Gescheurde kruisband bij klein hondje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BoefJMouse

Gescheurde kruisband bij klein hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:47

Hallo Bokkers,

Zoals de titel al zegt is bij mijn hondje Bowie een gescheurde kruisband in de knie geconstateerd.
Bowie is een kruising Shi Tzu x Maltezer (vrouwtje) van 3 jaar oud.

Ik zal het verhaal maar even vertellen,
Ongeveer sinds 3 weken liep Bowie soms wat mank met haar linkerachterpootje.
Ik maakte me zorgen & mijn ouders zagen het ook en we hebben het even afgewacht.
De weken daarna had ze periodes dat ze er totaal geen last van had en periodes dat ze er wel last van had.
Vaak was dat als ze geslapen had in de bench of na een lange wandeling.
Toen ik gistermiddag thuiskwam, mijn hondje uit de bench liet, liep ze echt letterlijk op 3 poten.
Ik ging naar buiten om haar uit te laten en meestal trok het weg al voordat we de hoek om waren,
maar nu bleef het aanhouden. Ze bleef maar op 3 poten lopen, dus nu was ik redelijk in paniek.
Moeder gebeld, dierenarts gebeld & we konden gelijk terecht.
Dierenarts zei meteen toen we binnen kwamen: "zo die is flink mank zeg!"
Hij ging wat voelen enzo & bij haar knie deed het behoorlijk pijn.
Uitgelegd van die kruisband en hij wilde er toch maar even foto's van laten maken.
In het ergste geval was de kruisband gescheurd en moest ze geopereerd worden.
Daar schrokken we natuurlijk enorm van,
vanochtend gebracht kreeg ze een prikje, werd ze slaperig.
er werden foto's gemaakt & onderzoek gedaan.

Nou belt mijn moeder net,
ja Bowie moet geopereerd worden, het is gescheurd! |(

gelijk gegoogled en toen kwam ik op dit;

Citaat:
Bij kleine honden (tot 11 kg) worden buiten de knie om kunststofkruisbanden aan gebracht, bij grotere honden wordt vaak een stuk kniepees of knieband gebruikt ter vervanging van gescheurde band.
De herstelperiode is lang, de eerste 6 weken krijgt de hond beperkt beweging. (aan de lijn, vooral niet spelen of trappen lopen etc.) Daarna mag het dier langzaam weer meer gaan doen. In de meeste gevallen is 70-80% functieherstel mogelijk.
Helaas treedt de aandoening bij 40-60% van de honden na verloop van tijd ook in de andere knie op door overbelasting

Vooral van dat laatste ben ik enorm geschrokken :( !
ik vind 40% tot 60% vrij veel

dus mijn vraag was aan jullie.

Wie heeft er ervaring met die operaties aan de kruisbanden
en hoe heb je de herstelperiode ervaren?
iets bekend over de aandoening aan de andere knie door overbelasting?

Ben erg ongerust en hoop dat jullie antwoorden hebben.

Groetjes Amanda

Afbeelding
Bowie!
[foto is van zusje :P
kon zo snel even geen andere vinden]

Yinka

Re: Gescheurde kruisband bij klein hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:52

Onze hond heeft het ook gehad ( Engelse Bulldog). Wij waren het meeste bang voor de operatie zelf, omdat Engelse Bulldog slecht tegen narcose kunnen.

Maar onze hond is goed door de operatie en herstel periode gekomen :) Zover ik me kan herinneren heeft hij niet veel last gehad van zijn ander knie, maar onze hond is liever lui dan moe. Kortom hij ligt voornamelijk in zijn mand te slapen :)

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:58

Oke, fijn dat ie het goed doet nu!

Ja ik maak me zorgen daarom, omdat Bowie nu pas 3 jaar is
en deze kunnen best wel oud worden.
En het is een druk actief hondje. springen, rennen, gek doen alles dus ik weet niet of dat dan nog gevolgen heeft voor haar andere knietje.

bedankt voor je berichtje.

Ik hoop echt dat de operatie goed gaat :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:28

De meeste honden komen vrij goed uit de operatie. Wel kost het even tijd om hun knie weer goed te gaan belasten, er is natuurlijk geopereerd. Idd is er dan meer kans op overbelasting, maar ik denk dat je dat risico dan maar moet nemen. Meestal knappen ze er wel super van op!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:40

Mijn yorkie is 4 jaar geleden aan haar kruisband geopereerd. De herstel periode is echt heel lang, je moet echt datgene doen wat aangegeven wordt. Tevens kreeg ze na de operatie een soort medicatie tegen artrose. De aanslag op de andere knie kan ik eigenlijk niet zoveel over zeggen, temeer omdat mijn york inmiddels al 10 jaar oud was. Nu 14 jaar over 3 weken, heeft ze erge last van artrose in haar knietjes. Ik geef haar behalve pijnstillers ook Osteocure.

Als ik nu met een jongere hond een dergelijke operatie zou moeten laten doen, zou ik haar direct op de osteocure zetten. Bij zo'n klein hondje zijn de kosten relatief laag. Een flesje kost 20 euro maar daar doe je een maand of 3 a 4 mee.

Bereid je in ieder geval voor op een lange herstelperiode die zeker voor een hondje van 3 heel zwaar zal zijn omdat ze nog zo beweeglijk zijn.
Onwijs veel sterkte en beterschap met de kleine!

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 18:47

Bedankt voor de reacties

de hond is nu thuis van de dierenarts
er waren dus die foto's gemaakt.
ze is nu nog wat suf van het prikje.

Maar nou moet ik 2x per dag 1 pijnstiller geven,
maar volgens mij werken die een beetje te goed.
Ze loopt er enigzins op & loopt weer gek te doen en te rollen. pfff, ik ben zo ongerust
en ze heeft nog geeneens de operatie gehad!

Ik besef nu zoals Laika al zei dat het moeilijk wordt
die herstelperiode.
Ze doet vaak erg gek enzo.

pfff :(

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:52

In principe is haar knietje nu toch al stuk, daar kan je niets aan veranderen. Dat ze nu ook met het manke pootje loopt is alleen maar goed voor het andere pootje.

Straks na de operatie mag ze maar een paar keer per dag maximaal 5 minuten lopen, dit wordt dan langzaam opgevoerd naar langere tijd. Ik weet niet of je een bench hebt, maar die heb je straks zeer zeker nodig.

Probeer anders iets minder pijnstiller te geven, zodat ze wel op het pootje loopt, maar nog net niet gek gaat doen. Moeilijk hoor, met zo'n jong hondje :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:57

Onze Beagle heeft dat ook gehad, die lag toen helemaal een beetje in de kreukels en er was maar weinig kans dat het weer helemaal goed kwam.
Nu rent en springt die er weer over, en hij gaat nog iedere week mee naar het bos.
Hij word nu wel wat ouder dat kan je wel merken, maar hij is echt supergoed hersteld :)

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 18:58

zeker,
nou we hopen maar het beste!

Iemand nog meer over dit onderwerp?

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:04

Mijn hond is vorig jaar ook geopereerd. Het is een hele drukke enthousiaste hond (Engelse Springer Spaniel). Tijdens de herstelperiode heeft hij zich heel erg goed gedragen. Hij was zelfs een beetje down en voelde zelf ook wel redelijk goed aan dat hij zich rustig moest houden. Hij heeft van de operatie en de herstelperiode wel een jasje uitgetrokken.

Nu zijn we denk ik alweer zo'n half jaar verder en hij is ontzettend goed genezen. Hij is gisteren weer voor het eerst met mij en mijn paard mee naar het strand geweest. Dat is allemaal prima gegaan. Het revalideren/opbouwen na de operatie duurt heeeeel erg lang. Je kunt beter te lang wachten, dan te snel weer wat gaan doen. Mijn hond heeft ook regelmatig in de bench gezeten, om belasting te voorkomen.

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:09

maandag wordt ze geopereerd, ach laten we het beste hopen.
@ merel_claire
inderdaad beter te lang dan te kort!
dankje :)

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:01

Heel veel sterkte. Het is even een nare tijd voor jezelf en vooral voor je hondje, maar als jij goed omgaat met de herstelperiode (hoe sneu dat soms ook is) dan komt het zeker weten weer in orde. Voor je het weet kan je hondje weer lekker door de bossen rennen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:13

Onwijs veel sterkte morgen. En als je je strikt aan de voorschriften van de dierenarts houd komt het zeker weten weer helemaal goed met je hondje!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:54

mijn vorige hond, golden retriever, is op 12 jarige leeftijd nog geopereerd aan zijn kruisband. (hij was te levendig om hem daarvoor in te laten slapen)
operatie helemaal goed gegaan, herstel duurde wel wat langer door zijn leeftijd, maar hij is volledig hersteld en heeft nog 2 jaar zonder pijn rondgerend! (daarna helaas laten inslapen)

de dokters van tegenwoordig zijn super knap.
sterkte met je hondje

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:53

heeee, bedankt allemaal voor de reacties!

Bowie is afgelopen maandag geopereerd,
arme beest was helemaal high van de narcose nog!

Compleet met kaalgeschoren pootje mét paarse (h) hechtingen en een kap om dr hoofd.

We zijn al 2 keer terug geweest voor een grotere kap,
want mevrouw presteerd het steeds om toch aan de wond te likken.

Voor de rest gaat het goed, ze loopt alweer stukjes in en uit de tuin.

Ach, we zien wel hoe het loopt.
Bedankt allemaal.

Knuffel van Bowie