beginnen met ratjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

beginnen met ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 08:47

Hallo allemaal!

ik ben een groot liefhebber van ratjes,een aantal jaren terug heb ik ze lange tijd gehad.
nu wil ik heel graag weer beginnen met ratjes,en wil de bokkers met ervaring graag om tips vragen.

het liefst wil ik ze uit een opvang,maar jonge rittens van een goede rattery vind ik uiteraard ook erg leuk.
welke zouden jullie aanraden?(of heb je zelf een opvang/rattery?)

het worden er 2,maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik mannetjes of vrouwtjes wil.
een aantal jaren terug heb ik alleen vrouwtjes gehad,maar mannetjes schijnen over het algemeen knuffeliger te zijn maar meer te ruiken?

en welke bodembedekking raden jullie aan?

alle tips zijn verder welkom!

deze kooi heb ik op het oog: http://www.blijedieren.nl/frettenkooi-f ... ml?invis=0
het is wel een frettenkooi,maar hij zag er mooi ruim uit.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:53

Om te beginnen, super gaaf dat je opnieuw ratjes wilt én dat je ze uit de opvang of een rattery wilt halen +:)+ .

Ik heb alleen ervaring met vrouwtjes maar het klopt dat mannen rustiger en knuffeliger zijn, dat meer ruiken dan vrouwtjes weet ik niet maar kan ik eventueel wel nakijken. Mijn ratjes komen uit de opvang, daar heb ik zeer goede ervaringen mee :) ze waren allemaal tam en waren enorm speels. Nu eigenlijk nog steeds en ze zitten allemaal even graag in m'n nek of schoot om geknuffeld te worden hoor ;)

De kooi ziet er op zich wel goed uit maar die tralies staan presies wel ver uit elkaar, niet vergeten dat ratten heel gemakkelijk door smalle openingen kunnen en zeker rittens (en kleine ratten) zullen er waarschijnlijk door kunnen. Bodembedekking moet je eigenlijk zelf proberen maar ik heb goede ervaring met aubiose en de fijne soort van beukensnippers :) , heb ook al corbo en houten kattenbakkorrels geprobeerd maar het eerste nam niet genoeg vocht op en het 2de was nogal stoffig. Als je meer wilt weten over kooien en bodembedekking moet je even in het topic in m'n onderschrift kijken ;)

Veel succes :D

HindaFree

Re: beginnen met ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:57

wij hadden alstijd op de bodem heeeel fijn zaagsel/houtzaagsel leek wel zend maar dan echt heeel fijn en daarop een laag zaagzel...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:04

supper dat je niet naar de dieren winkel gaat

ratten moeten een stof en mijt vrije ondergrond hebben dus berken snippers bijv.
een fretten kooi is geschikt maar let wel op dat de trailies niet te ver uit elkaar staan

ik heb meerdere ratten gehad mannen en vrouwen mn mannen waren in t algemeen tammer maar roken meer de vrouwen waren ook erg knuffelig en roken minder maar als je je kooi goei bij houd en de ratten er vaak uit haald heb je minder lkast van de geur van de mannen.

ik ben heel benieuwd wat voor rittens of ratten je krijgt

succes

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:12

HindaFree schreef:
wij hadden alstijd op de bodem heeeel fijn zaagsel/houtzaagsel leek wel zend maar dan echt heeel fijn en daarop een laag zaagzel...

Daar kunnen ratten niet tegen. Mijn eerste ratje had ik ook op zaagsel, maar die kreeg er last van. Toen wist ik dat nog niet, ben later op houtsnippers overgegaan.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:15

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:17

je kunt ook corbo gebruiken als ondergrond
dat zijn de kernen van mais en erg fijn spul voor de ratten
het is stof en mijt vrij
ik heb zelf ettelijke jaren ratten
mijn ervaringen met aubiose is dus nut daar krijgen ze schurft van.

hele fijne beukensnippers kun je ook gebruiken of gewoon zaagmeel (maar dat stoft)

mannetjes ratten stinken wat meer dan de vrouwen
maar er is geen knuffelgehalte verschil tussen beide geslachten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 13:22

bedankt tot zover allemaal!

wat is jullie beweegreden om mannetjes of juist vrouwtjes te nemen?

ik had begrepen dat vrouwtjes wat drukker en actiever zijn,en dat mannetjes wat relaxter en rustiger zijn(algemeen dan)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:13

Snoevie schreef:
bedankt tot zover allemaal!

wat is jullie beweegreden om mannetjes of juist vrouwtjes te nemen?

ik had begrepen dat vrouwtjes wat drukker en actiever zijn,en dat mannetjes wat relaxter en rustiger zijn(algemeen dan)

Ik heb voor vrouwen gekozen omdat ze kleiner zijn, actiever, speelser,.. en omdat ze niets tussen hun achterbenen hangen hebben :+ . Bovendien woon ik thuis en mocht ik geen mannen nemen omdat ze meer zouden ruiken dan vrouwtjes.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:54

Ik heb vrouwtjes en castraten.
De castraten zijn echte dweilen, de vrouwtjes zijn vrij actief.
Het voordeel van de castraten is vnl dat ze groter (heb er 1 van ruim 500gram) en rustiger zijn.
Het nadeel van dat rustigere is weer dat ze wat 'saaier' zijn dan de actievere dames.
In de toekomst, als ik een eigen huisje heb komt er een grotere kooi/voliere en wat nieuwe ratjes erbij, dames én castraten wat mij betreft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 10:21

is een castraat weer anders qua karakter als een ongecastreerd mannetje?

ik heb inmiddels contact gehad met opvang ratjetoe,wel een stukje met de auto,maar dat geeft niet.
binnenkort ga ik daar eens kijken

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:56

Castraten hebben minder last van hun hormonen en kunnen in principe bij mannen én vrouwen in 1 kooi.
Echte mannen zijn vaak wat dominanter (oiv hormonen).
Maar je moet echt voor jezelf beslissen of je liever mannen, vrouwen of evt castraten wilt. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 21:02

daar ben ik nog niet over uit.
eigenlijk vind ik het ook niet zo belangrijk.
als ze maar lief zijn,dat vind ik belangrijker.

ik heb alleen meiden gehad,maar mannen zijn ook welkom.
volgende week wil ik bij stichting opvang ratjetoe gaan kijken,en ik zie wel wat er op mn pad komt.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:10

Wij hadden jaren geleden (was 10 bij het eerste koppeltje denk ik) gewoon kranten als bedekking (ze kunnen idd niet tegen zaagsel enzo), een dikke laag op de bodem en een aan repen gescheurde laag erop, waar ze naar hartelust verder van konden scheuren en hele nesten bouwen.

We hebben meerdere mannen gehad van een vrouw die 'zielige dieren' opvangt, ze besteedde heel veel aandacht aan de dieren eerst tam en aanhankelijk te maken voordat ze naar een nieuw baasje gingen, ze waren dan ook erg lief en rustig. Liepen elke avond over de bank en keken dan echt naar de tv en zaten gezellig bij ons. En een aantal vrouwen vanaf kleins af aan, ook erg lief, maar iets actiever, gingen mee op vakantie en dan maakten we hele wandelingen met hun op onze schouder of in onze zak. Ook hebben we ons 2 keer laten overhalen om een wat oudere rat over te nemen die zijn baasje niet meer wilden, een keer een mannetje en een keer een vrouwtje. Wij dachten ze wel op dte kunnen voeden maar deze zijn allebij helaas nooit helemaal 100% tam geworden, hoe we ook ons best deden. Dus kijk uit met 'verpeste' beestjes die nooit echt aan mensen zijn gewend door te weinig aandacht.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:12

Kwam het woord zaagsel tegen. Dit moet je dus echt niet als bodembedekking geven. Deze moet stofvrij zijn. Ratten zijn heel gevoelig wat betreft de luchtwegen.

De kooi lijkt mij inderdaad niet geschikt, de tralies staan te ver uit elkaar.

Kijk eens op deze site: http://vsro.nl/
Hier staat verschillende informatie op, welke bodembedekking er is, welke kooien e.d.

Hier een aantal goede rattery's

- Rattery Pipi's Place
- Rattery Ratpack
- Rattery Rapalje
- Rattery Sillyrats
- Rattery Reba
- Rattery oliebol
- Rattery RatCity

Aantal opvang:

- Ratcity's Shelter
- Rattenopvang Parzival
- ROLL

In Leeuwarden zit een meisje die opvangt voor de roll.
Op het moment heeft zij een nestje zitten van 15 rittens (4 maart geboren).
Zijn nog maar 2 ratjes gereserveerd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 11:13

bedankt!
ik weet inderdaad dat zaagsel niet de juiste keus is.
nu ben ik aan het kijken voor iets wat wel geschikt is.
het moet iig voldoende vocht en geur opnemen en zacht aan de pootjes voelen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:49

Aubiose wordt ook wel gebruikt, ik heb er mijn cavia's ook op en vind het fijn spul waar weinig stof in zit.

Goed dat je 2 ratjes neemt en dat je ze bij de opvang vandaan wilt halen, want je moet ze nooit bij een dierenwinkel halen.

Verder kan ruiken vrouwtjes minder als mannetjes, maar mannetjes zijn een stuk knuffeliger. Je kan ook castraten nemen. Vrouwtjes zijn vaak drukker en die blijven ook niet echt bij je knuffelen, al zijn er uitzonderingen.

In ieder geval succes!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:05

Ik gebruikte liefst Corbo (Witte Molen had destijds een goedkopere versie). Fijn schoon te houden, niet zo hard als beukensnippers, ik vond beukensnippers ook altijd zo snel vies ruiken.

Als ik weer ratjes zou nemen, zou ik zeker gaan voor mannen! Héérlijk die stevige grotere lijfjes en ze zijn vaak zoveel relaxter en knuffeliger.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:14

M'n zusje en ik hadden vroeger 2 broertjes;
inderdaad groter en rustiger dan de vrouwtjes die ik van anderen kende.

Ondanks dat ze veel losliepen en grote kooi hadden, zijn ze bij ons wel met elkaar gaan vechten toen ze ouder werden. Dit zijn de enige mannetjes die wij gehad hebben, dus weet niet of dat vaker gebeurt als je broertjes bij elkaar houdt.

We hadden inderdaad ook een soort fijnere houtsnippers als bodem (stofvrij belangrijk, weet niet meer welk merk)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 16:22

ik heb gekozen voor katoenbedding,lekker zacht,en neemt veel vocht en geurtjes op.
en belangrijk: stofvrij

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:12

super! weet je al welke rattery/opvang je ratjes haalt?
Heb eventueel foto's van die rittens uit Leeuwarden

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:55

momenteel heb ik contact met ratjetoe uit hoofddorp,maar als dat niks word hoor je het!
alle spulletjes zijn besteld