vraagje voor de koeienboeren ....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

vraagje voor de koeienboeren ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:50

Ik kom regelmatig op stallen waar ook koeien gehuisvest worden........ die staan in een loopstal met van die hekken met beweegbare barren waar hun hoofd door kan....... door het hoofd omhoog te bewegen komen ze los......

maar gaat dat nou nooit verkeerd? en waarom deze constructie?

Als ik dit doortrek naar paarden..... denk dat paarden daar misschien te stom voor zijn om dat systeem te begrijpen...

maar ik ben vooral nieuwschierig naar de waarom dat :)

Frances

Re: vraagje voor de koeienboeren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:14

Door die contructie kunnen ze de koeien vastzetten, Zodat de koeien ook niet loskunnen als ze het hoofd omhoog doen, maar waarvoor dat ookalweer was weet ik eigenlijk niet. Het is in ieder geval om ze vast te zetten voor zover ik weet..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:16

Je zet ze alleen vast als je ze vast wilt hebben, normaal gesproken kan een koe zichzelf gewoon weer losmaken.
Ik denk dat de huid van koeien wat sterker is, iig zit er een pak meer haar op, dus ik denk dat het risico van beschadiging bij koeien minder groot is dan bij paarden.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:17

Ik geloof trouwens dat het is zodat ze allemaal evenveel eten ofzo? Hmm wel een goede vraag :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:18

Frances schreef:
Door die contructie kunnen ze de koeien vastzetten, Zodat de koeien ook niet loskunnen als ze het hoofd omhoog doen, maar waarvoor dat ookalweer was weet ik eigenlijk niet. Het is in ieder geval om ze vast te zetten voor zover ik weet..

Idd bij schapen idem dito.

Denk dan aan enten, oormerken erin knijpen , hoorns bijhouden etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:18

Frances schreef:

Scheren, horens eraf halen e.d. Tenminste daar werden ze bij kennisen voor gebruikt.

Mijn ervaring met de koeien is dat ze vaak minder snel in paniek raken, misschien dat ze daardoor ook minder snel beschadigt raken.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:20

ik denk dat hier het verschil is dat paarden meer vluchtdieren zijn dan koeien. Paarden raken sneller in paniek.
Mijn grootpa zet zijn koeien 9 koeien ook vast als ze moeten eten. Ze kunnen zichzelf niet losmaken en ze staan vast omdat er anders gedonder is met de rangorde.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:21

Bij ons vreten de koeien gewoon door zo'n voerhek.
Kunnen ze elkaar ook niet wegduwen en hebben ze allemaal tijd om rustig te eten....
Dus het is echt niet alleen om vast te zetten als er vervelende dingen moeten gebeuren. Zouden ze ook niet intrappen, koeien zijn niet zo stom :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:21

In principe worden de koeien niet vastgezet in zo'n hek. Het systeem is bedoeld voor als bijvoorbeeld de veearts komt en er naar bepaalde koeien gekeken moet worden, of als er om een andere reden bepaalde koeien apart gehouden moeten worden.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:22

nee precies Billy, zo gaat het bij mijn opa ook, die haalt ze uit het land naar stal om rustig te eten... Met hun koppies vast :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:24

ik ben geen koeienboer,maar van jongs af aan staan dieren al achter dit soort systemen he?
dus jong geleerd is oud gedaan natuurlijk.
dat vastzetten is inderdaad alleen voor insemineren,onderzoek en dat soort dingen.

tuurlijk kunnen paarden dit ook wel leren hoor,denk dat als je veulens van jongs af aan ook door zo'n hek laat eten dat ze drommels snel doorhebben hoe het werkt :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:24

Bij ons worden ze niet vastgezet.
Ze lopen gewoon door elkaar. Ligt de hele dag voer voor, dus dat zou ook wel sneu zijn om ze vast te zetten om te vreten...kamen ze niet meer los :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:28

Ik denk dat paarden hun eigen kop eraf zouden trekken als ze in zo'n hek zouden staan en in paniek raken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:39

Paarden zijn er denk ik inderdaad wat te heet voor. Maar je kunt het ze vast wel leren. Heb een kennis die z'n ezels er inzet.

Schapen zetten ze ook vast in zo'n systeem soms. Heb wel eens gezien hoe dat fout ging. Geen mooi gezicht, schapie is zich vast rot geschrokken toen.

Bij de boeren waar ik werkte was het inderdaad, oormerken, scheren, insemineren, dierenarts, onthoornen.
Maar er zijn ook boeren die hun koeien met hun kop in zo'n hek melken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:49

LindyH schreef:
Ik denk dat paarden hun eigen kop eraf zouden trekken als ze in zo'n hek zouden staan en in paniek raken.

Ligt aan je paard. Ik heb eens een jaarling moeten bevrijden die zichzelf onder een hek doorgewurmt had en volledig vastgeklemt stond. Die stond rustig de laatste grasjes binnen haar rijkweidte op te eten en af te wachten tot ze 'gered' werd. Daar was geen spoortje paniek bij hoor.
Vroeger werden paarden bijvoorbeeld ook regelmatig gekluisterd als ze niet weg mochten lopen. Vastzetten aan een halster of halsband is in feite precies hetzelfde, je moet het ze wel eerst leren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:56

Wij doen het al 30 jaar zo met de koeien.... nooit geen problemen mee gehad. Onze paarden zouden het besterven trouwens. Dat op slot gooien maakt nl een enorme herrie :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:00

dat eten verhaal lijkt mij nog het meest logische :) :)

dat iedere koe op zn eigen plek eet :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:01

Nee, dat is niet de hoofdreden van zo'n hek. Het is puur voor DA bezoeken, scheren, oormerken plaatsen, stamboek controle etc. Maar het heet voerhek :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:03

o OK :D :D

ik kan me voorstellen dat dit ook inderdaad dat soort handigheidjes als bijkomstigheid heeft :)

Ik vroeg het me van de week ineens zo af :) en dan wilik dat altijd graag weten :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:07

ze hebben het niet overal meer he?

Afbeelding
zo kan het ook.
als er dan een koe vastmoet dan drijven ze die naar een aparte ruimte toe.

bij paarden zie je wel dat ze het zo doen:
Afbeelding

is wel heel makkelijk voeren zo :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:11

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:14

Er zijn ook boeren die het op deze manier doen:
Eerst de koeien melken, dan meteen laten doorlopen naar het voerhek en wanneer ze aan het eten zijn, ze vastzetten voor een bepaalde periode. Ik weet nu niet of het een half uur of een volledig uur was. Maar op die manier ben je zeker dat de tepels opnieuw gesloten zijn voordat ze kunnen gaan liggen.
Als ze meteen na het melken kunnen gaan liggen, heb je meer kans dat er vuil in de tepels terecht komt, met uierontsteking als gevolg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:15

ellepel schreef:
ze hebben het niet overal meer he?

Afbeelding
zo kan het ook.
als er dan een koe vastmoet dan drijven ze die naar een aparte ruimte toe.

Maar daar ontsnappen ze ook wel eens uit, ik heb het op stage met regelmaat meegemaakt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:16

@ellepel: die eerste foto is juist niet zo praktisch IMO.
(we hebben zelf ook koeien dus ietsie ervaring)
maaar je hebt soms van die dominantie damens de het liefst 10 plekken hebben om te eten, als je dan zo'n 'open' contructie hebt worden de mindere koeien altijd weggejaagd!

maar het hek wat kiwiko bedoelt is wel handig.
het is idd voor DA bezoekjes e.d. maar doordat je ze normaal ook door dat hek laat eten is er ook minder stress..en als je er voer voor draait en je doet het hek dicht scheelt dat ook weer de stress van het aan halsters pakken, en aan de hekken vastbinden.

@ellepel, zo'n koeheffer zit er wel een beetje apart uit, maar zal vast vriendelijker zijn dan lopen "vechten"

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:18

kijk een koe is natuurlijk een heel ander dier dan paard he?
paarden tutten we mee om en leren we van alles.
hebben boeren denk ik helemaal geen tijd voor dus dan is zo'n hek wel heel handig.
zo'n kopheffer inderdaad ook,want ze kunnen echt wel flink tekeergaan( heb ooit landbouwschool gedaan in een grijs verleden :+ )