Katten bak korrels in konijnen kooi?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimonoo

Katten bak korrels in konijnen kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 14:47

Mijn konijnen zitten buiten, we hebben een stuk tuin afgezet dus ze lopen gewoon heel de dag rond. In hun hok komen ze alleen om te eten en hun "behoefte" te doen :+ Maar het is een best groot hok, en het is super veel werk om telkens al dat hooi er uit te halen. Dus nu dacht ik als ik gewoon kattenbak korrels er in gooi dan kiep je dat om in de prullebak spoel je die bak uit, nieuwe korrels er in en klaar. Maar kunnen konijnen daar wel tegen?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:19

Als je houtkorrels neemt kan dat wel, kleikorrels enzo kan gevaarlijk zijn als ze er van eten.
Als je konijnen het netjes in een hoek doen dan kan je misschien een bak met strooisel neerzetten als toilet en dan verder geen strooisel. (In de zomer dan, buitenkonijnen hebben natuurlijk met winterse kou wel stro nodig.)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:20

In onze konijnenkooi deden we vaak die houtkorrels voor in de kattenbak en dan laag zaagsel eroverheen :-) Goed schoon te houden en die korrels nemen de stinkende luchtjes goed op (zowel bij de kat als bij het konijn)

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:43

Manou schreef:
Als je houtkorrels neemt kan dat wel, kleikorrels enzo kan gevaarlijk zijn als ze er van eten.
Als je konijnen het netjes in een hoek doen dan kan je misschien een bak met strooisel neerzetten als toilet en dan verder geen strooisel. (In de zomer dan, buitenkonijnen hebben natuurlijk met winterse kou wel stro nodig.)

Dat is nou juist het probleem, mijn eerste konijn deed het altijd netjes in een hoekje, maar toen kwam er een ander konijn bij, en nu ligt het gewoon versprijd over heeeel de kooi! maar houtkorrels is mss wel handig ja, bedankt voor de tip! :)

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:43

AngelofLove schreef:
In onze konijnenkooi deden we vaak die houtkorrels voor in de kattenbak en dan laag zaagsel eroverheen :-) Goed schoon te houden en die korrels nemen de stinkende luchtjes goed op (zowel bij de kat als bij het konijn)

Maar dat zaagsel, waait dat niet weg buiten? Want het hok staat dus gewoon altijd open..

benangelique

Re: Katten bak korrels in konijnen kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:16

zaagsel is prut. ik heb enkel geperste houtkorrels. 2 plasjes erop en het valt uit elkaar tot een zachte bedding. ideaal!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:25

Kimonoo schreef:
AngelofLove schreef:

Maar dat zaagsel, waait dat niet weg buiten? Want het hok staat dus gewoon altijd open..

Bij ons was het altijd windstil waar het konijnenhok stond dus daar had ik geen last van :D

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:15

Je kan ook houtsnippers kopen bij de boerenbond :) Die gebruikte ik altijd..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:07

Mijn konijnen hebben twee kattenbakken staan (zonder kap :D ) waar ik aubiose in doe (soort hennep, niet stoffig) en dan lekker stro eroverheen. Doordat ik in de rest van het hok geen strooisel heb doen ze daar niet graag hun behoefte en daarom dus wel in de bakken! Wel leg ik dan een tunnel voor ze neer, fleecekleedje en een lekker mandje!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:02

Ik dacht dat alle soorten korrels erg vervelend zijn voor knaagdieren. Ze kunnen er nl. niet goed op lopen. Vergelijkbaar alsof je zelf de hele dag op blote voeten over ronde steentjes loopt. Je voeten hebben dan geen houvast, omdat de vloer onder je uitrolt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:31

korrels kunnen idd zere hakken veroorzaken. je moet ze daarom ook alleen in het toilet gebruiken.
aan de andere kant, de hele onderkant van mijn verdiepingenhok bestaat uit korrels en hier zitten ze net zo lief als buiten op de tegels of boven in het hok op de aubiose.
let wel: de korrels vallen bij een beetje vocht al uit elkaar en dan is het een zachte ondergrond.

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:37

ik gebruikk katte bak korrels in het toiletje en daarover heen doe ik nog wat zaagsel.
maar als je konijnen niet op een toilet doen maar het gewoon versprijd door heel het hok doen.
dan kan je het beste zorgen dat heel het hok leeg is en een kale plank is. doe je hooi en stro dan ik een ruifje en hang die op, je konijnen gaan dan meestal vanzelf op het toilet omdat ze alleen hun behoefte doen op een plek die vocht opneemt en niet op een kale plank.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:43

Ons konijn knaagde het hele toilet kapot of slingerde het uit de hoek door zijn hele kooi (kon de bak nergens aan vastmaken). Hij wilde het wel in een hoek doen, alleen niet op dat toilet 8)7 . Ik deed er gewoon zaagsel in. Vond ik toch het fijnste om mee te werken. En in de winter zaagsel met een dikke laag stro erover.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:10

-marije- schreef:
ik gebruikk katte bak korrels in het toiletje en daarover heen doe ik nog wat zaagsel.
maar als je konijnen niet op een toilet doen maar het gewoon versprijd door heel het hok doen.
dan kan je het beste zorgen dat heel het hok leeg is en een kale plank is. doe je hooi en stro dan ik een ruifje en hang die op, je konijnen gaan dan meestal vanzelf op het toilet omdat ze alleen hun behoefte doen op een plek die vocht opneemt en niet op een kale plank.

helaas.... 1 van mijn mannen doet het gewoon op de tegels...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:44

ik zou hout of strokorrel gebruiken
gebruik ik nu ook binnenshuis voor Ko het Nijn
ik heb een open kattenbak in zijn kooi staan met hout of strokorrel (momenteel even houtkorrel) waaar hij op plast en ook het gros van zijn keutels legt
de rest van de kooi is zonder bodembedekker, maar die staat 24/7 open