Waarom doet mijn poes dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solaria_Liz

Waarom doet mijn poes dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 20:07

Mijn 2 poezen vinden het geweldig om achter elkaar aan te rennen en lekker te spelen met elkaar.
Maar ik zie heel vaak dat mijn eerste poes tippy de andere in haar nekvel bijt en daarna helemaal begint te likken
Aabje gaat dan stil op de grond liggen en laat Tippy haar gang maar gaan.

Wie weet waarom Tippy dit doet? Waarom bijt ze eerst en likt daarna?
Is dit een vorm van onderdanigheid van Aabje ofzo?

groetjes

klomp

Re: Waarom doet mijn poes dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:31

Lijkt mij gewoon spelen, mijn katten rennen ook regelmatig achter elkaar aan en bijten dan ook :D Wel allemaal op een leuke manier, soms ook wel ietsje harder :=
Maar daarna zitten ze weer samen in een mandje of zitten elkaar te wassen :+

Ik zou me er niet teveel druk om maken als ze verder goed overweg kunnen met elkaar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:36

Misschien ook een beetje dominantie? Mijn grote dikke kater grijpt zijn 2 jongere huisgenotes ook regelmatig om ze dan in de houdgreep te nemen en schoon te likken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:39

Moeders pakken hun kind ook eerst vast in de nek denk ik zo, zodat ze als reflex stil blijven zitten. Als kittens in de nek worden opgetild door hun moeder houden ze zich immers slap. Dus vaak geven katten zo min of meer een signaal of commando af om stil te zitten. Katten die gezond zijn opgegroeid zullen zich dan overgeven of ontspannen. Mijn wilde kat die pas na 13 weken in asiel kwam die geeft zich NIET over als je haar in de nek pakt. Elke mentaal gezonde poes normaliter wel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:49

Hier vind ik het geweldig om te kijken naar hoe ze op een speelse wijze de rangorde uitvechten.
Dit gebeurd niet dmv vechten, maar door zulke spelletjes zoals jij nu opnoemt, vastpakken in nekvel, en als ze netjes stil blijven liggen, worden ze gewassen :+

Willen ze weer opstaan, dan pakt de bovenste het nekvel weer vast haha.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 00:14

het is ook erg leuk om naar te kijken :)
Alleen 's nachts is het wat minder want ze houden me regelmatig wakker met hun gestoei :P dan rennen ze achter elkaar aan en knallen overal tegenaan :P

Maar ben blij dat het toch wel gewoon gedrag is.
Tippy is namelijk met de hand opgevoed en Ik vermoed dat Aabje vroeger mishandelt is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:46

Het is helemaal gewoon dus, ze imiteren hun moeder die hun vroeger goed vastpakte en even lekker en grondig schoonlikte en dan moet je stilliggen van mams, geen gekrioel of gewiebel ;-)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:08

wel grappig dat 2 poezen van het zelfde leeftijd dat bij elkaar doen :P Ze delen wel heel veel :D met eten hebben ze 2 bakjes. 1 bak voor 1 poes en als ze allebei de helft ophebben, wisselen ze van bakje :P