Hanengevecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

majijke

Hanengevecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 16:59

Pfff.. ik dacht een goed idee te hebben. |o |o

Om goed te doen wilde ik vandaag 2 hanen (1 broer vd hennen, 1 die vaak alleen loopt) uit onze scharrelgroep halen.
Deze 2 zijn redelijk onderdanig naar de 'opperhaan', dus grote gevechten waren er niet.
Maar goed, we willen straks gezonde kuikens, dus ik had een adres gevonden voor deze 2.
Had ik bij de dierenambulance een mooi bruin haantje opgehaald, die wilde ik houden, als vers dna in de koppel (dacht ik..)

Ik zet de nieuwe erbij, direct een fel gevecht met de baas. Vorige keer ging dit snel over, de nieuwkomers
dropen wijselijk af. Dit felle ding liet zich niet zomaar afschrikken. Het ging echt lang door, op een gegeven moment
hebben we de nieuwe weg moeten halen, hij ging dit niet overleven en zeker niet winnen. %)
Hij maakte het redelijk goed, ik heb zijn kam schoongespoeld en ingesmeerd met vaseline.

Het plan is gewijzigd, Deze gehavende vriend is naar het nieuwe adres gegaan. :wave:
1 van de 'onderdanige' mag blijven, daar hebben we geen last van, en hij vermaakt zich wel.

Het vervelendste vond ik, dat er nog leerlingen bleven hangen, (werk op n school) die uit waren, maar bleven kijken. Logisch, maar er
stonden ook collega's te kijken, hoe bedoel je, sensatiezoekers. -:(- Ik had het erg fijn gevonden als een collega die
jongens naar huis had gestuurd, je ziet toch dat het niet goed gaat! Maar nee hoor.. :x

Zo, dit moest ik ff kwijt.

Heb net mn collega gesproken, die had de hanen op hun nieuwe adres afgeleverd, de underdog van vanmiddag liep gelukkig alweer te kraaien +:)+

Frances

Re: Hanengevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:45

Eerlijk gezegt snap ik niet helemaal waarom ze naar huis gestuurd zouden moeten worden.. daar leren ze toch ook van. Wat je moet doen als dat gebeurt enzo? En als ze in de weg liepen zou je er ook zelf wat van kunnen zeggen toch? of ben ik nou zo gek :=

Ín ieder geval, fijn dat het nu allemaal goed gaat met de haantjes :)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:11

Je hebt meerdere hanen bij een koppel hennen begrijp ik..?
Volgens mij, of meestal, copuleert alleen de dominantste haan met de hennen. De onderdanige hanen krijgen hier de kans niet voor omdat ze dan direct weggejaagd worden door de dominanste haan. Het heeft daarom weinig zin om een onderdanige haan erbij te plaatsen wanneer je vers DNA in de koppel wil brengen. Je kunt beter van haan wisselen dan. Maarrr....daarnaast ligt het er wel aan hoeveel hennen er zijn, en hoeveel ruimte er is. Hoe meer hennen en hoe meer ruimte, des te meer kans heeft de onderdanige haan om zonder 'zorgen' te copuleren met één van de hennen.
Hoeveel hennen lopen er in de scharrelgroep? En hoeveel ruimte hebben ze? En heb je de andere hanen wel eens de liefde zien bedrijven met de hennen? ( ;) )

Wij hebben ook een scharrelgroep met 2 hanen, met erg veel ruimte (een grote tuin, rondom afgezet). De hanen vechten niet, soms jaagt de dominante de andere weg. Alleen onze dominanste haan copuleert met de hennen, de andere 'loopt er maar een beetje bij' ;) (deze zoekt nog een nieuw huisje)

Het is inderdaad vervelend dat andere collega's en leerlingen staan te kijken naar een gevecht tussen twee hanen.. Sommige mensen zijn nou eenmaal 'sensatiezoekers'.. :=

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 11:40

@ Frances, ik stond buiten, zij stonden binnen, dus kon er moeilijk iets van zeggen. Ik ben op een gegeven moment weggelopen, om het voorbeeld te geven (werkt toch niet maar goed). Toen ik vanuit binnen zag dat die kleine het erg moeilijk had heb ik direct mn college gebeld dat hij hem nu weg moest halen.

@ Sjukke
We hebben 16 hennen, en de nr 2 in rang treedt de hennen ook, dus er is op zich plek voor. Ze hebben álle ruimte, 1000 m2 ofzo, ik had gehoopt dat hij de benen nam, maar nee.
Maar thanks, we zitten wel op 1 lijn geloof ik :)

Frances

Re: Hanengevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:48

achzo.
jaa als ze alleen komen kijken om sensatie te zoeken is het ook niet leuk idd. ik snap persoonlijk ook niet dat er mensen zijn die het leuk vinden om zoiets te zien.
Ik dacht meer vanuit mezelf. omdat ik ook een dierenopleiding doe.. zou ik dan meer geinterreseerd zijn in het, wat doe je als het dus misgaat zegmaar.
maar sensatiezoeken :n en volwassenen zouden helemaal beter moeten weten lijkt me..

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 16:01

Nee tuurlijk, het is goed om te weten dat dat kan gebeuren, maar het dreigde echt mis te gaan, en dat leverde spanning op, zowieso bij mij, en dan zit je echt niet te wachten op 10 van die apen :wow: :wow: