjes.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:30

ik vind je egoistisch. je hebt een konijn en je weet dat het groepsdieren zijn. omdat jij geen trek hebt in een lastige koppeling of een dure castratie, onthou jij je huisdier een fijn leven.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:43

Koppelen hoeft helemaal niet lastig te zijn. Vooral als je een konijn bij de opvang haalt gaan ze daar koppelen en kijken of het klikt tussen beide konijnen en heb je dat thuis niet.
Scheelt ook al heel veel.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:45

precies carola!
ik heb al mijn konijnen op de opvang laten koppelen, 1 niet. die verliep overigens dramatisch, maar met een hoop geduld en slapeloze nachten is het toch nog goed gekomen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:48

Bij de opvang gaan ze ook op zoek naar een konijn dat bij jou en jouw konijn past. Dit hoef je zelf dus niet uit te zoeken en te regelen net als het koppelen, dat scheelt ook heel veel.
Persoonlijk vind ik dat je konijnen samen moet houden. Het zijn net als heel veel andere dieren groepsdieren en je merkt het heel snel aan een konijn als hij niet gelukkig is.
En het scheelt jou ook veel tijd en aandacht, vaak sluipt het erin dat je minder tijd doorbrengt met een konijn en een mens kan nooit een konijn vervangen.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:54

benangelique schreef:
ik vind je egoistisch. je hebt een konijn en je weet dat het groepsdieren zijn. omdat jij geen trek hebt in een lastige koppeling of een dure castratie, onthou jij je huisdier een fijn leven.

Het is echt niet uit egoistisch oogpunt hoor dat ik het niet doe. Meer dat ik gewoon denk het zelf niet op een goede manier te kunnen doen, en imo kan je het dan beter niet doen dan half. (diertjes samen zetten)

De opvang is misschien wel iets om eens verder naar tekijken. In ieder geval bedankt dan voor die tip (hmhm).

Maar daar ging mijn topic dus niet om.
Dat angstige gaat er dus wel af. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:56

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:59

Dat angstige zal er idd wel af gaan. Rustig laten wennen en hetzelfde doen qua aandacht als dat je eerder deed.
Daardoor merkt hij dat het verder wel goed is ondanks de veranderingen.