Malamute

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MOHGirl

Malamute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:00

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar bokkers die ook in het bezit zijn van een Malamute.
Ik heb zelf een 3 jarige ze heet Chinuk.
Heb haar nu een jaar, en k ben dolblij met haar... MAAR!
Ze heeft ook haar mindere punten, en ik ben benieuwd of andere Malamute eigenaren hier ook mee te maken hebben.

-Kan niet alleen thuis blijven, dan huilt ze de hele buurt bij elkaar
-Ze sloopt houten dingen zoals kwasten deurstoppers etc :o :D
-Zeer dominant naar andere honden!
-En heel erg waaks naar haar voer tegenover alles en iedereen behalve mij

Ze is echt zo bang dat we haar aan haar lot over laten als wij weggaan en zij blijft alleen achter, heeft iemand hier ervaring mee en wat doe je er aan?

Nou heeft ze echt niet alleen slechte kanten hoor, ze is super lief, echt een knuffel, gaat graag los mee naar heb bos als ik op me paard zit, ze is lief voor de katten, lief voor kinderen, ze gaat altijd los mee, bijna nooit aan de riem.

Ik zou het leuk vinden als bokkers hun verhaal willen doen over hun Malamute, en het leukste vind ik met foto :o

Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Lis :wave:

Flower

Re: Malamute

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:40

Ik heb zelf geen Malamute, maar ik vind het wel geweldige honden.

Even over het slopen en de verlatingsangst. Krijg je malamute genoeg bewegen? En dan heb ik het niet over 3 keer per dag een blokje om.

Zoals het nu klinkt heeft je hond verlatingsangst. Je moet nu helemaal opnieuw beginnen. Dus eerst 5 minuten alleen laten, daarna 10 minuten, en zo langzaam opbouwen zodat je hond zeker weet dat je terug komt. Even een uur flink laten rennen (en daarna ook de tijd geven om uit te laten rusten) wil ook helpen omdat de hond dan energie kwijt is.

Slopen heeft vaak ook te maken met te weinig beweging/geen geestelijke stimulatie.

Hoe voer je je hond? Voor dat het gezin gaat eten of erna? In een roedel eet de laagste hond altijd als laatste, daarom is het ook goed voor honden om als laatste te eten zodat hij ziet dat hij laag in rang is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:08

Als je de verlatingsangst wil afleren, is het misschien handig om je eigen stem op te nemen, gewoon terwijl je met de dagelijkse dingen bezig bent, en dat af laten spelen als je weg bent. En inderdaad de tijd langzaam opbouwen.

Voor het slopen misschien een kong vullen met snoepjes? Heeft ze iets te doen....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:53

ik heb dezelfde vraag als Vende, hoeveel loop je met de hond? Want zulke honden hebben niet genoeg aan 4x per dag een blokje om.

Verder sluit ik me aan bij het verlatingsangst verhaal ook van Vende

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:57

Wat een mooie dame heb je zeg :) en wat is ze donker in haar snoet.

Ik heb dan zelf geen malamute, maar kom wel regelmatig over de vloer bij iemand die er een heeft.
Maar die is wel al ouder (10) die is vrij rustig.
Weet wel dat die overdag in de slaapkamer zit, waar het donker is met de radio aan.

Voor de rest weet ik weinig over honden en hun opvoeding, dus daarbij kan ik je niet mee helpen.
Laatst bijgewerkt door Keet op 05-03-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:59

Ook ik heb geen malamute maar wel een Shiba (ook een oer ras die dicht bij de wolf staat) Ik sluit me aan bij het verhaal van Vende en het dominante zou ik de kop indrukken..heeft ze dat vanaf het begin gedaan? Dit soort honden zijn nou eenmaal heel dominant en moeten daarom heel duidelijk weten waar ze staan in de roedel. Jij staat blijkbaar boven haar omdat jij wel aan haar bak mag gekomen..hoe ziet de rest van het gezin eruit? Laat iemand anders uit het gezin haar voeren en haar voer weer afpakken..jij als alfa zijnde moet hierbij staan, zodra de hond gromt maak jij duidelijk dat dit niet geaccepteert wordt door je stem te verheffen (of op een andere manier haar aandacht af te leiden)..Tov andere honden kun je weinig veranderen denk ik, dat is nou eenmaal het aard van het beestje..

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:48

Bedankt voor jullie reacties!

Most of the time gaat ze met mij mee naar de paarden, we gaan vaak even het bos met haar in, ze word eigenlijk wel 5x per dag uiotgelaten ook ivm haar zwakke blaas.
Ze heeft ook innderdaad een Kong, daar was ze in het begin wel mee af te leiden maar nu is dat niet meer zo.
Ze krabt ook aan de deur als we weg zijn, ze voelt zich echt boos en alleen als we weg zijn, ze jankt dan echt als een wolf de hele buurt bij elkaar.
Het zijn ook momenten, de ene maand is ze zo braaf en doe ze dit soort gekkigheid niet, maar andere maand doet ze alles wat god verboden heeft.
Ik stuur haar ook niet meer op haar kussen als ze straf heeft, want zo wilde ze nooit meer op haar kussen liggen, omdat dat de strafplek was, en dat voelde niet ok.
Met eten die tip die kon ik wel, maar aangezien mijn vriend en ik niet echt op regelmatige tijden eten is dat ook niet echt een oplossing, denk ik?
Ik geef haar tegelijk met de katten te eten, als ik wakker word, en savonds na het laatste rondje.
Wel doen we nu ook dat wij het eerste de deur uit gaan en dan Chinuk, want mevrouw wil altijd als eerste, en ik kreeg de tip dat niet toe te staan.
Het dominante is vooral vervelend met andere honden, soms wil ze echt honden aanvallen en dat vind ik echt heel jammer, dan kan ze ze echt wel vermoorden zo kijkt ze.
Sommige honden begint ze vanaf de verte al te kwispelen en te spelen, maar 8v/d10 honden is een probleem, ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet doen, en hoe ik op haar moet reageren dan, mensen denken soms echt dat ze vals is, terwijl ze voor mij echt een wereld hond is, en dan word ik zo kwaad als iemand dat zegt!
Met de radio aan en in het donker is ook geen optie, dan jankt ze met de muziek mee, haha!
Ze sloopt niet ontzettend veel hoor gelukkig, maar ik denk dat ze dat dan inderdaad uit verveling doet, want ze heeft zoveel speelgoed liggen hier, maar iets wat niet mag is denk ik spannend.
Dat ik opnieuw moet beginnen, hebben wij ook wel vaak geprobeerd, maar dan loop ik weer tegen het probleem aan dat wij onregelmatige tijden werken,en er vaak altijd wel iemand thuis is, en wanneer dat dus niet zo is, voelt ze zich zo alleen, best wel sneu, ze is eigenlijk een beetje verwent omdat wij bijna altijd thuis zijn.

Ik heb bewust gekozen voor dit ras, en ik wist dat ze moeilijk zou zijn, en veel beweging nodig hebben, maar het is gewoon soms zo lastig als je niet weet hoe je moet reageren!

Lfs Lis

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:49

Mijn broer heeft een Malamute..
Een herplaatser, een teef van 3jaar.
Voor zover ik weet een lief en makkelijk dier.
Lichtelijk hyper, maar dat schijnt een rassentrekje te zijn ;)

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:02

Mijn broer heeft ook een malamute, een foto staat op mn profiel.
Herken het helemaal wat jou malamute doet. De boel slopen, dominant naar sommige honden(het is een mannetje), janken als hij weg gaat.
Maar het kan ook weer een geweldige lieve hond zijn. Los lopen buiten, spelen, commando's leren, sinds kort ook sleede rijden wat hij helemaal geweldig vind.
Ook hij word gewoon goed uitgelaten, hij is ook niet alleen want we hebben nog een hond. Ze hebben ook gewoon een moeilijk karakter hoor ik vaak. Zindelijkheid is hij ook erg lang mee bezig geweest.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:51

MOHGirl schreef:

Most of the time gaat ze met mij mee naar de paarden, we gaan vaak even het bos met haar in, ze word eigenlijk wel 5x per dag uiotgelaten ook ivm haar zwakke blaas.
Ze heeft ook innderdaad een Kong, daar was ze in het begin wel mee af te leiden maar nu is dat niet meer zo.
Ze krabt ook aan de deur als we weg zijn, ze voelt zich echt boos en alleen als we weg zijn, ze jankt dan echt als een wolf de hele buurt bij elkaar.
Het zijn ook momenten, de ene maand is ze zo braaf en doe ze dit soort gekkigheid niet, maar andere maand doet ze alles wat god verboden heeft.
Ik stuur haar ook niet meer op haar kussen als ze straf heeft, want zo wilde ze nooit meer op haar kussen liggen, omdat dat de strafplek was, en dat voelde niet ok.

Als ze niet meer wordt gestrafd op het kussen, wat is haar nieuwe strafplek dan? En op welke momenten straf je?

Met eten die tip die kon ik wel, maar aangezien mijn vriend en ik niet echt op regelmatige tijden eten is dat ook niet echt een oplossing, denk ik?

Onregelmatige tijden heeft er helemaal niks mee te maken, in het wild hebben ze ook geen etenstijd om 17:00. Mocht je zelf geen honger hebben voordat je je hond eten geeft, eet dan alleen een koekje of een bischuitje voor je hond z'n neus en geef dán pas het eten aan de hond. Jij bent de baas, jij bepaald hoeveel en wanneer de hond eet.

Ik geef haar tegelijk met de katten te eten, als ik wakker word, en savonds na het laatste rondje.
Wel doen we nu ook dat wij het eerste de deur uit gaan en dan Chinuk, want mevrouw wil altijd als eerste, en ik kreeg de tip dat niet toe te staan.

Zo te horen is mevrouw Chinuk enorm verwend :D Mag ze op de bank zitten? Sta je dingen de ene keer wel toe en de andere keer niet? Hoe begroet ze bezoekers?

Het dominante is vooral vervelend met andere honden, soms wil ze echt honden aanvallen en dat vind ik echt heel jammer, dan kan ze ze echt wel vermoorden zo kijkt ze.
Sommige honden begint ze vanaf de verte al te kwispelen en te spelen, maar 8v/d10 honden is een probleem, ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet doen, en hoe ik op haar moet reageren dan, mensen denken soms echt dat ze vals is, terwijl ze voor mij echt een wereld hond is, en dan word ik zo kwaad als iemand dat zegt!

Als ik jou was zal ik voorlopig langs iedere hond lopen met Chinuk. Zodra je een hond ziet (blijf je zelf rustig want je hond voelt goed jouw emoties/gemoedstoestand, dit ruiken ze ook via je handpalmen enzo) neem je je riem kort, geef je het commando naast (als ze dit kan) en je houdt er aan de andere kant van jezelf (je vormt zeg maar een soort tussenschot tussen Chinuk en de andere hond), en negeert alles volkomen tot ze weer normaal kan doen.
Een hond hoeft niet altijd in de verdediging te gaan, of zijn baasje te beschermen, negeren is ook wel eens goed.

Met de radio aan en in het donker is ook geen optie, dan jankt ze met de muziek mee, haha!
Ze sloopt niet ontzettend veel hoor gelukkig, maar ik denk dat ze dat dan inderdaad uit verveling doet, want ze heeft zoveel speelgoed liggen hier, maar iets wat niet mag is denk ik spannend.

Een baas is ook de baas over de speeltjes :). Veel mensen maken de fout om speeltjes dag en nacht rond te laten slingeren, daarom gaat de hond het speeltje als zijn speeltje beschouden. (Zie je het beeld voor je van honden die grommen als je maar een vinger uitsteekt naar het hondje z'n teddybeer :D) ). De baas begint en eindigt altijd! het spel, en dit betekent ook dat de baas bepaald wanneer de speeltjes tevoorschijn komen uit de kast, in plaats van altijd speeltjes in overvloed. Als je elke keer iets anders geeft, blijven alle speeltjes ook spannend!

Dat ik opnieuw moet beginnen, hebben wij ook wel vaak geprobeerd, maar dan loop ik weer tegen het probleem aan dat wij onregelmatige tijden werken,en er vaak altijd wel iemand thuis is, en wanneer dat dus niet zo is, voelt ze zich zo alleen, best wel sneu, ze is eigenlijk een beetje verwent omdat wij bijna altijd thuis zijn.

Ook mensen die altijd thuis zijn moeten wel eens de deur uit om een boodschap te doen, op visite, enzovoort. Dit is dus geen goed excuus om te oefenen met het thuis achterlaten van je hond.

Ik heb bewust gekozen voor dit ras, en ik wist dat ze moeilijk zou zijn, en veel beweging nodig hebben, maar het is gewoon soms zo lastig als je niet weet hoe je moet reageren!

En dit is vaak het probleem (niet banketstaaf naar jou toe bedoelt). Mensen zijn verliefd op een ras vanwege het uiterlijk en vergeten dat sommige honden gefokt zijn voor bepaalde doeleinden en daarom lang niet zo makkelijk zijn. Ga eens boeken lezen of documentaires kijken over wolven in het wild, leer je ontzettend veel van! Want ieder mens doet zoveel fout in de omgang met honden, dat het niet raar is dat 80% van de huishonden problemen heeft.

En nog misschien ook hartstikke leuk voor jullie beide: laat Chinuk doen waarvoor ze bedoelt is! "Slede"trekken! Maar dan met een step. http://www.natteneuzen.nl/index1.html en dan links in het menu onder "hondenstep" staat informatie.

Lfs Lis

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:43

Vende schreef:
MOHGirl schreef:

Als ze niet meer wordt gestrafd op het kussen, wat is haar nieuwe strafplek dan? En op welke momenten straf je?

Ze word niet zo zwaar gestraft, maar ik laat haar liggen wanneer wij weggaan, anders wil ze perse mee, en voor de deur en rondjes om je heen lopen en dat is echt heel erg chaotisch! Op dit moment zeg ik gewoon in de huiskamer dat ze moet gaan liggen en dan ga ik weg, ik moet zeggen dat ze nu een goed moment heeft, en ze (gelijk af kloppen) niet meer zoveel of niet jankt als we weg zijn.

Onregelmatige tijden heeft er helemaal niks mee te maken, in het wild hebben ze ook geen etenstijd om 17:00. Mocht je zelf geen honger hebben voordat je je hond eten geeft, eet dan alleen een koekje of een bischuitje voor je hond z'n neus en geef dán pas het eten aan de hond. Jij bent de baas, jij bepaald hoeveel en wanneer de hond eet.

Hmmm, dat is wel een idee, ik zal eens een biscuitje gaan eten en dat eens proberen, tnx voor de tip, ze heeft alleen ook haar momenten dat ze gewoon niet eet, dan laat ze haar eten gewoon staan!! :Z

Zo te horen is mevrouw Chinuk enorm verwend :D Mag ze op de bank zitten? Sta je dingen de ene keer wel toe en de andere keer niet? Hoe begroet ze bezoekers?

Chinuk is ook verwent, en inderdaad ze zou wel op de bank mogen, maar daar houd ze helemaal niet van dus dat gebeurt niet Opzich zijn we best wel consequent met onze dingen, wat ze wel en wat ze niet mag, het gaat ook steeds beter met haar.
Nieuwe bezoekers begroet ze altijd anders, Jasja (Vikki op bokt) daar is ze helemaal weg van, dan word ze helemaal wild als ze haar ziet, en als ze mijn moeder ziet, begint ze te plassen van enthousiasme, soms springt ze tegen mensen aan, maar dan werkt het wel meteen als je tegen haar zegt dat ze laag moet.

Als ik jou was zal ik voorlopig langs iedere hond lopen met Chinuk. Zodra je een hond ziet (blijf je zelf rustig want je hond voelt goed jouw emoties/gemoedstoestand, dit ruiken ze ook via je handpalmen enzo) neem je je riem kort, geef je het commando naast (als ze dit kan) en je houdt er aan de andere kant van jezelf (je vormt zeg maar een soort tussenschot tussen Chinuk en de andere hond), en negeert alles volkomen tot ze weer normaal kan doen.
Een hond hoeft niet altijd in de verdediging te gaan, of zijn baasje te beschermen, negeren is ook wel eens goed.

Nou het is niet dat ik bang ben, als ik een andere hond tegen kom, maar ik vind het vooral heel erg irritant dat mensen denken dat zij vals is, want dat is ze gewoon niet, ik ga wel vaak langs andere honden lopen,en kijken of dit werkt, en haar negeren wanneer ze dit niet doet zoals ik wil

Een baas is ook de baas over de speeltjes :). Veel mensen maken de fout om speeltjes dag en nacht rond te laten slingeren, daarom gaat de hond het speeltje als zijn speeltje beschouwden. (Zie je het beeld voor je van honden die grommen als je maar een vinger uitsteekt naar het hondje z'n teddybeer :D) ). De baas begint en eindigt altijd! het spel, en dit betekent ook dat de baas bepaald wanneer de speeltjes tevoorschijn komen uit de kast, in plaats van altijd speeltjes in overvloed. Als je elke keer iets anders geeft, blijven alle speeltjes ook spannend!

Ik heb hier een vaas staan met al haar speelgoed, dat word zoizo opgeruimd als er honden vriendjes over de vloer komen, want anders word het ruzie, dat is logisch, en ook wanneer we gaan slapen zit alles in die vaas, maar dan pakt ze bv. welleens de roerspatel van het aanrecht :( :Y) Echt vervelend, maarja ik weet dat niet wat wijsheid is, haar eigen speelgoed laten liggen of mijn spullen laten slopen. Gebeurd echt maar 1x in de 2 maanden hoor, maar toch is het vervelend!

Ook mensen die altijd thuis zijn moeten wel eens de deur uit om een boodschap te doen, op visite, enzovoort. Dit is dus geen goed excuus om te oefenen met het thuis achterlaten van je hond.

Met onregelmatig bedoel ik meer te zeggen dat zij geen regelmaat krijgt door ons, want de ene keer dan zijn we de hele week thuis, en de andere keer zit ze 2 of 3 dagen wat langer alleen.
En dit gaat soms goed, maar andere keren dan lijkt het net alsof ze denkt ja daag, eerst zijn jullie continu thuis en dan zijn jullie inneens weer weer *HUIL* Dat bedoel ik meer, ik steek heel veel tijd in haar hoor, want het is echt mijn kanjer, ik doe er alles aan om haar zo goed mogelijk te helpen. Ik neem haar expres de ene dag wel mee naar mijn paard, en de andere dag een dag niet, net als bij mensen op visite, want anders denkt ze echt dat ze altijd mee kan. Lastig he?

En dit is vaak het probleem (niet banketstaaf naar jou toe bedoelt). Mensen zijn verliefd op een ras vanwege het uiterlijk en vergeten dat sommige honden gefokt zijn voor bepaalde doeleinden en daarom lang niet zo makkelijk zijn. Ga eens boeken lezen of documentaires kijken over wolven in het wild, leer je ontzettend veel van! Want ieder mens doet zoveel fout in de omgang met honden, dat het niet raar is dat 80% van de huishonden problemen heeft.

Ik heb hier 3dvds staan over wolven en husky en malamute rassen, ook boeken, en ik heb lang moeten nadenken over deze keuze, en ik heb er nog geen dag spijt van, maar daarom kan ik toch wel advies vragen als ik ergens vast loop? Ik wist dat ze een moeilijk karakter zou hebben, dat is algemeen bekend over dit ras, en dan valt zij nog wel mee, met dat ze los kan lopen en los mee achter mijn paard aan rent in het bos etc.

En nog misschien ook hartstikke leuk voor jullie beide: laat Chinuk doen waarvoor ze bedoelt is! "Slede"trekken! Maar dan met een step. http://www.natteneuzen.nl/index1.html en dan links in het menu onder "hondenstep" staat informatie.

Ik ga daar zeker even neuzen, misschien is dat wel iets voor Chinuk, ik weet nog dat mijn pony erg druk was continu, en ik toen met hem ben gaan mennen, en dat heeft zo geholpen ik had de heleweek zo een heerlijk rijpaard aan hem doormiddel van 1xidweek mennen, goede tip dankjewel

Lfs Lis

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:27

Wij hebben vorig jaar onze oudste Malamute in laten slapen.
Deze is 15 jaar geworden. De andere 2 zijn 14 en 16 geworden.

Makkelijke honden zijn het zeker niet en ze kosten je echt enorm veel tijd aan beweging geven.

Yor, Una en Mytse liepen echt enorm veel in het bos en strand.
Overigens zaten ze bijna nooit binnen, alleen als het echt heel erg rotweer was.
We hadden speciale hokken in de tuin waar ze in konden liggen maar ze laten eigenlijk altijd op de stenen.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 00:42

15 jaar kel, dat is best wel oud voor zo' hond zeg! Mijn Leonberger werd 12, dat is ook een beste leeftijd voor zo'n groot ras.

Ik doe haar overdags ook vaak in de tuin, maar wanneer ze het zat is gaat ze dan janken, ik laat haar pas binnen wanneer ze weer stil is, maar ze wil echt zo dichtbij mogelijk bij mij blijven, op zich wel schattig, maar soms ook frustrerend hoor!
Misschien in het nieuwe huis iets bedenken voor in de tuin dat ze zich lekker bezig kan houden, en ik ben ook opzoek naar een grotere tuin in het nieuwe huis.

X Tnx

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:07

En haar niet in dezelfde kamer als jou laten slapen ;)

Suc 6