Wie heeft zijn tuin afgezet (voor zijn katten)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie heeft zijn tuin afgezet (voor zijn katten)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:35

Mijn vorige kat bleef altijd netjes in onze tuin, van de twee pubers die ik nu heb kan ik dat natuurlijk niet verwachten. ;)

Ik wilde mijn katten eerst helemaal niet naar buiten laten, maar één van de twee wil gewoon écht naar buiten kunnen (nu gaat ze zo nu en dan aan een tuige en dat vindt ze GE-WEL-DIG). De andere, echt een tuttig prinsesje, interesseert zich helemaal niet voor het leven buitenshuis, blijft veel liever binnen.

Nu wil ik de tuin dus goed afzetten zodat ze als ze willen, vrij in de tuin kunnen lopen maar niet weg kunnen. De tuin is groot, heeft veel bossen, schuttingen er omheen (maar die zijn niet overal even goed dicht, bijvoorbeeld bij de grond omdat voor de schuttingen allemaal bomen en bossen etc. staan).
Aan één kant hebben we een groot 'open' hek. Een hond van middelmatige grootte loopt er zo doorheen, een kat dus ook. :+ Hier moet ik ook een oplossing voor zien te vinden.

Ik ben ook benieuwd naar de kosten. Niet dat het mij interesseert, maar ik heb hier nogal wat tegenstand van mensen die het onzin vinden, dus tja.. :roll: Het moet dus ook wel een beetje 'wat lijken', niet rommel-achtig, want dan kan ik dit plan er hier al helemáál niet doorheen drukken.....

Rosita

Re: Wie heeft zijn tuin afgezet (voor zijn katten)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:52

www.nettenlijn.nl Vraag hem eens langs te komen? Deze mensen hebben veel ervaring en zijn handig en creatief.

En ja, de kosten....... Wat 'kost' het je als je kat weg is of verongelukt of alleen(..) een ongeluk veroorzaakt? Alles is zo betrekkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:02

Ja, mij maakt het ook niets uit wat het kost. Mijn dieren zijn onbetaalbaar. Maar er woont hier nog 'iets' wat steil achterover valt als iets voor m'n dieren iets kost. :+

Bedankt voor de link! Ik ga direct kijken.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:27

Het klinkt alsof je een flinke tuin hebt. Met niet alleen hier en daar openingen in schutting en hekken, maar óók bomen/struiken die er dichtbij staan. Dan kun je alle gaten wel gedicht hebben, maar dan klimmen ze in een boom/struik en dan zijn ze nóg zo huppekee over de schutting.
Wellicht is het dan een beter idee een ren te bouwen?
Wij hebben er zelf een van aluminium gaaspanelen; laten maken bij een volière bouwer. In een hoekje van de tuin geplaatst, waar twee schuttingdelen samen komen.
Wij moeten ze er naartoe brengen, maar er zijn ook mensen wiens tuin zodanig is ingericht dat de katten vanuit een opening in het huis naar de ren kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:30

Dat ziet er mooi uit!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:34

Ja he?
Het is echt ideaal: mooi stevig, eenvoudig te monteren (als in: niet moeilijk, maar wel een beste klus--> je kunt op die eerste foto nog wel zien dat ik de delen eerst met van die tie-raps (?) vastgemaakt heb, dan bleef alles mooi staan en daarna de schroeven er ingedraaid) en onderhoudsvrij :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:37

Ah oh.... als dit maar niet weer een eindeloze discussie wordt over katten... ;) Ziet er wel goed uit zo'n "voliere". Maar laat je de katten dan 24 uur buiten? Hoe doe je dat met naar binnen halen?
Het ziet er een beetje uit als zo'n dierentuinkooi ;) alleen nog een panter, oh nee, kat erin. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:57

Nee dat is niks voor mij, zo'n voliere... Ik ken mijn kat en die wil de hele tuin door racen. :D

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:08

Ik heb ook mijn tuin afgezet zodat ze er niet uit kunnen maar mijn tuin is niet zo groot dus dat is goed te doen. Aan 1 kant heb ik een hoge schutting waar ik aan de bovenkant groen gaas heb dat naar binnen gebogen is zodat ze er niet overheen kunnen, langs de andere kant heb ik een hoge coniferenhaag waar ik onderaan ook gaas heb van ongeveer een meter hoog, de achterschutting en poort hebben ook gaas bovenaan.
Ik heb de katten voor mijn plezier en wil niet dat anderen last van mijn katten hebben, ze hebben ruimte genoeg in de tuin dus vind ik het niet nodig dat ze op straat gaan zwerven en andermans tuinen gaan bevuilen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:21

Bij mijn vorige huis had ik een soort heras hekwerk, begroeid met klimop, daarboven had ik speciaal kattenschrikdraad (schuine paaltjes met 2 draden) . Dat werkte goed...na enige vertraging vanwege de klimop...zorgen dat ze "aarde" maken is dan niet zo simpel.

Bij dit huis ga ik (binnen nu en 1.5mnd een hekwerk plaatsen met gaas dat naar binnen overhevelt rondom de achtertuin en stallen zodat ze ongeveer 1000m2 hebben om in rond te struinen (mijn vorige huis was 350m2) inclusief poorten kost me dat 2000euro... Daarnaast heb ik nog problemen om op te lossen, zoals een bestaande muur tussen mij en de buren van 1.80cm- denk dat ik daar toch met schrikdraad moet gaan werken.

Ik heb 7 katten, allemaal sukkelaars (aidskat, nierpatienten, schuwe zwervers met medische problemen) en niet alleen wil ik niet dat een ander daar last van heeft. Ik wil ook niet dat ze vergiftigd, aangereden of aangeschoten worden.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:30

Die website van nettenlijn ziet er goed uit! Iemand ervaring met deze mensen?

Ik wil in de zomer mijn katje ook naar buiten kunnen doen als ik zelf ook thuis ben. Dus zoiets waarbij het langs de zijkant naar binnen staat, lijkt me een prima oplossing! We gaan dan toch ook nieuwe schuttingen plaatsen, dus wellicht kunnen we dat er gelijk bij doen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:32

ik heb een wat grotere voliere (ik zit er zelf ook in en voel me echt geen gevangen vogeltje dus ik het valt best mee) voor foto´s zie mn site. Er zijn nog legio andere mogelijkheden, kijk ook maar eens hier: http://www.kattenpraat.nl/phpbb3/viewto ... 43&t=10189 er zijn wat foto´s weggehaald in de loop der tijd maar geeft wel een idee

edit, die site van nettenlijn, WOW! krijg gelijk inspiratie! kan de rest van mn tuin zo ook omheinen, tjonge er zitten mooie volieres tussen zeg! zouden zo door kunnen gaan voor kattenren!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:49

sunny_l0ve schreef:
Ah oh.... als dit maar niet weer een eindeloze discussie wordt over katten... ;) Ziet er wel goed uit zo'n "voliere". Maar laat je de katten dan 24 uur buiten? Hoe doe je dat met naar binnen halen?
Het ziet er een beetje uit als zo'n dierentuinkooi ;) alleen nog een panter, oh nee, kat erin. :P

De kooi is 2,5 x 3x 1.75 dus dat is wel heel wat voor 3 katjes ;) Plus dat er nu allerlei klim-, verstop- en klimmateriaal in staat --> beweging genoeg dus :j
En nee daar zitten ze niet 24 uur per dag in; met mooi weer (zoals vandaag weer voor 't eerst) brengen we ze daar naartoe en na verloop van tijd halen we ze weer op.
En een panter? Ik moet zeggen...het heeft er wel wat van weg:

Afbeelding

:D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:03

Kennis van me heeft overal om hele tuin schutting van ca 2 m hoog, met daarop 3 naar binnenstaande schuinoverhangende stroomdraadjes.
Niet goedkoop, maar werkt fantastisch!
Ondertussen weten de durfals dat je niet over die schutting kunt en wilt. En ze kunnen de hele tuin door banjeren.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 02:54

Paulusjuh schreef:
Die website van nettenlijn ziet er goed uit! Iemand ervaring met deze mensen?

Ja, ik dus ;-) Goede ervaringen zelfs, anders zou ik hun link niet plaatsen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 03:07

langs het hek 3 buizen boven elkaar met zo pvcbuizen rond die draaien, raken ze moeilijk overheen.
Petsafe kan ook wat zijn.

Ik zit hier ook mee trouwens :j Wil binnen een jaartje toch echt een huisje met tuin gaan kopen, en de poesjes moeten dan echt naar buiten kunnen, maarz e zijn me te heilig om zomaar los te laten. Een ren spreekt mij niet zo aan, ik vind het lelijk, en ik heb schrik dat ze het zelf als kooi ervaren.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:29

MamaMiesje schreef:
sunny_l0ve schreef:

De kooi is 2,5 x 3x 1.75 dus dat is wel heel wat voor 3 katjes ;) Plus dat er nu allerlei klim-, verstop- en klimmateriaal in staat --> beweging genoeg dus :j
En nee daar zitten ze niet 24 uur per dag in; met mooi weer (zoals vandaag weer voor 't eerst) brengen we ze daar naartoe en na verloop van tijd halen we ze weer op.
En een panter? Ik moet zeggen...het heeft er wel wat van weg:

Afbeelding

:D

Het heeft er in ieder geval veel van weg :D Wat een kattenparadijs. Maar dat zal zeker niet echt goedkoop zijn geweest.... ;) Ach ja, alles voor de huisdieren toch!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:34

Dat viel nog wel mee hoor; 7 panelen (3 op de lange wand, 1 op de wand met deur, en 3 dakpanelen) waren €300,-. Zelf opgehaald en zelf in elkaar gezet.
Helemaal op maat gemaakt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:37

MamaMiesje schreef:
Dat viel nog wel mee hoor; 7 panelen (3 op de lange wand, 1 op de wand met deur, en 3 dakpanelen) waren €300,-. Zelf opgehaald en zelf in elkaar gezet.

Valt nog reuze mee! Maar dan moet je wel handig zijn :+

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:43

Ik heb mijn poezen ook in een ren zitten van 3 bij 6. En 2 meter hoog.Aangezien de buurman meent dat ze eekhoorns kunnen vangen en hij een vangkooi zet en mijn poezen dan bij het asiel aflevert! Liever wil ik ook de tuin omheinen zodat ze nog meer de ruimte hebben. Maar aangezien wij in een bos wonen is dit gewoon niet te doen. Als we gaan verhuizen wil ik een stroomdraadje bovenop de schutting maken als ze in de buurt erg anti-kat zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:47

Ik denk dat een grote ren ook het beste is, want katten zijn slim en ze weten altijd wel een gaatje of een klimboom te vinden :+

Een kennis van mij heeft een normaal grootte tuin. Ze heeft er een tuinhek omheen laten zetten, maar dan niet de planken verticaal maar horizontaal. Ook heeft ze een schrikdraadje erboven gespannen. Ze heeft 1 kat die mág naar buiten, alleen ze zit met haar dove poes die achter de ander aan loopt. dus daarom mogen ze niet naar buiten. Die dove is vorig zomer al 4 X op het dak geweest, ondanks het schrikdraadje etc. }:0 Ze heeft ook wat gaas hier en daar voor de gaten gemonteerd.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:57

Je hebt ook een electronisch systeem waarbij de katten een halsbandje omkrijgen. Als ze dan in de buurt van een ingegraven draad komen krijgen ze eerst een waarschuwingstoon te horen dat ze niet verder mogen. Als ze dan toch verder lopen krijgen ze een schokje.
http://www.agradi.nl/product?sc=Honden& ... +omheining

Dat klinkt ook handig voor grotere tuinen. De grote vraag is natuurlijk wel of het écht goed werkt en hoe de katten hierop reageren. Wij willen dit binnenkort gaan aanleggen, dus kan helaas nog geen ervaring delen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:12

Sprintje schreef:
Je hebt ook een electronisch systeem waarbij de katten een halsbandje omkrijgen. Als ze dan in de buurt van een ingegraven draad komen krijgen ze eerst een waarschuwingstoon te horen dat ze niet verder mogen. Als ze dan toch verder lopen krijgen ze een schokje.
http://www.agradi.nl/product?sc=Honden& ... +omheining

Dat klinkt ook handig voor grotere tuinen. De grote vraag is natuurlijk wel of het écht goed werkt en hoe de katten hierop reageren. Wij willen dit binnenkort gaan aanleggen, dus kan helaas nog geen ervaring delen ;)

Dat klinkt heel handig en ik geloof dat het bij honden ook wel goed werkt, maar bij katten... Ik weet niet hoor.. Daarnaast wil ik ze geen bandjes omdoen omdat ik dat te gevaarlijk vind.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:33

sunny_l0ve schreef:
MamaMiesje schreef:

Valt nog reuze mee! Maar dan moet je wel handig zijn :+

Who needs a man? Ik niet hoor (nouja, ik heb er wel een; die heeft onze zoon bezig gehouden :') ) , ik kan dat wel zelf :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:37

Wij hebben 20 jaar lang de tuin afgezet gehad voor onze Heilige Birmanen.
Speciaal 2 meter hoog gaas met een dwarsstuk erop aan de bovenkant, zodat ze er niet uit konden.
Echt een groot stuk, de helft van onze tuin. De ruimte die mijn katten buiten hadden was toch zeker ruim 150 m2.
Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen gezegend is met zoveel ruimte bij huis ;)

We hadden een sluis in de muur met twee luikjes, zodat ze zelf in en uit konden gaan.
Zo hadden we ook geen vreemde katten in de tuin.

Nu hebben we geen afgezette tuin meer voor de katten. Wel zo afgezet dan mijn hondjes er niet uit kunnen.
Heb nog 3 oude Birmanen, die komen niet buiten. Hebben ze geen behoefte meer aan.