hoe haar vertrouwen terug geven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

patserke

hoe haar vertrouwen terug geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 00:42

hallo
ik heb een chihuahua kruising teefje van 6 maanden oud..
toen ik haar net een maandje/ander halve maand had. bleek ze mijt te hebben.
en in die tussentijd heb ik haar geprobeert te leren op de kattenbak te doen.
maar dat lukte me niet :7
toen ging ik dus dagelijks met haar naar buiten, en toen kreeg ze aan beide oren oorontsteking.
dus kon ze weer niet naar buiten.
toen ze beter was ben ik het weer gaan opbouwen, we hebben net een mechelse herder teef hier op de boerderij.
en die liep rond, en kwam op me afgerend, ik dacht die wil aandacht.
maar ze greep mijn hondje en gooide haar een meter weg.
mijn hondje had 3 gaatjes op haar lichaampje en ze was helemaal in shock, als ik haar maar wou optillen of wou aaien begon ze te janken,
de volgende dag ging het weer veel beter....

maar nu, ik heb haar maar in huis gehouden, misschien erg dom... ook omdat ze nog een beetje kaal was van de mijt, en haar oortjes net beter waren...
en nu probeer ik sinds bijna 2 maanden afentoe buiten te wandelen...

maar ze duikt al in elkaar als ik haar riempje pak, dan duikt ze onder de bank.
ik til haar dan mee naar buiten en zet haar dan langs de weg, anders wil ze echt niet mee, en ze blijft zitten tot ik kom om haar op te pakken.

als ze een paar meter heeft gelopen, dan beloon ik haar met me stem zoals goed zooo, of kom maar nog een stukje op een hoge toon...
dan wil ze wel weer een paar metertjes..
heb al snoepjes geprobeerd, maar ze wilt niks als ze buiten is...
als ze goed heeft gewandeld krijgt ze dus thuis een koekje als beloning..

maar misschien hebben jullie tips om haar over dr angst te krijgen, want zo kan ik haar natuurlijk niet zindelijk krijgen,
ze doet het gelukkig wel altijd netjes op de krant

dit is mijn hondje molly
Afbeelding

Anoniem

Re: hoe haar vertrouwen terug geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:35

Maar als je steeds thuis het koekje pas geeft, ga je dan niet aanleren dat ze bij het uitlaten juist snel weer naar huis wilt? Immers, thuis=koekje=beloning, dus dat moedigt niet aan buiten te lopen.

Ik zou het rustig aan beginnen als ik jou was- eerst eens weer opnieuw leren dat de riem ook leuk kan zijn, nu betekent de riem namelijk weinig leuks voor haar waarschijnlijk. De riem gaat om, ze voelt angst, en vervolgens wordt ze uit haar veilige omgeving weggehaald en later neergezet ergens waar het voor haar 'eng' is. Ik zou eerst eens beginnen haar te laten zien dat de riem niet altijd iets negatiefs betekent, dus bijv. de riem gewoon in huis ook eens pakken en ergens anders neerleggen, zonder direct haar te pakken. Gewoon de riem veel verplaatsen, bij je houden als je haar bijv. haar eten geeft, etc- maar niet gebruiken, gewoon, zodat ze er snel weer aan went dat de riem veel in haar omgeving is. Dan wel omdoen, maar als de riem om is en ze staat braaf stil, direct belonen (evt. met koekje) en weer losmaken. Dan binnen huis stukjes lopen aan de riem, belonen als ze het goed doet, etc. Dan niet meteen overal op straat beginnen, maar bijv. in je eigen achtertuin, etc, etc. Stapje voor stapje, als haar vertrouwen echt een klap heeft gehad moet je het rustig aan weer opbouwen.

Dat is natuurlijk lastig i.c.m. de zindelijkheid.. maar waarom is de kattebaktraining eigenlijk niet gelukt? Als je haar krantzindelijk hebt nu, dan kan je dat toch relatief gemakkelijk nu weer uitbreiden naar bakzindelijk door de krant steeds meer richting en uiteindelijk in de bak te verplaatsen, en uiteindelijk de krant door grit te vervangen of grit over de krant te gaan leggen?

Weet je btw zeker dat ze niets lichamelijks heeft overgehouden aan het 'ongeval'?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 08:36

bedankt voor je reactie, molly gaat pas terug naar huis als ik mezelf omdraai, dus al ze tegenspruttelt dan loop ik express nog een paar meter.
vandaag heeft ze voor het eerst geplast en gepoept buiten, ze dook wel even in toen ik met haar riempje kwam, en buiten even een twijfel. maar op de weg ging het goed.

de kattenbaktraining is niet gelukt, ze kende al op de krant doen, toen had ik een bak neergezet zonder kap bij de kranten waar ze op deed, en er een krant in gelegt.. ze snuffelde er wel aan, en als ik zag dat ze moest plasse erin gezet, maar dan hield ze weer op.
toen heb ik de vieze kranten in de kattenbak gelegt en deed ze het ernaast. en toen schone kranten en wou ze nog niet haha...

molly mankeert volgens mij niets, ze is niet bij de DA geweest, maar ze geeft niet aan dat ze ergens pijn heeft

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:30

Ik zou gewoon klein beginnen. Gewoon eerst kleine stukjes oprit, maak er een leuk spelletje van, doe een gek dansje als je met haar gaat lopen, zorg dat ze blij wordt als je het riempje pakt. Anders kan je haar ook eens thuis gewoon het riempje aandoen en even door huis wandelen, zodat ze riempje niet associeert met het nare buiten.
Ik heb zo'n zelfde gevalletje hier, mijn cairn kruising is met 11 weken door een engelse bulldog bestormt. Hijzelf vond het vreselijk eng, en nu nog, als ik zijn tuigje omdoe krimpt hij in elkaar en wil gewoon niet wandelen. Zodra ik hem dan naar buiten heb gehaald vind hij het niet erg meer. Maar ik zou idd gewoon klein beginnen :) En ieder stapje buiten is er eentje.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 09:33

ja precies, ik ga ook hier voor in de tuin, maar als ik haar daar neerzet dan krimt ze in elkaar omdat het daar gebeurt is, maar als ik op de weg kom, dan vind ze het minder eng

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:38

En als je in de tuin met een balletje gaat spelen ofzo? Gewoon verder helemaal geen dwang, ze hoeft niet uit dan, maar gewoon een spelletje met haar doen?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:47

bedankt voor je tip, dat zal ik morgen vroeg eens proberen, ik wandel nu 1x per dag met haar, ik wil er niet teveel druk opleggen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:48

Oké, laat je weten hoe het gaat? Komt vast helemaal goed!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:06

ja ga ik zeker doen, ze ligt nu lekker te slapen, veel inspanningen en ze is nog pup he hahaha

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:07

Citaat:
als ik haar maar wou optillen of wou aaien begon ze te janken

Nadat ze door de andere hond is weggeslingerd, heb je haar toen getroost/ geaaid of iets dergelijks?
Dat maakte ik namelijk een beetje op uit bovenstaande zin.
Begrijpelijk hoor ALS je dat hebt gedaan je wil toch controleren ook of ze wat mankeert natuurlijk,
maar wel het slechtse wat je kunt doen. Door te troosten/ aaien bevestig je dat ze bang moet zijn.

Inderdaad weer rustig met kleine stapjes opbouwen en hopen dat ze eroverheen komt.

succes!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:44

Het bevestigen van angst door aaien of iets dergelijks is al lang achterhaald :) Dus ik denk niet dat het daaraan heeft gelegen ;)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:12

Ik zou eerst echt helemaal haar vertrouwen winnen! Ze moet zich supergoed bij jou voelen.
Ze moet het gevoel hebben dat jij haar beschermt zegmaar.
Dan zou ik met haar idd buitenspelen heel enthousiast doen en snoepjes geven. Ik zou ook misschien gewoon haar riempje bij haar in de buurt leggen als ze gewoon met jou knuffelt ofzo dan is ze iig niet meer bang voor de riem.
En dan kun je rustig beginnen met wandelen, en alleen belonen, snoepjes geven, lief doen :)

Succes!
Sally, ook een heeel klein hondje vertrouwt mij volledig! Was eerst ook bang voor de riem ik heb eerst met haar binnen geoefent zodat ze niet meer bang was voor de riem. Als ik met haar buitenloop loopt ze heel netjes en als ze iets ziet waar ze bang voor is staat ze meteen op mn voet geplakt. Maar ze loopt wel door, en duikt niet bang inelkaar ofzo. Als ze maar vertrouwen in jou hebben en in de riem moet het goed komen! :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:14

Niet optillen buiten,en op een rustig moment naar buiten gaan dus als er niet veel honden en zo lopen.Wij hadden ooit een mishandelde spaniel en die was na 2 jaar pas een beetje normaal, dus ook niet zo bang meer en zo.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:20

@klomp... ik heb haar inderdaad opgetilt, dat was eigenlijk mijn reactie toen ze werd weggeslingert, ik werd bang dat ze nog een keer gebeten werd, en heb haar toen eigenlijk aan de riem getrokken en opgetilt, misschien is ze bang geworden voor het trekken aan de riem? ik denk dat de hond enger was

@x_Sanne haar halsbandje ligt hier gewoon op de grond zodat ze er zelf mee kan spelen, soms wandelt ze er ook gewoon mee rond, ik denk gewoon dat ze het voelt dat er wat gaat gebeuren en angstig word

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:37

Paterske, ik zou eerst binnen in de vertrouwde ruimte oefenen met aan de riem lopen! Dat heb ik met Sally ook gedaan, en werkt perfect