3 duiven in ong.5 dagen: wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

3 duiven in ong.5 dagen: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:54

Mijn kat heeft in ongeveer 5 dagen tijd al 3 duiven gevangen, 1 dode duif, 1 levende en een vleugel. Hij legt ze in de achtertuin neer als cadeau, en de levende duif nam hij wel eventjes mee naar binnen. Die heb ik gelijk naar de kinderboerderij - tevens ook mijn stage - gebracht, want de beheerdster doet opleiding dierenartsassistente. Vandaag kwam hij weer aan met een vleugel die hij ons gegeven had. Hoe moet je een kat dit afleren? Ik weet niet of hij het zelf gevangen heeft of dat ze al dood waren, maar het is in ieder geval niet fijn om te vinden. Natuurlijk weet ik dat het natuur is, maar mijn zusje van 7 snapt het niet en raakt er een beetje overstuur van. De kat is nu ong. 8 maanden.

Anoniem

Re: 3 duiven in ong.5 dagen: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:55

misschien een band met een belletje eraan?

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:56

je achtertuin afzetten met gaas? haha

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:56

je kan het niet afleren.. het enige wat je kan doen is hem binnen houden(vind ik dierenmishandeling) of je tuin afbakenen zodat hij niet de tuin uit kan.. ook zal het nog wel een beetje helpen om een bandje om te doen met een belletje er aan zodat de duif weet dat hij er aan komt ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:57

Tja... Zoals je al zegt, dat is de natuur...
Je kan een kat zijn instinct niet afleren.
Band met een belletje zou je kunnen doen ja, of inderdaad je tuin hermetisch afsluiten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:00

Hij heeft al een bandje om met een belletje eraan, en de tuin afsluiten ben ik zelf persoonlijk niet voor. Andere suggesties? ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:34

Meer voeren? ;)
Onze oude poes (nu 13) was in haar jonge jaren ook een plaag, kwam thuis met allerlei vogels, muizen en ook konijnen. We konden er niet zoveel tegen doen. Ze was gewoon verschrikkelijk erg en fanatiek en was steeds op jacht. Het is lastig.
Een bandje met belletje heb je al om gedaan bij poes. Proberen meer binnen te houden, maar aan de andere kant vangen ze meestal de zieke, oude of domme dieren. Zo ruimen ze wel op en blijven alleen de sterke vogels over.

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:50

denk ook beetje dat het de natuur is??

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:56

Ik denk dat je zusje er maar aan moet wennen :D Als hij al een band met belletje heeft, dan is er naast binnenhouden of de tuin afzetten niets aan te doen en zie het als een compliment dat ze hun prooi thuisbrengen. Tuurlijk, als mijn kat weer thuiskwam met een half dode vogel werd ik er niet gelukkig van, maar ik vind het gebaar wel geweldig :j

Overigens was het onze inmiddels overleden kat die met alles en nog wat thuis kwam. Onze andere kat is niet zo'n jager, maar die krijgt inmiddels ook vers vlees en kuikens te eten, die zou eventueel kunnen jagen voor the fun of it :+ Voor het eten hoeftie het niet te doen :n

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 11:10

Mijn kat krijgt genoeg te eten, niet teveel, anders dan wordt hij te dik. Ik weet ook niet zeker of hij ze nou zelf vangt of niet. De duif die nog leefde werd van gedacht dat die al aangereden was. Hij kwam gisterochtend met nog een vleugel aanzetten. Ben benieuwd wanneer de rest van het lichaam tevoorschijn komt.
Onze andere kat heeft het ook gedaan, maar na een tijdje gewoon mee gestopt. Vooral toen ze wist dat wij er niet echt blij mee waren.
Het gebaar is inderdaad heel mooi, maar persoonlijk heb ik liever gewoon een knuffel ;)
Misschien dat rauw voeding geven wel bij hem helpt, heeft hij ook iets mee te doen.
@ xono: Is dat duur en krijgt jouw kat het als extra of echt als normaal voer?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:50

Kuikens kosten praktisch niks. 24 kuikens voor 1,75 en onze kat krijgt naast zijn Carnibest (gemalen vers vlees), 2 kuikens op een dag. Dus 12 dagen kuikens voor 1,75. Kost niks :D

Je kunt ook alleen Carnibest geven, das wel wat duurder. Onze kat van 4,5 kilo moet ongeveer 180gr per dag, ze zijn o.a. in worsten van 1 kilo te koop en dat kost rond de 4,50 geloof ik. In principe ben je dus als je 200gr per dag voert, 5 dagen verder met een kilo vlees. Rond de 20 euro per maand denk ik. Als je kuikens bijvoert, zoals wij dat doen, is het 10 euro per maand en 3,50 voor kuikens. Dus voor nog geen 15 euro heeft mijn kat de hele maand supergezond voer te vreten wat hij superlekker vindt! :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:41

Waar kun je die kuikens kopen dan? bij een gewone dierenwinkel. Ik zou het dan zeg maar als extra geven, en daarnaast gewoon brokken. Het is namelijk erg lastig om mijn ouders over te halen, en ik denk dat hun dat liever niet willen.

Ik kreeg daarnet het nieuws dat de duif die nog leefde ook overleden is. Zal toch niet helemaal goed zijn geweest.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:09

Je moet dat niet combineren. Kuikens vereisen namelijk een hogere zuurgraad in de maag om de botten te verteren en brokken verlagen die zuurgraad juist. Dus ik zou dat niet combineren :n :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:14

Oh oke. Dus het is OF kuikens en rauw voer OF brokken. Dan ga ik het toch aan mijn ouders voorleggen. ;)