Vergrote prostaat bij een hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathachou

Vergrote prostaat bij een hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:18

Dag lieve forumleden!

Mijn Engelse Cocker Jack zit sinds een tijdje behoorlijk in de lappenmand. Vorige week woensdag is een gezwel bij zijn oog weggehaald, die hebben we meteen laten onderzoeken, hopen dat het goedaardig is! Uitslag hopen we uiterlijk as maandag te krijgen. Daardoor loopt hij nu met een prachtige toeter om zijn nek, zodat hij niet aan de hechtingen kan gaan zitten krabbelen. Ontzettend frustrerend voor hem, maar het is niet anders ...

Ook kampen wij met Jack tegen een vergrote prostaat. In eerste instantie dachten we dat hij last had van blaasontsteking, omdat hij vaak in de gang plaste (vooral 's nachts) en een paar keer zat er ook bloed tussen. Wij natuurlijk naar de dierenarts ermee en hij heeft antibiotica gehad. Dit hielp telkens maar tijdelijk, dus hebben we hem op de foto laten zetten, kijken of hij geen last heeft van blaasstenen.
Hieruit kwam dat zijn prostaat 10x groter is dan normaal en ook behoorlijk ontstoken. Doordat de prostaat op de blaas drukte, had hij last van incontinentie en het bloed kwam van de ontstoken prostaat af.
De vergrote prostaat schijnt een te hoge gehalte testosteron als oorzaak te hebben. We hebben hem dus voorlopig chemisch laten castreren en hebben ook antibiotica gehad tegen de ontsteking.

Nu is mijn vraag, zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Zo ja, hoe hebben jullie dit aangepakt? Een optie is natuurlijk castreren, maar ik ben zelf niet zo een voorstander van castreren als het niet echt nodig is, vooral omdat het castreren invloed heeft op de vachtstructuur van de cocker (begrijp me niet verkeerd, we zullen hem echt niet laten lijden of iets dergelijks, als castreren de enige optie, zal dit natuurlijk gebeuren!). Daarom willen wij even kijken of het ook te handhaven is door de chemische castratie. Mocht dit niet te doen zijn, dat hij telkens om de 2-3 maanden een nieuwe prik moet hebben, dan laten we hem uiteraard wel castreren.
Maar ik ben dus op zoek naar mensen met dezelfde ervaringen en mij misschien ook de voor's en tegen's van chemische castratie tegenover de echte castratie kan vertellen...
Alvast bedankt !
Groetjes,
Nathalie en Jack!

Wilawander

Re: Vergrote prostaat bij een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:59

Een chemische castratie zou ik niet vaker als 1 hooguit 2 keer geven. Het heeft zoveel bijwerkingen. Of je moet een oude hond hebben waarbij castereren niet meer kan vanwege de narcose.
Mijn Duitse herder heeft ook eens een vergrote prostaat gehad waardoor hij zjn ontlasting niet meer kwijt kon en het uitgilde van de pijn. Hij heeft toen een chemische castratie gehad en sindsdien geen problemen meer.
Ik zou gaan voor een normale castratie.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:03

Onze Labrador Jack heeft het een paar maanden geleden ook gehad. Erg ziek er van geweest.
Na een week antibiotica en predn. was hij wel wat opgeknapt maar de prostaat aan 1 kant nog steeds enorm vergroot.
Beste optie was toch castreren zei de dierenarts.....hebben we dan ook maar direct laten doen. Hij knapte daarna enorm snel op...en is nu de oude weer! ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:06

ja castreren , ik zou de gezondheid van mijn hond toch boven een mooie/minder mooie vacht zetten...

zou daar zelf niet eens over twijfelen...

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:11

Kan maar 1 ding zeggen Casteren!!, Een van mijn dwergschnauzer reuen heeft dit ook gehad. De vacht kan idd gaan veranderen maar ook ik ga voor gezondheid boven schoonheid.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:37

kimmie261 schreef:
ja castreren , ik zou de gezondheid van mijn hond toch boven een mooie/minder mooie vacht zetten...

zou daar zelf niet eens over twijfelen...

Zoals ik in mijn post gezet had gaat de gezondheid ook zeker voor zijn mooie vacht ;) ...
Ik ga aanstaande maandag wel even met mijn dierenarts overleggen over hoe en wat en dan ga ik wel beslissen wat r gaat gebeuren.
Ik was er zelf niet bij toen ze die vergrote prostaat constateerde, dus ik ga zelf ook wel ff overleg plegen met mijn dierenarts ...
Alsnog bedankt voor jullie reacties :)!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:41

als je verder niet met hem wil fokken,is castreren echt een goede optie,die nu nog vergrootte prostaat kan ook kwaadaardig kanker worden,en dan houdt het echt voor hem op...

ik heb zelf mijn dogo reu meteen laten castreren toen ze op de foto zagen dat zijn prostaat iets vergroot was...

ik ken 2 labradors,waarbij ze bij beide ( 1 laksheid de ander omdat ie fokreu was ) te laat waren met castreren en zijn beide dood gegaan aan prostaat kanker...terwijl ze beide eigenlijk nog super goede honden waren,..zo zonde..

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:26

Op dit moment is hij chem gecastreerd, dus we zijn tegen de vergrote prostaat aan het vechten. ok heeft hij ab hiertegen gehad :). Maar ik zal het mezelf nooit vergeven als mijn hondje te overlijden komt omdat ik zelf te laks ben geweest, dus we gaan er zeker iets aan doen ...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:44

bij een vergrote prostaat is er natuurlijk niet direct sprake van (hoeft niet tenminste!) kanker.
Echter als een hond het lang OF vaak heeft kan hij er wel prostaatkanker van krijgen en inderdaad, dat overleven ze niet.

Bij onze Labrador Jack hebben ze ook direct (op mijn verzoek) weefsel weggenomen en opgestuurd. Ik voelde me er erg onrustig over en wilde toch graag weten of er wel of geen kanker al aanwezig was.
Dat was er niet aanwezig gelukkig!
Ook ik "haperde" VOOR het bezoek aan de dierenarts over het castreren ivm z'n vacht. Hij had een prachtige vacht en verhaarde nagenoeg nooit. Heerlijk dus, zeker bij een Lab die soms het hele jaar door verharen.
Maar goed...toen ik hoorde wat er aan de hand was kon me dat gestolen worden (dan maar 1x extra stofzuigen per dag ;) ) en toch doorgezet.

Sterkte in ieder geval met je hond! Ik hoop voor je dat het snel kleiner wordt.