Een kat op stal en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Een kat op stal en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 12:32

Ik heb een dilemma over een stal kat. Wij huren van iemand bijna 1 hectare wei. En daar zit ook een stal bij. Nu zit er al een tijdje een kat bij ons op de wei en in de stal. Dat is ook wel te begrijpen want we hebben buiten de paarden om ook nog muizen en ratten als bewoners. Vaak worden we als we naar de stal gaan bekeken door die kat. Soms zien we hem ook echt jagen op de wei. En ook merken we dat hij lekker op het hooi zijn slaap plaats heeft gemaakt. Want dan zien we hem nog net weg schieten.

Wij zijn natuurlijk wel blij met die kat. Maar van de andere kant zou ik toch wel willen weten of de kat gechipt is. Van wie die kat is? Mogelijk zelf chippen, en mogelijk ook enten. Maar het is een wilde kat. Je moet dan met een vang kooi gaan vangen. En wij zijn nou net zo blij met de kat/poes. dat we die niet kwijt willen. Want we komen in de regelmaat gedoden ratten en muizen tegen.

Wat zouden jullie doen? Vangen of gewoon vrij laten rond lopen?

Wie heeft raad?

Vjestagirl

Re: Een kat op stal en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:34

Gewoon vrij rond laten lopen. De kans dat je zo'n dier gechiped krijgt is minimaal, want die vreet je vingers waarschijnlijk op als je in de buurt komt.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:36

Lekker laten rondlopen.
Waarschijnlijk is het een zwerver die bij jullie op stal in het paradijs is beland.
Ik zou em ook zeker niet laten inenten/chippen.
Dieren die al zo lang zonder enting lopen hebben een hoog immuunsysteem en dat zou je verstoren door een inenting.
Daarnaast kost vangen waarschijnlijk je handen ;)
Paarden ( en die niet alleen) kunnen ziek worden van muizen/ratten plas of poep.
Dus hop lekker laten roven die kat :D
Laatst bijgewerkt door Meetje22 op 11-03-09 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:36

als je denkt dat er mogelijk een eigenaar is zou ik gewoon in de buurt rondvragen en evt wat advertenties ophangen en even bij amivedi checken. Vind je niemand, dan lekker laten lopen. Wat vjestagirl al zegt, hij vreet je handen waarschijnlijk op.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 12:39

Dat is een goede Zwerte! het is nl wel een erg mooie kat! Cypres maar dan ook nog met vlagen rood cypres erin zeg maar. En op zn borst een beetje wit. Iemand nog een leuke naam voor onze zelf aan komen lopende stalkat?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:09

Mijn vader heeft zn zwerfkat vulles genoemd omdat ie tussen het vuilnis inzat.
Beestje werd helaas een half jaar later doodgereden.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:31

Als je hem perse wilt chippen dan kan je hem ook een kalmeringsmiddel geven door het eten. Zo heb ik ook eens een kat gevangen om hem te laten castereren. Maar ik zou jullie stalkat gewoon laten lopen :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:36

De kat word niet bijgevoerd. ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:38

Als je dat beestje niet kan aanhalen zal er zeker geen eigenaar zijn hoor! Je zal hem eventueel wel met een beschrijving bij het asiel en de dierenbescherming kunnen opgeven, maar ik denk dat de kans klein is dat iemand hem kwijt is.
Wij hebben hier ook de mooiste wilde katten rond lopen, dus dat ie prachtig is zegt naar mijn idee ook niet zo veel.

Castreren vind ik wel een goed idee eigenlijk, bijvoorbeeld inderdaad door kalmering in het voer. En als ie dan toch kalm is kan je hem gelijk door de dierenarts laten checken en chippen. Inenten is misschien ook een goed idee, maar wat Meetje22 zegt klinkt eigenlijk ook wel logisch.\

Edit: dat je hem normaal niet voert betekent toch niet dat je geen bakje kunt neerzetten? Of zou die dat niet opeten?
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 11-03-09 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:39

je kan z'n signalement bij Amivedi doorgeven en dan heb je je plicht gedaan :)
meer hoeft echt niet. als mensen hun kat kwijt zijn komen ze toch ook bij amivedi terecht.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:49

Ik was zo wie zo al van plan om amevedi te bellen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:03

Ik zou hem niet gaan enten enzo, laat hem daar lekker leven.
Als jij dat toch goed vind

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:09

Wij hadden eerst ook een zwefkat op stal voordat er brand uitbrak. Gewoon laten lopen, beestje was omgedoopt tot de naam poes. Lekker makkelijk en een helehoop minder muizen.
Wij hadden wel van een schoenendoos hooi en oude handoeken een slaapplekje gemaakt, hij sliep namelijk boven in de stal, waar de honden niet konden komen.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:14

ik zou hem proberen te vangen, laten nakijken door en da.. en evt laten castreren (anders loopt er straks een dozijn stalkatten rond :P ) en dan verder weer gewoon laten lopen.. enten en chippen zou ik pas doen als het de da verstandig lijkt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:21

ik zou me er niet druk om maken en dat dier lekker laten lopen :) :)

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:22

Ik zou de kat lekker rond laten lopen en zelf zijn eten laten vangen! Als je gaat bijvoeren moet je dit voortaan doen en zal zijn jachtlust ook deels verdwijnen, dus als de kat genoeg te eten vangt zal die echt niet omkomen van de honger, al zou ik het wel een beetje in de gaten houden of ie niet dun wordt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:30

Als de kat mager zou zijn zou ik wel bijvoeren en niet de hele jachtlust gaat weg als je gaat voeren, door hun instinct zullen ze toch blijven jagen.
Maar als de kat er goed uitziet zou ik niet voeren.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:48

pubelia schreef:
Dat is een goede Zwerte! het is nl wel een erg mooie kat! Cypres maar dan ook nog met vlagen rood cypres erin zeg maar. En op zn borst een beetje wit. Iemand nog een leuke naam voor onze zelf aan komen lopende stalkat?

Klinkt alsof je onze stalkat beschrijft! :D
Dat is ook een cypers met rood poesje. Wij hebben d'r 'Bizkit' genoemd. :j
Alleen was zij als wilde kitten bij ons als gebracht door de Dierenbescherming. Nu is het een heerlijke knuffeldoos die samen met haar zwarte broer de stallen onveilig maakt voor de muizen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:46

Zou hem ook lekker laten lopen, wie weet kun je z'n vertrouwen wel winnen door de tijd heen :) En lekker brokjes neerzetten als het heel koud is of als hij mager dreigt te raken :)

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:10

Lekker laten lopen!
Bij ons op stal is er ook een kat aankomen lopen met jonkies, die inmiddels dood is, maar verder hebben we nu dus 4 poesjes rondlopen, die dus van niemand zijn. We hebben ze wel laten steriliseren, en ze krijgen wat brok erbij. Wij vinden het wel leuk :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:37

De kleur die je beschrijft is schilpad kleur en dat zijn altijd poezen,als ze niet gestereliseerd is heb je binnenkort een stal vol katten.
Misschien kan je haar vertrouwen winnen door haar te voeren en dan laten stereliseren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:46

schildpad zijn mooie egale vlekken , zoals een lapjes poes!

pub, ik zou m lekker laten lopen en amivedi bellen met de beschrijving. kans is groot dat het een gedumpte of zwerfkat is maar je weet nooit! verder lekker laten lopen en mocht je teweinig muizen hebben zou ik een pak brokjes voor m kopen!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 23:07

Ik weet zeker dat dit geen schildpad is. Het is een cypres met ipc groene strepen ook een beetje rode/ bruine strepen. En een witte borst. (heb zelf in een asiel gewerkt dus weet waar ik over praat ;))

De poes is er niet altijd. Vandaag en gisteren was die er niet, maandag was die er wel. Dus de poes zal ook wel ergens anders heen gaan voor het eten enzo. Ik denk dat ik het maar mooi zo laat. Hou de kat goed in de gaten, word die te mager dan kan ik altijd nog laten bijvoeren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:17

dit is duidelijk een cyperse kat! (heb em zondag gezien)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:33

Vangen voor chippen of enten zou ik niet doen, maar zeker wel om het beestje te laten steriliseren of castreren.