Mijn hond doet vervelend tegen puppy's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

Mijn hond doet vervelend tegen puppy's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 14:07

Hoi,

Mijn nicht heeft een maandje geleden twee puppy's gekregen en ze komt een paar keer per week bij ons langs.
Meestal neemt ze dan haar puppy's mee omdat ze toch moeten leren om met andere honden om te gaan.
Maar mijn hondje blaft en gromt heel hard naar ze.
Als een van de pups op hun rug gaat liggen dan loopt ze gewoon weg maar even later gromt ze gewoon weer.
Ze heeft ook meer hekel aan het teefje daar gromt en blaft ze het hardst naar, het reutje is ook wat onderdaniger dan het teefje misschien dat het daar aan ligt?
Het lijkt ook alsof ze een beetje bang voor ze is omdat ze niet echt in hun buurt wil komen.
Ik heb ook al geprobeert om de puppy's helemaal geen aandacht te geven, want ik dacht dat ze jaloers was maar ze deed alsnog vervelend.
Ons andere hondje kan juist heel goed met pups omgaan en speelt heel leuk met ze.
De puppy's zijn al een aantal keer bij ons geweest maar haar gedrag lijkt niet te veranderen en het wordt nogal irritant.
Ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben.

Groetjes Cathelijne

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:09

Je teefje heeft waarschijnlijk het idee dat ze haar dominantie moet laten zien tegenover het andere teefje (op zich logisch, want het is haar territorium). Dat komt wel vaker voor tussen teefjes.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 07-03-09 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cath

Re: Mijn hond doet vervelend tegen puppy's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 14:11

Ja dat dacht ik ook al, maar ze doet ook tegen het reutje gemeen. Ik vind het ook zo raar want meestal kan ze heel goed met andere honden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:24

Das toch wel een heel vreemd verhaal. Honden horen in mijn ogen altijd normaal te doen tegen pups, hoe irritant zo ook kunnen zijn :D Da's volgens mij hond-eigen.
Misschien weet ze zich er geen raad mee? Er zijn ook wel honden die gemeen doen tegen mijn pup, maargoed, mijn pup is met 22 weken al bijna 35 kilo en 65cm hoog :D Dus kan me voorstellen dat honden niet echt het idee hebben dat ze met een pup te maken hebben :P

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 14:29

Ik denk ook dat ze het allemaal nog een beetje vreemd vind. Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren, weet verder niet wat ik moet doen.

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:35

Het kan zijn dat ze gewoon niet weet hoe ze ermee om moet gaan en ze het eng vind.
Puppy zijn over het algemeen altijd over-enthousiast en hebben soms nog niet helemaal door dat hun aanwezigheid en hun onbehouden gedrag bij sommige honden niet goed over komt.

Wij hebben zelf ook een hond die een "hekel" heeft aan puppys, maar dat is voornamelijk gewoon omdat hij ze eng vind en zich geen houding weet te geven.
Is heel moeilijk om uit je hond je te krijgen. Voornaamste wat je kan doen is toch proberen de puppys niet te veel toenadering naar jou hond te laten zoeken..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:38

Ik zou haar de pups wel laten corrigeren als de pups dat nodig hebben, maar als ze gromt of blaft zonder reden, zou ik dat toch straffen. Onze oudste dog wordt redelijk geteisterd door onze doggenpup, maar als zij zonder reden gromt of naar doet tegen hem, dan krijgt ze toch op haar donder. Andersom net zo natuurlijk.
Jij bent nog altijd de baas!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 16:35

Oke nou bedankt voor de tips ik zal kijken hoe het verder gaat.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:40

Ik zou ze gewoon eens samenzetten op neutraal terrein, kan zijn dat het dan heel wat beter gaat. Als ze mekaar dan gewoon zijn, kan je thuis proberen.
Maar er zijn natuurlijk ook honden die afgeschrikt worden door dat speelse van puppy's.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:42

Inderdaad neutraal terrein. Mijn hond vindt puppy's ook absoluut niet leuk, maar het ligt er ook aan welke puppy. Maar dat komt vooral doordat puppy's zo enthousiast zijn en nog niet de grenzen helemaal weten.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:47

Ja maar deze kennen de grenzen wel redelijk en zijn meestal moe als ze komen en niet heel erg speels. Daarom vind ik het vreemd gedrag van mijn hondje.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:29

mijn hond (boomer van 10) vind onze 2 pups ook niet echt leuk dit omdat ze heel wild zijn en nu al groter dan hem en heel druk zijn hij gromt alleen om aan te geven dattie het niet wil..

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:31

hmm..raar...komen er ook wel eens andere honden bij jullie? en hoe doet ze daar tegen?
Misschien heeft het toch te maken met het territorium ofzo..???

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:27

Cath_16 schreef:
Ja maar deze kennen de grenzen wel redelijk en zijn meestal moe als ze komen en niet heel erg speels. Daarom vind ik het vreemd gedrag van mijn hondje.

Wat raar dat ze het dan nog doet. Ik denk dat het dan toch angst is? Anders zou ze niet alleen maar grommen lijkt mij. Zou je misschien een keer mee kunnen kijken bij een puppycursus, dan zijn de pups meer op elkaar gefoccused en vindt ze het misschien minder eng. Ik vindt het wel apart gedrag.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:09

XoNo schreef:
Das toch wel een heel vreemd verhaal. Honden horen in mijn ogen altijd normaal te doen tegen pups, hoe irritant zo ook kunnen zijn :D Da's volgens mij hond-eigen.

Dat hoeft helemaal niet. Een hond heeft geen bijtrem als de andere hond niet tot de eigen roedel behoort.

XoNo schreef:
Ik zou haar de pups wel laten corrigeren als de pups dat nodig hebben, maar als ze gromt of blaft zonder reden, zou ik dat toch straffen.

En ook dit klopt niet helemaal. Jij kunt wel denken dat grommen of blaffen zonder reden gebeurt, maar wij zien alles niet wat een hond ziet, wij lezen een hond niet zoals ze elkaar lezen. Een hond gromt of blaft praktisch nooit zomaar. Je moet het dus ook zeker niet afstraffen. Het enige wat je de hond hiermee leert is dat hij niet meer moet waarschuwen door te grommen, want dat mag hij niet. Hij zal dan misschien meteen maar gaan bijten.
Of hij wacht zijn kans af en doet het als de baas er niet bij is.....

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:48

We gaan kijken hoe ze reageert op de pups als de pups in hun eigen huis zijn.
En dan zien we het wel weer ;)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:28

Diablo schreef:
XoNo schreef:

Dat hoeft helemaal niet. Een hond heeft geen bijtrem als de andere hond niet tot de eigen roedel behoort.

XoNo schreef:
Ik zou haar de pups wel laten corrigeren als de pups dat nodig hebben, maar als ze gromt of blaft zonder reden, zou ik dat toch straffen.

En ook dit klopt niet helemaal. Jij kunt wel denken dat grommen of blaffen zonder reden gebeurt, maar wij zien alles niet wat een hond ziet, wij lezen een hond niet zoals ze elkaar lezen. Een hond gromt of blaft praktisch nooit zomaar. Je moet het dus ook zeker niet afstraffen. Het enige wat je de hond hiermee leert is dat hij niet meer moet waarschuwen door te grommen, want dat mag hij niet. Hij zal dan misschien meteen maar gaan bijten.

Amen!

Inderdaad niet afstraffen!! Jouw hond is op dat moment de alfa en de pups hebben daar naar te luisteren.
Als de pups langskomen en je eigen hond gaat blaffen of grommen, of geeft de pups op hun kop voor iets, gewoon laten begaan. Jij bent inderdaad de baas in huis, maar jouw hond is ook in zijn/ haar huis en is dus zijn/ haar territorium dus moeten de pups de regels van jouw hond gewoon opvolgen. Verder kan het ook geen kwaad, alles wat jouw hond de pups leert is meegenomen :D

Verder is het inderdaad ook goed om op neutraal terrein de pups en je hond elkaar te laten ontmoeten/ spelen.
Natuurlijk kan het zo zijn dat jouw hond al die drukte niet zo op prijs stelt, kan ik me wel iets bij indenken met 2 van die drukke hummels om je heen :D Vaak ligt dat zoals genoemd ook aan de dominantie die een pup heeft of niet. Een pup die al snel overgeeft door bijv. op de rug te gaan liggen, zal minder aangepakt worden door de oudere hond.

Er zijn maar weinig honden die een pup echt iets aan zullen doen of doodbijten, in dat geval vertoond je hond gestoord gedrag en zit er een draadje los om het zo maar even te noemen. Uiteraard heb je wel moeder-honden die een pup in het nest al doodbijten, omdat een pup niet goed is en in sommige gevallen omdat de hond een nare ervaring heeft gehad tijdens de geboorte, bijv. pijn.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:34

Mijn hond heeft al vele pups opgevoed. Ze heeft er ook tegen gegromd en dan begrepen de pups uitstekend.
De pups vonden dat heel duidelijk.

De pups die bij jou thuis komen zijn al bij de moeder weg, en gaan nu zelfstandig leven en dus worden nu gecorrigeerd en opgevoed door honden om hun heen.

Ze komen in het territorium van jouw hond notabene.Juist door ingrijpen in dit soort situatie krijg je problemen. Pups moeten leren dat op bezoek gaan je aanpassen is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:53

mijn hond gaat morgen trouwens de pup van mijn tante ontmoeten. Hij heeft al niks met pups, vind er ook helemaal niks aan totdat ze wat ouder worden. We ontmoeten elkaar al op neutraal terrein, en we laten onze twee honden één voor één bij de pup kijken. Hoe kun je de ontmoeting nog leuker maken voor allemaal?
De pup is een newfoundlander teefje en mijn honden zijn een kruising herder/lab en een cocker spaniel.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:57

Diablo schreef:
XoNo schreef:

XoNo schreef:

Dan verschillen wij van mening :D Kijk, tuurlijk moet je niets afstraffen zolang de hond in zijn gelijk staat, maar zo heeft mijn moeder een jack russel die al gromt zodra een van onze doggen opkijkt. Kan zij misschien wat anders 'lezen' dan ik, maar ik vind het onzin. Ik zie ook wanneer een hond zich dominant opstelt, maar zolang mijn duitse dog zich niet eens met de jack russel of haar speeltjes bezig houdt (dit doet ze zowel in haar territorium, als die van ons), heeft ze niet te grommen.

En misschien ben je bekend met de term 'puppycredit'? Pups kunnen over het algemeen veel meer maken dan volwassen honden. Ik ben wel degelijk van mening dat honden pups anders behandelen. Waarschuwen, tuurlijk doen ze dat, maar pups kunnen veel meer maken voor een andere hond er op zal duiken. Ik denk dat je zeker moet kijken in welke mate een pup een correctie verdient. Opgevoed worden, moeten ze allemaal, maar het moet wel in het redelijke blijven.

Uiteraard moet je dan wel kundig genoeg zijn om te kunnen bepalen wanneer een grom met reden gebeurt. Ik zie hier soms mijn volwassen teef liggen op de bank en als mijn pup dan op de bank klimt, dan wil ze soms weleens grommen, omdat ze denkt dat de pup haar weer komt irriteren, terwijl hij gewoon lekker op de bank wil liggen. Andere keren gromt ze ook niet, dus ik tolereer dat ook niet. Dat is hetzelfde als te vroeg uit je slof schieten, terwijl het nergens voor nodig is. Anderzijds flikt hij ook genoeg wat niet door de beugel kan, mijn volwassen teef heeft hem al een paar keer goed gecorrigeerd en dat is prima :j Heel goed zelfs!

Maargoed, ik denk dat dit eenzelfde discussie wordt of kan worden als de manier waarop je een pup opvoedt en zelf corrigeert, daar heeft ook iedereen andere denkwijzen over. :)

sunny_love: misschien een speeltje voor de pups meenemen om ze van de newfoundlander af te leiden? Dat ze zich niet constant op de oudere hond storten? Verder genoeg ruimte geven en laat de newfoundlander de pups ook corrigeren, zolang ze dat op een normale manier doet, leren ze alleen maar van :j Newfoundlander goed belonen als ze zich netjes tegenover de pups gedraagt :)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 14:10

Na nog een paar ontmoetingen is haar gedrag niet beter geworden maar juist slechter.
Ik heb het allemaal goed in de gaten gehouden en zelfs als de pups niks doen gromt ze naar ze.
Ook gaat ze naar de puppy's toe lopen/rennen en gromt nog harder.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:46

Ik zou gewoon een wandeling maken buiten met alle honden los en dan samen naar binnen gaan. En ze hoeven het niet leuk te vinden ze moeten gewoon geen ruzie maken. Hoe meer je gaat kijken naar de honden nu hoe meer druk op de situatie.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 16:11

Ik zorg wel dat er geen druk op de situatie komt hoor, maar het viel me gewoon op. Ze zien elkaar ook niet heel vaak.
We gaan ook kijken op neutraal terrein hoe ze dan reageren.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:22

Cath_16 schreef:
Ik zorg wel dat er geen druk op de situatie komt hoor, maar het viel me gewoon op. Ze zien elkaar ook niet heel vaak.
We gaan ook kijken op neutraal terrein hoe ze dan reageren.

Als je ze op neutraal gebied hebt, zorg dan wel dat ze los lopen, anders beschermen ze hun territorium, omdat ze aan de riem vast zitten.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:07

Ja gaan we doen, eerst even een goed plekje vinden waar ze los kunnen. :)